Fundering: form vid uteritter?

Sv: Fundering: form vid uteritter?

Något som fått min att fundera lite är att en del människor tror att en krökt nacke = hästen går i form. En del hästar kan gå med nacken krökt och jättefint, men med bakbenet 3 mil efter... Och en del hästar kan gå i jättebra form, fast med en mindre krökt nacke. Det är ju från häst till häst. Varför foccuserar de flesta på nacken?

Det här undrar jag med över! Alltså det är juinte om nacken är krökt eller inte som avgör utan hur den trampar med sig bakbenen!
Bara för att jag säger det menar jag inte att jag är världsbäst på detta för det är jag verkligen inte! Men jag et ändå vad det går ut på!

Tack , skruttan har ju blivit så duktig :love: och så är man ju svag för fuxar också ;) . Bjuder på bilden i sin original storlek, via en länk . :)
cactuspower

Min f.d foderhäst jobbade jag ganska mycket på våra uteritter då han var ganska pigg och behövde hjärngympa och anstränga sig.
Ifall han inte gjorde det i början av varje ridtur så taktade han hemåt.

Min travare låter jag mest gå i lång och låg form då han än så länge inte har orken att gå samlad ordentligt.

Så det beror på vilken häst jag rider hur jag gör.

ja hon har verkligen blivit JÄTTEFIN. som en helt annan häst mot i början! :love:

Nu blir det ganska OT här men men..

Tack :o :) men visst det har blivit skillnad (gamla bilder http://pets.webshots.com/album/262325761QqlYju?start=0 ) tur att min magkänsla var den rätta :) trivs superbra med henne och det har känts helt rätt hela tiden även om vi haft våra motgångar. Det är så roligt också när allt faller på plats för i början när jag köpte henne för 2 år sedan så var det ganska många som avrådde mig från att köpa en tre-fyraåring men hade väll tur också att hon har så underbart psyke :love: men det är roligt för nu kommer flera av de som avrådde mig och har kommenterat hur fin hon blivit etc så det känns jätte roligt :) Måste berömma min otroligt duktiga och inspirerande tränare för det också :bow:

När jag rider ut med min häst så får hon gå i form.
Givetvis beror det på var man rider ut.
Rider vi mycket på vägar så får hon gå i arbetsform(låg) i perioder. Jag tar tillvara på framåtbjudningen hon har och vi tränar på det mesta.
Givetvis inte hela ridturen utan det kan handla om 5-15 minuter åt gången.

Vid ridning i terräng så får hon hitta sin balans och form själv. Där kräver jag inte att hon ska "kröka på nacken". Jag tror man bygger upp hästen bäst på det viset och hon kan själv hitta vad som känns bäst för henne.

Att jobba hästen utanför ridbanan är både nyttigt och kul. Ute har hästen mer framåtdrivning och motor vilket förenklar arbetet ännu mer.
Mitt sto har en tendens att slöa till på ridbanan och bli lite stel och tråkig till en början. Ute i skog och mark jobbar hon dock på med glädje och vi båda tycker det är kul.
Självklart kan jag rida ut och slappa.
Kolla Ulla Håkansson, hon rider nästan aldrig på ridbanan utan tränar dressyr i en glänta i skogen med kuperad terräng. Det gör hästen fokuserad och den kan inte gå och dra benen efter sig.
Och som sagt, det tillför träningen ännu mer glädje.

Jag ser inte varför det skulle vara ngra problem att rida hästen på tygeln i skog och mark. men givetvis beror det på var och hur i skog och mark. jag rider inte på tygeln uppför en brant backe. :angel: Inte heller rider jag i samma form i en galoppökning ute på ett fält, som i en galoppökning på diagonalen på ridbanan. Men både i backen och i ökningen går hästen i balans och har under sig kroppen osv.

ligger jag och kortar/länger/flyttar/joggar på en mjuk sandväg eller över ett fält så ja - hästen går på tygeln och ja, den är avslappnad och med i kroppen.

beror mest på vilken kontroll ryttaren har anser jag, dvs huruvida hästen går på tygeln ändamålsenligt eller "falskt" ute i skog och mark.

typ nåt sånt ja! :bow:

Fast det beror på vilket humör vi är på också.
Vissa gånger bjuder Prins helt otroligt, och vissa gånger inte.
Han bestämmer om vi ska jobba eller bara ha roligt!

Jag förstår inte frågan riktigt.

För mig spelar det ingen roll VAR jag rider, det viktiga är att min häst går i en ändamålsriktig form. Det vill säga bär sig så att han inte sliter på kroppen. Alltså är det lika viktigt att han går i en bra form i skogen som på banan.

Att hästen går i form är ju inte målet i sig, hästen ska ju arbeta i en form som gör att den jobbar optimalt och på så sätt håller längre. En häst som inte rids i form slits mer och är inte lika hållbar, får ofta problem med muskler, leder m.m. efter några år.

Sen kan man ju bara ut och skritta på långa tyglar eller låta hästen sträcka ute i en busgalopp så klart. Rider jag inne i skogen där det är stenigt, mycket grenar och hålor och svårt att ta sig fram så är det långa tylgar som gäller och hästen får själv söka den bästa vägen.

För min 10-åriga nordis som inte jobbats så mycket tidigare i sitt liv är det viktigt att han byggs upp långsamt och hellre rids kortare stunder i en korrekt form än flå-rids i skogen i flera timmar.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 402
Senast: Pigalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?