Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Min stora favorit är ju Sir Donnerhall.
Jag hade tyckt att det varit spännande med honom till Solette, men jag kan ju inget om halvblodsaveln. ;)

Jo jag håller med dig! Donnerhall-blod är något jag skulle vilja testa på henne..

Sedan har jag lekt lite med tanken att lägga en hopphingst på henne.. även solette själv inte är någon hoppare har ju samtliga syskon fått bra där också.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tänk om ungen ärver hopphingstens gång och Solettes hoppteknik. :eek:

Sir Donnerhall kan väl hoppa lite? ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tänk om ungen ärver hopphingstens gång och Solettes hoppteknik. :eek:

Sir Donnerhall kan väl hoppa lite? ;)

:rofl: hemska tanke!

Får se till att välja en hopphingst som även rör sig hyffsat även om solette visat att hon nedärver sin gång bra.
Tror SD hoppar bra också? :o

Annars är ju Lamborghini som Görel föreslog en multitalang.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Solette är ett så bra dressyrsto att jag tycker det vore synd att "förstöra" det med en medelmåtta eller hopphäst.
Ampere tänker jag, lätt och elegant.
Eller Apache men då får matte åka av ;)

Floricello tro jag kan bli lite lojt på henne. Nu är Don Schufro godkänd igen, lite mer fux mmmmm ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

och dääääär kom jag på ett krav till.. hingsten ska inte kunna lämna fuxar :devil: :D

Båda hingstarna du nämnde gillar jag sedan tidigare, skärskilt Apache!

Kanske inte vill ha lojt, (tänkte du på F blodet bakom floricello?) men gärna snällt med tanke på temperamentet. Hollies snälla blod bakåt har ju verkligen lyst igenom hos henne.

Som sagt bara spekulerar lite och ser över alternativen.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Bocelli.

resultaten talar för sig själv, bra villkor, du vet att mamman lämnat bra med honom och det är inte skarpt nånstans.

och så väldans brunt ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har pysslat med Bocellis helbror! Riktigt litet monster (inte dum, men lika busig
som ett russ utan hyffs + explosiv till tusen.), men ack så fin. :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hittar tyvärr ingen film på honom.

Vad tror du annars om Quintender? Några erfarenheter av honom och hans avkommor?

Sök på Gestüt Tasdorf så hittar du en film på Almoretto som visar hans dubbelbegåvning + många bilder .
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

jag vet att han har bra resultat och har avkommor som visat framfötterna men det är ändå någonting som gör att jag inte vill använda honom :)

Även om jag valt bort stora Bellagio pga just storleken som han även verkar nedärva, så tror jag han skulle passa Solette ! Men även han en yngre hingst.

BH Zack gillar jag!

tänk er avkomman e Zack-Sack :angel:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Lite info om Quintender
När han gjorde sitt 30-dagarstest 2004 fick han endast 7.29 i dressyrindex,har tyvärr inga siffror på hans gångarter.
Hans avkommeindex
Hoppning 148
Dressyr 102
Skritt 92
trav 99
Galopp 110
Ridbarhet 111
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

det finns en fantastisk fin SD-film när han hoppar terränghinder! Jag förblindas kanske inte av hans språng utan energin han visar och galoppen i terrängen!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

När det gäller Sir Donnerhall I hade på sitt 30-dagars prov fina 8.73 och på sitt 70-dagars prov 114.08 (6 av 32 hingstar).

Sir Donnerhall II har klart sämre siffror på sitt HLP 93.59 (25 av 48 hingstar)
Hans hopp-poäng på träningsperioden var 6.33
Under slutprovet fick han
Löshoppning 5.33
Hoppning i terräng 7.33
Banhoppning med testryttare 6.00
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Min 08a har 2xJaguar, fast där är några led emellan ;) (Jaguar Mail - Bernstein - Zinsky - Jaguar)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Shooting Star kanske kan vara en bra kandidat, men han är ju inte så gammal och har inte ännu några avkommor visade på treårstest eller så.
Han hoppade bra på sitt tyska bruks men är ju ändå ffa gångartshingst.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har en utav de få Shooting Star ungarna från 2011! Får gärna komma och kika om någon är intresserad :) Finns i Stallarholmen, ca 5 mil från Södertälje el 8 mil från Sthlm...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL

Har lite funderingar på att betäcka mitt new forest sto, f -02.
Det står en hingst i stallet, en jättefin welsh mountain (dock inte godkänd än, han är tre i år och ska ställas ut), som jag får använda för naturlig betäckning.

Jag har väldiga kval om vad jag ska göra. Stoet är lite i största laget för mig, vill ha en lite mindre häst. Planen är att fölet ska användas till western, allround. Men det skadar inte om den har fina rörelser för dressyr.
Velar om det är värt att använda hingsten som finns på gården, eller om jag ska ta något annat? Finns ett welsh cob stuteri i närheten, har spanat in några av deras hingstar med. Eller ska jag satsa på en liten new forest hingst?

Usch vad velig jag är!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Varför vill du betäcka just det stoet du har?

Och om du ska betäcka använd en godkänd hingst.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vet du om de hade ngt fryst kvar på honom eller om det är over nu när han är kastrerad?

Charlottee: Hahah, perfekt ;). Hade kunnat vara en mkt spännande kombo! Zack kan ge lite kort och lite svår hals att komma rund över (liksom Romantic kan ge längre kantig svårrundad hals), men med Sack där bakom som verkar vara stark i sin mjuka runda hals-överlinje (som man sett hos dina båda med tycker jag, andra ex är Saigon och Santiago) så kan det bli hur spännande som helst :).


Själv rev vi vår kandidatlista på hingstar efter att 2 av våra topplacerade gått bort - Emerson och Chaigon (har dock ej fått den sistnämnde bekräftad, men fått berättat av flera källor som jag litar på samt dödsorsak. Någon annan som läst eller hört närmare?). Kändes som en farlig lista när kandidaterna trillade av pinn så frekvent...

Nu har vi börjat fundera igen. Utifrån hur årets föl blir så kan både Floricello och Dalwhinnie vara av intresse för ombetäckning. Sen är vi fortsatt mkt sugna på Wynton, dock är ju skicken fortfarande inte lösta och vi har ingen möjlighet att slänga upp så mkt mer pengar bara för att få hit sperman... Får se hur Frida ((36)Tip Top - Maraton) ligger i brunsten - håller tummarna att hon kan skippa helgerna iår! Hon taimade nämligen alla storhelgerna förra våren....
Luxus CML är också av intresse till Fackellilja ((36)Topaasch - Don Primero). Sen har vi inte kommit till att utveckla det så mkt mer än :)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp