Sv: Fundering: form vid uteritter?
Jag rider verkligen inte mina hästar med huvudet uppe i himlen och bakbenen kvar vid stallet, dom går mjukt och avslappnat med lätt kontakt med tygeln.
Men Jag vill inte rida i någon form ute för där vill jag bara att hästarna och jag ska få lite "semester" från den vanliga tråkiga banridningen.
Både jag och hästarna slappnar av och har kul, galopperar över fält sträcker ut på en mjuk skogsväg eller hoppar små stockar.
Jag tycker inte att det är så otroligt nödvändigt att rida i form jämt utan jag vill bara komma ut och ha kul med min häst som omväxling, skulle jag behöva tänka på att jobba hästen jämt så skulle jag inte hålla på med hästar. Jag skulle tröttna direkt.
Jag tror heller inte att det sliter lika mkt på hästarna när man rider ute i skog och mark utan att bry sig om formen. Däremot så tror jag att tex ridskolehästar tar en jäkla massa stryk av att gå runt runt inne i ett ridhus utan att gå i form med många olika ryttare och vissa har inte ens en balanserad sits överhuvudtaget. Tänk alla vuxna nybörjare
kan inte va kul för hästarna.
DET tycker jag är fruktansvärt hemskt.
Jag vet en gammal ridskolehäst som var 19 år gammal han hade gått i alla år på ridskola och var väldigt stel i kroppen, hade aldrig gått i nån form nånsin. Så blev han privat häst och ryttaren tyckte ju såklart att det var otroligt viktigt att få stackars kraken i form, ryttaren slänger på hästen gramantyglar och pressar ihop hästen.
Vem är det då man tänker på när man gör så? hästen eller sig själv?
Nu halkade jag in på andra spår igen sorry.
Det jag försöker få fram i mina inlägg e iaf att så länga man inte e på en bana så tycker inte jag att de e så livsviktigt med form på hästen.
Jag jobbar mina hästar i form på bana bara för att jag jag älskar att hoppa och för att hoppa så behöver hästen ha oerhört mycket mer balans än vad som behövs i skogen.
Hästen behöver ridas i form för att klara av och orka bära sig när man hoppar. Hade det inte varit för att jag tycker det är så roligt att hoppa hade jag nog inte tränat dressyr för jag tycker det är rätt trist.
Folk får jätte gärna rida sina hästar i form i skogen om dom så gärna vill men jag vill ha kul och jag tycker inte att hästarna tar skada av det och jag tycker inte att jag är nån djurplågare för det. Djurskyddsföreningen har inte hämtat mina hästar än
Mina hästar som inte rids i form i skogen (jobbas dock ibland i form ute i naturen) Har aldrig varit halta eller skadade och inte mammas heller och hon är en riktig skogsnisse.