Fundering: form vid uteritter?

Sv: Fundering: form vid uteritter?

Herregud säger jag bara jag orkar inte med er ni är ju helt jäkla hopplösa här.

Jag pallar inte med en massa påhopp mina hästar jobbas korrekt på bana och i skogen men jag rider också ut och bara har kul och det gör mååånga andra.

Och jag kan rida så ni behöver inte ifrågasätta mig och behandla mig som om jag vore pantad i skallen bara för att jag inte tänker som er.

Mina hästar går inte med skallen i vädret och går obalanserat hur som helst och dom har inte några problem med rygg eller snemusklade heller för även om det inte låter det så kollar jag dom med veterinär massör mm.

Dessutom har jag både tävlat och tränat dressyr och fått mycket beröm för min sits så tyvärr går det inte så jäkla dåligt som ni tror.

Jag tycker annorlunda än er och det får ni acceptera utan att hoppa på mig som om jag vore nån jäkla idiot, jag accepterar hur ni gör trots att jag kanske tycker det är fel.

Acceptera mig eller skaffa er ett liv mina hästar mår inte dåligt.
Tycker ni är omogna som ska hålla på o tracka mig det finns ju tusentals andra som aldrig bryr sig om hästarnas form heller för o inte tala om alla hemska ridskolor.

Om ni inte skärper er så lämnar jag tråden för jag orkar inte me allt buke tjafs me folk som älskar o hävda sig på nätet, hästfolk e ofta rena tjafs grisar som tror att dom alltid har rätt ibland blir man trött på hela stället.

Man får ta o fatta att det finns olika sätt att hantera hästar ochh alla sätt har sina för och nackdelar.

Ska ni inte gå in i alla trådar me folk som bara nöjesrider o tracka dom också om ni så gäna vill hävda er för det e ju sååå hemskt att hästarna inte går iform varenda eviga minut. Nä seriöst skärp er.

Tack och hej /Elinor

Om man ska vara på ett diskussionsforum så är det nog en fördel att man kan hantera att folk kommer med argument mot ens egna åsikter. Det är liksom det som forumet är till för. :angel:

Jag tror att hästarna blir betydligt tåligare av att gå i skogen (oavsett form men i viss balans och avslappning) än i de flesta andra sammanhang. Det blir väldigt varierat, både i vilken muskulatur hästen använder, väldigt lösgörande mao, och underlag.
När jag själv hade problem både med benhinnor och knän av överträning hade jag inte ont ett endaste dugg av raska skogspromenader på två timmar. Nu har såklart hästarna ryggen att tänka på också, men som sagt så är min teori att träningen blir så varierad, förutsatt att hästen inte låser sin rygg, att det blir mindre viktigt att rida hästen perfekt.

Jag rider min häst på tygeln på uteritter också, blandat med skritt på långa tyglar.
Rider henne lite längre och lägre ute, men jag vill att hon arbetar rätt även i skogen..
Det är väl extra viktigt där nästan när det är lite ojämnare terräng!

När det är ojämn terräng tänker jag tvärtom, då får hästen gärna gå på långa tyglar så den själv kan se och känna efter hur den kan gå där och var den vill sätta ner fötterna.

Jag har för övrigt oftast sett skogen som en avslappning för både mig och häst, så jag kräver inte lika mkt i skogen, även om jag ibland kan göra lite skänkelvikningar över vägen etc.

Tycker det kan vara skönt för hästen att få avkoppling också.

När det är ojämn terräng tänker jag tvärtom, då får hästen gärna gå på långa tyglar så den själv kan se och känna efter hur den kan gå där och var den vill sätta ner fötterna.

Jag har för övrigt oftast sett skogen som en avslappning för både mig och häst, så jag kräver inte lika mkt i skogen, även om jag ibland kan göra lite skänkelvikningar över vägen etc.

Tycker det kan vara skönt för hästen att få avkoppling också.

Framförallt tror jag det är otroligt lätt att hästen känner sig låst i terrängen om man håller en "ram". En häst som känenr sig låst går inte i bra form, så är det bara.

vart jag än rider så rider jag, dvs. jobbar hästen i en korrekt för just den individen arbets form. DVS PÅ TYGELN.

min filosofi är som sådan att för att hästen ska arbeta korrekt så krävs aktivitet i rygg o bakben och en bjudning o arbetsvilja. å vart får jag bäst hjälp med bjudning o arbetsvilja om just inte ute i naturen.
så summan av kademumman.... rider hästen i ärlig form ute. accepterar inte avknäppt nacke eller huvud rakt upp som någon stjärn kikare.

när jag skrittar på snåriga skogsstigar har jag helt långa tyglar.

det köper jag. om man ser "form" som ärlig form utan nödvändigtvis något krav på samling. fast det låter som att det du kallar "form" är något som jag snarare skulle kalla avslappning och eventuellt balans.

Jag skulle tro att de allra flesta som rider sin häst "på tygeln" vid uteritter gör det för att de är skiträdda och behöver "kontroll" ( nånting att hålla fast sej i)

Jag skulle tro att de allra flesta som rider sin häst "på tygeln" vid uteritter gör det för att de är skiträdda och behöver "kontroll" ( nånting att hålla fast sej i)

Då får du nog ompröva din tro, för det är helt fel.

Möjligt att inte det allra flesta gör det... men jag vet iaf mer än en som rider hästen bakom hand för att h*n är rädd att hästen ska sticka...
Känner någon som gör så i paddocken med, för att hästen (som kan betraktas som unghäst vid ridning) inte ska få syn på något och börja stressa.. :angel:

Möjligt att inte det allra flesta gör det... men jag vet iaf mer än en som rider hästen bakom hand för att h*n är rädd att hästen ska sticka...
Känner någon som gör så i paddocken med, för att hästen (som kan betraktas som unghäst vid ridning) inte ska få syn på något och börja stressa.. :angel:

och på andra sidan har vi även fritidsryttare som hävdar att det är ett jäkla tjat om formen osv, för att de inte klarar av att hitta den på sin egen häst, så då är det lättare att argumentera att formens relevans är skitsnack och bara överdådiga dumheter. :angel:

Fast sådär är det ju. Hästen blir mer "undergiven" om den blir eftergiven. Om man lyckas få den eftergiven vill säga, en del ranghöga/kaxiga hästar kanske inte ens låter sig hamna i det läget, eller så släpper de inte helt utan vill lämna en flyktväg genom att köra upp huvudet då och då.

Sen behöver man ju faktiskt inte missbruka det genom att dra ihop hästen utan det räcker med EFTERGIFT. :p

Jag är helt på din linje..

Jag har ett arabsto och jag tränar både dressyr och hoppning och tävlar lite smått, hon har haft föl i somras så nu ska vi sätta igång ordentligt igen med tävlandet.

Jag rider alltid i korrekt form på ridbanan, men varför inte ha kul när man rider ut??

När jag rider ut så sitter jag mest på långa tyglar i skritten och hjälper till att hitta balansen, i trav rider jag väl lite olika beroende på underlaget, galoppen ganska fritt där med.
Och riktigt roligt har vi.. :love: hon är aldrig halt eller skadad. :confused:

konstigt..

förstår inte vitsen med att alltid kräva något av hästen.. skogen är för oss kravlöst.. visst ibland jag kan rida dressyr/kondition på en äng och då e det en annan sak.

även när jag har ridit dressyr eller hoppat så brukar jag alltid låta hästen sträcka på halsen och galoppera & trava av på långa tyglar.
vet många som inte gör det.. undrar varför, själv tycker jag det är kanon!

håller med dig iaf, vi tänker nog ganska lika :D
Vi vill ha kul med våra hästar och släppa kraven ibland, m en vi är inte oseriösa amatörer för det.

och på andra sidan har vi även fritidsryttare som hävdar att det är ett jäkla tjat om formen osv, för att de inte klarar av att hitta den på sin egen häst, så då är det lättare att argumentera att formens relevans är skitsnack och bara överdådiga dumheter. :angel:

Nja.. jag tror ju mer på avspändhet och att ''äkta form'' inte måste vara en viss form på huvudet (naturligtvis inga stjärkikare heller, men den kan ju vara låg) och definitivt inte måste vara hög dressyrform. Och jag tror inte att den kommer med tyglarna utan med avspända övningar i sidled och halvhalter, som lika gärna kan göras med sitsen. Har man den formen i paddocken så kommer den nog i skogen mer, kanske lite mer jobb om hästen är pigg, men inte nödvändigtvis med tyglarna.
Dessutom tror jag att det är bättre med stjärnkikare än hästar ihopdragna med låsta nackar, om man nu måste välja pest eller kolera. Och samlar man hästen med säte utan tyglar så kan man ju knappast dra ihop den.

Fast sådär är det ju. Hästen blir mer "undergiven" om den blir eftergiven. Om man lyckas få den eftergiven vill säga, en del ranghöga/kaxiga hästar kanske inte ens låter sig hamna i det läget, eller så släpper de inte helt utan vill lämna en flyktväg genom att köra upp huvudet då och då.

Sen behöver man ju faktiskt inte missbruka det genom att dra ihop hästen utan det räcker med EFTERGIFT. :p

Känns knappast eftergivet på något sätt med en häst som biter sig i bringan i nån halv rollkur.. Inte är det bra för hästen heller, och hur kul är det egentligen att rida ut på det viset?
Tänker på att det måste vara obekvämt om inte smärtsamt att hålla nackmusklerna låsta i 1-2 timmar när man rider ut..svårt att transportera bort slaggprodukter från musklerna med mer...
Men det är ju bara jag.

Jobbar på att få travarn i form på lösa tyglar. Än så länge går han avspänt med huvudet lågt (under mankhöjd) och man känner ryggen på ett helt annat sätt an när han vid få tillfällen lyfter huvudet och sänker ryggen. Tror knappast att han tar skada av ridningen. Men riktig form? Tja..kanske fyra steg i rad, någon gång, har vi lyckats med. På lös tygel.
Annars är han jättefin på att kröka nacken när man rider med bett.

du missar helt min poäng.

det finns människor som kan rida sina hästar i god balans med eftergift och bärighet -utan att det handlar om tyglarna eller handen.

Har jag sagt något annat?
Jag poängterar mest att jag hellre ser någon på en avslappnad häst som inte går helt i form, än någon som tvunget ska rida hästen i form, men oftast sitter med en spänd häst i handen som bara kröker på nacken.
Själv tar jag knappt i tyglarna när jag rider ut, jag kan inte rida en häst i form med stöd på tygeln, risken är aldeldes för stor att jag bara sågar ner den av okunnighet. Så jag försöker rida hästen i form på ett sätt där jag knappast kan såga ner den.
Fler borde göra det, och våga h lösa tyglar. Jag ser alltför ofta folk rida hästarna i falsk form, med spänd hals och bakbenen långt borta, ser mest ut att försöka ''gå på händer''.
Om man rider sin häst i en bra form så struntar jag fullständigt i hur man gör, den hade nog hållt en bra form ändå eftersom den är balanserad. Men många är faktiskt inte det.
Egentligen struntar jag i hur andra rider sina ghästar, men jag måste väl få ha en åsikt om vad jag tycker är rätt?
Dessutom handlade ditt inlägg ju mest om hur dåliga många fritidsryttare är.

Och, jag tror inte att formen borde vara så viktig att ryttare tvingar ner hästarnas huvud för att det ska se bra ut och slippa kommentarer om formen på sin häst, istället för att de tar sig tid att lära sig rida i balans. Med eller utan tyglar är upp till dem. Min åsikt.

Jag rider alltid i korrekt form på ridbanan, men varför inte ha kul när man rider ut??

förstår inte vitsen med att alltid kräva något av hästen.. skogen är för oss kravlöst.. visst ibland jag kan rida dressyr/kondition på en äng och då e det en annan sak.

Vem har sagt att jag inte har kul när jag rider ut bara för att jag vill att hästen ska vara avspänd och lydig även ute? Jag kan rejsa över fält, ha långa tyglar osv, men nog sjutton vill jag ha en häst som stannar när jag ber om det, utan tjafs, som jag KAN rejsa på när var och hur som helst, för jag vet att jag har kontroll (trots lätt sits och "fri" häst).

De som protesterar över att man rider hästen på tygeln ute verkar faktiskt vara sådana som inte KAN rida sin häst korrekt på tygeln, utan sitter och sliter och drar i sina hästar....

Jag poängterar mest att jag hellre ser någon på en avslappnad häst som inte går helt i form, än någon som tvunget ska rida hästen i form, men oftast sitter med en spänd häst i handen som bara kröker på nacken.

Men då ÄR ju inte hästen på tygeln och i en god form. Så varför ens blanda in dålig ridning i det hela? Dålig ridning är alltid dålig ridning, oavsett om det är på ridbana eller i skogen.

Undrar varför orginal inlägget hade '' runt 'påtygeln'...

Egentligen struntar jag i hur andra rider sina ghästar, men jag måste väl få ha en åsikt om vad jag tycker är rätt?
Dessutom handlade ditt inlägg ju mest om hur dåliga många fritidsryttare är.

Nej. det handlade det INTE om. Gör inte om mina ord till ngt du själv bestämt att de ska betyda. :mad:
Jag har kommenterat att denna tråd går ut på att många fritidsryttare inte säger sig vilja eller behöva rida hästen i form utomhus. FINE. Men argumentet som används är "alla dåliga dressyrryttare, asså sågar och drar bara ner hästarna".
blir lite löjligt tycker jag, även om jag borde vara van att det är så på Bukefalos.
rid i skogen precis som ni vill. det kan man göra UTAN att måsta hitta en motpol för att allt annat - i detta fallet människor som RIDER sina hästar i form utomhus på ett korrekt sätt, är fel.
det är ju helt befängt vad folk läser in i vissa svar här. som om de som väljer att rida i form skulle sitta och slita ner hästen i käften i munnen när man hoppar en stock, eller klättrar i en backe, eller skrittar på lång tygel.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 402
Senast: Pigalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar