Sv: Fundering: form vid uteritter?
Jag skulle tro att de allra flesta som rider sin häst "på tygeln" vid uteritter gör det för att de är skiträdda och behöver "kontroll" ( nånting att hålla fast sej i)
Nej, men man kan så pass mycket om ridning att man vet hur man får hästen att hålla och må bra
Delvis KL
Den som i denna tråd vem det nu var, pratar om att rejsa på fält m långa tyglar är inte klok tycker jag
Hoppas det inte är några hål på det fältet, som nån hund grävt sen sist tex. Förutom att hästen står på öronen med långa tyglar om den snubblar så går den på bogarna och skaffar sej troligen problem med ben, rygg mm som hästar som rids på bogarna får.
Precis som många andra skrivit hadnlar det inte om några krökta nackar eller rädsla utan om att hästen ska bära rätt oavsett var man rider. Det mår den bäst av.
När jag galopperar fort gör jag det med hästen kvar på hjälperna hela vägen, den är i balans och jag i balans med hästen och jag har den mellan hand och skänkel för att det är bäst för hästen, hästen är lydig och lyssnar och ska vara det också. Jag ökar genom att låta hästen länga sina språng, och kan göra det för att jag vet att jag kan kontorllera hela vägen OCH hjälpa till om hästen skulle tex snubbla till.
Inte konstigt att man blir utskälld som mer eller mindre idiot på buke
om man påstår att hästar inte sticker och skenar om ryttaren har den lydig.
Nu fattar jag återigen varför det låter som det gör i trådarna.
Hästar jag rider sticker inte, därför kan jag låta dem gå fort eller sakta, vilket som, de lyssnar och VET att de emellanåt får sträcka ut därför behöver de inte få spel och försöka sticka.
Vi har KUL, kan jag lova. :smirk:
Det är bara mycket okunniga människor som argumenterar som vissa här i tråden. Det är sorgligt. Troligen pga (som andra skrivit) för att de inte ens på ridbanan, än mindre i naturen klarar att få en häst i nån form att tala om och harvar omkring på bogarna för jämnan, i tron att hästen mår bättre så