Sv: Fult?

Eller också är det du som inte förstår och jag som förklarar dåligt. :idea:

:eek: vad sjukt! "pojkarna busar på ett annat sätt", har de någonsin varit på en förskola och tittat på barn som leker? Nog busar de allihopa på samma sätt :cool:

Jag har inga som helst problem att läsa vad du skriver, men diskussionen oss i mellan handlar inte längre om kärnan utan om små tjafs vilket jag gärna avstår.

Men nyfiken som jag är, vad är det jag inte har förstått av vad du skrivit ?

Jag har inga som helst problem att läsa vad du skriver, men diskussionen oss i mellan handlar inte längre om kärnan utan om små tjafs vilket jag gärna avstår.

Men nyfiken som jag är, vad är det jag inte har förstått av vad du skrivit ?

Ja, nu förstår jag ingenting faktiskt.
Jag blev väldigt förvånad när du skrev att jag inte förstod vad du skrev och då tänkte jag att det kanske är tvärtom... Fram till nu har jag inte upplevt något småtjafs. Det är inte jag heller intresserad av så då är vi väl överens där i allafall.

Summa summarum: Vi tänker kanske olika kring detta med könsroller och färg? Vad betydelsen av att "tvingas" in i en sådan mall tidigt gör och varför vissa människor väljer att blunda ( medvetet eller omedvetet ).

Jag tror betydelsen är av stor vikt i allt som rör barnets uppväxtmiljö, man kan inte välja att blunda för det ena och hoppas att det inte ska märkas. Om man som förälder är medveten och väljer att vara öppen så har barnet en större chans att stå emot det tryck som så småning om ändå kommer ( i form av andra barn och vuxna i förskolan, fritids, skola, aktiviteter m.m )

Tyvärr måste jag meddela att den inställningen finns lite överallt.
När jag väntade andra barnet hörde jag av flera st; hoppas det är en tjej den här gången då. Och jag kunde inte hålla med. Verkade som att folk inte riktigt trodde mig när jag sa att jag skulle bli lika glad om det var en till son.
Jag har aldrig haft någon hemlig önskan ens om ett visst kön.
Nu när jag har två söner och väntar tredje barnet så är det om möjligt ännu fler som går och hoppas att det blir en tjej.
Jag hoppas mest att det blir ett välmående barn.

*KL*

Åh, nu är jag nåt på spåren!
Det har alltså med konstruktionen av KÖN att göra?
Det är därför det är fult?

Alltså, jag tror det är en stor sak faktiskt. När jag sa att jag tagit reda på könet (även fast det var fel :D) så fick jag många kommentarer om att 'jaha vad spelar DET för roll då' och 'betyder det att ni bara ska köpa blåa kläder'. Uh, nej? Min dotters rum är gult och skulle så varit oberoende av kön...

Jag får också uppfattningen om att om man bara är nyfiken så är det inte en 'tillräcklig' förklaring. Jag tycker inte om överraskningar generellt och är lite kontrollfreak, och jag tyckte det var skönt att veta. Men jag får känslan av att många tror att det egentliga skälet måste bero på att jag vill köpa rosa vagn. Typ.

Sedan när barnet 'bytte kön (:D)' så blev jag paff men inte GJORDE det något. Inte tyckte jag mer/mindre om barnet eller blev gladare/lessnare.

*KL*

Åh, nu är jag nåt på spåren!
Det har alltså med konstruktionen av KÖN att göra?
Det är därför det är fult?

Det är väl klart seden att klä pojkar i blått och flickor i rosa har med konstruktionen av könen att göra?

Att bejaka könsstereotyper är knappast fult, snarare beklagligt.

Men är de som tar reda på kön mer benägna att göra så? Det är den känslan jag får att "folk" tror. Fast man kanske bara vill veta.

