Fundering: form vid uteritter?

Sv: Fundering: form vid uteritter?

Det jag menar med "på tygeln" är inte det du menar med på tygeln eftersom jag använder "" :p skulle jag menat den bra varianten av på tygeln hade jag snarare sagt i bra form eller åtminstone tagit bort citationstecknen.
Frågeställningen hade skitit sig om men utgått från att det var en bra variant av på tygeln jag menade, vad är det då för idé att fråga om man får en ärlig form? ;)

Men för att göra det så hållbart som möjligt tycker jag att man, inom vilken disiplin eller svårighetsgrad det än gäller, sträva efter att ha en avslappnad häst som är smidig och naturligt bär sin ryttare med musklerna. Högre grad av samling osv, det är ett helt annat kapitel tycker jag. Men som sagt, huvudsaken är att ha en så pass gymnastiserad häst att den kan bära sin ryttare utan att vara spänd eller andra svårigheter på något sätt.

blir även som en kommentar till mackan:
DET HÄR som vi kommit in på; balans och avslappning, DET tycker jag är bra att eftersträva vad man än gör. och för att kunna gå i bra balans så behöver hästarna oftast vinkla under sig lite så om det är det mackan menar med form så håller jag med.
men avslappningen brukar ofta komma automatiskt i skogen när hästen slappnar av mentalt av att det inte blir en massa krav, dessutom om man inte "kräver" en form brukar hästarna ändå lära sig att för att få bättre balans behöver man vinkla under sig. har man fått hästen lugn och avslappnad mentalt brukar hästarna själva också sträva efter bättre balans om de får rätt förutsättningar! :idea:

Håller med dig till fullo Svea! :bow:

Jag rider alltid min häst "i form" i skogen, varför skulle jag inte? Min häst är väldigt känslig och skulle bli väldigt förvirrad om jag helt plötsligt red på ett annorlunda sätt eller hade andra krav bara för att vi inte är på ridbanan. För mig är skogen en perfekt arena att träna dressyr. Min häst är väldigt tittig och skvättig i sig själv och därför hjälper det honom att direkt komma till arbetsro att veta att "nu är det jobb, och det är matte som kör."

jag gillar ditt svar. Tror att omväxling förnöjer. Kan inte hästen också få en helt kravlös skön jogg i skogen ibland, där den faktiskt får njuta av att kunna se sig om och känna sig "lite fri".

Jo, självklart. Men "i form" betyder ju inte en sträng, statisk placering av huvudet, utan självklart måste formen varieras efter ändamålet!

Jag rider min häst i form vid uteritt för att det sliter mindre på hästen när den går i form (den arbetar korrekt, det har inget att göra med vart den placerar huvudet) + att jag har större kontroll över den. Givetvis får hästen längre tyglar vid kuperad/knölig terräng osv, men då rids det oftast i skritt..

jag gillar ditt svar. Tror att omväxling förnöjer. Kan inte hästen också få en helt kravlös skön jogg i skogen ibland, där den faktiskt får njuta av att kunna se sig om och känna sig "lite fri".

tack så mycket:) :bow: :bow:

blir även som en kommentar till mackan:
DET HÄR som vi kommit in på; balans och avslappning, DET tycker jag är bra att eftersträva vad man än gör. och för att kunna gå i bra balans så behöver hästarna oftast vinkla under sig lite så om det är det mackan menar med form så håller jag med.
men avslappningen brukar ofta komma automatiskt i skogen när hästen slappnar av mentalt av att det inte blir en massa krav, dessutom om man inte "kräver" en form brukar hästarna ändå lära sig att för att få bättre balans behöver man vinkla under sig. har man fått hästen lugn och avslappnad mentalt brukar hästarna själva också sträva efter bättre balans om de får rätt förutsättningar! :idea:

Ja precis :)
En viss styrka måste ju hästen alltid ha för att klara av att balansera sig själv med ryttare på på ett hållbart sätt, men sen tycker jag att det mesta faller på plats utav sig själv om man låter hästen forma sig naturligt. Så givetvis behöver hästen vara trygg i sig själv och omgivning innan det målet är nått. Men det jag inte förstår är varför man måste jobba enbart på ridbana, och inte i ute. Varför inte kombinera avslappning och arbete på ett naturligt sätt, göra övningar som finns giva i naturen och få det så mycket roligare! Eller det kanske bara är jag som tycker att det är roligare att löpa ute i naturen än i en sporthall ;)

Givetvis arbetar jag inte heller bara, utan tar kravlösa turer också. Men jag har nu en så passa balanserad häst att han jobbar bra utan att han tycker att det är en börda eller ansträngade. Likaså håller vi faktiskt till på ridbana ibland, men det är bara för att jag inte riktigt har full kontroll över honom lös ännu. Han kan springa lös runt mig om jag ber honom, men tappar jag hans koncentration är det kört. Inte för att han drar någonstans, men med en stor motorväg inte långt ifrån är det inte värt chansen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider verkligen inte mina hästar med huvudet uppe i himlen och bakbenen kvar vid stallet, dom går mjukt och avslappnat med lätt kontakt med tygeln.
Men Jag vill inte rida i någon form ute för där vill jag bara att hästarna och jag ska få lite "semester" från den vanliga tråkiga banridningen.

Både jag och hästarna slappnar av och har kul, galopperar över fält sträcker ut på en mjuk skogsväg eller hoppar små stockar.

Jag tycker inte att det är så otroligt nödvändigt att rida i form jämt utan jag vill bara komma ut och ha kul med min häst som omväxling, skulle jag behöva tänka på att jobba hästen jämt så skulle jag inte hålla på med hästar. Jag skulle tröttna direkt.

Jag tror heller inte att det sliter lika mkt på hästarna när man rider ute i skog och mark utan att bry sig om formen. Däremot så tror jag att tex ridskolehästar tar en jäkla massa stryk av att gå runt runt inne i ett ridhus utan att gå i form med många olika ryttare och vissa har inte ens en balanserad sits överhuvudtaget. Tänk alla vuxna nybörjare:crazy: kan inte va kul för hästarna.

DET tycker jag är fruktansvärt hemskt.

Jag vet en gammal ridskolehäst som var 19 år gammal han hade gått i alla år på ridskola och var väldigt stel i kroppen, hade aldrig gått i nån form nånsin. Så blev han privat häst och ryttaren tyckte ju såklart att det var otroligt viktigt att få stackars kraken i form, ryttaren slänger på hästen gramantyglar och pressar ihop hästen.

Vem är det då man tänker på när man gör så? hästen eller sig själv?

Nu halkade jag in på andra spår igen sorry.

Det jag försöker få fram i mina inlägg e iaf att så länga man inte e på en bana så tycker inte jag att de e så livsviktigt med form på hästen.

Jag jobbar mina hästar i form på bana bara för att jag jag älskar att hoppa och för att hoppa så behöver hästen ha oerhört mycket mer balans än vad som behövs i skogen.

Hästen behöver ridas i form för att klara av och orka bära sig när man hoppar. Hade det inte varit för att jag tycker det är så roligt att hoppa hade jag nog inte tränat dressyr för jag tycker det är rätt trist.

Folk får jätte gärna rida sina hästar i form i skogen om dom så gärna vill men jag vill ha kul och jag tycker inte att hästarna tar skada av det och jag tycker inte att jag är nån djurplågare för det. Djurskyddsföreningen har inte hämtat mina hästar än;)
Mina hästar som inte rids i form i skogen (jobbas dock ibland i form ute i naturen) Har aldrig varit halta eller skadade och inte mammas heller och hon är en riktig skogsnisse.

Men jag har nu en så passa balanserad häst att han jobbar bra utan att han tycker att det är en börda eller ansträngade.

Och där hittar vi pudelns kärna. Det är ju just precis det som är den stora vitsen med att träna dressyr över huvd taget! :banana:

Men varför måste det vara tråkigt för hästen att gå i form och kul att inte göra det?

[...]
Men Jag vill inte rida i någon form ute för där vill jag bara att hästarna och jag ska få lite "semester" från den vanliga tråkiga banridningen.

Både jag och hästarna slappnar av och har kul, galopperar över fält sträcker ut på en mjuk skogsväg eller hoppar små stockar.

Jag jobbar mina hästar i form på bana bara för att jag jag älskar att hoppa och för att hoppa så behöver hästen ha oerhört mycket mer balans än vad som behövs i skogen.

Hästen behöver ridas i form för att klara av och orka bära sig när man hoppar. Hade det inte varit för att jag tycker det är så roligt att hoppa hade jag nog inte tränat dressyr för jag tycker det är rätt trist.
[...]

Men det är ju det jag menar! :) VARFÖR måste man ha tåkigt när man arbetar och kul när man inte gör det?!

Och där hittar vi pudelns kärna. Det är ju just precis det som är den stora vitsen med att träna dressyr över huvd taget! :banana:

Precis! Fast för att inte göra några missförstånd här, så vill jag bara påpeka att det är alltså en ganska så fri, låg form som inte är jobbig längre. Och det har vi egentligen inte tränat på utan det har kommit med lätta hjälper och övningar som träffat på när vi varit ute. Det räcker med att vara vaken och hjälpsam med sätet.

Den samlade formen, börjar att komma även den mer och mer. Men den är ännu så länge mer krävande. Han är fortfarande ung och har inte den styrka som krävs, men jag låter honom ta den tid han behöver, så kommer även den av sig själv, sakta men säkert, med stöd av mig. Kan tillägga att det går att räkna på fingrarna hur många gånger hästen är riden på bana...

Jag tror inte att det är bra för hästen att få välja sin form själv i skogen. Oftast innebär den självvalda formen att de inte arbetar helt rakriktade, med snedmuskling som följd.

Du får självklart ha din åsikt, mycket möjligt att det stämmer. Men jag tror inte hästar som är i grunden av sin utbildning mår bra av att i alla lägen bli positionerade. Har man kommit längre är det en annan femma. Jag tror att den korta dressyrträningen är mer än nog för att träna upp rakriktningen, gör man det även på långa skogsturer tror jag risken för överträning är mycket stor.
Sen är det stor skillnad på att rida hästen "fritt" i form (avslappnat utan spänningar) mot att konstant kräva form eller sitta med en väldigt tydlig konstant ram (en mental ram som hästen lärt sig hålla sig inom eller som bara korrigeras när det behövs är en annan sak).

Det där håller jag med om, det kan vara tillfällen då hästen blir spänd och nervös, slappnar då av lättare om den får börja jobba och tänka på nåt annat :D

jobbar dressyr gör jag för att få hästen trevlig rider jag i skogen gör jag för att det är kul;)

Jag har en häst som går i form alldeles av sig själv och det är jätte bra, men så har jag flera andra hästar jag rider som inte gör det och jag vill inte sitta och jobba varenda eviga dag med de hästar som inte gör det.

Dels för att jag bara vill slappna av rida och ha kul och dels för att hästarna också ska få sträcka ut ha kul o känna att de inte har en massa krav på sig.

Ärligt talat så tror jag inte på att hästar måste gå i form jämt för att hålla när de rids i skogen, jag tror också att hästen bär upp människan på ryggen av sig själv på det sättet som gör det bekvämt för hästen.

Om jag sätter en ryggsäck på ryggen eller bär tunga kassar så bär ju jag upp dem på bästa sätt automatiskt för att det ska kännas bekvämt.

Om man nu vill sitta som en soffpotatis och rida runt i skogen som omväxling för att ha kul varför kan man inte få göra det då utan att folk klagar en massa.

Alla har olika teorier om saker och ting precis som att vissa har sina hästar i stall, har skor, täcken och rider på kandar och vissa har hästarna barfota i lösdrift och rider bomlöst och bettlöst. Alla alternativ är bra bara man gör det på rätt sätt.

Jag dressyrtränar mina hästar flera dagar i veckan och dom är väldigt balanserade välridna och jobbar med ryggen, men jag rider också flera dagar i veckan där jag låter dom bara ridas helt fritt i skogen för jag tycker att både jag och hästarna behöver det.

Har aldrig haft en häst med ryggbesvär varken jag eller mamma och mamma rider sessutom enbart i skogen hon har haft flera hästar som hon haft sen unghäst upp till över 20 års ålder som aldrig haft problem eller varit skadade.

Om ni vill sitta o nöta dressyr varenda eviga dag så varsågoda gör det men det här med att man måste rida hästen i form varenda eviga dag det köper jag inte.

Och om ni tycker att jag gör fel så får ni tycka det. Det bryr jag mig inte om för det finns Mååånga som BARA rider i skog o mark o inte har nån form alls på sina hästar och som inte har problem.

Jag förstår inte vitsen att vilja rida (åka) runt på en häst som inte är på tygeln. Mina hästar är på tygeln, dvs de är fysiskt och psykiskt avspända, engagerar muskelringen och är lydiga och följsamma. Det är trevligt att rida och hästen får det lugnt och behagligt.

En häst som spänner i och tycker den får bestämma själv bara för att vi går utanför ridbanan vill jag inte rida...

Sen har jag oftare en mycket friare form när jag är ute i skog och mark, men nog sjutton vill jag alltid ha en häst som lyssnar på mig utan att ifrågasätta.

"Fritt" får hästen gå de 23 timmar jag inte sitter på dens rygg.

jobbar dressyr gör jag för att få hästen trevlig rider jag i skogen gör jag för att det är kul

Själv tycker jag att det är kul när hästen går trevligt. I skogenoch på banan.

Ärligt talat så tror jag inte på att hästar måste gå i form jämt för att hålla när de rids i skogen, jag tror också att hästen bär upp människan på ryggen av sig själv på det sättet som gör det bekvämt för hästen.

Det tror inte jag, då skulle det inte finnas få förtvivlat många snedmusklade hästar.

Om jag sätter en ryggsäck på ryggen eller bär tunga kassar så bär ju jag upp dem på bästa sätt automatiskt för att det ska kännas bekvämt.

Grattis, du är människa, du kan reglera axelremmarna som du vill och sätta avbärarbältet på rätt höjd, och fördela vikten jämnt mellan kassarna. Det är du som bestämmer!

Om man nu vill sitta som en soffpotatis och rida runt i skogen som omväxling för att ha kul varför kan man inte få göra det då utan att folk klagar en massa.

Man sitter i en korrekt sits för att den skapar bäst förutsättningar för hästen att bära. Soffpotatisar sitter oftast i stolsits, vilket ofta ger ett ökat tryck i ländpartiet på hästen och då kan den inte använda sin rygg optimalt. Ska man sätta sig på en häst så har man en skyldighet att sitta så bra man kan, tycker jag. Slappåka kan man göra på en moped...

Korrekt form anpassad för tillfället - ALLTID.
Att ha en häst som går med sänkt rygg/noll bakben el. dylikt intresserar mig inte, det ger bara skador och förslitningar i längden
Jag prioriterar att hästen arbetar ärligt genom hela kroppen och är avslappnad och tillfreds med min ridning, oavsett situation.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 402
Senast: Pigalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar