Fullblodsfasoner ?

Sv: Fullblodsfasoner ?

Min fd. galoppör går inte att gå på uppifrån ryggen när hon stannar, utan man får sitta av och leda henne en bit se kan man sitta upp och rida vidare.

Fick göra detta i kanske 2-3 månader och säga "nu går vi" berstämt, nu stannar hon aldrig och skulle hon vara på väg säger man bara åt henne.

Fullblod är så fruktansvärt starka i huvudet så man måste verkligen visa vem som bestämmer. Att sitta och tjata i 4 timmar kan väl inte jag tycka är det ultimata.

Jag red ett fullblod för ett tag sen som också bara kunde stanna tvärt och bli som fastvuxen i marken. Då fick man göra som Pmm skrev. Hoppa av och leda fram och sen upp igen. Alternativet är att trycka md handen i mankammen, det gör dem på galoppbanan och det hjälpte mig ganska ofta.

Hej Orvar !
Tack för ditt inlägg. Ville bara kommentera detta med de 4 timmarna....givetvis var det inte det ultimata men det var första gången han visade de här tendenserna och jag hade betalt rätt mycket för den kursen...normalt tjatar jag inte med hästen i 4 timmar...:-)
Det verkar som många fd galoppörer har detta beteende, man kan ju undra vad det kommer av...

I vilket sammanhang trycker de på mankammen på galoppbanan ? Det skulle vara väldigt intressant att veta mer om hur hästen haft det i sitt liv som galoppör...det är en gren jag vet relativt lite om, information mottages tacksamt.

Hej Alexandra,

Jag tror jag förstår hur du menar..en hel vetenskap det här....:-) När han börjar backa och ha sig, så ska jag alltså enligt din teori bara sitta lugnt och stilla kvar och låta honom backa ? När han sen stannat, ska jag berömma honom att han stannat då, sedan vänta ett tag och därefter be honom gå fram ? Om han backar igen..börja med samma procedur ? Har jag fattat det rätt då ?

Nästan rätt, när han backar, så ska du direkt när han börjar bara 'sitta passiv med lös tygel' i en kort stund (10 - 15 sekunder typ), sen ber du om framåt med skänkel. Men lugnt och konsekvent. I övrigt precis som du tolkat det.

Men han ska inte få 'backa som han vill', utan du ska lugnt och konsekvent be om framåt. Att bli passiv en kort-kort stund innan du ber om framåt är för att visa att du inte tänker bråka, och för att hinna länga ut tygeln. Sen ska du vara aktiv igen, men i övrigt precis som du skrev.

Håller tummarna det fungerar!

I vilket sammanhang trycker de på mankammen på galoppbanan ? Det skulle vara väldigt intressant att veta mer om hur hästen haft det i sitt liv som galoppör...det är en gren jag vet relativt lite om, information mottages tacksamt.

När jokysarna står upp och manar på hästarna framåt så har de händerna på mankammen och trycker där. Vissa hästar är väldigt känsliga där, och hästen som jag red var de och ibland så fungerade det.

Jag menar inte att de är känsliga på så sätt att det gör ont, utan att det sitter i sen banan. Precis som att många gamla galoppörer inte´tycker om att galoppera sist ute i skogen. Så är det kanske överlag emd hästar men jag emnar om man tänker på deras bakgrund!

Går det att styra hästen lite när den backar? Ibland fungerar det nämligen om man vänder hästens bak mot det håll som man vill och helt enkelt fortsätter åt rätt håll, fast baklänges. Om hästen då tycker att "nehej, du. Ditåt ska vi inte!" och försöker springa framåt, dvs hemåt i det här fallet så använd framåtbjudningen, vänd helt om igen och försök komma framåt åt rätt håll igen. Jag har fått detta att fungera på flera "backare". Det som är bra är att man inte bara blir stillastående och totalfrustrerad utan kan påverka hästen utan att behöva bli elak. Det är oxå mer tröttsamt för hästen.

Om det är säkert att hästen inte har ont någonstans skulle jag nog backa den riktigt långt varje gång den gör så där. Backa, backa, backa, backa, backa så att det blir riktigt jobbigt!
Men jag måste säga att beteendet låter riktigt konstigt :cool: kolla upp med veterinär, kiropraktor m.m. som andra har föreslagit. Om den testar dig verkar den ju i alla fall minst sagt envis :p

Jag önskar att det gick att styra åt nåt håll men han biter tag i bettet så det inte går att vrida hans huvud/hals...:-(

Det tråkigaste av allt (och det bästa!) är att när han inte bråkar så här så är han världens underbaraste häst såväl på träning/tävling och till vardags. Men ur ren självisk synpunkt känns det svårt att kunna utvecklas tillsammans med honom. Jag menar hur kul är det att betala för en träning/tävling där han håller på så här ? Och det är inte som om vi är ute så mycket att han skulle tycka det var tråkigt, han älskar bla hoppning. Vi har klarat nästan hela fälttävlansmärket men det brister på att vi inte får nåt flyt, dvs varannan gång ska han inte ens gå in på banan och andra gånger är han en kanonhäst. Många råder mig att skaffa en annan häst för att överhuvudtaget kunna utvecklas vidare...men är ju en sån underbar personlighet för övrig...suck...vad svårt sånt här är !

jag vet verkligen precis hur du känner dig! Jag har också en fbl valack på nio som gör nästan likadant, men när han stannar och man ber honom gå framåt så reser han sig. Jag hade get mycket för en häst som "bara" backar. Detta händer dock numera bara i pressade situationer, ex tävling. Ska se om jag hittar en annan ryttare som inte vill tävla, det är en himla trevlig häst på alla andra sätt!

Undra om detta beteende sitter i fullblodsgenen?:bump:

Jag har oxå ett fullblod som har varit "värstinghästen" ingen ville ha.
Han tillät inte att ta hovarna och skulle man sko så fick man plegga hästen innan, han högg vilt speciellt när det var dags för höt. Backa! jajamen det ska vi inte prata om.:devil:

Jag köpte honom just för hans attityd och visste att han var en gentleman på insidan. Det första jag gjorde var att åka till tandläkaren och han hade hakar och vassa kanter ajajajajj.. Efter det blev han betydlig gladare speciellt vid utfodring, daaaa inte så konstigt!
Hovproblemet berodde på fel närmande och fel tänk. I början var min tanke att "försöka" lyfta hovarna men utan att bli sparkad, ganska normal reaktion att skydda sig själv. Det funkade INTE! Han läste mina tankar och kroppsspråk som en öppen bok. Istället tog jag ut honom i rundkorallen släppte han fri från grimma och allt. Tog ett grimmskaft och började arbeta med att plocka upp alla hovar och ben i tur och ordning lugnt och sansat, tre gånger repeterade jag det på varje ben och dummade han sig fick han springa runt ett par varv. Det tog inte mer än 30min och åtgärda detta, funka kanon!

Backningen gör han fortfarande när vi rider ensamma, rider vi två så är det aldrig några problem. I mitt fall tror jag han är osäker, men han vill nog mest vara med flocken istället. I de fall han vill backa så släpper jag tyglarna så han hellre stannar än att backa. Jag låter han pausa några sekunder och manar sen på honom framåt men jag tar aldrig i tyglarna för det blir 7 resor värre, plus att han reser sig när han blir tillräckligt "trött" och det är inget man vill lära sin häst.

Det verkar som om fullbloden är betydligt känsligare för kroppsspråk, tankar och sinnesstämningar än andra hästar på gott och ont. Min häst är helt ljuvlig och han lär mig massor speciellt något som heter TÅLAMOD och kreativitet. De behöver stimulans på ett intellektuellt plan oxå.

Lycka till med din häst, du har en häst med myckt "kräm" i = kraft i, när du väl kommit på hur du ska använda den och om hästen ger dig förtroendet att använda den, så kommer han ta dig dit du vill.

M

Min häst (75% fullblod) beter sig exakt likadant. Men han går oftast att övertala, men på sista tiden så har det blivit värre.. Hopplöst :crazy:

Min erfarenhet av fullblod är att de är inte "dumma" utan anledning! Tvärtom!! De är väldigt känsliga och lyhörda, tyvärr blir de lätt missförstådda. När det gäller obehag/smärta är mina fullblod lite "prinsessan på ärten" om man jämför med andra raser. Lyssna på hästen, kan va munnen, ryggen, sadeln osv. Det är inte alltid lätt att hitta en passande sadel till ett fullblod! I know!;) Lycka till!!

Undra om detta beteende sitter i fullblodsgenen?:bump:

Sitter nog snarare i känsligheten. Där andra hästar skulle 'accepterat och tigit still' så gör inte fbl det alla ggr. Finns ju dock hästar av andra raser som är lika känsliga med, och tämligen tåliga fbl, det är ju individuellt.

Men min teori, ang de som dokumenterat inte har ont, är att det helt enkelt handlar om psykisk press/förväntan om psykisk press.

KL

jag håller med Alexandra och Piraja i det att fullbloden har vissa drag som gör att de dels har mkt åsikter (de är kloka hästar) och dels är känsliga i viss mån. Om man ska vända på det myntet så kan man dock samtidigt säga att de ofta är väldigt glada över arbete och när det händer saker, och därmed kan deras smärttröskel ofta vara mycket hög, dvs "känsligheten" visar sig inte i smärta utan tar sig andra uttryck, som tex. detta sätt.

Dock tycker jag INTE att man kan konstatera att "fullbloden har dessa tendenser att backa och bete sig". Att nu folk som har fullblod svarar i denna tråden har att göra med din rubrik tex. återigen, läser man trådar på forumet rent allmänt så är dessa problem med "backning" ett av de allra vanligaste hanterings och ridproblemen man ser, dvs mycket frekvent, och spänner över alla raser vad jag sett.

jag tycker som jag nämnt tidigare och de orsaker jag nämnt tidigare, att TS ska kolla upp hästen, innan man tar till en massa metoder. det verkar som en fin och trevlig häst, och just att den ofta preseterar mycket väl för att sen oförklarigt få såna här ryck, gör att jag tycker det är en fysik koll som man tänker i första hand, för att eliminera det som orsak.

Ang i fall det är smärta det gäller så kan det ju vara så att han har lösa benbitar. De kan "nagga" till bara i vissa perioder för att sedan vara helt smärtfria i andra. Det enda är att han i så fall borde ha gallor. Fast lösa benbitar kan de iofs ha ändå. Det kan ju iaf förklara varför varken vet eller kiropraktor ser ngt då det bara ses på röntgen.

Hoppas att det löser sig iaf :)

jag tycker du ska åka in med hästen på en klinik och röntga och kolla igenom hela hästen grundligt. jag har en kompis som arbetar som equieterapeut (vet inte hur det stavas), men hon berättade om en häst som hon hade kollat igenom som verkade helt frisk, men när dom hade åkt ner med den till kliniken så hade det visat sig att hästen hade svåra skador på alla benen och egentligen hade så ont att veterinären blev förvånad att hästen ens stog upp. men denna hästen visade aldrig detta för sin ryttare som tränat dressyr på hög nivå med den. så alla hästar visar inte hur ont dom egentligen har, utan han kanske bara försöker vara dig till lags. om min häst hade gjort så hade jag definitivt åkt och kollat upp det ordentligt.

En annan tanke som slog mig är sammanväxta tornutskott. De kan också smärta otroligt ibland men sedan inte kännas alls på ett tag. Hade de varit sammanväxta kanske problemen hade varit större men de kanske bara är väldigt täta? Jag säger det igen, åk till en klinik. Om inte annat kan du i alla fall ¨åka därifrån och veta att du inte pressat en häst som har ont. Är han frisk så sitter det ju i skallen men om inte... ja då är det ju ganska synd om honom.

Som ngn skrev, alla hästar visar heller inte HUR ont de har. Besiktigade du inte hästen innan du köpte?

Lycka till än en gång!

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 224
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 158
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar