Fundering: form vid uteritter?

Sv: Fundering: form vid uteritter?

Känns knappast eftergivet på något sätt med en häst som biter sig i bringan i nån halv rollkur.. Inte är det bra för hästen heller, och hur kul är det egentligen att rida ut på det viset?
Tänker på att det måste vara obekvämt om inte smärtsamt att hålla nackmusklerna låsta i 1-2 timmar när man rider ut..svårt att transportera bort slaggprodukter från musklerna med mer...
Men det är ju bara jag.

Precis, att dra ihop hästen i rollkur är att MISSBRUKA eftergift och inte särskilt snällt mot hästen, men det är fortfarande eftergift vilket faktiskt gör att dom flesta hästar blir mer undergivna. De blir mer utelämnade till ryttaren - ryttaren tar ifrån dom deras naturliga balans och en del av deras synfält.
På ett sätt är det ju dumt ATT det fungerar eftersom det då är så lätt att missbruka. En häst kan ju som sagt faktiskt vara eftergiven utan att vara ihopdragen eller behöva känna sig kuvad, att använda den metoden för att få en lugnare, lydigare häst är såklart mycket bättre och snällare mot hästen.

Jobbar på att få travarn i form på lösa tyglar. Än så länge går han avspänt med huvudet lågt (under mankhöjd) och man känner ryggen på ett helt annat sätt an när han vid få tillfällen lyfter huvudet och sänker ryggen. Tror knappast att han tar skada av ridningen. Men riktig form? Tja..kanske fyra steg i rad, någon gång, har vi lyckats med. På lös tygel.
Annars är han jättefin på att kröka nacken när man rider med bett.

När du skriver lösa tyglar - menar du då att du inte jobbar med tyglarna alls utan försöker använda sits och övningar? Eller menar du bara att du försöker få hästen kunna gå avslappnad med långa tyglar när du inte använder tyglarna?

Fick själv lite av en a-ha upplevelse (åt fel håll så att säga) häromdagen. Jag rider ju mest bettlöst, och jag brukar lära hästarna att tygeltag = slappna av (om jag använder det som avsaktande har jag en helt annan fokus i kroppen och huvudet så hästarna brukar lära sig att skilja på det). Man har en otrolig fördel när dom väl lärt sig den biten, nu när jag skulle testa en häst som inte var riden så utan var ganska stum och snarare spände emot så snart man tog ett tygeltag så blev jag skitfrustrerad :p Då vågar man ju inte ta ett tygeltag för att få bättre avslappning för då får man ju motsatt effekt!:crazy:

Nej. det handlade det INTE om. Gör inte om mina ord till ngt du själv bestämt att de ska betyda. :mad:
Jag har kommenterat att denna tråd går ut på att många fritidsryttare inte säger sig vilja eller behöva rida hästen i form utomhus. FINE. Men argumentet som används är "alla dåliga dressyrryttare, asså sågar och drar bara ner hästarna".
blir lite löjligt tycker jag, även om jag borde vara van att det är så på Bukefalos.
rid i skogen precis som ni vill. det kan man göra UTAN att måsta hitta en motpol för att allt annat - i detta fallet människor som RIDER sina hästar i form utomhus på ett korrekt sätt, är fel.
det är ju helt befängt vad folk läser in i vissa svar här. som om de som väljer att rida i form skulle sitta och slita ner hästen i käften i munnen när man hoppar en stock, eller klättrar i en backe, eller skrittar på lång tygel.

Nu vet jag att detta inte var riktat till mig, men jag vill bara förtydliga så du inte tror att jag "sågar de som rider dressyr ute":
Att rida en häst i BRA FORM (för ändamålet) är alltid ok i mina ögon, så länge den är ärlig. Å andra sidan är det väldigt svårt att få en helt 100% ärlig form, sällan man ser det i alla lägen ens för GrandPrix-ryttare.
På vägar, fält med mera där det inte är taskig terräng bör det gå bra att dressyra och man kan säkert få ut lite mer på många hästar där eftersom man brukar få en annan framåtbjudning. I backar går det att få en ärlig form med mycket träning, det jag upplever är mest att det lätt blir att man kortar tyglarna. I sådana stuationer upplever jag själv att det är hundra gånger lättare att få en oärlig form om man rider med korta tyglar, även om man inte drar hästen i munnen. Just för att det är väldigt lätt att låsa hästens rygg mer eller mindre (hästens rygg låst = inte ärlig form). Sen finns det säkert dom som lyckas ändå och då kan jag bara säga :bow: duktigt gjort! ;)

