Fundering: form vid uteritter?

Sv: Fundering: form vid uteritter?

Min ena häst rids ut på tygeln, men i en lite lägre form. Min andra klarar jag tyvärr inte av att göra detta på, då han totalt tappar framåtbjudningen i terrängen. Då får han hellre gå och titta på stjärnorna än att lära sig gå bakom hand/lod.

Men jag ska gå lektioner inom akademisk ridkonst så fort jag har ett jobb är det tänkt. Jag kommer fortsätta sikta mot hängande tygel, men kanske sluta vara rädd för dem.

Låter som en bra plan! :) Kan såklart vara bra att lära sig av med ovanan först. En bra grej som jag tror att jag skrivit till dig redan är ju att alltid ge eftergift vid framåtdrivning och i övergångar för att lära sig bort med ovanan de flesta har att spänna armbågarna.

Nu om ngn vecka ska vi hämta vår (nåja, pappas.. min hittar vi nog snart) första häst! :D

Fasen vad kul! :):banana:
Själv är jag också i hästköpartaget, ska åka och provrida en kuse på Lördag! Hoppas mycket på den eftersom det är svårt att hitta hästar i rätt prisklass :p

*knapplån*

Jag har gjort mina uteritter till sits/inverkanträningspass för min del. (utom med travstoet, då är det ren lydnadsträning :angel: ) Så det gör ju att hästarna får möjligheten att jobba i en avslappnad jogga-lite-lagom-form om jag gör på rätt sätt. Fördelarna med att ha sitsträning ute är dels att man sitter säkrare om hästen brallar eller skyggar :D och dels att jag slipper fokusera på att variera vägarna och tempot hela tiden för att hästen ska ha roligt. Vägen varierar sig själv :) De krav jag har på hästen ute är att styrningen, gas och broms ska funka och att hästen ställer sig längs spåret den går på, absolut inte ställd utåt i alla fall. Oftast har jag korta tyglar, för att öva på att hålla kontakten i bettet. För mig innebär inte dressyr att hästen har tråkigt, tvärtom, men inte ens en elitlöpare som älskar löpning över allt annat i världen tränar varje dag, den varierar med att jogga också. Jag tror hästen behöver åtminstone ett par dagar i veckan där den inte behöver tänka så mkt som den måste vid ett träningspass. Så som jag ser det är det hästens hjärna som behöver vila vid uteritter, inte kroppen.

Jag filosoferar inte...jag bara "gör";) ... I och med att jag sätter mig i sadeln vill jag att hästen ska bära korrekt för att den inte ska få några besvär så jag kräver alltid en grundform där ryggen och bakdelen är aktiva.

rider alltid min häst på tygeln då min tränare har sagt att jag ska det och vi kan rida slappt ändå utan att "jobba" varför ska hästen bara gå på tygel på banan? Det är bättre för hästen att gå i form och bära upp sig själv ordentligt än att fläng rida i skogen. sen kan vi också galoppera i skogen i full fart och sträcka på oss ordentligt!

varför ska hästen bara gå på tygel på banan?

Tja, det beror helt på vad man menar med "på tygeln" och hur frekvent man gör det. Att rida en timme per dag och kräva att hästen ska gå i form hela tiden låter väldigt ansträngande i mina öron. Att lära hästen slappna av och länga sin överlinje i alla lägen kan däremot vara en bra grej, men även där är det ju först efter mycket träning de orkar gå så en längre tid.
Grejen är väl att "på tygeln" kan vara så olika för olika personer. Det äe egentligen ett uttryck som jag knappt använder mig av för att det är så vagt. I form, avslappnad, lång och låg, samlad osv säger mer.

Jag skulle tro att de allra flesta som rider sin häst "på tygeln" vid uteritter gör det för att de är skiträdda och behöver "kontroll" ( nånting att hålla fast sej i)

Nej, men man kan så pass mycket om ridning att man vet hur man får hästen att hålla och må bra:idea:

Delvis KL
Den som i denna tråd vem det nu var, pratar om att rejsa på fält m långa tyglar är inte klok tycker jag:crazy: Hoppas det inte är några hål på det fältet, som nån hund grävt sen sist tex. Förutom att hästen står på öronen med långa tyglar om den snubblar så går den på bogarna och skaffar sej troligen problem med ben, rygg mm som hästar som rids på bogarna får.

Precis som många andra skrivit hadnlar det inte om några krökta nackar eller rädsla utan om att hästen ska bära rätt oavsett var man rider. Det mår den bäst av.

När jag galopperar fort gör jag det med hästen kvar på hjälperna hela vägen, den är i balans och jag i balans med hästen och jag har den mellan hand och skänkel för att det är bäst för hästen, hästen är lydig och lyssnar och ska vara det också. Jag ökar genom att låta hästen länga sina språng, och kan göra det för att jag vet att jag kan kontorllera hela vägen OCH hjälpa till om hästen skulle tex snubbla till.

Inte konstigt att man blir utskälld som mer eller mindre idiot på buke:angel: om man påstår att hästar inte sticker och skenar om ryttaren har den lydig. :angel:
Nu fattar jag återigen varför det låter som det gör i trådarna.:crazy: Hästar jag rider sticker inte, därför kan jag låta dem gå fort eller sakta, vilket som, de lyssnar och VET att de emellanåt får sträcka ut därför behöver de inte få spel och försöka sticka.

Vi har KUL, kan jag lova. :smirk:

Det är bara mycket okunniga människor som argumenterar som vissa här i tråden. Det är sorgligt. Troligen pga (som andra skrivit) för att de inte ens på ridbanan, än mindre i naturen klarar att få en häst i nån form att tala om och harvar omkring på bogarna för jämnan, i tron att hästen mår bättre så:crazy: :cry:

Men det ÄR bra att låta hästarna sträcka ut i full fart IBLAND. Det betyder inte att de inte stannar när man ber dem, och inte att de får massa ryggproblem (om de är någorlunda bra ridna annars). Allt för få människor låter sina hästar sträcka ut riktigt ordentligt ibland. Har man enorma hagar och livliga hästkompisar gör det inget, då kan de ju springa där. Men hur många har det? (eller rättare, finns många som inte har möjlighet till det).
Konstigt nog har framför allt dressyrhästar mest muskelspänningar (enligt hästmassör, som inte är emot dressyr och masserar allt från travare till draghästar till halvblod) och det kan ju bero på att många inte får länga ut i en rejäl galopp och sträcka allt från hals till bakben. Lösa tyglar och fri galopp betyder inte noll koll.
Och jag tvivlar starkt på att en galopp då och då som inte är i bästa form kommer ge hästen problem. Är den bra musklad från början så bär den sig nog ganska hyfsat t.o.m. de minuterna.

Det är bara mycket okunniga människor som argumenterar som vissa här i tråden. Det är sorgligt. Troligen pga (som andra skrivit) för att de inte ens på ridbanan, än mindre i naturen klarar att få en häst i nån form att tala om och harvar omkring på bogarna för jämnan, i tron att hästen mår bättre så :crazy: :cry:

tråkigt att se dig skriva något sånt här.. du som brukar skriva kloka inlägg.

Men det ÄR bra att låta hästarna sträcka ut i full fart IBLAND. Det betyder inte att de inte stannar när man ber dem, och inte att de får massa ryggproblem (om de är någorlunda bra ridna annars). Allt för få människor låter sina hästar sträcka ut riktigt ordentligt ibland. Har man enorma hagar och livliga hästkompisar gör det inget, då kan de ju springa där. Men hur många har det? (eller rättare, finns många som inte har möjlighet till det).
Konstigt nog har framför allt dressyrhästar mest muskelspänningar (enligt hästmassör, som inte är emot dressyr och masserar allt från travare till draghästar till halvblod) och det kan ju bero på att många inte får länga ut i en rejäl galopp och sträcka allt från hals till bakben. Lösa tyglar och fri galopp betyder inte noll koll.
Och jag tvivlar starkt på att en galopp då och då som inte är i bästa form kommer ge hästen problem. Är den bra musklad från början så bär den sig nog ganska hyfsat t.o.m. de minuterna.

Ja det är absolut nyttigt för hästar att sträcka ut i galopp. Och det får hästarna jag rider, jag lovar:D Men aldrig utan att jag har kvar en kontakt i handen och hästen mellan hjälperna. Det kan man ha och det blir inte mindre mysigt för hästen för det.

Jag vet inte om du eller andra tror att det handlar om någon krökt nacke och arbetsgalopp om man säger att man har hästen mellan hand och skänkel.

HoppFantasten:

Jag är ledsen om du blir besviken :cry: , men jag tycker det verkar vara ren okunskap som gör att man tänker så begränsat när det gäller att ha hästen "i form", även om man galopperar fort på ett fält tex. Man vill ha hästen i balans och lyhörd helt enkelt. OM man släpper tyglarna och låter hästen fara iväg har man den inte i balans. Det är stor risk att den går hårt på bogarna. Med skaderisk som följd. Bland annat. Det är inget fel att låta hästen ha kul, man rider ju inte i någon hög grad av samling, men den måste vara i balans och ridas även om man rider ut.

Jag tror att den (inte du) som skriver att det är rädsla som ligger bakom är väldigt okunnig, faktiskt:crazy:

Ja det är absolut nyttigt för hästar att sträcka ut i galopp. Och det får hästarna jag rider, jag lovar:D Men aldrig utan att jag har kvar en kontakt i handen och hästen mellan hjälperna. Det kan man ha och det blir inte mindre mysigt för hästen för det.

Jag vet inte om du eller andra tror att det handlar om någon krökt nacke och arbetsgalopp om man säger att man har hästen mellan hand och skänkel.
Det låter som samlad arbetsgalopp som du skrev innan, men jag har ju aldrig sett dig rida så vad vet jag om hur det egentligen går till ;)

Jag älskar att släppa tyglarna, sträcka ut armarna och se allmänt fånig ut på en galopp ibland... men jag är ju galen:P Tror inte att den lille stunden förstör hästen.

Däremot har jag ridit ut med både en och två som inte vågar ''släppa taget'', dvs. låta hästen räta ut halsen i galopp (men ändå ha kvar kontakt om de vill) för de är så rädda att tappa kontrolen.
Tycker att det är lite synd om hästen eftersom den ofta går i en liten rasthage utan någon stor plat att sträcka ut.

Det låter som samlad arbetsgalopp som du skrev innan, men jag har ju aldrig sett dig rida så vad vet jag om hur det egentligen går till ;)

Men du :crazy: Hur svårt skall det vara att förstå att det inte är likvärdligt med SAMLING :eek: att fortfarande ha hästen mellan hand och skänkel och kunna inverka på den?

Flashlight som du svarat med detta, har en galoppör dessutom. Så du pratar med fel person. Tänk - en välskolad galoppör :D

ang att släppa tyglar och sträcka ut händer i full galopp. Nej, det förstör inte hästen, såvida ni inte snubblar och skadar er bägge två.

Men du :crazy: Hur svårt skall det vara att förstå att det inte är likvärdligt med SAMLING :eek: att fortfarande ha hästen mellan hand och skänkel och kunna inverka på den?

Jag är förstörd, kom ihåg det ;)
Men nej, jag menade inte att h*n rider samlat, bara att jag uppfattade det så i det första inlägget när h*n skrev ''mellan hand och skänkel'' men jag förstår ju av beskrivningen senare att det inte menades så. (gud vad uppstyltat det lät..>_>)

*KL*

Ute rider jag helt olika, ibland får han bara slappna av, ibland busar vi och ibland samlar jag upp honom ordentligt, ofta flera saker under samma tur.
Han får dock aldrig gå och bli stöttig i framdelen även om han är mer "fri".

jag blir så jävla irriterad på sånna som dig:angel:

Ska sitta o skriva skit om andra människor o verka så duktig själv,
Skulle bra gärna vilja se en film på när du rider din häst är det nån som är okunnig så e de du man skriver inte som du annars.

Varför sitta på ett jäkla forum o njuta av att trycka ner andra:confused: då har man taskigt självförtroende.

Jag verkligen hatar det här stället ibland för att folk bara tjafsar en massa hela tiden och älskar att klanka på andra och trycka ner varandra i skorna vilket underbart ställe:crazy:

Jag lovar att jag skulle skratta hejdlöst om jag såg dig rida med tanke på hur du skriver. Du skriver som om du hade väsrsta problemen och måste tracka alla andra.

Och ja jag låter mina hästar sträcka ut på fält men jag har kontroll och dom har balans och går inte med huvet i himlen. Jag är inte puckad i skallen.

Ja jag tränar för dressyrtränare som tävlat msv-svår själv och jag får rida hennes hästar ibland också hemskt va för jag försör dom ju så dom går på bogarna och får förslitningsskador:eek: :eek: stackars hästar och stackars ägare till dom.

Och jag säger åter igen stackars alla fritidshästar jag tror jag ska ta och ringa till polisen så vi får stopp på alla fritidsryttare så inte fler hästar dör.

Nä seriöst vissa borde skaffa sig ett liv här.

Mina hästar går balanserat och kontrollerat och inte me huvet i himlen men jag vill inte bry mig så mkt om nån jäkla form i skogen thats it och sluta tracka folk o skaffa er ett liv era dressurmuppar:angel:

Och jag lovar att ni kommer hänga ut mig o hålla på nu för o hämnas men seriöst vad får ni ut av det ???
Känner ni er lyckliga då?

Skaffa er lite leksaker så ni har nåt att göra istället:idea:

"nu e de sommar nu e de sol, nu e de hästskitskastning på buke" :angel:

Jag tycker det här är en intressant frågeställning och skulle gärna se en seriös saklig diskussion i ämnet. Men bevisligen får man inte alltid som man vill :crazy:

Oj Oj.:eek: Vilket utfall:rofl:

Skulle bra gärna vilja se en film på när du rider din häst är det nån som är okunnig så e de du man skriver inte som du annars.

Du kan ju titta själv nån gång då du verkar ju komma från samma del av landet i alla fal:angel: :rofl: :rofl:

Mackan: Oh, :o :o :D Detsamma, du rider ju sån själv, fast fd.

Zab: Det är ju lätt att tolka in saker här på internet, det är helt ok, bara man reder ut det. Nej alltså, samlat rider jag också ibland men även i högt tempo. Vad jag vet vill nog både Mackan och jag att hästarna ska ha kul och trivas med ridningen, fast man vill ha dem i form och lyhörda för hjälperna.
Jag galopperar mkt ute, på gärden, i sandtaget och på andra ställen där underlaget är bra och man kan låta hästen länga sej. Snabbt eller långsamt, långa språng eller korta samlade, ofta omväxlande länga/korta osv, mkt spännande tycker hästen. Men de blir laddade så de måste vara lydiga om man ska jobba så.
Vem vill ta ifrån hästen det roliga:p Men inte med hängande långa tyglar och i framvikt. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Vanligtvis rider jag inte min häst i form när jag rider ut. Men det händer att jag gör det och då är syftet att träna henne att gå i form trots att det händer saker runt omkring (bilar som åker förbi, mötande ryttare, vinden som blåser etc.), alltså saker som inte händer när man rider hemma i ridhus/paddock då det på tävlingsplatser är precis så.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 402
Senast: Pigalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar