Sv: Fult?
Som jag misstänkte då... väldigt trist.
Jag känner redan nu att om/när vi skaffar ett barn till så kommer otvivelaktigt kommentarerna att komma och den absoluta merparten kommer att lägga på oss någonslags önskan om en tjej, och jag/vi kommer inte bli trodda när jag/vi säger att det inte spelar oss någon som helst roll, ens i "hemlighet". Usch, jag blir bedrövad bara jag tänker på det.
Jag har ofta hört kommentarer av vänner/bekanta/kollegor etc med döttrar inför barn nr 2 liknande "-Nu har jag/vi min dotter så nu spelar det ingen roll vad bebisen i magen har för kön" och samtidigt ge uttryck för att jag inte skulle vara ärlig när jag säger att det är mig egalt vad det blir för kön på bebisen "trots" (i deras ögon) att jag har en son redan. Som att det, om man har en dotter, då blir "good enough" med en son, medan om man har en son redan, så är man "nöjd" med en till men att det inte skall vara vad man vill "innerst inne"
Ok då att en del säkert kan känna så, och jag har inga som helst problem med att folk personligen ger uttryck för att
de själva önskar det ena eller andra könet för egen del även om det för mig kvittar (och jag tycker en liten smula synd om deras ofödda barn av "fel kön") - men varför behovet av att lägga över sin värdering på andra gravida? Och ge den allmänna bilden av en son som ett andrahandsalternativ? Nej tvi vale...
Lycka till med bebisen i magen!