Fundering gällande fölsto

Sv: Fundering gällande fölsto

Kan inte riktigt förstå ditt problem.Om du betäcker i lugn och ro i juni så hinner du väl?Det är ofta en fördel att INTE betäcka treåringar för tidigt på säsongen.

Om jag betäcker i slutet av juni fölar hon i slutet av maj. Ingen omöjlighet men jag vill gärna ha det lite tidigare än så. Också med tanke på om hon inte tar sig på första försöket, då blir allting ännu senare :(
Och ska jag betäcka henne i juni så vill jag ju helst visa henne på 3-årstest i maj. De tycks gå nere i Skåne allihopa, tjohej ;) Nåja, pållen ifråga står bra i släpet och har inga problem med att anpassa sig till nya miljöer :)

•Att 3-årsfinalen ligger såpass sent som i månadsskiftet sep/okt.
•Att man inte kan visa fölsto på 3-årstest som 4-åring. (Inte klarlagt men det tycks vara så.)
•Att det är väldigt svårt att planera in 3-årstest, betäckning, ev.final, utbildning och vanliga utställningar utan att behöva transportera stoet de "farliga datumen".

Så menar jag, på ett ungefär :)
Treårstestet är ju en "minivariant" av kvalitetsbedömningen. Missar du treårstestet går det ju utmärkt att göra kvalitetsbedömning i stället. Är hon dräktig när treårstestet genomförs så lär hon ju för övrigt ha ett diande föl vid sidan när tiden är inne för testet året efter, så det hade inte hjälpt dig att få visa på treårstest när hon är 4.
Jag ser inget självändamål i att delta i alla dessa tester...
Däremot är de bra att ha som målsättning när man utbildar sin ponny.

Treårstestet är ju en "minivariant" av kvalitetsbedömningen. Missar du treårstestet går det ju utmärkt att göra kvalitetsbedömning i stället. Är hon dräktig när treårstestet genomförs så lär hon ju för övrigt ha ett diande föl vid sidan när tiden är inne för testet året efter, så det hade inte hjälpt dig att få visa på treårstest när hon är 4.
Jag ser inget självändamål i att delta i alla dessa tester...
Däremot är de bra att ha som målsättning när man utbildar sin ponny.

Jodå, men ska hon bli diplomsto så ska hon ju visas som 3-åring.
Om jag minns rätt så var väl föl tillåtna att följa med till bedömningen, men inte vara med i ringen?! (Det stod iaf så i ngn av propparna.)

Vill bara tillägga att om jag hade varit du så hade jag nog valt att visa på hösten. Connemaror och ponnyer överlag brukar sällan vara redo att ridas in som 2½-åringar. Det är iofs olika men det kan ändå vara skönt att ha tid på sig och låta inridning och utbildning ta den tid det tar.. Men som sagt allt beror ju på din häst.

Hon är väldigt välutvecklad. Ser ut som en 3-åring redan nu. Men vi får väl se. Det måste ju passa in med betäckningen också.

Knapplån
Löshoppas ponnyerna på kvaliten fortfarande, eller ska de hoppas uppsuttna som de stora hästarna.
Vet ej om jag ska visa min fyraåring bland storhästar om det finns plats då det är mycket närmare än till ponnykvaliten.
Men då lär hon väl hoppas uppsutten.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 100
Senast: jemeni
·
Hästvård Suck, har en tuff 3 åring som visade sig bli en svårare nöt än vi trott. Vi har nämligen ett stort problem och det är hagrelaterat...
Svar
16
· Visningar
2 707
Senast: zoomzom
·
Avel Lyfter ut inlägget om detta från annan tråd, detta är ju värt att ha en egen tråd om. Tycker själv att det är i stort sett identiskt... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 456
Senast: poff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31