Fundering: form vid uteritter?

Sv: Fundering: form vid uteritter?

jag brukar vanligtvis inte ha hästen på tygeln å jobba den när jag e ute på tur, men jag tycker inte de e fel att göra de , de e la gött för hästen att få va ute i skogen och "jobba" än att bara förknippa det med padocken. Då få den änna en possetiv insällning till de.. eller??:confused: :D

skulle jag också vilja ha, men man vågar ju inte ge sig in i sånna här trådar mer man blir ju bara påhoppad.

Fy fan säger jag bara om en del av bukes befolkning alla bara hoppar på varandra jämt.

Tycker det är jäkligt fult och tror att personen som skrev att jag skulle vara okunnig bara för att jag inte rider i form jämt och skriver på mitt sätt.

Herregud det finns väl fler som inte rider hästarna i form jämt eller hur, men bara för att jag skriver vad jag tycker så heter det att jag är okunnig.

Vad får flashlight ut av att säga att andra är okunniga, känner hon sig duktig själv eller??
Har hon pissigt sj förtroende o njuter av att säga att andra e dåliga för o framstå som bättre själv eller?

Tycker stor del av hela buke är sånna att dom ska tracka alla andra för o verka bäst själva.

Suck säger jag bara.

Det är nog flashlights egna hästar som får kotledsinflamationer o så mår hon så dåligt att hon måste tracka alla andra.

har lite jag skulle kunna kommentera på din bild :)

Men jag pallar inte bry mig.

Lycka till med ditt dåliga sj förtroende jag tror att du får många vänner.

Fast säkert så e du ju redan gammal tant så då spelar de ju ingen roll:rofl:

Det är nog flashlights egna hästar som får kotledsinflamationer o så mår hon så dåligt att hon måste tracka alla andra.

Egentligen svarar man inte inlägg som dina. Men NEJ ingen av alla dem jag haft har haft kotledsinflammation faktiskt. MEN det kan hästar få av många orsaker som du kanske vet:smirk: så det är självklart något som kan hända även mej.

Nu har jag läst igenom hela forumet och det är ju patetiskt vad folk håller på! Varför känner ni att ni måste sitta och försvara er själva och era åsikter för totala främlingar på internet? Är man tillfreds med vad man själv tycker så gör man inte så. Var istället lyckliga över att ni alla har hästar (som ni SJÄLVKLART rider fläckfritt...) och ge blanka fasen i om andra inte håller med er i ert sätt att tänka. Åk och rid era hästar istället, precis hur fanken ni vill! Det är ju sol idag!

Trevlig kväll.

Och innan jag drar mig tillbaka till fredligare sysselsättningar: Trådskaparen ville ha olika åsikter om form vid uteritt, istället fick hon ett tredje världskrig där alla skulle leka missionärer och övertyga folk om vad som är rätt och fel.

jag kommer inte skriva ett enda inlägg till i den här tråden, e så trött på folk här ändå och nu ska nybörjaren åka iväg o rida 3 hästar i fel form och på bogarna :rofl: kom gärna o hämta dom ni får dom gratis skynda er så att dom inte hinner bryta benen.

Säkert? :D *kommer och hämtar, jättelycklig* Vad är det för några? :rofl:
Fast det kan vara svårt att hålla en diskussion, stå för vad man tycker och ändå inte trampa någon på tårna :crazy:

En stor anledning att rida i form i skogen är att i framförallt nedförsbackar har man en stor belastning i frampartiet på hästen, därför vill man gärna förflytta bärigheten till bakpartiet, vilket då leder till att hästen bär både sig själv och sin ryttare på ett mindre slitsamt sätt. framförallt knäna är i riskzonen annars.

Dessutom är det enligt mig kanon att arbeta fram en bra form i skogen då man oftast har en naturlig bjudning, vilket gör det lättare att få med bakdelen men framförallt har en positiv häst under sig.

Med en frisk galopp mellan varven självklart, det ena utesluter inte det andra...;) Det ska vara skoj både för ryttare och pålle...:)

En stor anledning att rida i form i skogen är att i framförallt nedförsbackar har man en stor belastning i frampartiet på hästen, därför vill man gärna förflytta bärigheten till bakpartiet, vilket då leder till att hästen bär både sig själv och sin ryttare på ett mindre slitsamt sätt. framförallt knäna är i riskzonen annars.

Dessutom är det enligt mig kanon att arbeta fram en bra form i skogen då man oftast har en naturlig bjudning, vilket gör det lättare att få med bakdelen men framförallt har en positiv häst under sig.
Vet ej om du menar klättring nerför:confused:

där bör man bara ha kontakt o att hästen tillåts se var den sätter fötterna. Den bromsar automatiskt med rumpan då- de samlande musklerna tränas.

MEN-om du håller i hästen o inte låter den söka sig nedåt så är inte ryggen med o klättringen har negativ effekt.

Det är mkt sällan som jag rider samlat ute- på tygeln- Ja.

Men om man bara åker häst nedför backarna, så är det lätt hänt att den går på bogarna/hastar iväg, utan balans. Beror så klart på vilken häst man har, men min behöver då litet hjälp nedför, uppför sätter hon fint under sig...

Men om man bara åker häst nedför backarna, så är det lätt hänt att den går på bogarna/hastar iväg, utan balans. Beror så klart på vilken häst man har, men min behöver då litet hjälp nedför, uppför sätter hon fint under sig...

Man kan rida hästen utan att ha kontakt med munnen. Samling sker med skänklar och säte;)...behövs inga tyglar för att rida samlat rakt, uppför eller nerför. Bara för att t.ex. jag rider med långa tyglar innebär det inte att jag "bara åker" häst nerför...Ridning är så mycket mer än tyglarna...:cool:

Man kan rida hästen utan att ha kontakt med munnen. Samling sker med skänklar och säte;)...behövs inga tyglar för att rida samlat rakt, uppför eller nerför. Bara för att t.ex. jag rider med långa tyglar innebär det inte att jag "bara åker" häst nerför...Ridning är så mycket mer än tyglarna...:cool:

Ja, westernryttare tex brukar ju säga sig göra det, men alla jag sett har gått på bogarna.:crazy:

Självklart rider man med sätet o skänklar och mycket lätt kontakt med munnen, MEN kontakt med munnen som sagt.

Jo, det var ju delvis det jag menade, att man ju inte ska åka i nedförsbackar, utan vara noggrann i sin ridning där. Och samlingsgraden beror ju på många faktorer...

Bara den är i lång o låg form- som om den gick på plan mark, så bromsar den med rumpan- tro mig.

titta på andra hästar som klättrar.
Menar nu just klättring, inte att man går i svagt lutande backar.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 402
Senast: Pigalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?