Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013
Jag är ju själv nybörjare på det här, så tänkte kolla med er om ni har något bra tips till mitt sto nästa säsong!
Stam:
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/127393
Då jag har dålig koll på hur jag ska benämna henne exteriört får ni en bild:
Hon står dock lite i uppförsbacke, hon är normalt lite överbyggd bak. (inte jättemycket, men syns när hon står på en plan yta) Och här dräktig på 176 dygn.
Tar gärna emot kritik på henne exteriört också, så jag vet till nästa gång.
Hon är snällast i världen i all hantering, inte stoig på en fläck och bara urmysig att ha och göra med. (detta har hon, om vi ska gå på hennes avkomma i Tyskland, ärvt ner)
Dock är hon svårriden, het och är lite överallt hela tiden, detta fick jag ordning på med tiden men hon har alltid varit het och väldigt känslig. Dock aldrig dum på något sätt. Stannar aldrig på hinder och försöker alltid göra som hon blir tillbedd.
Bra hoppteknik, speciellt fram. Bra skritt, när tränad även bra galopp. Okej trav, varken dålig eller fantastisk.
Det är framförallt hennes vilja och hjärta, tillsammans med hopptekniken som gör henne så fantastisk i mina ögon. Hon bangar aldrig på något jag ber henne om, hon är smart och vet vad hon klarar av och är rädd om sig.
Hennes avkomma är också pigg, går 140 nu, kom 2:a på Z-treårstesten när han var så ung, och är bra mycket större än mor sin!
Så, en hingst som är lite större då stoet är liten, med hög ridbarhet och bra trav. Ingen skimmel.
Funderat på Sir Oldenburg, vad tror ni?