Inte vet jag, men förmodligen är det den misstanken man får. Kanske på förekommen anledning, det förefaller ju rimligt att det är vanligare att man tycker kön är viktigt bland dem som tar reda på kön än bland dem som inte gör det. Och tycker man kön är viktigt så kan ju en anledning till det vara att man tycker det är skillnad på pojkar och flickor.

Det var därför vi inte berättade för någon annan, jag ville inte få klänningar och dylikt. Men jag var fortfarande nyfiken själv, mest för att få mer hum om att det var en person därinne, inte en tax:D Jag ville mest veta att det var antingen pojke eller flicka, inte en hundvalp. Jo, smått galen, och än värre som gravid.

Som jag misstänkte då... väldigt trist.

Jag känner redan nu att om/när vi skaffar ett barn till så kommer otvivelaktigt kommentarerna att komma och den absoluta merparten kommer att lägga på oss någonslags önskan om en tjej, och jag/vi kommer inte bli trodda när jag/vi säger att det inte spelar oss någon som helst roll, ens i "hemlighet". Usch, jag blir bedrövad bara jag tänker på det.

Jag har ofta hört kommentarer av vänner/bekanta/kollegor etc med döttrar inför barn nr 2 liknande "-Nu har jag/vi min dotter så nu spelar det ingen roll vad bebisen i magen har för kön" och samtidigt ge uttryck för att jag inte skulle vara ärlig när jag säger att det är mig egalt vad det blir för kön på bebisen "trots" (i deras ögon) att jag har en son redan. Som att det, om man har en dotter, då blir "good enough" med en son, medan om man har en son redan, så är man "nöjd" med en till men att det inte skall vara vad man vill "innerst inne" :crazy:

Ok då att en del säkert kan känna så, och jag har inga som helst problem med att folk personligen ger uttryck för att de själva önskar det ena eller andra könet för egen del även om det för mig kvittar (och jag tycker en liten smula synd om deras ofödda barn av "fel kön") - men varför behovet av att lägga över sin värdering på andra gravida? Och ge den allmänna bilden av en son som ett andrahandsalternativ? Nej tvi vale...

Lycka till med bebisen i magen! :love:

Vad märkligt! När jag var gravid med tvåan (hade en son sedan innan) så sa de som sa något att nu hoppas du väl att det blir en pojke till så att de kan ha samma kläder :confused:
När jag väntade ettan så sa också alla att nu hoppas du väl att det blir en son för pappans skull :confused:
Då för typ tjugo år sedan var det alltså pojkar som stod högst i kurs och min konstiga mamma sa till och med att det var ju tur att det blev en pojke först för döttrar är så mycket svårare :grin:
Nu blev det en son och en dotter och visst är jag glad att det blev en av varje men jag hade blivit lika glad om det varit samma kön på båda. Vad spelar det för roll? Huvudsaken är ju att man får ett barn och att barnet förhoppningsvis är friskt.

Delvis knapplån

Om man vill veta könet tycker jag är helt upp till föräldrarna men jag kan känna att det kan vara viktigt i vissa fall att få veta. Ibland för anknytningens skull och ibland för att man bara är så himla nyfiken :D
Så länge det inte går ut över undersökningen i övrigt så tycker inte jag att det spelar någon som helst roll om man vill veta könet på barnet man väntar.

Jag gjorde mitt allra första UL i Kina och där tittade de och tittade på skärmen och ropade även in överläkaren. Jag blev orolig och frågade om något var fel men till slut ropade de ut att de hittat snoppen och att jag kunde slappna av, det VAR en pojke. De annonserade även ut detta i väntrummet och alla applåderade. Jag var fortfarande i chock över att överhuvudtaget vara gravid och hade inte ens tänkt tanken på att veta eller inte veta. Dessutom hade jag alltid tänkt mig att jag skulle ha en dotter, vet inte varför. Tror dock att jag vill veta nästa gång också, varför inte? Man vet ju ändå inte något om den lille/a men det man KAN veta kan man väl få veta. För att fundera på namn och så.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 661
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 550
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: malumbub
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 965
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar