Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nej verkligen inte, hon är en vacker häst. Så synd att ta en kort hals och jättestor kropp på små pinnben. Mer zuidenwind igen fast kanske lite mjukare blod? Zolero är ju perfekt för dig i typ och size.

Jag undrade vad stoet hade för kvalitéer, lite lättare att föreslå hingst då. Dvs, vad är det som är bra hos stoet som gör att du vill betäcka?

Arbetsvilja, lättlärd, bra gång, stabilt psyke. Dock något veka kotor (svårt att säga om det beror på klåparen till hovslagare som tidigare ägaren använde eller om det är medfött) och jag tycker hon är lite för stor. Besvärliga brunster, vilket också är en anledning till att jag vill betäcka. Veterinären tror att det kanske kan hjälpa. Men självklart är det inte huvudanledningen.

Ditt sto är nog ganska obesläktat med de flesta hingstarna i sverige eftersom hon är import. Dock samma pappa som Hopenhofs Jop. Han är nog inte kvar i sverige men t.ex. hans son Stackarps Diplomat går ju bort.

Jag tror inte det finns så många godkända NF som går just western, men dressyr finns det ju!

Esse Golden Boy är en av mina favoriter i dressyr, tävlade mot honom ett par gånger på New Forest - SM. Han vann flera år på raken ;)

Sörbys Lotus är ju Elitpremierad och har tävlat FEI dressyr.

Burley Time Lord är ju av den lite äldre typen, om du ville ha lite mer massa istället för sportponny. Inte tävlad än men fick bra poäng vid bruksprovet.

Sörbys O'boy gillar jag också, han har mest tävlat hoppning men även en del dressyr, har avkommor som tävlar dressyr och har fått bra poäng på gångarterna på visningar. Och han rids i damsadel också :p.

Sedan spelar det ju lite roll var du bor någonstans och hur långt du kan tänka dig att åka, de flesta betäcker ju naturligt.

Ja, jag är inte intresserad av sportmodellerna och framförallt inte hoppmodellen.

Har kikat lite på Time Lord, det är den modellen jag är ute efter. Jag får spana runt lite, kommer förmodligen inte betäcka i år ändå pga arbetslöshet.. :(

Nej verkligen inte, hon är en vacker häst. Så synd att ta en kort hals och jättestor kropp på små pinnben. Mer zuidenwind igen fast kanske lite mjukare blod? Zolero är ju perfekt för dig i typ och size.

Jag förstod att du inte menade så, det lät bara lite kul :D

Vågar mig nog inte på ZW igen faktiskt.. även om jag tycker om hingsten!

Nej det förstår jag. Tänkte mer en häst av den typen.
Mindre och mer elektrisk fast kanske lugnare?

Jo det är nog den typ av hingst som passar solette bra, men lugnare temperament. Även om jag tycker att kombon med HC blev bättre än jag trodde det skulle bli. Typen på avkomman ffa.

kl
Åh, måste få bolla lite med er alla...
"Råkade" gå in o kika på Escudo (igen) och såg att han bara kostar 500 euro nu... Hade ni vågat ta honom till Dezza (Grannus-Carprilli)? Jag vet att det antagligen blir en köttbulle, men stoet verkar ju lämna likadana avkommor vad det än är för hingst? Jag har velat använda honom ända sedan jag köpte Dezza, men har tvekat... Är det för sent att prova nu?

Du lär väl få en rätt rejäl vacker svart köttbulle som hoppar hus men som får ett mycket tufft temperament..... ;)

Haha, temperamentet är jag inte så rädd för, Dezza lämnar nallebjörnar ;) Jag tänkte mer på att hon ju är gammal... :cry: Hon har varit väldigt fertil, tar sig alltid lätt (om hon inte har bakterier, men det har hon bara haft förra året då hon inte hade någon fölunge vid sidan). Hon har kastat 2 ggr, första gången var -08 (köpte henne 07), vet inte vad som hände då, om det var pga vacc (några dagar innan) eller något annat. 2 mån innan beräknat låg det en hingstunge i boxen :cry:

Andra gånger var -09 när hon skadade sig, där tror jag att det var för att vi åkte in o ut på djursjukhus, hon fick även finadyn + då lokalbed när de inte kunde hitta var skadan satt...

Jag har blivit lite rädd för Escudo-blod. Kanske sett ett 10-tal avkommor i mitt liv med mammor som nallebjörnar och mammor som hispiga flygplan, avkommorna har alla blivit extremt tuffa, inte sådär lite testande utan EXTREMT tuffa. Vi hade en på tillridning för måånga år sedan och ja....jag säger inget mer :D

Escudos sonson Edward är den jag i så fall skulle rekommendera om du vill åt den blodslinjen. Han finns på Celle.

jag har ju en e Escudo-Contender, hon är minst av syskonen (dock andra pappor på de andra; Balou du Rouet och Canturano). Hon är ca 164 cm hög, kanske att hon växer någon cm till. Mamman är 170 cm, rätt så rejäl, väldigt lik Contender. Loppan har blivit smäckrare, lite lägre, långlinjerad. Är egentligen en snäll häst, men hon har nerv. Har inte varit direkt lätt att rida in och hon har lite saker för sig, det är en vaken häst som man måste ligga steget före. Älskar att arbeta dock, hon är positiv och vill mkt (ibland lite väl för mkt). Mkt vacker, bildskön. Jag kommer inte att använda mig av något Espri-blod i fortsättningen, det räcker med den här :angel:
Hon är dock ej tuffare i humöret än sina syskon utan bara mer stressad/orolig..

Jag är ju själv nybörjare på det här, så tänkte kolla med er om ni har något bra tips till mitt sto nästa säsong!
Stam: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/127393

Då jag har dålig koll på hur jag ska benämna henne exteriört får ni en bild:
SAM_1220_zps2d65f10f.jpg

Hon står dock lite i uppförsbacke, hon är normalt lite överbyggd bak. (inte jättemycket, men syns när hon står på en plan yta) Och här dräktig på 176 dygn.
Tar gärna emot kritik på henne exteriört också, så jag vet till nästa gång. :grin:

Hon är snällast i världen i all hantering, inte stoig på en fläck och bara urmysig att ha och göra med. (detta har hon, om vi ska gå på hennes avkomma i Tyskland, ärvt ner)
Dock är hon svårriden, het och är lite överallt hela tiden, detta fick jag ordning på med tiden men hon har alltid varit het och väldigt känslig. Dock aldrig dum på något sätt. Stannar aldrig på hinder och försöker alltid göra som hon blir tillbedd.
Bra hoppteknik, speciellt fram. Bra skritt, när tränad även bra galopp. Okej trav, varken dålig eller fantastisk.
Det är framförallt hennes vilja och hjärta, tillsammans med hopptekniken som gör henne så fantastisk i mina ögon. Hon bangar aldrig på något jag ber henne om, hon är smart och vet vad hon klarar av och är rädd om sig.

Hennes avkomma är också pigg, går 140 nu, kom 2:a på Z-treårstesten när han var så ung, och är bra mycket större än mor sin!

Så, en hingst som är lite större då stoet är liten, med hög ridbarhet och bra trav. Ingen skimmel.
Funderat på Sir Oldenburg, vad tror ni? :bow:

Ditt sto har jättefin hoppstam så det vore väl lite synd att ta Sir Oldenburg. Nu har jag tappat lite intresse just för swb-så jag har inget vettigt alternativ. Men en riktigt ridbar hopphingst, med fin typ och bra grundgångarter känns som en idé;).

Hm, okey storleken lät ju bra ;) Dezza lämnar ju stora bebisar...

Nåja, jag får fundera... Jag velat ta honom väldigt länge nu :)

Ditt sto har jättefin hoppstam så det vore väl lite synd att ta Sir Oldenburg. Nu har jag tappat lite intresse just för swb-så jag har inget vettigt alternativ. Men en riktigt ridbar hopphingst, med fin typ och bra grundgångarter känns som en idé;).

Som jag tänkte på SO var att försöka få fram gångarterna lite, plus att han har uppförsbacke vilket jag verkligen vill ha, ;) och han har själv lämnat fina hoppavkommor också. Sen tycker jag han är döläcker. :D

Jag förstår ju hur du tänker också, sneglade lite på Niveau för någon dag sen men efter en stund hittade jag något som inte passade till mitt sto, fast jag minns inte vad det var nu. :grin:
Guido tycker jag är fin också, men har ingen koll på hans ridbarhet/psyke på avkommorna. Har heller inte alls kollat upp hur de går ihop rent stammässigt än.

Den enda skimmeln jag skulle vilja använda (när jag blir miljonär) är Winningmood. :love:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka