Fullblodsfasoner ?

Sv: Fullblodsfasoner ?

Jodå han är besiktigad samt även kollad av veterinär & kiropraktor. Men jag ska absolut ta honom till en klinik.

Tack för alla svar ! Märkligt...det är inte första gången jag har hört om fullblod som beter sig såhär. Som någon skrev, ibland blir ju situationen så pass farlig att det faktiskt är bättre att hoppa av. Jotack..det har man ju fått göra några gånger...:-) suck. Om jag inte hittar nåt fel på honom antar jag att man får leva med det, fortsätta vara konsekvent och hoppas det ger sig med tiden.
Har nån någon erfarenhet av typ "hästpratare" el terapeuter ?

Om du läser runt här på buke kan du hitta mängder av hästar av alla de sorters raser och korsningar som vägrar gå fram, gå förbi sånt de inte gillar eller vägrar gå från stallet. Eller får spel.

Det ä'r ju situationen som avgör om man ska misstänka att hästen har ont. NÄR gör den så och i VILKA lägen? När ni är oense?
Det kan man ju bli även på träningar mm.

Men hoppa inte av:crazy: Detta hoppande på och av så fort hästen får för sej att stanna gör ju bara att saken blir värre eller att problemen tar längre tid att lösa.

Det enda som är typiskt fullblod med det är att dom kan vara snabbare att reagera på saker och är känsliga samtidigt som de kan vara väldigt tuffa i psyket. OCh reagerar på smärta.

Om du ska rappa till den i baken eller vänta ut beror på när det händer och hur hästen är f ö. Det går inte att säga på ett internetforum utan att ha träffat hästen.

Men det låter som om du först ska kolla den.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för inlägget ! Sunda åsikter...men som kommentar på "hoppa in av". Det är något jag endast gör i extrema situationer där jag vet att jag eller hästen kan bli skadad. Eftersom han inte är alls bakrädd kan han backa ner i diken eller ramla, eller stå mitt i vägen när bil kommer utan att bry sig om konsekvenser eller mina hjälper, så i de lägena undrar jag vem skulle skulle agerat annorlunda än att hoppa av ????

*delvis KL*

ANg hoppa av, så sålänge hästen har en 'legitim anledning' till att konstra, t ex osäkerhet, känner sig pressad, ont etc, så är MIN erfarenhet att det spelar inte minsta roll om man så hoppar av vraje gång, leder, sitter upp, rider vidare vareviga gång. Hästen 'lär sig inte att det lönar sig att bråka' av det, eftersom den inte protesterar mot saken i sig, utan mot något annat (rädd, ont, pressad etc).

Hästar som är rent vrånga, och backar för att slippa, de däremot riskerar att bli värre.

Väldigt många olyckor händer i samband med av och påsittning, särskilt ute nånstans på en spänd häst. Jag vet folk som skadat sej illa pga att de inte satt kvar på hästen. En blev nertrampad med hov i magen tex,

Dessutom kan man inte komma ifrån att ryttaren bekräftar för hästen att det ÄR ngt. vilket gör det svårare att få en häst som går fram överallt oavsett, pga att den litar på att ryttaren har koll.

Om ryttaren lugnt sitter kvar och säger. " det äR inget - gå" så har man lärt hästen att det var inget att jaga upp sej för.

Därför ska man dock noga tänka över NÄR man tar strid och när man väntar ut - beroende på situation, och hästens reaktion och psyke.

Fullblod är smarta hästar. Glöm inte det. De lär sej på en sekund och drar egna slutsatser av det som händer.
En lugn och trygg ryttare som säger " tjafsa inte - det är inget att bry sej om" får en lugn och trygg häst i slutänden. Den kommer att gå fram även om den är misstänksam - eftersom ryttaren säger det.

Allt man gör drar hästen slutsatser av - alltså ska man inte göra något annorlunda för att hästen blir uppjagad av något. Hur ska den tro på att det inte var farligt om hela ryttarens agerande tyder på motsatsen:cool::(

Tack för inlägget ! Sunda åsikter...men som kommentar på "hoppa in av". Det är något jag endast gör i extrema situationer där jag vet att jag eller hästen kan bli skadad. Eftersom han inte är alls bakrädd kan han backa ner i diken eller ramla, eller stå mitt i vägen när bil kommer utan att bry sig om konsekvenser eller mina hjälper, så i de lägena undrar jag vem skulle skulle agerat annorlunda än att hoppa av ????

Det är lite korkat av en häst att springa bakåt utan att veta vad som finns där. Antingen har den verkligen ont och ´bryr sej inte, eller, om det inte visar sej vara så, skulle jag ta itu med det under former jag kunde kontrollera. Vi hade faktiskt en ponny som var sån när han kom, hotade att gå ner i diken baklänges om någon red ut ensam osv. Han hade i flera år inte ridits ut ensam pga detta visade det sig....

Jag fick ta ett par turer med honom och förekomma med ett par rejäla rapp i baken när han började backa, och sen framåt i galopp.
Det fick honom att tappa intresset för att göra så. Det var en ren inlärd olat hos honom.

Om det är en ovana din har lagt sej till med måste du markera att det inte är ok. Men göra det under former då du är förberedd och har viss säkerhet, som att det inte finns något att backa in i.

Eller helt enkelt hitta andra sätt, beroende på vad som fungerar och vad som är orsaken på just din häst.

(Ett av mina fullblod hamnade i ett dike ganska dramatiskt ,med mej på, en gång alldeles i början men fick en chock av det och gjorde aldrig något liknande igen:devil: )

*delvis KL*

ANg hoppa av, så sålänge hästen har en 'legitim anledning' till att konstra, t ex osäkerhet, känner sig pressad, ont etc, så är MIN erfarenhet att det spelar inte minsta roll om man så hoppar av vraje gång, leder, sitter upp, rider vidare vareviga gång. Hästen 'lär sig inte att det lönar sig att bråka' av det, eftersom den inte protesterar mot saken i sig, utan mot något annat (rädd, ont, pressad etc).

Hästar som är rent vrånga, och backar för att slippa, de däremot riskerar att bli värre.

I min erfarenhet så lär sig SÄRSKILT fullblod - BLIXTSNABBT att den fått som den velat om man hoppar av.

Men min teori, ang de som dokumenterat inte har ont, är att det helt enkelt handlar om psykisk press/förväntan om psykisk press.

Delvis knapplån

Vill bara komentera detta.

Det går inte att konstatera att hästen inte har ont.

Jag vet väldigt lite om fullblod.

Men vet att de under ryggforskningsprojektet fann att det alls inte var ovanligt med brott på de sidliga tornutskotten.
Ryggproblem torde väl kanske knappast utlösa ryggning

Jag läste ganska nyligen ( minns ej va. kanske här på buke :angel: ) att fullblod kunde ha ischias.

Jag har också haft erfarenhet av hästar med mräkliga beteenden både privat och mitt jobb som hovslagare och det har undantagslöst rört sig om smärta nån stans.

Men felet kan ibland ta veterinärerna flera år att hitta _var_ det sitter.

konstaterat smärtfri kan ingen häst vara.

Lycka till TS. Det är jobbigt när man inte förstår dem.

Senast ändrad av en moderator:

Väldigt många olyckor händer i samband med av och påsittning, särskilt ute nånstans på en spänd häst. Jag vet folk som skadat sej illa pga att de inte satt kvar på hästen. En blev nertrampad med hov i magen tex,

Dessutom kan man inte komma ifrån att ryttaren bekräftar för hästen att det ÄR ngt. vilket gör det svårare att få en häst som går fram överallt oavsett, pga att den litar på att ryttaren har koll.

Om ryttaren lugnt sitter kvar och säger. " det äR inget - gå" så har man lärt hästen att det var inget att jaga upp sej för.

Därför ska man dock noga tänka över NÄR man tar strid och när man väntar ut - beroende på situation, och hästens reaktion och psyke.

Fullblod är smarta hästar. Glöm inte det. De lär sej på en sekund och drar egna slutsatser av det som händer.
En lugn och trygg ryttare som säger " tjafsa inte - det är inget att bry sej om" får en lugn och trygg häst i slutänden. Den kommer att gå fram även om den är misstänksam - eftersom ryttaren säger det.

Allt man gör drar hästen slutsatser av - alltså ska man inte göra något annorlunda för att hästen blir uppjagad av något. Hur ska den tro på att det inte var farligt om hela ryttarens agerande tyder på motsatsen:cool::(
Håller med om allt i detta stycke.
Det är inte rasrelaterat. Däremot är de både kvickare i skallen o i kroppen.

Om hästen backar- vänd på den flera varv om det behövs. Ha spöt på samma sida o flytta rumpan. Det är för att bryta den blockeringen som den har.
Även på hästar som sticker eller reser sig funkar det på.

Sen måste man tänka framåt- järnet- galopp en bit- klappa o låtsas sen som ingenting- cool, men rid gärna på i trav eller galopp om det är så.

Tror även att en trött häst kan göra så.

sen måste man kunna särskilja på om hästen är rädd på riktigt. det känner man om hjärtat slår- dunk dunk.

Mkt beröm krävs för att det inte ska återkomma.

att sitta av är den sista utvägen- bra om den reser sig.

man ska vara lika god/ trygg ledare från ryggen som på marken.

Senast ändrad:

Delvis knapplån

Vill bara komentera detta.

Det går inte att konstatera att hästen inte har ont.

Byt ut det till såvitt man kan bedöma då. Dvs där det inte finns minsta yttre indikation på smärta, där diagnostiska bedövningar i exvis rygg etc inte gett skillnad, och där beteendet inte påverkas av att det ges allmän smärtlindring.

Visst, rent teoretiskt KAN hästen ha ont iaf, även fast varken hovslagare, veterinärer eller kiro hittar något, och där varken riktade bedövningar och/eller allmän smärtlindring (exvis NSAID) ger någon skillnad.

Men där brukar till och med jag konstatera att felet ligger någon annanstans. Endera i smärtminne, i MIG (jag begär/ber på fel sätt, är otrydlig, överför någonting till hästen etc) eller att hästen helt enkelt testar.

Håller med om allt i detta stycke.
Det är inte rasrelaterat. Däremot är de både kvickare i skallen o i kroppen.

Om hästen backar- vänd på den flera varv om det behövs. Ha spöt på samma sida o flytta rumpan. Det är för att bryta den blockeringen som den har.
Även på hästar som sticker eller reser sig funkar det på.

Sen måste man tänka framåt- järnet- galopp en bit- klappa o låtsas sen som ingenting- cool, men rid gärna på i trav eller galopp om det är så.

Tror även att en trött häst kan göra så.

sen måste man kunna särskilja på om hästen är rädd på riktigt. det känner man om hjärtat slår- dunk dunk.

Mkt beröm krävs för att det inte ska återkomma.

att sitta av är den sista utvägen- bra om den reser sig.

man ska vara lika god/ trygg ledare från ryggen som på marken.

Fortsätter hålla med:D

Samt håller även med Fredrik ang att man inte kan säga säkert att en häst inte har ont, märkliga obegripliga reaktioner är inte "fasoner" utan ska tas på allvar.

Fullblod som tas från banan måste byggas upp som en unghäst i kroppen, bla i ryggen, det går inte att sitta ner och jobba innan man byggt upp muskulaturen för detta. Många är ju inte heller vana vid "normalstora" ryttare och inte vid vanliga tyngre sadlar.

Men återigen är inte det som ts beskriver heller rastypiskt utan förekommer bland alla raser, men kanske yttrar sej mer plötsligt hos känsligare hästar, fullblod eller andra med snabba reaktioner och känslighet, finns hos många halvblod o andra raser också.

Hej! Jag tänkte bara på en sak också, förutom ryggen/sadeln. En ponny jag hade hand om, fick spatt i bägge bak. Vissa dagar var han hur fin som helst, nästa dag kunde han ha jätteont. Men det kan de kolla på kliniken. Det var bara en idé. :)Lycka till!

Har haft EXAKT som problem med min vallack (också fullblod), även om han inte tycktes vara lika envis som din (kom igen, 4 timmar?!). Dessa faktorer låg bakom problemet:
* Han var understumlerad och hade överskottsenergi pga för liten hage och alldeles för mycket kraftfoder, kom vi på... lite senare.
* Han hade snett bäckenben (JÄTTEVANLIGT på fullblod, tror siffran är så hög som 8 av 10 galloppörer som har/får problemet). En idé är att ta ut en kiropraktor och känna igenom hästen.
* Illa anpassad sadel.

Rekomenderar starkt att du ska fundera över om någon av dessa faktorer kan ligga bakom ditt problem... Hoppas det löser sig snart!

Vill bara återigen klargöra detta med att inte sitta av. Håller helt med er alla som skriver att det är absoult sista utvägen, samtidigt har jag suttit kvar flera gånger och hamnat under hästen mm. Både han och jag har skadat oss flertalet gånger och han blir inte speciellt skärrad av detta, han blir snarare lugnare om jag sitter av (obs endast i extrema situationer!!!) Själv är jag väldigt lugn som ryttare och blir inte speciellt nervös eller rädd i dessa situationer.
Hästen är nu kollad ordentligt och det finns ingenting som visar på att han skulle ha ont nånstans. Så vi får jobba vidare nu och hoppas att med hjälp av alla råd här komma vidare.

Vad som utkristalliserade sig var att det hände i samband med att JAG hade magkatarr. En equiterapeut som jag anlitade (och fortfarande gör vid behov) gav tabletter till både mig och hästen och sen var det inga (såna) problem mer. Klart intressant.

Hon var så känslig att hennes mage stressades när jag var stressad, även om det inte märktes utåt.

Det du, det där känner jag igen, fast då vad gäller onda leder och muskler. Har ju känt mig lite halvfjantig när jag säger att jag och min häst speglar varandra hela tiden och inte riktigt trott på det men det måste banne mig stämma. Jag har ju en skadehistorik sen flera år tillbaka och nog sjutton har jag haft ont på samma ställen som han.

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 224
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 158
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info