Sv: Fullblodsfasoner ?
Undra om detta beteende sitter i fullblodsgenen?
Jag har oxå ett fullblod som har varit "värstinghästen" ingen ville ha.
Han tillät inte att ta hovarna och skulle man sko så fick man plegga hästen innan, han högg vilt speciellt när det var dags för höt. Backa! jajamen det ska vi inte prata om.
Jag köpte honom just för hans attityd och visste att han var en gentleman på insidan. Det första jag gjorde var att åka till tandläkaren och han hade hakar och vassa kanter ajajajajj.. Efter det blev han betydlig gladare speciellt vid utfodring, daaaa inte så konstigt!
Hovproblemet berodde på fel närmande och fel tänk. I början var min tanke att "försöka" lyfta hovarna men utan att bli sparkad, ganska normal reaktion att skydda sig själv. Det funkade INTE! Han läste mina tankar och kroppsspråk som en öppen bok. Istället tog jag ut honom i rundkorallen släppte han fri från grimma och allt. Tog ett grimmskaft och började arbeta med att plocka upp alla hovar och ben i tur och ordning lugnt och sansat, tre gånger repeterade jag det på varje ben och dummade han sig fick han springa runt ett par varv. Det tog inte mer än 30min och åtgärda detta, funka kanon!
Backningen gör han fortfarande när vi rider ensamma, rider vi två så är det aldrig några problem. I mitt fall tror jag han är osäker, men han vill nog mest vara med flocken istället. I de fall han vill backa så släpper jag tyglarna så han hellre stannar än att backa. Jag låter han pausa några sekunder och manar sen på honom framåt men jag tar aldrig i tyglarna för det blir 7 resor värre, plus att han reser sig när han blir tillräckligt "trött" och det är inget man vill lära sin häst.
Det verkar som om fullbloden är betydligt känsligare för kroppsspråk, tankar och sinnesstämningar än andra hästar på gott och ont. Min häst är helt ljuvlig och han lär mig massor speciellt något som heter TÅLAMOD och kreativitet. De behöver stimulans på ett intellektuellt plan oxå.
Lycka till med din häst, du har en häst med myckt "kräm" i = kraft i, när du väl kommit på hur du ska använda den och om hästen ger dig förtroendet att använda den, så kommer han ta dig dit du vill.
M