Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

det finns en fantastisk fin SD-film när han hoppar terränghinder! Jag förblindas kanske inte av hans språng utan energin han visar och galoppen i terrängen!

Det var nog just den filmen jag har sett men minnet svek mig och jag var inte säker på att det var SD, men nu är det bekräftat, toppen! :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Shooting Star kanske kan vara en bra kandidat, men han är ju inte så gammal och har inte ännu några avkommor visade på treårstest eller så.
Han hoppade bra på sitt tyska bruks men är ju ändå ffa gångartshingst.

Ja han gillar jag men som du säger tillhör han den yngre generationen. Vilket igentligen inte har stoppat mig tidigare och är inte avgörande nu heller, men pga mina tidigare val skulle det vara kul att testa beprövat.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vet du om de hade ngt fryst kvar på honom eller om det är over nu när han är kastrerad?

Charlottee: Hahah, perfekt ;). Hade kunnat vara en mkt spännande kombo! Zack kan ge lite kort och lite svår hals att komma rund över (liksom Romantic kan ge längre kantig svårrundad hals), men med Sack där bakom som verkar vara stark i sin mjuka runda hals-överlinje (som man sett hos dina båda med tycker jag, andra ex är Saigon och Santiago) så kan det bli hur spännande som helst :).

Luxus CML är också av intresse till Fackellilja ((36)Topaasch - Don Primero). Sen har vi inte kommit till att utveckla det så mkt mer än :)

det lät verkligen som en farlig lista! Trist!

Luxus CML har även jag funderat över, men även där en ung hingst.

Intressant info du ger angående halsansättning! håller mig om att Sack halsen verkar nedärvas starkt och är ofta väldigt snygga i sin överlinje. Solette kan jag tycka är svår att få in all hals i en stadig form stundtals och blir då öppen i formen. Så därför tänker jag på hingstar med lite kortare hals och mer resning uppåt... så du tänker väldigt rätt ;):)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Shooting Star har jag ju som pappa till mina lilla tjej. Hon har verkligen det dära extra! Så lätt i typ, lätta, men ändå schwungfulla gångarter med mkt aktion. Sen är hon som sin mor, mkt intelligent. Antar det beror på att hon har ca 35% av både fullblod och trakhener i sig. Men ändå lugn, tillitsfull och nyfiken på rätt sätt! Det finns även mkt nerv i henne, men nerverna sitter liksom på rätt ställe. Med Connaisseur som far vart Conny kanske lite väl lugn för att ha det extra man vill ha på en bra tävlingshäst även om gångarterna och typen var topp. Så jag valde lite mer blod och det verkar ha blivit ett riktigt lyckokast!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

De Zackavkommor jag såg på championatet var STORA (och fula som stryk) men rörde sig väl. men inget jag hade lagt på Solette.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Din ss-unge är ju jättefin av vad jag sett tidigare! Du får lägga upp lite nya bilder i 12;ornas snart;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har en jättefin Zackunge uppstallad hos mig. Hon är stor, ädel och har himla vackert huvud och hals, har aldrig sett en fölunge med sån hals ;) Hon rör sig fint, speciellt i traven. Min fölunge ser ut som en mulåsna bredvid henne..Stammen är Zack- Bellini- Chapman
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

jag jobbar typ 120-130 % nu så jag ser dem knappt på dagtid.. Men jag tror jag är ledig på lördag, är det fint väder då så kanske jag tar nya kort. Hon är i en ganska stor växtfas nu, inte överbyggd, men hon ser lite knepig ut.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Just nu vet jag inte alls.. hade en plan men njaeee.

Ngn med lite roliga hingsttips till våra två ungston?

Båda lite mindre damer
ena lite rejälare, behöver bra front hos hingsten och kanske lite mer luft. Får gärna plussa på traven. Just det inget för temperamentsfullt.

Dalwhinnie - Weltbürger - Bellini

Dam två ädel och lättare modell, helt ok front viktigt med bra benställ.

Faustinus - Chess - Baffin xx

Mkt blod i henne.

Kan tänka mig en ren gångartshingst men också en multitalang.

Vore kul o se om ngn har helt nytt input på dessa.

Med på vår lista är bla Bocelli och Dalwhinnie.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Varför jag vill betäcka är väl min ensak, varför vill någon betäcka? Mitt sto har potential, men är lite för gammal för att kunna utnyttja det till fullo. Jag har redan en potentiell köpare till hennes avkommor, beroende på vad det blir för något och vad jag korsar med.
Jag velar främst för att jag nu står här med en riktigt fin liten hingst, som jag får använda gratis dessutom. Men samtidigt gillar jag renrasigt så jag funderar på om jag ska leta efter en New forest hingst som är lite grövre byggd (inte "sportmodellen") och ganska liten. Var tusan hittar man en sån?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Låter som en härlig fölunge! De få Zack-ungar jag har sett (bla en superfin fölvisning -11) har varit högresta med vackra huvuden och rört sig bra, bara bruna :p

Mariaauto oj jag förstår att du har svårt att hinna med, men är väldigt nyfiken på hur shammy ser ut nu, växtfas eller inte :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Just nu vet jag inte alls.. hade en plan men njaeee.

Ngn med lite roliga hingsttips till våra två ungston?

Båda lite mindre damer
ena lite rejälare, behöver bra front hos hingsten och kanske lite mer luft. Får gärna plussa på traven. Just det inget för temperamentsfullt.

Dalwhinnie - Weltbürger - Bellini

Med på vår lista är bla Bocelli och Dalwhinnie.

Till sto ett tänker jag att Bellagio kan passa? 9a på traven och luftig framdel, verkar dessutom väldigt trevlig och lämnar trevliga ungar :idea:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Stoet är slutmätt som maxad D-ponny, men är lite större nu. Jag vill ha något runt 140, men gärna grövre. Just new forest finns ju i massa storlekar och modeller, så det borde ju finnas vad jag letar efter.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Till sto ett tänker jag att Bellagio kan passa? 9a på traven och luftig framdel, verkar dessutom väldigt trevlig och lämnar trevliga ungar :idea:

Nu är han lite yngre men kan helt klart ta med honom i funderingarna.:)

-sthu har inte läst ditt första inlägg men läste om new forest och du har Dimmans Eros, kan han vara ngt?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vad är det för stam på ditt sto då? Kan vara bra att veta när man ska föreslå hingst! Tycker nog att du ska försöka hålla det renrasigt om du hittar passande hingst. New Forestar är så härliga :love:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja, jag älskar NF :love: Spanar lite på newforestförbundets hemsida, det finns en del fint där. Men det mesta verkar vara hoppning, måste väl finnas bra dressyrisar (och western för den delen) också? Det är ju trots allt en westernhäst jag vill ha :p

Min tjej är e. Nieuwmoeds Patrick
u. Hattrick Geena, e. Valentino
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp