funderar på att ta en sista kull....

Meibla

Trådstartare
jag funderar på att ta en sista kull efter min blandis tik, ( 90 % BC 10% labbe), hon är 6 år gammal och har fått 2 st kullar innan med mkt bra resultat.Hon är även HD & AD ua, Har även många intresserade valpköpare. Pappan kommer självfallet vara en ren BC i så fall. Nu till mitt problem, är hon för gammal att ta en kull till på? Jag vet inte om jag vågar. Dom andra kullarna har gått väldigt bra, inga komplikationer alls, men ändå...
Hon ska löpa om ca 1 månad och OM jag ska ta en kull till på henne så måste jag para henne då, annars anser jag att det är försent. Hon fyller ju trots allt 7 år i mars nästa år.
Någon som kan hjälpa mej med mitt problem???

Får jag fråga..vad är syftet med kullen?? altså "målet"?
Med tanke på att du vill ta in ännu mer BC i blandningen kan det ju bli en ganska rejält vallningsbenägen hundtyp..

Målet med kullen är att försöka få fram vallhundar som INTE är lika stirriga som dom flesta BC är. Dom andra kullarna jag har tagit har blivit helt perfekta vallhundar som inte stirrar ihjäl sej om dom inte får jobba på en hel dag.
Till och med BC uppfödare har blivit imponerade över hur lugna mina hundar är fast det är så mkt BC i dom. Tanken är ju att dom ska valla, jag har ju mina till vallning och har bara sålt valpar till människor som tänker använda dom till det. Fast en och annan har gått väldigt bra på lydnads och agility tävlingar oxå. :)

Tycker att om du ska ta en kull ska du nog göra det nu.
Vid sju brukar man sluta.
Det låter som om du har en trevlig hund, och det är väl jättebra att du kan hitta bra köpare som låter hundarna jobba :)
Lycka till.

Jag tycker inte du ska ta kull på din hund .
De som funderar på att köpa blandras tycker jag ska ta hand om de som redan finns som ingen vill ha .
(Jämför detta med huskatt debatten)

Men du kan ju aldrig garantera att det kommer bli vallhundar av dem,speciellt inte om labben slår igenom....
även om jag inte är insatt i vallning så är det väl BC stirrande som gör det till en bra vallhund?
Om man vill ha en kroppsvallare så kan man ju skaffa sig en working kelpie...

Man kan ju aldrig garantera att en renrasig border collie lämpar sig till vallning heller.
Dom förra kullarna har haft samma pappa, (vilken jag även kommer använda den här gången om jag parar henne).Dom används flitigt till vallning, och det har inte varit några problem. Alla älskar att valla.

En BC ska inte vara FÖR stirrig, den ska ha typ som en " av och på knapp", alltså kunna stressa av när den inte arbetar, vilket många BC inte kan.

I vilket fall så är jag personligen starkt emot blandrasavel så jag är kanske inte rätt person att svara... :devil:
Men 7 år är väl i senaste laget antar jag...

jo, det är några stycken här som är emot det.
Jag hade samma diskussion här när jag skulle ta den förra kullen, och det var för 2 år sen....

Är också MYCKET STARKT emot blandrasavel...

Men för att svara på din fråga;
Om hunden är för gammal för en valpkull går inte att avgöra utan att ha sett och undersökt henne. Det är inte säkert att en tik på tex. 9 år är för gammal, det beror alldeles på ras m.m. Svenska Kennelklubben har en regel som säger att en tik som har fyllt 7 år ska veterinärbesiktas och godkännas om man ska ta en valpkull på henne, dvs. veterinären gör en besiktning och bedömer om tiken är i sådan kondition och form att hon anses orka med en kull, med tanke på hennes ålder (NATURLIGTVIS bör inte tikens FÖRSTA kull tas så sent - men så är det ju inte i det här fallet). Så om tiken är i god kondition, frisk och sund, så är det väl inget hinder - inte ens om hon vore ett par år äldre. Men om en äldre tik får väldigt många valpar så kanske man bör ta bort några stycken alt. handmata dem (för att inte överbelasta henne, vilket för övrigt gäller alla tikar oavsett ålder, tycker jag).

hon har inte hunnit fylla 7 år än, iaf, hon är som en 2 åring i sättet, mkt god kondition, helt frisk och har förövrigt aldrig varit sjuk.
var faktisky inne hos veterinären med henne förra veckan när hon skulle vaccineras och han kollar alltid så att det inte är ngt fel på hundarna som kommer till han, och han tyckte hon var helt okej.
:)

*hihii* :)
Undrar om jag var med då :o :angel:
Men oavsett ett toppenpsyk på tik är jag emot .
Möjligtvis om du har två hundar som du VET kommer bli sällskap båda två (dvs inte blanda fågel/vall ,bruks/vall etc.) kan jag tänka mej .
Men då finns det faktiskt fullt med hundar som inte nån vill ha (allt medans det är kö för renrasiga på vissa håll) .Grundregel tycker jag ska vara att det I-N-T-E finns ett överskott ,det ska inte finnas svinn på djur .
Av samma anledning SKA man kastrera sin huskatt.

Varför inte jobba på att få bordisarna bättre i stället ;)? En seriös undran, inget påhopp :).

när han kollar hundarna menar jag en allmän hälsokontroll med allt vad det innebär, tänder, vikt, ögon, öron mm.

"Varför inte jobba på att få bordisarna bättre i stället?"

Jo det kan man ju undra, men finns det någon som gör eller har ork/tid och lust att göra det?
Jag har haft tillräckligt många rena bordisar och alla, och då menar jag ALLA, har varit alldeles för stirriga. Om dom inte hade fått jobba på en enda dag, så var dom helt omöjliga.
Nä...jag tycker bättre om mina blandisar,

Vi hoppar ju ofta på folk som vil avla blandisar eller köpt blandis av just den anledningen att det saknade syfte. (såg i dag i tidningen blandning mellan vhorste/bullmastiff :confused:)

Du har ett syfte, du har två andra kullar som har visat sig bli bra. Du har köpare osv. Tycker att du gjort allting rätt och har du dessutom röntgat din och vet HD på ett par led bakåt så tycker jag att du är en exemplarisk uppfödare. Felet är just att din BC innehåller lite labbe...

Personligen tycker jag att det finns för många BC-blandisar och för många oreggade BC, men om du har seriösa köpare till alla valparna och din tik är i bra form så bored det inte finnas något som stoppar dig.

Men tänk en gång till, för som sagt, det finns MÅNGA BC-blandisar som inte duger nåt till...

Har själv blandis och satt i just din situation där jag ville ta EN kull på min, just för att massor av folk tryckte på och ville ha en avkomma och för att uppfödaren ville ha en valp då mamman till min dog... men jag tog aldrig någon kull, hittade aldrig någon hane och folk varnade mig för att avla på en blandning, då det blir nåt vejsning med genuppsättningen (kan förklara mer ingående, men antar att du har hört det redan). Dessutom ville jag inte som "kändis" och lite förebild i klubben stoltsera med att jag avlat på min blandras, då kursare sedan kanske tyckt att det var fritt fram för dem att avla på deras inte fullt så bra blandraser...

Följ ditt hjärta :love:

//E

vhorster/bullmastiff????
:confused:
Ehh.. okej, det var oxå en blandning.
jag vet att det finns många BC blandisar som inte duger nåt till, träffade en korsning mellan BC/hamilton stövare/sibirian husky. Oxå j**** dum korsning. *suck*.
Iaf, hanen jag tänkte para med är en enorm trevlig hund, röntgad ua, mentaltestad ua, inte stirrig det minsta (även om han inte får jobba på en hel dag)!!
Han är ju förövrigt pappa till dom andra kullarna.
Jag har ju fortfarande en hel månad kvar att tänka över saken...
Köparna till valparna (om det blir en kull till) är som jag redan sagt vallhunds folk som tänker använda dom till det i första hand. Sen att dom tränar och tävlar i agility oxå ser jag bara som ett plus. men jag har ju inte det som krav direkt.
Bara dom får arbeta med det dom är skapade för så är jag nöjd. Gillar inte att folk köper en BC blandning bara för att dom är "lättlärda", då kan dom lika gärna köpa en JR eller sheltie som inte ställer lika höga krav på ägaren.
Men jag ska tänka på saken så får vi se..

Sv: funderar på att ta en sista kull....

det jag undrar över är..........behövs det 1 kull till med samma föräldrar!? jag tycker det gäller samma på blandisar som renras avel, gör ej om samma kombination mer än 2 gånger, det tillför inget till hund världen! Utan man kan undra över om det är det till någon nytta??? OK du har spekulanter till dina valpar, men tänk om du ej får den fördelning som du har spekulanter! eller om några hoppar av. Är det inte bättre att försöka lotsa dom eventuella blivande köparna till kullar som redan finns, det finns väldigt mycket BC blandningar, och det kan inte bara vara dina som blir bra!!!

Sv: Re: funderar på att ta en sista kull....

jag som i vanliga fall säger STOPP när folk vill avla på blandraser säger GO FOR IT när det gäller din typ av avel. du avlar efter ett behov, folk vill ha vallhundar, men inte tycker att rena BC's motsvarar deras krav. jämför med folk som vill ha snabba draghundar och korsar husky och vorsteh. de avlas eftersom det finns ett specifikt behov, men ingen ras som passar.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 918
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 110
Senast: snorp
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 579
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård