Fundering: form vid uteritter?

Sv: Fundering: form vid uteritter?

Varför måste träning och jobb vara förknippat med att fiffla med tyglarna eller kröka på nacken? ;)
Som sagt, i mitt fall undvek jag att formge hästen eftersom den jobbade bäst om man INTE gjorde det. Åtminstone i skog och backar. Den jobbade minst lika mycket och bra som på ridbanan, förmodligen bättre.

Nej det är ju precis det jag menar :)
Omväxlingen i naturen väver jag in, istället för att vara instängda på en bana. Fifflar med tyglarna gör jag verkligen inte, utan jobbar hästen så mycket jag kan med sätet. Eftersom form (för mig) är allt ifrån en avslappnad, lösgjord häst som söker sig nedåt till högre grader av samling, tar jag tillvara på höjdskillnader, slingrande vägar och allt som naturen erbjuder för att få en glad häst som självmant söker sig i en form. På så sätt får jag med hästen mer på noterna och gör jobbet naturligt. Givetvis går det på bana också, men det är mitt sätt och det trivs vi bäst med!

Eller så är ryttaren förutseende och vet medsig att hästen kan ta sig friheter när de rider förbi en annan häst och väljer att se till att den jobbar så den har nåt annat att tänka på.;)

Haha fast det har varit när jag har varit utan häst hemma, går en väg förbi gården och det finns många stall här så det rider ständigt förbi folk här, så man blir lika full i skratt varje gång när man ser att ryttaren plötsligt börjar pilla och titta hästen i nacken:D

Jag är hellre helt utan form än får en spänd form... Så vi är nog inne på samma spår. Fast jag är sån även på ridbanan, om en häst inte "kan" gå i en avslappnad form utan t ex vill hänga sig mot handen, känner sig låst och kastar upp huudet eller att man måste "hålla kvar" hästen med handen, då går jag hellre back to basics och försöker få avslappning lång och låg.
På ridskoletiden däremot så uppmuntrades det på vissa hästar att ge ett rejält stöd i handen för att de när de kommit igång brukade bli lättare i handen. Men det kändes SÅ FEL!! Man ska inte behöva få skavsår i händerna och träningsvärk i armarna av att rida. Lite extremfall, men ändå.

Exakt bra skrivet:bow: :bow: :bow:

Om hästen självmant söker sig framåt och neråt så självklart då är det ju bara bra, min ena häst tex hon söker sig av sig själv och går i form när man rider ute.

Men de flesta hästarna vill gärna gå lite friare när man är ute i skogen och då låter jag dom gå friare för börjar jag då mickla eller hålla stadigt i tyglarna så blir hästen motvillig och börjar ruska på huvet och spänner ryggen. Då är det ju helt meningslöst så då får dom gå som dom vill.

Det jag kan bli irriterad är att vissa människor har nackhysteri och hästarna MÅSTE kröka på nacken jämt.
Jag tror det är bra med omväxling, jag tror det är precis lika bra att bara rida ut i skogen låta hästen sträcka ut, att varva dressyr pass med uteritter där hästen går på ganska fria tyglar får klättra sträcka ut i en galopp och bara ha kul helt kravlöst.

Sen kan jag självklart använda mig av naturen och jobba hästen ute också men då ska det vara jämt underlag och man måste vara ordentlig och ha ett mål med träningen i aånna fall tycker många mest rider runt på hästar med krökta nackar.

Jag är lika dan i ridhus/padock att det viktigaste är att hästen går avslappnat man vill inte ha en kamp om bettet man vill ha en eftergiven och mjuk häst och det får man inte genom massa pillande.

Jag rider hästen framåt och sen börjar dom söka sig när dom är mogna för det och då kan jag ta ett lätt stöd på tygeln.

Min ponny har jag alltid ridit otroligt mjukt och hon har gått jätte bra.
Hon har vargtänder och veterinären sade att har hon inga problem så plockar vi inte bort dom.
Hon har aldrig visat minsta bekymmer över dom med mig och vi har tävlat dressyr med bra resultat och hon har verkligen varit supertrevlig och mjuk.

sen skulle ponnyn säljas och en tjej som skulle provrida kom tjejen hade ridit msv både dressyr o hoppning och ponnyn va som en rodeohäst för att hon va hård i händerna och pillade:mad:

Sen provred min tränare henne några dar senare för o kolla hur hon var, min tränare red hästen bara framåt på ganska lösa tyglar kanske 10 min o sen av sig själv kom hon i en jätte bra form av sig själv och de va häftigt o se.

Sorry nu blev de lite annat än de tråden handlade om:o :o

Själv vill jag oftast bara ha kul o busa runt när jag rider ut, att bara få ha det mysigt o slippa tänka på hur hästen går o så.

Men varför måste träning och jobb vara förknippat med ridbana då?

sicksacka mellan träd, sicksacka mellan koner whatever..
Sitter inte och krökar nacke och fifflar på det viset någonsin.

Är westernryttare! :banana:

precis:bow:
Man får ju göra det naturligt och få hästen stark, så kommer det.

KL

Hmm.
jag får uppfattningen att många som svarat i någon längre redogörelse här i tråden, har missförstått hela konceptet "på tygeln".

det som beskrivs med handridning och sågande ryttare hängandes i tyglanra osv - är givetvis inte hästen "på tygeln".

men - en viss krök på nacken har allt en häst som är ÄRLIGT på tygeln :D Det är en följd av en höjd länd, väl undersatta bakben, en eftergivenhet i mun, nacke, och sin kropp över huvud taget, och som att den rör sig harmoniskt och balanserat. Som jag sa i mitt första inlägg så finns det olika nivåer av denna form, som man självklart får anpassa till naturens kuperade omständigheter osv. Det krävs även en ryttare som kan känna av balans, och framför allt vara oberoende i sina hjälper. Precis som det gör om man ska rida vettigt ö.h.t.

Och går den ärligt, så kan inte all vilja i världen argumentera för att över tygeln, med huvudet lite varstans och bakbenen lite varstans och ryggen hängandes mitt emellan - påstå att detta är mer ändamålsenligt ute i skog och mark och därför skulle vara OK......

Om vi ska VÄNDA på steken mot det många uttalat sig om här, om hemska ryttare som "ska ha hästen på tygeln till vilket pris som helst osv" - så kan jag vända det så att säga att den andra halvan tycks vilja hitta argument för att det är OK att hästen ö.h.t inte går i någon som helst form :crazy:

Senast ändrad:

jo visst finns det människor som rider hästarna o korrekt form ute också, men jag undrar bara varför är det så himla negativt att inte rida hästen i form.

Det snackas så himla mycket om form jämt så man blir helt trött i huvudet, det ifrågasätts till o med på distans forumet hur dom jobbar sina hästar och så.

När blev det skadligt att rida hästen helt vanligt utan en massa form på dom. Självklart behöver hästen kunna bära sig i en korrekt form för att kunna gå på bana och hoppa hinder, men varför måste man absolut ha den i form i skogen.

Jag tror att det är bra att låta dom få bara lite fria också, man kan ju jämföra med en tex en som styrketränar, den styrketränar ju inte jämt utan springer ju ut o joggar också man behöver ju variera och använda olika typer av muskler.

Tycker att det här med form har blivit en hysteri.

Visst jag jobbar hästarna i skogen också som omväxling men jag tycker det är knäppt att hästarna ska gå i form jämt och jag tycker det är fel av dig att skriva att hästarna går med huvudet var som helst och benen varsomhelst.

Dom går ju bara naturligt i sin egen fria form och den är väl också bra som omväxling.

Blir så otroligt trött på allt snack om att hästarna MÅSTE gå i form jämt för annars är det typ livsfarligt. Jag tror inte dom dör av att inte gå i form tänk på alla islandshästar som bara rids i skogen utan form med tunga ryttare, dom håller ju hur kommer det sig?

Tycker det är ganska negativ ton i ditt inlägg mot att alla som skrivit lite längre inlägg, det låter som om du tycker att jag, vi? är värsta nybörjarna.

Aja jag vill inte ha nåt buke krig nu men de brukar ju bli negativt bara man öppnar munnen på det här stället.

Och ja jag rider mina hästar i korrekt form tränar för dressyrtränare och så och jag är ingen alternativtaliban.

Jag blir bara så jäkla trött på all form hysteri och du behöver inte förklara för mig hur en häst går i korrekt form för det vet jag.

Senast ändrad av en moderator:

Jo du har nog helt rätt i att jag kanske har en lite negativ ton.

svaret på din fråga om varför form är viktig, är ju att du lägger till belastningen RYTTARE på en varelse som ej är gjord för att bära ngt på ryggen. då blir "form" viktigt för hållbarheten. Om hästen gick i skogen helt själv så hållerjag helt med dig - då kan den få gå i precis vilken form den själv vill - absolut! Men: hästen väljer inte form under ryttare efter hur hållbar eller stärkt hästen blir av en viss form - den väljer det som känns enklast för stunden - och det skadar ibland istället för att göra nytta. därför är det för mig viktigt med en ryttare som är medveten om och kan rida sin häst i balans/locka sin häst, med hjälp av väl avvägda hjälper, att komma in i balans. osv.

islandshästar brukar vara i perfekt balans. formen är en annan än traditionell "dressyrform" om du tänker tölt och pass osv. men i god balans är de!

Om som du säger, "tillochmed" distansryttarna snackar om form så måste det väl ringa en klocka i ditt huvud? dvs att en god form är nödvändigt för hållbarheten på en häst som utsätts för påfrestningar under ryttare.

Senast ändrad:

Jag kan verkligen hålla med om att det har blivit en himla hysteri. Men å andra sidan så tror jag också att det är bra att det uppmärksammas! Fler får kunskap om rätt form och vad form egentligen innebär.

Min uppfattning är att det inte är rent skadligt att inte rida hästen i form. MEN, den är inte skapt för att ha ryttare på, så att jämföra formen i det fria med formen under ryttare tycker jag inte alls kommer på tal. Men då är ju frågan, vad ÄR egentligen form? Det behöver vi kanske inte gå djupare in på här, för jag tror att de flesta faktiskt har en uppfattning om. Och det är en låååång diskussion som ständigt pågår.

Men för att göra det så hållbart som möjligt tycker jag att man, inom vilken disiplin eller svårighetsgrad det än gäller, sträva efter att ha en avslappnad häst som är smidig och naturligt bär sin ryttare med musklerna. Högre grad av samling osv, det är ett helt annat kapitel tycker jag. Men som sagt, huvudsaken är att ha en så pass gymnastiserad häst att den kan bära sin ryttare utan att vara spänd eller andra svårigheter på något sätt.

Det är min åsikt!

svaret på din fråga om varför form är viktig, är ju att du lägger till belastningen RYTTARE på en varelse som ej är gjord för att bära ngt på ryggen. då blir "form" viktigt för hållbarheten. Om hästen gick i skogen helt själv så hållerjag helt med dig - då kan den få gå i precis vilken form den själv vill - absolut! Men: hästen väljer inte form under ryttare efter hur hållbar eller stärkt hästen blir av en viss form - den väljer det som känns enklast för stunden - och det skadar ibland istället för att göra nytta. därför är det för mig viktigt med en ryttare som är medveten om och kan rida sin häst i balans/locka sin häst, med hjälp av väl avvägda hjälper, att komma in i balans. osv.

islandshästar brukar vara i perfekt balans. formen är en annan än traditionell "dressyrform" om du tänker tölt och pass osv. men i god balans är de!

Om som du säger, "tillochmed" distansryttarna snackar om form så måste det väl ringa en klocka i ditt huvud? dvs att en god form är nödvändigt för hållbarheten på en häst som utsätts för påfrestningar under ryttare.

:bow:

.

.

Jag sa att det var en som ifrågasatte distansryttare för hur de rider hästarna i form eller inte, jag känner en distansryttare som rider i landslaget och hennes hästar går då aldrig i form i skogen. Jag har ridit med henne flera ggr. Har sett massa andra distansryttare också o deras hästar rids inte i form.

Det finns massa människor som rider sina hästar utan form i skogen och de håller minst lika bra som alla som rider hästarna i form i skogen.

Alla fritidsryttare som bara rider för att det är kul rider ju inte hästarna i form och deras hästar håller ju.

Jag tror inte att det är så livsviktigt att rida hästen i form jämt.

Min stora häst är väldigt bärig och går i form nästan helt av sig själv.

Min ponny däremot blir väldigt het ute och hon kan inte gå i form ute i skogen hon spänner sig bara och då är det ju bättre att låta henne vara hon går ju bra ändå, börjar jag däremot rida på tex en åker och gör olika övningar böjer henne rider i volter sidvärtesrörelser mm så lossnar hon ju o kommer i form men då får jag jobba med henne ett tag och rida henne framåt för att hon ska slappna av.

Om jag tex rider på en väg eller stig och bara ska ut en sväng då blir det ingen ärlig form alls, håller jag ett lätt stöd i tygeln så visst kröker hon på nacken men hon blir spänd.

Jag tror i alla fall inte det är så himla viktigt att hästen går i form jämt det känns som att det är en riktig halvblods och dressyr grej för om man tex tittar på folk runt omkring så ser man aldrig fritidsryttare på araber,haflinger, fjordingar mm rida omkring på sina hästar i form dom går helt i sin egen form och hästarna håller alldeles utmärkt utan skador eller onda ryggar.

Ponnyryttarna rider inte hästarna i form de heller när de rider ut och deras ponnyer har aldrig skador.

Vi har en 27 årig isis har aldrig gått i form i hela sitt liv och har aldrig haft en skada.

Förr var det inte alls samma form hysteri vad mamma berättat och de hästarna höll ju.

Är halvblod ynkryggar eller eftersom så många storhästmänniskor vill att hästarna ska gå i form jämt.

Jag vill verkligen inte tjafsa eller vara otrevlig på något sätt men jag ifrågasätter det här med form om det verkligen är så otroligt viktigt.

Du pratar om att islandshästar Går inte i en dressyrform men dom är balanserade, men balanserade är väl alla hästar i sig själva ute i skogen, kanske inte på böjda spår när de inte är tränade för det.

Men balans och form är väl inte riktigt samma sak? Man ser ju inte på isisarna att de jobbar me ryggen o bakbenen liksom när de rids "oformade i skogen" de rids ju liksom bara rakt på.

Tror inte halvblod döe om de rids ute utan att gå i form heller faktiskt.

Polishästen Utter går väl inte i form när han var ute och jobbade, såg uppvisning me han på en mässa o då var det minsann ingen form på han och han har ju hållt i 30 år.

Jag rider min häst på tygeln på uteritter också, blandat med skritt på långa tyglar.
Rider henne lite längre och lägre ute, men jag vill att hon arbetar rätt även i skogen..
Det är väl extra viktigt där nästan när det är lite ojämnare terräng!

.

Du pratar om att islandshästar Går inte i en dressyrform men dom är balanserade, men balanserade är väl alla hästar i sig själva ute i skogen, kanske inte på böjda spår när de inte är tränade för det.

Men balans och form är väl inte riktigt samma sak? Man ser ju inte på isisarna att de jobbar me ryggen o bakbenen liksom när de rids "oformade i skogen" de rids ju liksom bara rakt på.

Tror inte halvblod döe om de rids ute utan att gå i form heller faktiskt.

Polishästen Utter går väl inte i form när han var ute och jobbade, såg uppvisning me han på en mässa o då var det minsann ingen form på han och han har ju hållt i 30 år.

Nä jag tycker inte att alla hästar är balanserade ute i skog och mark. det rids mkt okontrollerat, med ryttare utan stabilitet, som ej är balanserade, eller oberoende i sina hjälper, och som ej riktigt har koll på hästen. då kan den ej vara i balans.

jag tycker nog att hobbyhästar nuförtiden har ganska mkt skador ändå. inte de som helt och bara går i skogen kanske, men de som "fritidsrids", dvs rids och tränas på någon sorts hobby nivå. På senare år har "kotledsinflammation" varit ett allt vanligare begrepp. tyvärr dock blivit ett samlingsnamn för alltför många diffusa hältor som vet inte hittar ngt direkt svar på. :crazy:

.

Min ponny däremot blir väldigt het ute och hon kan inte gå i form ute i skogen hon spänner sig bara och då är det ju bättre att låta henne vara hon går ju bra ändå, börjar jag däremot rida på tex en åker och gör olika övningar böjer henne rider i volter sidvärtesrörelser mm så lossnar hon ju o kommer i form men då får jag jobba med henne ett tag och rida henne framåt för att hon ska slappna av.

Om jag tex rider på en väg eller stig och bara ska ut en sväng då blir det ingen ärlig form alls, håller jag ett lätt stöd i tygeln så visst kröker hon på nacken men hon blir spänd.

Här pratar vi om olika saker. du pratar om att "bättre att rida hästen i ingen form, än att tvinga ihop den i falsk form".

visst säger jag. där har du rätt att det är nog minst lika skadligt eller icke- effektfullt, att rida sin häst i en falsk form som man tror är "på tygeln" som att låta den gå i en icke form.

men jag förstår inte varför man måste polarisera så. Om man KAN rida sin häst ärligt i form - ja då uppstår ju knappast det problemet?

Senast ändrad:

den som har mest skador och problem med sina hästar här är en som tävlar dressyr på msv nivå och hennes hästar går alltid i korrekt form både i skogen o på bana.

Nu snackar inte jag om nybörjare som flänger runt på hästar utan folk som är duktiga men bara har häst för att ha kul o komma ut i skogen hästanrna går lugnt balanserat och avslappnat men de e ingen form på dom.

Självklart ska hästen vara avslappnad och balanserad och lyda ryttaren men att alltid gå i form känns som en hysteri.

Balans tycker jag alla hästar får med tiden när man rider dom så visst kan dom gå balanserat utan en massa form.

Vi har massa isisar som går turridning och dom har aldrig några problem vare sig med ryggar eller kotleder, skulle man ta in dom i ett ridhus på 10x40 m o göra små volter skulle dom ha jätte svårt för sig men dom är balanserade i skogen.

Jag tror inte form är så otroligt viktigt utan folk har fått dille på att de ska va form jämt.

Min b ponny som e snart 30 år har heller aldrig haft några skador och han har aldrig gått i nån form.

aja vi kommer ingen vart med det här vi tycker olika och så får det bli.

Om det skulle vara så allvarligt med hästar som inte går i form vid uteritt skulle väl alla ryttare som bara rider i skogen bli förbjudna att ha häst av djurskyddsföreningen:rofl:

*KL*

Jag låter hästen gå i den form som är bekvämast för den själv. När jag rider ut i skogen eller på uteritt så ska det vara ledigt och avslappnat... jobba får hästarna göra när jag rider dressyr, hoppning eller western. Det kan hända att jag kör lite muskelövningar i skogen och så men eftersom skogen är snårig och nästan utan backar så blir det mest frigörande galopper för att slappna av och ha roligt.

Men om hästen självmant går i en bra form så kommer jag ju inte jobba på att få ur hästen ur den formen...

Men jag kan hålla med föregående om att det snackas alldeles för mycket om form och att hästar alltid ska gå i rätt form... har märkt att en del tror att det är krökningen på nacken som betyder att hästen går i rätt form och det vet väl de flesta att så inte är läget... då kan man ju bara spänna in hästen om det hade stämt och så vitt jag har fått veta kan det vara rent av skadligt att "tvinga" ner en häst... bättre att den får gå som den vill isåfall

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Jag låter hästen gå i den form som är bekvämast för den själv. När jag rider ut i skogen eller på uteritt så ska det vara ledigt och avslappnat... jobba får hästarna göra när jag rider dressyr, hoppning eller western. Det kan hända att jag kör lite muskelövningar i skogen och så men eftersom skogen är snårig och nästan utan backar så blir det mest frigörande galopper för att slappna av och ha roligt.

Men om hästen självmant går i en bra form så kommer jag ju inte jobba på att få ur hästen ur den formen...

Men jag kan hålla med föregående om att det snackas alldeles för mycket om form och att hästar alltid ska gå i rätt form... har märkt att en del tror att det är krökningen på nacken som betyder att hästen går i rätt form och det vet väl de flesta att så inte är läget... då kan man ju bara spänna in hästen om det hade stämt och så vitt jag har fått veta kan det vara rent av skadligt att "tvinga" ner en häst... bättre att den får gå som den vill isåfall

Mycket bra skrivet håller med helt o hållet:bow: :bow:

Kl

Man ska alltid söka efter en bra form på hästen (säger hon som ridit sen hon var 7 och inte kan få en häst i ärlig form öht, bara kröka på nacken) men det fokuseras så :devil:a mycket på nos och nacke... Jag har börjat förkasta det mer och mer.
Går hästen verkligen i en ärlig form så borde den kunna göra det på hängande tygel med (sett bevis på det; och nej, det är inte hästar som är rädda för bettet, det är hästar som rids i grimma eller utan huvudlag och som har alla benen med sig) och formen är ju inte statisk och konstant heller. Det kan omöjligt vara bra för en häst att gå med krökt nacke 30 minuter eller mer i sträck, vaddå bilda mjölksyra/muskelkramp? även om det ska vara avslappnat så måste ju vissa nackmuskler jobba, annars hade nosen varit i marken.

Men när man rider ut, använd naturen och framåtbjudningen till att jobba - på lös tygel.

Hade man slutat fokusera på form, utan på balans istället, så hade nog färre hästar krullat bakom bettet. Och jag hade sluppit blåsor på fingrarna efter ridlektionerna.

mina två cent.

Jag försöker självklart att rida hästen på tygeln när jag rider ut. Man rider ju hästen i form för att den ska bära på ett bra sätt. När jag rider ut låter jag hästen gå i ett balanserat tempo, jag rakriktar den, och jag vill att den precis som i dressyren ska gå mjukt fram mot handen med eftergift i nacken i ungefär samma form som när jag värmer upp inför ett dressyrpass.

Sen får hästen mer tygel ibland också. Jag lägger in perioder med skritt på lång tygel med jämna mellanrum, och så får hästen mer frihet för huvudet om terrängen bli väldigt ojämn.

Jag tror inte att det är bra för hästen att få välja sin form själv i skogen. Oftast innebär den självvalda formen att de inte arbetar helt rakriktade, med snedmuskling som följd.

Vad gäller att hästar som inte rids i form skulle ha mindre skador så är nog min erfarenhet att det finns ett samband mellan ryttare som inte klarar att rida sina hästar i form, och ryttare som inte märker att hästen inte är helt fräsch i kroppen. Det kan vara mindre saker, som att hästen är snedmusklad eller låst i kroppen, och det kan vara stora saker som ryggsmärtor och hältor, som ryttarna helt enkelt inte märker. De som har lärt sig att grundligt gymnasticera en hästkropp ordentligt märker såna problem betydligt tidigare.

och som vanligt har du förklarat hundra ggr bättre än jag själv.
Håller med! :bow:

Mina hästar behöver inte jobba i samma form som jag vill ha dem i när jag verkligen jobbar dem på ridbanan. Men de får inte gå helt långa och slappa heller, de brukar gå ungefär som jag har dem mellan hinder på hoppbanan. Öppna men med god energi alltså. Jag upplever dock att rider man på framåt med stilla, stadig hand söker de sig gärna neråt och det är ju absolut inte negativt!

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 402
Senast: Pigalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar