Fundering gällande fölsto

Sv: Fundering gällande fölsto

Jag kan också tycka att de inte behöver gå både 3-års och kvalitén. Min senaste gjorde ett superbra 3-årstest, så där hoppade jag över kvalitén och red med 4-årschampionatet i hoppning som mål istället.

Så du kan ju betäcka när det passar och sen bara visa på kvalitén! Det hade nog jag gjort om testen legat på ofördelaktiga tider.

Men jag vill ju visa på både 3-årstest och kvalitén ;) Alltså att man får ta allting ett år senare; 3-årstest, kvalité och årgångschamp.
Det känns inte genomtänkt som det är nu.

Men jag vill ju visa på både 3-årstest och kvalitén ;) Alltså att man får ta allting ett år senare; 3-årstest, kvalité och årgångschamp.
Det känns inte genomtänkt som det är nu.

Spec eftersom ponnyer väl inte har 4 års? Eller?

Känner mig oxå genomtänkt, min e ju tre i år! Vet iaf vilket treårs han ska gå.

Spec eftersom ponnyer väl inte har 4 års? Eller?

Känner mig oxå genomtänkt, min e ju tre i år! Vet iaf vilket treårs han ska gå.

Och det frågar du mig? ;)
Kvalitetsbedömningen är väl för 4-åringar. Däremot finns väl inget 4-årschampionat om jag minns rätt.

Det är ju lättare för dig som inte har ett sto :p

Listan på SH's sida är till för att man skall kunna se om det evenemang man har tänkt att åka på är avelsvärderingsgrundande.

Proppar till treårstester och kalender för 2007 kommer att komma ut på spafs sida, här är 2006 års kalender. http://www.spaf.info/kalender.html
Men varför så bråttom med att leta proppar, när det inte är förrän nästa år du skall visa. Du har ju i allafall fått en indikation om när och var testerna brukar hållas. :)

Sydöstra Sveriges ponnyförening har i många år haft kvalitetsbedömning och treårstest i Nybro i september. En av mina uppfödningar gick kvalitets där 1998, en annan treårstest 2004. Ett par av mina ston har gått kvalitets som femåringar eftersom de fölat som fyraåringar. Båda gick i konkurrens med femåringar, inte som fyraåringar, och bedömdes därefter. Möjligheten att låta femåriga ston som fölat som fyraåringar gå bland ponnyer som var ett år yngre fanns inte då. Men gick bra det med :)

Jag har aldrig känt mig motarbetad för att jag har betäckt mina ston som treåringar. Jag har en treåring som jag skall betäcka i år, hon skall gå treårstest i början av september. Kvalitets tror jag att vi hoppar över, däremot satsat vi på championaten. Men det ger sig framöver.:D

Hlsn Helena

Listan på SH's sida är till för att man skall kunna se om det evenemang man har tänkt att åka på är avelsvärderingsgrundande.

Proppar till treårstester och kalender för 2007 kommer att komma ut på spafs sida, här är 2006 års kalender. http://www.spaf.info/kalender.html
Men varför så bråttom med att leta proppar, när det inte är förrän nästa år du skall visa. Du har ju i allafall fått en indikation om när och var testerna brukar hållas. :)

Sydöstra Sveriges ponnyförening har i många år haft kvalitetsbedömning och treårstest i Nybro i september. En av mina uppfödningar gick kvalitets där 1998, en annan treårstest 2004. Ett par av mina ston har gått kvalitets som femåringar eftersom de fölat som fyraåringar. Båda gick i konkurrens med femåringar, inte som fyraåringar, och bedömdes därefter. Möjligheten att låta femåriga ston som fölat som fyraåringar gå bland ponnyer som var ett år yngre fanns inte då. Men gick bra det med :)

Jag har aldrig känt mig motarbetad för att jag har betäckt mina ston som treåringar. Jag har en treåring som jag skall betäcka i år, hon skall gå treårstest i början av september. Kvalitets tror jag att vi hoppar över, däremot satsat vi på championaten. Men det ger sig framöver.:D

Hlsn Helena

Jo, jag har ju själv använt den listan när vi varit på utställningar med marorna. Men det vore bra tycker jag ändå :)

Jag är en människa som vill planera och ha koll. Det är ett släktdrag. Jag vill kunna planera in betäckning, utställning så hon kan bli diplomsto, utbildning och hela kitet. Propparna är i sig ingen nödvändighet utan det räcker alldeles utmärkt med datumen :)

Peia skulle säkert klara av att gå med sin egen årskull även om hon fått föl. Hon är mkt lättlärd och med hennes psyke skulle hon kunnat vara inriden som 1-åring ;)

Det jag skulle uppskatta vore om fölston fick gå 3-årstest som 4-åringar, precis som de får gå resten av årgångstävlingarna ett år senare. Då skulle man slippa passa in betäckning, utbildning, vila och 3-årstest. Nu blir det mkt som ska passa in. Och ligger finalen såpass sent som i slutet av september så tvingas man ju vänta med betäckning till slutet av maj. Inte katastrof men ändå. Då kanske man missar en vanlig utställning pga riskerna med att transportera dräktigt sto i den och den veckan...

Jag har lärt mig att man kan bara göra lösa planer när man har häst.

Ju mer man planerar desto mer spricker det...

Jag har såklart mål för mina unghästar, men planerar ordentligt gör jag bara för en månad i taget!

Planerna har spruckit FÖR många gånger, jag har blivit mer realistisk, typ allt kan hända...

Min 4-åring som aldrig haft en sjukdag fick plötsligt hosta och rejäl förkylning mitt i sommaren och missade kvalet till hoppchampionatet, då stod han på medicinering.

Min 3-åring fick borrelia och tappade ett helt år, kom aldrig tillbaks helt efter det.

Andra 4-åringen visade sig ha lösa benbitar och det blev operation.

En annan jag rider började växa så mycket att han inte gick att visa över huvudtaget, har missat både 3-års och kvalitén.

Mål ska man ha, men det gäller att ta allt med en nypa salt när det handlar om levande individer. En bra häst är alltid en bra häst!
/C

jag tänkte du visste eftersom du skrev just kvalite o inte champ o sedan champ på 5 o 6. Men jag har för mig det med nämligen!

Visst e de så, min lilla prins :love:

Ja, självfallet är det så. Dock måste jag ju i det här fallet utgå från att hon kvalar till final. Gör jag inte det och betäcker "fel" tidpunkt så kanske hon kvalar till final men ändå inte kan starta. Det vore ju otroligt surt!

Peia är en bra ponny och har hela tiden varit. Fortsätter hon bara ha samma temperament som nu så blir hon en pärla. Hon är lite mer social än mamman sin ;) Om än med ett stort mått av självförtroende. (Ja, Peia är en liten pärla :D :angel: )

jag tänkte du visste eftersom du skrev just kvalite o inte champ o sedan champ på 5 o 6. Men jag har för mig det med nämligen!

Visst e de så, min lilla prins :love:

Jag har inget minne av att jag sett proppar eller resultat från 4-årschampionat för ponny så det var därför jag skrev som jag gjorde :)

Men visst ligger han på ponnymåttsgränsen eller minns jag tokigt då?

Men du som har många uppfödningar måste ju som du säger lära dig o inte ha för stora förhoppningar. Vi som bara har en enda satsar ju hela livet på den stackars kraken :D Det sista var dock mkt tänkvärt "En bra häst är alltid en bra häst!" :idea:

Han mättes i veckan till 148.0 cm. När han kom under stocken första gången låg han på 155. Men han vart helt galen när han kom "hem" igen (mättes hos uppfödaren) :eek: Ngt spec måste det varit för så fort han kom in i transporten så slappnade han av o blev sitt vanliga jag igen, han kanske kände igen ngn mobbarhäst sedan barndomen :rofl: Dvs hade han mätts hemma hade han nog sjunkit mer för han var långt i från avslappnad på 148.0. Men ngn ponnykvalite blir det ju inte, han ska ju bli våran överhöjdare ;)

Han mättes i veckan till 148.0 cm. När han kom under stocken första gången låg han på 155. Men han vart helt galen när han kom "hem" igen (mättes hos uppfödaren) :eek: Ngt spec måste det varit för så fort han kom in i transporten så slappnade han av o blev sitt vanliga jag igen, han kanske kände igen ngn mobbarhäst sedan barndomen :rofl: Dvs hade han mätts hemma hade han nog sjunkit mer för han var långt i från avslappnad på 148.0. Men ngn ponnykvalite blir det ju inte, han ska ju bli våran överhöjdare ;)

Peia är ju klart under ponnymåttet iaf. Skönt det :) Jag har inte mätt henne på jättelänge så jag får väl be Hans ta fram måttstocken någon dag. Hon lär iaf bli runt 145 cm i mkh som vuxen vilket jag tycker är tämligen perfekt.

Planera inte för mkt !!!

Jag köpte mitt connemarasto på våren då hon var tre. Hon löshoppade riktigt RIKTIGT bra så treårstest i september var en självklarhet, även premiering med diplom hade jag bestämt ;)

Körde henne till hingsten i Maj och då jag fick tillbaka henne konstaterat dräktig var hon personlighetsförändrad :(
Ville inte alls löshoppa bara struttade omkring i sin egna lilla värd. Vi red in henne och hon gjorde allt vi bad om men utan entusiasm, hon ville vara i fred och så var hon hela dräktigheten.

Treårstestet fick jag glömma och lagom till premieringen fick hon en stengalla...

Nu är hon fem och har fått sitt humör tillbaka men vill fortfarande inte löshoppa, iaf inte i ridhus ,hon blir helt loj då vi kommer in i ridhuset.
Vi har tänkt vara med på kvaliten i år men fortsätter hon med sin "ridhusdöd" blir det väl inget av med det heller...

Poängen på premieringen med föl i sommras var en katastrof, hon var FET det var varmt och visningen var i ett ridhus och då "dör" hon...

Treårstest på våren låter mkt bättre än på hösten, ponnyerna ska ju inte ridas så då spelar det ju ingen roll.
Sen åka till hingsten.

Hoppas din planering slår in men det är levande varelser vi har att göra med, allt kan hända !

// T

Som jag redan skrivit i tråden:
en planering är i det här fallet nödvändigt. Självfallet vet man aldrig om det blir som man planerat men det är aldrig negativt att ha en plan.

Jo det är ju skönt att veta om man ska ha en tävlingponny vilekt aldrig var tanken med min, Tiger ska minsann få slåss med hästarna i framtiden :cool:

Varför står det inte vilka som är öppna för vad i listan på Svehast tro?
Kvinnersta är ju inte så långt från Finspång iaf. Men i sept så är ju Peia i Kalmar.

Varför känns det som att man motarbetas när man vill betäcka sin 3-åring? :crazy:

På vilket sätt menar du att det känns som man motarbetas?

På vilket sätt menar du att det känns som man motarbetas?

•Att 3-årsfinalen ligger såpass sent som i månadsskiftet sep/okt.
•Att man inte kan visa fölsto på 3-årstest som 4-åring. (Inte klarlagt men det tycks vara så.)
•Att det är väldigt svårt att planera in 3-årstest, betäckning, ev.final, utbildning och vanliga utställningar utan att behöva transportera stoet de "farliga datumen".

Så menar jag, på ett ungefär :)

Det jag skulle uppskatta vore om fölston fick gå 3-årstest som 4-åringar, precis som de får gå resten av årgångstävlingarna ett år senare. Då skulle man slippa passa in betäckning, utbildning, vila och 3-årstest. Nu blir det mkt som ska passa in. Och ligger finalen såpass sent som i slutet av september så tvingas man ju vänta med betäckning till slutet av maj. Inte katastrof men ändå. Då kanske man missar en vanlig utställning pga riskerna med att transportera dräktigt sto i den och den veckan...

Fast anledningen att 5-åriga ston får gå som 4-åringar är ju att de "missat" ett år utbildningsmässigt när de haft föl. En dräktig 3-åring har ju inte missat ngt pga föl. Det är ju ganska mycket skillnad på en 3 åring och en 4 åring. Det gäller ju att prioriter man får ju se till vad man tycker är viktigast. Sen är det väl inte nödvändigt att vara med i finalen även om man kvalar dit.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 100
Senast: jemeni
·
Hästvård Suck, har en tuff 3 åring som visade sig bli en svårare nöt än vi trott. Vi har nämligen ett stort problem och det är hagrelaterat...
Svar
16
· Visningar
2 707
Senast: zoomzom
·
Avel Lyfter ut inlägget om detta från annan tråd, detta är ju värt att ha en egen tråd om. Tycker själv att det är i stort sett identiskt... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 456
Senast: poff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31