Samma sak i terrängen. Eftersom det är så superlätt att hästen känner sig lite blockerad i sina rörelser när man har korta tyglar eller normal "på tygeln"-tygellängd så ride jag själv hellre med långa tyglar. Det betyder inte heller att jag inte strävar efter en bra form, det betyder bara att jag sätter all fokus på att få en avslappnad, fri form med mål att bli självbärig.

Jag är helt på din linje..

Jag har ett arabsto och jag tränar både dressyr och hoppning och tävlar lite smått, hon har haft föl i somras så nu ska vi sätta igång ordentligt igen med tävlandet.

Jag rider alltid i korrekt form på ridbanan, men varför inte ha kul när man rider ut??

När jag rider ut så sitter jag mest på långa tyglar i skritten och hjälper till att hitta balansen, i trav rider jag väl lite olika beroende på underlaget, galoppen ganska fritt där med.
Och riktigt roligt har vi.. :love: hon är aldrig halt eller skadad. :confused:

konstigt..

förstår inte vitsen med att alltid kräva något av hästen.. skogen är för oss kravlöst.. visst ibland jag kan rida dressyr/kondition på en äng och då e det en annan sak.

även när jag har ridit dressyr eller hoppat så brukar jag alltid låta hästen sträcka på halsen och galoppera & trava av på långa tyglar.
vet många som inte gör det.. undrar varför, själv tycker jag det är kanon!

håller med dig iaf, vi tänker nog ganska lika :D
Vi vill ha kul med våra hästar och släppa kraven ibland, m en vi är inte oseriösa amatörer för det.

exakt man behöver inte vara oseriös amatör bara för att man rider ut och har kul med sin häst i skogen.
Blir så less på dom här personerna som ska klaga på en och vara besserwisser bara för att man inte rider hästen i form ALLTID.

Skulle vara intressant o se dom rida en tur i skogen o se om hästarna e så avslappnade:angel: tror många som e så formgalna pillar mkt i munnen på hästarna när de rider i skogen nu sa jag inte ALLA lägg märke till det så ni inte får för er o klana på mig bara för att ni blir upprörda:p

Tycker det är töntigt av mackan att skriva att folk klagar på formen bara för att dom själva inte kan få hästarna i form,

Man kanske inte vill rida i form jämt även om man kan;)

Jag har också tävlat både dressyr och hoppning och till och med utbildat hästar själv. Utbildade en av mina förra ponnyer till LA dressyr och tävlade det med bra resultat så nog kan jag jag rida hästarna i form;) Sen är det ju tyvärr så att man växer o blir för gammal för sina ponnyer.

Nu rider jag en 4 årig storhäst som jag också håller på att utbilda själv och ja jag har instruktör för det måste man ju skriva tydligt i inlägget för annars e man ju helt galen och djurplågare.

Instruktören rider själv msv- svår dressyr så hon borde ju kunna se så att hästarna går i korrekt form;)

Och hör o häpna instruktörens hästar går inte heller alltid i form i skogen och hon låter till o me mig rida dom i skogen:eek:

Nej. det handlade det INTE om. Gör inte om mina ord till ngt du själv bestämt att de ska betyda. :mad:

"och på andra sidan har vi även fritidsryttare som hävdar att det är ett jäkla tjat om formen osv, för att de inte klarar av att hitta den på sin egen häst, så då är det lättare att argumentera att formens relevans är skitsnack och bara överdådiga dumheter. "

Antar att jag missuppfattade då..

Jag har kommenterat att denna tråd går ut på att många fritidsryttare inte säger sig vilja eller behöva rida hästen i form utomhus. FINE. Men argumentet som används är "alla dåliga dressyrryttare, asså sågar och drar bara ner hästarna".
blir lite löjligt tycker jag, även om jag borde vara van att det är så på Bukefalos.
Tja.. många dressyr ryttare (säkert andra med) sitter faktiskt och sågar ner hästarna. Säkert inte alla finns väl några som faktiskt kan rida. Och då ser jag ju hellre en formfri häst än en hopdragen.

rid i skogen precis som ni vill. det kan man göra UTAN att måsta hitta en motpol för att allt annat - i detta fallet människor som RIDER sina hästar i form utomhus på ett korrekt sätt, är fel.
det är ju helt befängt vad folk läser in i vissa svar här. som om de som väljer att rida i form skulle sitta och slita ner hästen i käften i munnen när man hoppar en stock, eller klättrar i en backe, eller skrittar på lång tygel.
Rider man hästen i korrekt form så är det ju det bästa.
Men alla ''nackkrökare'' eller bara de som inte är väldigt duktiga (efter vad man ser när man är ute måste det vara många, eller också är de bara rädda att tappa kontrollen och rider inte ihop hästarna för formens skull) borde kanske fundera lite och försöka rida i form utan korta tyglar.
Jag gör så, för jag är ingen bra dressyr ryttare, och risken är stor att jag krullar ihop hästen om jag försöker rida i form med stöd på tygeln. Sen går Jean inte med huvudet mot trädtopparna, så jag är inte särskilt orolig för honom.
Men kan man rida i korrekt, ärlig form så struntar jag i hur man gör.
Jag tror att orginal inlägget (m.fl.) fick vissa att uppfatta det som 'på tygeln' i det här fallet var icke korrekt form, eller korrekt men hög dressyrform, medans vissa menar att rida hästen i balans eller bara i en låg, korrekt form.
Det är väl inget fel i att rida hästen i korrekt (men inte nödvändigtvis hög) form om man kan det. Det man kan diskutera är väl om det är skadligt om hästen ibland inte går i form. Vilket jag inte tror, men men.

När du skriver lösa tyglar - menar du då att du inte jobbar med tyglarna alls utan försöker använda sits och övningar? Eller menar du bara att du försöker få hästen kunna gå avslappnad med långa tyglar när du inte använder tyglarna?

Jag jobbar utan tyglarna. Det går inte jättebra, har nog fått ett par tre steg i form någon gång möjligtvis, men så är varken jag eller hästen vidare dressyr tränad. Men han går iaf 99% av tiden avslappnad med sänkt huvud, så jag oroar mig inte för hans rygg särskilt mycket.
Försöker lära honom sidförande skänkel från marken just nu. Men han blir duktigare :D (och jag med hoppas jag)

Jag måste erkänna att jag har väldigt negativa känslor mot traditionell dressyr. Jag har tvingats rida det och försökt pressas in i en ram jag inte trivs med, och inte har förstått, samtidigt som hästarna runt om mig har gått fint ''på tygeln''(=krökt nacke för det mesta) medans 'min' häst lekt giraff. Ingen har riktigt förklarat hur jag ska göra. Nu har jag läst mycket om dressyr, och kan en hel del rent teoretiskt. Nu vet jag varför man strävar efter det. Men mycket av det jag sett har inte kunnat ställa upp för förklaringarna; hästar på bogarna, hopkrullade, allmänt inom skötseln.. Visst finns det folk som faktiskt kan. Men det är för sent för mig, ber man mig rida traditionell dressyr gör hela jag nästan uppror bara på tanken, (innan jag kväver det, så klart. Försöker ju att bara le och göra som jag blir tillsagd). Dressyr är bra för hästen om det är korrekt, helt klart.
Jag ska försöka lära mig akademisk ridkonst snart, för att få bärigheten och slippa kämpa mot alla tvivel jag har med mig.
Usch vad långt och off topic detta blev.. :o
Men tja..jag har varit ganska negativ i mina inlägg... jag är bara negativ till falsk form, men tror tyvärr att många inte inser att de inte rider hästen i äkta form. De som kan rida hästen korrekt säger jag inget om.

Jag strävar efter att hästen ska gå i en lång och låg form i skogen jämt, kanske inte i galoppen (när man låter dom sträcka ut ordentligt) men annars. Bakbenen kan jag låta dom slarva lite med ute, men för att dom ska få så varierad träning som möjligt rider jag dressyr även ute (i korrekt form), men det varierar lite på hur hästen känns och så.

Vem har sagt att jag inte har kul när jag rider ut bara för att jag vill att hästen ska vara avspänd och lydig även ute? Jag kan rejsa över fält, ha långa tyglar osv, men nog sjutton vill jag ha en häst som stannar när jag ber om det, utan tjafs, som jag KAN rejsa på när var och hur som helst, för jag vet att jag har kontroll (trots lätt sits och "fri" häst).

De som protesterar över att man rider hästen på tygeln ute verkar faktiskt vara sådana som inte KAN rida sin häst korrekt på tygeln, utan sitter och sliter och drar i sina hästar....
Men så som du beskriver din uteritt så tycker jag inte det låter som att du konstant har krav på din häst.
Mitt inlägg referar inte till just dig utan andra som rider på annat sätt.

Snacka om att ha fördomar (SNOBBvarning) så som du skriver i slutet på ditt inlägg, varför ens sitta och spekulera i hur folk rider?? Det är inte det vi diskuterar.
Det är ingen här såvitt jag sett som har protesterat mot folk smo rider sina hästar i form hela tiden, vi har bara skrivit hur vi själva rider och argumenterat för våra åsikter.

Låt alla tycka som de vill och rida som de vill utan att se ner på de för det!

Nja.. jag tror ju mer på avspändhet och att ''äkta form'' inte måste vara en viss form på huvudet (naturligtvis inga stjärkikare heller, men den kan ju vara låg) och definitivt inte måste vara hög dressyrform. Och jag tror inte att den kommer med tyglarna utan med avspända övningar i sidled och halvhalter, som lika gärna kan göras med sitsen. Har man den formen i paddocken så kommer den nog i skogen mer, kanske lite mer jobb om hästen är pigg, men inte nödvändigtvis med tyglarna.
Dessutom tror jag att det är bättre med stjärnkikare än hästar ihopdragna med låsta nackar, om man nu måste välja pest eller kolera. Och samlar man hästen med säte utan tyglar så kan man ju knappast dra ihop den.

Känns knappast eftergivet på något sätt med en häst som biter sig i bringan i nån halv rollkur.. Inte är det bra för hästen heller, och hur kul är det egentligen att rida ut på det viset?
Tänker på att det måste vara obekvämt om inte smärtsamt att hålla nackmusklerna låsta i 1-2 timmar när man rider ut..svårt att transportera bort slaggprodukter från musklerna med mer...
Men det är ju bara jag.

Tror du missar att många klarar av att rida sina hästar i en bärig form ute, och jag vet att mackan är en utav de som kan! När man har kommit så "långt" i sin ridning att man kan rida sin häst i form kan man också om inte hästen är extremt hispig även rida den i en ändamålsenlig form även ute.

Att såga är en sak, men det är helt irrelevant - för det är ingen ärlig form och det är inte nedsågade hästar jag tror någon pratar om här.

Senast ändrad:

Rider man hästen i korrekt form så är det ju det bästa.
Men alla ''nackkrökare'' eller bara de som inte är väldigt duktiga (efter vad man ser när man är ute måste det vara många, eller också är de bara rädda att tappa kontrollen och rider inte ihop hästarna för formens skull) borde kanske fundera lite och försöka rida i form utan korta tyglar.
Jag gör så, för jag är ingen bra dressyr ryttare, och risken är stor att jag krullar ihop hästen om jag försöker rida i form med stöd på tygeln. Sen går Jean inte med huvudet mot trädtopparna, så jag är inte särskilt orolig för honom.
Men kan man rida i korrekt, ärlig form så struntar jag i hur man gör.
Jag tror att orginal inlägget (m.fl.) fick vissa att uppfatta det som 'på tygeln' i det här fallet var icke korrekt form, eller korrekt men hög dressyrform, medans vissa menar att rida hästen i balans eller bara i en låg, korrekt form.
Det är väl inget fel i att rida hästen i korrekt (men inte nödvändigtvis hög) form om man kan det. Det man kan diskutera är väl om det är skadligt om hästen ibland inte går i form. Vilket jag inte tror, men men.

Då håller jag med dig, som du uttrycker det här.
det jag vände mig mot var alla fördomar som var uttryckta i tråden ang. att rida hästen i form.....eftersom det var en hel del antaganden där så ville jag visa på andra sidan myntet och det var enda anledningen att jag fällde det uttalande om "på andra sidan" som jag gjorde.

Missar inte alls att vissa faktiskt kan rida. Men de flesta jag ser kan de inte, åtminstonde inte ute även om det ser ok ut på ridbanan där deras hästar är mindre framåt. Av någon anledning.

Jag tror inte någon anser det dåligt att rida i en ärlig form, men blir lte irriterad över hur många som anser att det är nästan livsfarligt att inte ha hästen i form utan bara låta den sträcka sig och slappa lite utomhus. Och jag tror att det synsättet får många ryttare att dra ihop hästen och tvinga fram en ''form'' innan de och hästen är redo, för att annars är de ju djurplågare.

Då håller jag med dig, som du uttrycker det här.
det jag vände mig mot var alla fördomar som var uttryckta i tråden ang. att rida hästen i form.....eftersom det var en hel del antaganden där så ville jag visa på andra sidan myntet och det var enda anledningen att jag fällde det uttalande om "på andra sidan" som jag gjorde.

Då är det ju löst :P

Mycket fördomar överallt, man vet knappt vad folk menar heller eftersom ''i form''/''på tygel'' kan betyda så mycket olika för olika människor, och det är svårt att se om folk menar ärlig form eller hopkrullad form..

Det är ingen här såvitt jag sett som har protesterat mot folk smo rider sina hästar i form hela tiden, vi har bara skrivit hur vi själva rider och argumenterat för våra åsikter.

Jaså det tycker du? jag hävdar nog att flera i tråden varit mycket goda kockar i att fördöma och förkasta :angel:

Jag skulle tro att de allra flesta som rider sin häst "på tygeln" vid uteritter gör det för att de är skiträdda och behöver "kontroll" ( nånting att hålla fast sej i)

Om ni vill sitta o nöta dressyr varenda eviga dag så varsågoda gör det men det här med att man måste rida hästen i form varenda eviga dag det köper jag inte.

Mycket fördomar överallt, man vet knappt vad folk menar heller eftersom ''i form''/''på tygel'' kan betyda så mycket olika för olika människor, och det är svårt att se om folk menar ärlig form eller hopkrullad form..

Nej det är sant. folk har olika begrepp om samma saker. Just därför får man vara försiktig när man generaliserar.

När jag rider ut gör jag det utan någon tanke på form. Visst, jag syftar ju inte på att hästen ska gå med sänkt rygg, huvudet i himlen och bekbenen flera meter efter sig med jag fokuserar inte heller på att jobba i form. Kan göra det bitvis, ibland när jag känner att hästen verkligen är HELT ofokuserad och bara går och tittar på annat men oftat låter jag pållan gå i sin egna form.
När jag rider ut har jag oftast ett syfte; antingen konditionspass (då anser jag att man inte ska rida hästen i nån särskild form), styrepass (typ klättring) eller så rider jag ut för att ta det lugnt typ jogging efter ett hårdare dressyrpass och då anser jag att hästen bara ska vara fri sas.
Nu vet jag att många bukare (och andra med) rider sina hästar nästan bara i skogen och då som vilka andra dressyrpass i ridhuset som helst, men jag rider dressyr på banan och kondtion/styre i skogen.
Alla har ju olika resonemang och det respekterar jag!
:)

Jag jobbar utan tyglarna. Det går inte jättebra, har nog fått ett par tre steg i form någon gång möjligtvis, men så är varken jag eller hästen vidare dressyr tränad. Men han går iaf 99% av tiden avslappnad med sänkt huvud, så jag oroar mig inte för hans rygg särskilt mycket.

Det låter bra, men det låter som att du är "rädd" för att använda tyglarna. Man KAN som sagt lära hästen att tyglarna betyder avslappning, och lär sig hästen det så är det mycket lättare att komma åt avslappning i alla muskler.
När du rider rätt upp och ner (rakt fram) med hästens huvud sänkt så är det möjligt att du kommer åt hästryggen såpass att den höjer den, men man kommer inte åt hela ryggen (avslappning och rakriktning i ryggen syftar jag på då) eftersom det är mer eller mindre omöjligt på rakt spår med en oskolad häst. Därför bör man lägga in lite böjda spår och lättare övningar så snart hästen börjar hitta balans i den långa låga formen. Detta är en ganska viktig bit inom AR, att man börjar jobba med stretching av ryggen genom böjning och förbättra avslappning och rakriktning i ett tidigt skede.

Du tränar såklart precis som du vill, men jag har själv varit fast i fällan "tar jag inte i tyglarna så kan den inte spänna sig" när det snarare ofta är så att man inte kan hjälpa hästen komma loss ur spänningarna om man aldrig använder tyglarna :p hästen spänner sig ändå men man känner det inte i handen eftersom man inte har kontakt. Däremot kanske det just NU är en bra metod, om hästen är väldigt orutinerad.

Jag skulle tro att de allra flesta som rider sin häst "på tygeln" vid uteritter gör det för att de är skiträdda och behöver "kontroll" ( nånting att hålla fast sej i)

inte jag. tror inte att det är sååå vanligt....
men jag rider min häst i form för jag anseer att det gör mer nytta. annars behöver jag ju inte rida alls..

Det låter bra, men det låter som att du är "rädd" för att använda tyglarna. Man KAN som sagt lära hästen att tyglarna betyder avslappning, och lär sig hästen det så är det mycket lättare att komma åt avslappning i alla muskler.
När du rider rätt upp och ner (rakt fram) med hästens huvud sänkt så är det möjligt att du kommer åt hästryggen såpass att den höjer den, men man kommer inte åt hela ryggen (avslappning och rakriktning i ryggen syftar jag på då) eftersom det är mer eller mindre omöjligt på rakt spår med en oskolad häst. Därför bör man lägga in lite böjda spår och lättare övningar så snart hästen börjar hitta balans i den långa låga formen. Detta är en ganska viktig bit inom AR, att man börjar jobba med stretching av ryggen genom böjning och förbättra avslappning och rakriktning i ett tidigt skede.

Du tränar såklart precis som du vill, men jag har själv varit fast i fällan "tar jag inte i tyglarna så kan den inte spänna sig" när det snarare ofta är så att man inte kan hjälpa hästen komma loss ur spänningarna om man aldrig använder tyglarna :p hästen spänner sig ändå men man känner det inte i handen eftersom man inte har kontakt. Däremot kanske det just NU är en bra metod, om hästen är väldigt orutinerad.

Jag försöker lära honom att böja sig och så med sits och skänkel. Vi lyckades faktiskt göra en öppna på grusvägen :eek: (ska bara klura ut vad tusan jag gjorde för att få honom till det x) Men jag jobbar på böjning med, så gott jag kan. Jo, jag är rädd för att ta i tyglarna; jag har mest fått lära mig at korta dem hela tiden och inte fattat någonting (har ändå gått hästhållnings linjen på gymnasiet, bl.a. så jag borde ju kunna lite..) så jag är ganska säker på att jag stör mer än jag hjälper. Att se hur andra rider hästarna stramt och hoptrykt har ju inte gett mig större tilltro på tyglarna.
Men jag ska gå lektioner inom akademisk ridkonst så fort jag har ett jobb är det tänkt. Jag kommer fortsätta sikta mot hängande tygel, men kanske sluta vara rädd för dem.
Nu om ngn vecka ska vi hämta vår (nåja, pappas.. min hittar vi nog snart) första häst! :D

Ni som rider hästarna "på tygeln" vid uteritter, vad är tanken bakom - hur motiverar ni det så att säga? Känner ni att ni får en "ärlig" form eller mest kröket i nacken?

Hur filosoferar ni bukefalister?

Eftersom mina hästar går mer eller mindre i form hela tiden så ja, i form även vid uteritter. Dock kräver jag aldrig denna upphöjda superböjda nacken, jag vill att de ska vara i balans och avslappnade och när de har kommit så långt i utbildningen att de hittat dit, ja då går de där. Sen spelar tygellängden ingen roll.
Sen finns ju de hästar som inte är byggda så roligt, som man bara genom att se på hästen kan konstatera att den genom att bära en ryttare kommer få mer eller mindre problem. De som är supersvåra att få i en trevlig form, så med dessa hästar beror det väldigt mycket på individen. Jag har inga sånna hästar men hjälper till med en del.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 402
Senast: Pigalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar