Fullblod vi vill ha i våra hästar..

Pam

Trådstartare
Kom och tänka lite på det appropå en del andra trådar som tar upp ämnet. Vad är det för Fullblodshingstar/linjer som vi vill ha i våra avelsston, hingstar och tävlingshästar?
Vilka har visat en riktigt bra förärvning?
Några nyare intressanta??
Hur mycket fullblod vill vi ha i våra hästar??

Nu vill vi ha en vettig diskussion här! ;)

Sv: Fullblod vi vill ha i våra hästar..

Ingen som har nån åsikt??

Några fullblod som jag inte skulle tacka nej till att ha i stammen:

Mytens xx (otroligt snygg) vet ej så mycket vad han lämnat förutom gdk hingst/ar.
Hand in Glove xx (kan väl aldrig vara fel) Svår hoppning och Georg dressyr (om jag inte missminner mig) lämnat bra också va??
Langata Express xx?? mycket snack om honom på senaste tiden... vad har han lämnat egentligen??
Sacramento Song xx

Steves Friend xx (vet jag inte riktigt men sett en del mycket fina avkommor med han i tredje led, hade dessutom ett MYCKET lovande sto efter honom tidigare som dog alldeles för ung)

Ingen som har nån åsikt??

Några fullblod som jag inte skulle tacka nej till att ha i stammen:

Mytens xx (otroligt snygg) vet ej så mycket vad han lämnat förutom gdk hingst/ar.
Hand in Glove xx (kan väl aldrig vara fel) Svår hoppning och Georg dressyr (om jag inte missminner mig) lämnat bra också va??
Langata Express xx?? mycket snack om honom på senaste tiden... vad har han lämnat egentligen??
Sacramento Song xx

Steves Friend xx (vet jag inte riktigt men sett en del mycket fina avkommor med han i tredje led, hade dessutom ett MYCKET lovande sto efter honom tidigare som dog alldeles för ung)

Ingen vågar tycka något för ASVH vill inte ha några kackel i halvblodsavlen;).

Jag har ett fullblodssto med dom gamla godingarna i stammen som Montal, Kew Gardens och Carnostie och hon är ganska trevlig:love:. Hennes avkommor efter halvblodshingstar ser mkt lovande ut.
Mytens är en favorit , jag har förr upp en hingstunge e: Haydn och han är mkt klok och snygg häst.

heart of oak ger stora fina avkommor, likaså richard of york. Själv har jag bla ett sto efter steves friend, han vet jag har lämnat många bra hopp/fälttävlans hästar och dom har även väldigt bra gång, även så mitt sto, dom har däremot rätt mkt temperament, men i rätt händer är dom helt otroliga hästar.

Ladykiller, men han finns ju så gottsom redan i alla godkända hingstar.
Lauries Crusador har ju också satt sina spår

Menar du nu enbart vilka fullblodshingstar som du/vi vill ha i halvblodshästar?

Langata Express är bl.a morfar till Concept (pappa till Canman som gick rätt bra härom året)

Hand in Glove och Sacramento Song är utomordentligt bra hingstar att ha i avelstona, annars är inte Lauries Crusador eller Ladykiller mycket sämre.

Jag har i år gjort en linjeavel på High Top på mitt ena sto, han är pappa till LC och mormorsfar till mitt ena sto. Ser gärna honom i fler hästar, hans pappa Derring Do finns i många av de xx som rör sig utöver det vanliga.

Annars har jag gärna Buckpasser och Ciboulette i mina hästar..
Och lyckligtvis har jag det :D

Nicke hade inte heller vart tokigt!

Inschallah!! han har lämnat stora spår i aveln!

Han är iofs Anglo... Men tror nog gärna många vill se honom, ändå! ;)

Annars håller jag väl med ovanstående;ladykiller, crown point och sacramento song ser jag gärna i hopphästar. Laudanum o Hand in glove verkar ju också ha lämnat en del men jag har dessvärre, ingen jätte koll på dem.
Jag har även sätt en del som hoppar trevligt efter Diaghlyfard (säkert felstavat..) men inte så många att man kan dra för mkt slutsatser...

Och självklart Lauries Crusador i gångaveln.

Heraldik xx lämnade fina fälttävlanshästar, 2 avkommor fick ju Guld i lag i Peking.

Han är iofs Anglo... Men tror nog gärna många vill se honom, ändå! ;)

Annars håller jag väl med ovanstående;ladykiller, crown point och sacramento song ser jag gärna i hopphästar. Laudanum o Hand in glove verkar ju också ha lämnat en del men jag har dessvärre, ingen jätte koll på dem.
Jag har även sätt en del som hoppar trevligt efter Diaghlyfard (säkert felstavat..) men inte så många att man kan dra för mkt slutsatser...

Och självklart Lauries Crusador i gångaveln.

Vad skoj att någon tar upp Crown Point, jag trodde det bara var "en hingst i mängden". Mitt sto har honom i tredje led med Bernstein som far och Neapel som morfar, dvs mer en dressyrindivid.
Det jag funnit här på Buke (i andra trådar) om Crown Point är att han endast användes i halvblodsaveln och avkommorna hade talang för dressyr. Avkomman Lansad (ue Herzog) gick svår dressyr. Crown Point nedärvde förutom god hoppförmåga och gott steg, även ett mkt gott lynne.

Sedan har mitt andra sto Prince Thatch som morfar. Han är och Lauries Crusador är väl två av de fullblod som betytt mest inom dressyraveln i modern tid vad jag har förstått.

*kl*

Smyger in en följdfråga. Vad säger ni om Kew Gardens xx?

Är väldigt intresserad av hingstbiten av aveln, men just fullbloden har jag dålig koll på.

Vad skoj att någon tar upp Crown Point, jag trodde det bara var "en hingst i mängden". Mitt sto har honom i tredje led med Bernstein som far och Neapel som morfar, dvs mer en dressyrindivid.
Det jag funnit här på Buke (i andra trådar) om Crown Point är att han endast användes i halvblodsaveln och avkommorna hade talang för dressyr. Avkomman Lansad (ue Herzog) gick svår dressyr. Crown Point nedärvde förutom god hoppförmåga och gott steg, även ett mkt gott lynne.

Sedan har mitt andra sto Prince Thatch som morfar. Han är och Lauries Crusador är väl två av de fullblod som betytt mest inom dressyraveln i modern tid vad jag har förstått.

Jag hade en häst som hade Crown point i andra led, var mkt lik honom själv och hoppade mycket bra liksom rörde sig trevligt.

Han höll på att "skutta" av RGB när han hoppade honom som 4åring :rofl:

*kl*

Smyger in en följdfråga. Vad säger ni om Kew Gardens xx?

Är väldigt intresserad av hingstbiten av aveln, men just fullbloden har jag dålig koll på.

Kew Gardens i andra led har visat sig vara mkt bra. Dock var det en mkt skarp hingst. Hade en hel del avkommor i högre klass i fälttävlan liksom någon i hoppning på sin tid

Tack för det svaret :laugh: Hästen i fråga har Kew Gardens i tredje led.

My god! Hur kunde jag glömma Laudanum!!!!!
Glodde ju halva våren på hingstar e:/ue: honom!

Men en liten sammanställning;

För dressyr:
Prince Thatch
Lauries Crusador
Derring-Do

För fälttävlan:
Heraldik

För hoppning:
Laudanum
Mytens
Ladykiller
Abgar
Cottage Son
Rantzau
Langata Express
Buckpasser/Tom Fool/Menow
Mourne

Sen har vi då en hög som lämnat bra inom flera/alla disiplinerna...
Marlon
Montal
Kew Gardens
Carnoustie
Sacramento Song
Hand in Glove

Sen har vi väl också Sit this one Out? eller har jag bara fått för mig att det är nåt att ha :o

Diaghlyphard tror jag är nästa generationens hopp, ovanstående hingstar börjar blir eller är så gamla att de snart är för långt bort i stamtavlorna för att skryta med, men Diaghlyphard är aktuell och avkommorna verkar inte alls tokiga. Han har dessutom Court Martial i 3e led :p

Bold Lad (IRE)
Tamerlane (far till Marlon bl.a)
Hugh Lupus
Blue Peter
Rantzau
Ladykiller
Cottage Son
Strong Gale

Kew Gardens i andra led har visat sig vara mkt bra. Dock var det en mkt skarp hingst. Hade en hel del avkommor i högre klass i fälttävlan liksom någon i hoppning på sin tid

Jo, det har jag ocksa hört. Har för mig att jag läste i ridsport för en tid sedan en artikel där de hade följt upp breedersvinnare, där det var en efter Kew Gardens xx som visserligen var kapabel men sa skarp att den aldrig kom upp riktigt i klasserna.

Lite OT maste han ha förärvt sig rätt grovt för att vara fullblod? De jag har sett med Kew Gardens i andra led har man inte kunnat se fullblodet i, utan det har varit ganska rejäla hästar.

Heraldik xx är väl verkligen en hingst man skulle vilja se lite mer av i svensk avel, det blodet finns väldigt daligt representerat, tycker jag. Royaldik har ju funnits tillgänglig, men nu finns det väl ingen till svensk avel? Mer än enstaka importade ston.

Koncerz xx da, vad säger ni om honom?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 795
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 817
Senast: 13579vas
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 454
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka