Fundering gällande fölsto

LadyCovergirl

Trådstartare
Jag har ett tvåårigt connemarasto, e:Rooar RC 86 u:Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41.
Vi har tänkt att betäcka henne nästa år, när hon är tre år och då fölar hon som 4-åring.
Hon får ju gå årgångschampionaten som fölsto och då ett år äldre.
Visst gäller det också för kvalitén då hon är 5 år och övriga deltagare 4 år?
Min egentliga fråga är hur funkar det med 3-årstesten? Hon betäcks ju på våren och man bör ju undvika att transportera dräktigt sto under vissa dygn i dräktigheten. Kan hon starta 3-årstestet som 4-åring eller måste hon vara 3 år då?
Enligt propparna på Spaf:s hemsida tycks 3-årstesten gå i maj. Dessutom rätt långt ner i landet :mad: Går 3-årstesten bara i maj eller finns det 3-årstest hela året?

Stoet är fött 2005 och här följer två utvecklingsplaner. Vilken är rätt, om någon är rätt? ;)
Hoppas någon förstår mina förvirrade funderingar. Det måste ju bli rätt med planering av betäckning och fölning så hon kan visas på allt :)

2008 Betäcks - visas på 3-årstest
2009 Fölar
2010 Visas på kvalitetsbedömning
2011 Går 5-årschamp
2012 Går 6-årschamp

2008 Betäcks
2009 Fölar - visas på 3-årstest
2010 Visas på kvalitetsbedömning
2011 Går 5-årschamp
2012 Går 6-årschamp

Sv: Fundering gällande fölsto

Nu vet jag inte hur ponnyernas 3-årstester ligger, men halvbloden betäcks oftast efter 3-årstestet i maj!

De som det fanns proppar på nu var i maj.
Men jag vill betäcka tidigt så hon får föla tidigt ju, betäcka i april eller så ;)

Dessutom ska hon väl ändå utbildas till 3-års? Så då faller det sig väl bättre att utbilda, visa, vila och betäcka....

Dessutom ska hon väl ändå utbildas till 3-års? Så då faller det sig väl bättre att utbilda, visa, vila och betäcka....

Jo, utbildas ska hon såklart. Hon ligger rätt långt fram i utbildningen redan :)

Hur menar du det du skrev ovan med tidpunkterna. Kan du ge typ ett schema på hur du tänkte?
Jag tror att jag fattar men vill vara säker :)

Att du gör som alla gör med halvbloden.

3 år

-utbilda
-visa på 3-årstest
-betäcka
-bete
-fortsätta utblidning lugnt under höst/vinter

4 år
-föla maj
-bete med föl
-fortsätta utbildning under hösten

5 år
visas på kvalitén

Att du betäcker efter 3-års gör nog ingen skillnad för att få igång henne till årgångstävlingarna! Vill du ändå betäcka ska du inte känna dig stressad, då får det komma först.

Mvh C

Okej. Det var som jag trodde.
3-årstesten går alltså bara på våren/försommaren?
Propparna som fanns ute på årets 3-årstest var typ 9 och 15 maj, ganska långt ner i landet. Kanske är det bara att packa in pållen i bilen och resa. Vi har ju rest långt förut så ;)
Allt för mina pärlor :D

Åstorp går i sept har jag för mig N nämnde när vi inte visste hur det skulle bli med Tigers hovskada. Vet inte hur många fler test det är än Åstorp o de två det ligger propp på (som går nu på våren). Ska jag höra med henne eller gör du det själv?

Det gäller ju inte årets 3-årstest utan nästa års ;)
Jag gillar bara att vara ute i god tid. Om du vet hur många 3-årstest det brukar vara för ponny får du gärna berätta det däremot :)
Just i år är det ju ungefär lika långt till de tre testen så då spelar ju inte det ngn roll. Tillåts det att man visar sto som är dräktigt? Isf är det väl samma regler som för tävling, inte längre än till 5:e månaden?

Spaf har ju resultat från ett gäng treårs, rimligtvis borde det väl vara ungefär samma varje år. Juste! Din e ju ett år yngre än Tiger ;) Finns regler för treårs med, ladda hem Råd & Anvisningar som oxå finns på Spafs sida. Den nya har kommit ut (2007), satt o läste i går natt :angel:

De flesta treårstester för ponny brukar ligga runt månadsskiftet augusti/september. Tror att Bollerup är lite av ett undantag då de samkör ponnyernas treårstest med de stora hästarna.
Titta på listan över avelsvärderande evenemang från 2006, så får du en indikation på vilka föreningar som brukar anordna treårstest pöå vilka platser. http://www.svehast.se/sh/doc/1022.asp

Att det inte ligger ute fler proppar på spafs sida beror nog på att de flesta treårstester arrangeras i augusti-september, och det är ju faktiskt ett halvår dit ;) Propparna är säkert inte klara än :)

De unga ston som jag har visat på treårstest har alla varit dräktiga, betäckta omkring juni, visade i början av september. Tänk på att finalen för treåringarna går 29-30 september 2007, ditt sto får ej ingått fjärde dräktighetsmånaden om hon skall deltaga.

Lycka till.

Hlsn Helena

Tyvärr står inte datumet med på alla 3-årstesten från 2006.
Det står med på testerna i Bollerup, Sundsvall, Uddevalla och Plönninge och de var allihopa i maj.
Övriga test var i Åstorp, Knislinge, Bullersta och Örebro. Hemifrån Finspång är ju Örebro överlägset närmast men Peia brukar bo i Kalmar fram till iaf juni :)

De där anvisningarna skumläste jag på jobbet. Enligt den texten är det samma regler för dräktiga ston som för vanliga tävlingar.

Peia är ju värsta ynglingen men ack så mogen för sin ålder :D

De flesta treårstester för ponny brukar ligga runt månadsskiftet augusti/september. Tror att Bollerup är lite av ett undantag då de samkör ponnyernas treårstest med de stora hästarna.
Titta på listan över avelsvärderande evenemang från 2006, så får du en indikation på vilka föreningar som brukar anordna treårstest pöå vilka platser. http://www.svehast.se/sh/doc/1022.asp

Att det inte ligger ute fler proppar på spafs sida beror nog på att de flesta treårstester arrangeras i augusti-september, och det är ju faktiskt ett halvår dit ;) Propparna är säkert inte klara än :)

De unga ston som jag har visat på treårstest har alla varit dräktiga, betäckta omkring juni, visade i början av september. Tänk på att finalen för treåringarna går 29-30 september 2007, ditt sto får ej ingått fjärde dräktighetsmånaden om hon skall deltaga.

Lycka till.

Hlsn Helena

Jag kanske är lite puckad nu men på den sidan står det ju "3-års t" på en hel del ställen. Är inte alla för ponny? :confused:
På den listan finns ju Nybro med och det är lagom långt om de har nästa år också, två mil dit :D :angel:

Jo, jag gissade att det fanns fler 3-årstest än tre stycken nere i Skåne ;) Vore lite väl mkt mobbning annars.
Förstår ju också att inte propparna läggs ut men kanske kunde datumen läggas ut? De borde väl vara hyfsat spikade, eller? Så är det ju på vanliga tävlingar.

Eftersom vi siktar på final så får man ju ta det i beaktning också. Dock spelar ju inte årets datum så stor roll, hon är bara -05:a. Men det kanske "alltid" är den sista helgen i september? Isf blir det lite dumt. Då kan vi ju inte betäcka henne förrän i slutet av maj/början av juni. Och om hon då inte tar sig på första blir det ju ännu senare *sucka*
Då vore det bättre om 3-årsfinalen låg redan på sommaren. Eller bäst av allt att man fick visa sitt fölsto på 3-årstest som 4-åring.

Och det är femte månaden som stoet inte fått gå in i. Stoet får alltså gå fram tills fostret är fyra månader.

Nej, alla treårstest är inte öppna för ponny - och likaså det omvända.
Flera av de lokala ponnyföreningarna har lagt ut datumen för 2007 på sina egna sidor, t ex:
http://www.sydostrasverigesponnyforening.se/aktiviteter.htm
http://www.opaf.se/aktiviteter.htm

Finalen "brukar" ligga sista helgen i september. För några år sedan låg den ännu senare, omkring 20 oktober.

Japp, det stämmer, när det gäller dräktighetstiden var jag lite för snabb i fingrarna när jag skrev.
Hlsn Helena

Tänk på att om du betäcker henne tidigt så kanske hon har gått för långt (4 månader?) om du ska visa henne på hösten i stället för på våren.

Jag kan också tycka att de inte behöver gå både 3-års och kvalitén. Min senaste gjorde ett superbra 3-årstest, så där hoppade jag över kvalitén och red med 4-årschampionatet i hoppning som mål istället.

Så du kan ju betäcka när det passar och sen bara visa på kvalitén! Det hade nog jag gjort om testen legat på ofördelaktiga tider.

Nej, alla treårstest är inte öppna för ponny - och likaså det omvända.
Flera av de lokala ponnyföreningarna har lagt ut datumen för 2007 på sina egna sidor, t ex:
http://www.sydostrasverigesponnyforening.se/aktiviteter.htm
http://www.opaf.se/aktiviteter.htm

Finalen "brukar" ligga sista helgen i september. För några år sedan låg den ännu senare, omkring 20 oktober.

Varför står det inte vilka som är öppna för vad i listan på Svehast tro?
Kvinnersta är ju inte så långt från Finspång iaf. Men i sept så är ju Peia i Kalmar.

Varför känns det som att man motarbetas när man vill betäcka sin 3-åring? :crazy:

Den funderingen finns med iom att finalen tydligen brukar gå i slutet av september. Skrev ovan:"Isf blir det lite dumt. Då kan vi ju inte betäcka henne förrän i slutet av maj/början av juni. Och om hon då inte tar sig på första blir det ju ännu senare *sucka*
Då vore det bättre om 3-årsfinalen låg redan på sommaren. Eller bäst av allt att man fick visa sitt fölsto på 3-årstest som 4-åring."

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 100
Senast: jemeni
·
Hästvård Suck, har en tuff 3 åring som visade sig bli en svårare nöt än vi trott. Vi har nämligen ett stort problem och det är hagrelaterat...
Svar
16
· Visningar
2 707
Senast: zoomzom
·
Avel Lyfter ut inlägget om detta från annan tråd, detta är ju värt att ha en egen tråd om. Tycker själv att det är i stort sett identiskt... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 456
Senast: poff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31