Sv: Fundering: form vid uteritter?
Jo du har nog helt rätt i att jag kanske har en lite negativ ton.
svaret på din fråga om varför form är viktig, är ju att du lägger till belastningen RYTTARE på en varelse som ej är gjord för att bära ngt på ryggen. då blir "form" viktigt för hållbarheten. Om hästen gick i skogen helt själv så hållerjag helt med dig - då kan den få gå i precis vilken form den själv vill - absolut! Men: hästen väljer inte form under ryttare efter hur hållbar eller stärkt hästen blir av en viss form - den väljer det som känns enklast för stunden - och det skadar ibland istället för att göra nytta. därför är det för mig viktigt med en ryttare som är medveten om och kan rida sin häst i balans/locka sin häst, med hjälp av väl avvägda hjälper, att komma in i balans. osv.
islandshästar brukar vara i perfekt balans. formen är en annan än traditionell "dressyrform" om du tänker tölt och pass osv. men i god balans är de!
Om som du säger, "tillochmed" distansryttarna snackar om form så måste det väl ringa en klocka i ditt huvud? dvs att en god form är nödvändigt för hållbarheten på en häst som utsätts för påfrestningar under ryttare.
.
Jag sa att det var en som ifrågasatte distansryttare för hur de rider hästarna i form eller inte, jag känner en distansryttare som rider i landslaget och hennes hästar går då aldrig i form i skogen. Jag har ridit med henne flera ggr. Har sett massa andra distansryttare också o deras hästar rids inte i form.
Det finns massa människor som rider sina hästar utan form i skogen och de håller minst lika bra som alla som rider hästarna i form i skogen.
Alla fritidsryttare som bara rider för att det är kul rider ju inte hästarna i form och deras hästar håller ju.
Jag tror inte att det är så livsviktigt att rida hästen i form jämt.
Min stora häst är väldigt bärig och går i form nästan helt av sig själv.
Min ponny däremot blir väldigt het ute och hon kan inte gå i form ute i skogen hon spänner sig bara och då är det ju bättre att låta henne vara hon går ju bra ändå, börjar jag däremot rida på tex en åker och gör olika övningar böjer henne rider i volter sidvärtesrörelser mm så lossnar hon ju o kommer i form men då får jag jobba med henne ett tag och rida henne framåt för att hon ska slappna av.
Om jag tex rider på en väg eller stig och bara ska ut en sväng då blir det ingen ärlig form alls, håller jag ett lätt stöd i tygeln så visst kröker hon på nacken men hon blir spänd.
Jag tror i alla fall inte det är så himla viktigt att hästen går i form jämt det känns som att det är en riktig halvblods och dressyr grej för om man tex tittar på folk runt omkring så ser man aldrig fritidsryttare på araber,haflinger, fjordingar mm rida omkring på sina hästar i form dom går helt i sin egen form och hästarna håller alldeles utmärkt utan skador eller onda ryggar.
Ponnyryttarna rider inte hästarna i form de heller när de rider ut och deras ponnyer har aldrig skador.
Vi har en 27 årig isis har aldrig gått i form i hela sitt liv och har aldrig haft en skada.
Förr var det inte alls samma form hysteri vad mamma berättat och de hästarna höll ju.
Är halvblod ynkryggar eller eftersom så många storhästmänniskor vill att hästarna ska gå i form jämt.
Jag vill verkligen inte tjafsa eller vara otrevlig på något sätt men jag ifrågasätter det här med form om det verkligen är så otroligt viktigt.
Du pratar om att islandshästar Går inte i en dressyrform men dom är balanserade, men balanserade är väl alla hästar i sig själva ute i skogen, kanske inte på böjda spår när de inte är tränade för det.
Men balans och form är väl inte riktigt samma sak? Man ser ju inte på isisarna att de jobbar me ryggen o bakbenen liksom när de rids "oformade i skogen" de rids ju liksom bara rakt på.
Tror inte halvblod döe om de rids ute utan att gå i form heller faktiskt.
Polishästen Utter går väl inte i form när han var ute och jobbade, såg uppvisning me han på en mässa o då var det minsann ingen form på han och han har ju hållt i 30 år.