Fundering gällande fölsto

Sv: Fundering gällande fölsto

Fast anledningen att 5-åriga ston får gå som 4-åringar är ju att de "missat" ett år utbildningsmässigt när de haft föl. En dräktig 3-åring har ju inte missat ngt pga föl. Det är ju ganska mycket skillnad på en 3 åring och en 4 åring. Det gäller ju att prioriter man får ju se till vad man tycker är viktigast. Sen är det väl inte nödvändigt att vara med i finalen även om man kvalar dit.

Jodå, jag vet ju anledningen. En dräktig 3-åring kan mkt väl ha missat utbildning iom själva betäckningen. Den görs ju inte alltid på en dag ;)
Visst får man prioritera, men det kan ju göras smidigare för uppfödarna.
Har man kvalat till final tycker jag verkligen att man ska vara med!

Hur stor är han tänkt att bli, mer exakt alltså?

Vet faktiskt inte. Han ser rätt färdigt ut, inte ojämn eller så men växer fortf i perioder. Han är väldigt lätt o läsa eftersom han lägger sig o sover mer då så han får vara inne längre på lunch o middag så han kan vila så mycket som han behöver. Han är ju fortf (enl mig) rätt tunn och väldigt omusklad med, det är väl främst det som kommer utvecklas tror jag men ngra cm till ska det väl bli hoppas vi, mamma kommer känna sig stor annars :p

Peia har sett färdig ut mer eller mindre sen hon föddes :p
Får hoppas att han klämmer till med några cm till då, han är ju bara tre år så :)

Det är vi också ;)

Juno ligger bra till, om han fortsätter vara fertil trots sin ålder. Det vimlar ju inte av maxade C- eller små D-ponnyhingstar. Särskilt inte eftersom de inte får vara skimmelfärgade eller släkt med Peia heller :crazy:
Har du något annat bra förslag? Jag tar tacksamt emot alla tips :)

Det kan ju komma fram någon ny till nästa år men de flesta nya tycks vara D-ponnyer och inte så små D-ponnyer heller :(

Jag tittar på listan nu och övriga som kan funka är Aladdin och Kewin. Sjödalens Magnet är liten nog nu men han är ju bara fem år...

Senast ändrad:

Kewin tycker jag har en kul stam och rätt färg. (Jag är också lite anti skimmel men har ju tre ston med den färgen). Magnet skulle skäras efter den här säsongen för att bli körponny hörde jag på Scandinavium.

Någon av de nya borde ju vara lite mindre i mankhöjdsmått.

Jo, man får väl avvakta lite. Det är ju trots allt mer än ett år kvar tills det är dags :)

Förstavalet är nog ändå Juno, med tanke på hans prestation. Dessutom vet jag sen gammalt att han kan hoppa också :)
Har ju träffat några av hans avkommor och de har varit trevliga att hålla på med.

Så Magnet försvinner då, synd. Jag gillar färgen ;)

Jo, man får väl avvakta lite. Det är ju trots allt mer än ett år kvar tills det är dags :)

Förstavalet är nog ändå Juno, med tanke på hans prestation. Dessutom vet jag sen gammalt att han kan hoppa också :)
Har ju träffat några av hans avkommor och de har varit trevliga att hålla på med.

De finns ju fler gulbruna hingstar, Alladin o Mountain haze har ju samma färg

Så här skulle nog ja göra
2008 Betäcks - visas på 3-årstest
2009 Fölar
2010 Visas på kvalitetsbedömning
2011 Går 5-årschamp
2012 Går 6-årschamp

Beroende på vilket 3-årstest som är närmast- Om ja skulle visa på våren skulle ja betäcka efteråt. Annars skulle ja skicka iväg henne i maj och visa henne på hösten.

Jo, de har samma färg. Men BMH är något högre (1 cm enligt SCS hemsida) och jag gillar Aladdin bättre. Eftersom de står på samma ställe så ;)
Jag är inte heller lika stort fan av Dale Haze som "alla andra" :p

Vad det gäller din lista så tycks ju problemet vara 3-årsfinalen. Den går tydligen i slutet av september vilket gör att betäckning kan ske först i slutet av maj. Jag skulle gärna ha något tidigare betäckning.

Kan ju hoppa över finalen om dräktigheten gått för långt. Dom 2 senaste åren har många ponnysar blivit mkt nerdömda på finalen. Och du har ju ända fått ditt diplom.

Mja, jag vill ju förstås gärna visa henne på finalen om hon tagit sig dit.
Vi får väl se hur det blir. Har man riktig tur går finalen i typ juli eller så ;)

Junos hingsthållare är kanon.:bow: Vi hade ena stoet där förra året. Jättetrevliga och en bra veterinär.

Jo, de har samma färg. Men BMH är något högre (1 cm enligt SCS hemsida) och jag gillar Aladdin bättre. Eftersom de står på samma ställe så ;)
Jag är inte heller lika stort fan av Dale Haze som "alla andra" :p

Tänk på att mankhöjdsmåtten säkert inte alltid stämmer överens med verkligheten.

Mja, jag vill ju förstås gärna visa henne på finalen om hon tagit sig dit.
Vi får väl se hur det blir. Har man riktig tur går finalen i typ juli eller så ;)

Nu har de ju ändrat reglerna på finalen i år så ponnyerna kommer inte att få några poäng utan rangeras bara.

Tror inte att de kommer flytta finalen till juli. Du får vara glad att du inte har halvblod, deras finaler går väl i oktober?

Det verkar ju lovande. Bara att hålla tummarna för att han fortsätter att vara fertil då :) Han är trots allt till åren kommen.

Nej, jag vet att det är tokigt på flera ställen. Det var därför jag skrev "enligt SCS hemsida" :)
Om det blir aktuellt med någon av Jörgens hingstar så får vi kolla upp det noga. (Han ville ju gärna betäcka Peias mamma men icke :p )

Nu har de ju ändrat reglerna på finalen i år så ponnyerna kommer inte att få några poäng utan rangeras bara.

Tror inte att de kommer flytta finalen till juli. Du får vara glad att du inte har halvblod, deras finaler går väl i oktober?

Nåja, kan hon vinna så är jag glad även om hon inte får några poäng :p

Jag förstår faktiskt inte varför den ligger så sent, särskilt inte som många av "grundtesten" ligger i maj. Är jag väldigt trög då? :o

Att treårstesterna för ponny går på våren är väl en ganska ny företeelse?På halvblodssidan verkar det vanligaste vara att betäcka och släppa på bete efter testet.I bland får man helt enkelt välja vad som är viktigast.Personligen skulle jag inte åka omkring med ett dräktigt sto mer än absolut nödvändigt.

När Peia låg i magen tävlade hennes mamma ;) Hon är så att säga född in i det.

Jag har ingen aning om ifall det är en ny företeelse med 3-årstest på våren också för ponnyer. Det är vår första uppfödning.
Jag tycker bara att det är dumt att testerna ligger på ett sådant sätt att man måste välja. Det är ju trots allt inget måste att ha testerna på det viset.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 100
Senast: jemeni
·
Hästvård Suck, har en tuff 3 åring som visade sig bli en svårare nöt än vi trott. Vi har nämligen ett stort problem och det är hagrelaterat...
Svar
16
· Visningar
2 707
Senast: zoomzom
·
Avel Lyfter ut inlägget om detta från annan tråd, detta är ju värt att ha en egen tråd om. Tycker själv att det är i stort sett identiskt... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 456
Senast: poff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31