Fula knoppar= inga knoppar?

Sv: Fula knoppar= inga knoppar?

Även fula knoppar är fina knoppar på avstånd...

Kl*

Om man bara går in för det och tränar och tränar hemma så lär man sig att göra bra knoppar!

jag har tränat en hel del, de blir bättre och bättre, här var när jag testade på Miranda hur jag skulle göra dem, utan både vax o vatten och jag alltid använder i vanliga fall.

IMG_0246.jpg

Tack =)

Gör flyinge knoppar. Flätar, sätter sen gummibandet ett varv längst ner och sen rullar jag upp flätan o vips så är den rund :D

Men sånna gör ju jag med! Hehe. Eller jag försöker iaf. Men på en man med kanske 13 knoppar blir typ 3 fina. Gaaah. Sen umdrar jag hur ni gör med pannluggen? Jag försöker göra en knopp av den oftast, men det blir ju inte bra.

Har du långa man på hästen så prova en spansk fläta. Fint det med tycker jag. Bilden är lite mörk men du ser kanske lite. Man kan dra åt den ännu mer också.
laureado2_070510.JPG

Fula knoppar = Inga knoppar, men kort och vältrimmad man.
Lång man = Spansk fläta, eller Ponnyfläta, vad man nu vill kalla den.

Tycker att det ser hemskt ut när knoppara spretar som aldrig förr.
Jag är verkligen inte världsbäst på att knoppa inte heller jätte bra, och det va mycket möda för att jag skulle våga mig ut med mina på tävlingen i helgen. Fast dom va iaf godkännda av mysboll som är typ världsbäst på att knoppa!

DSCF9626.jpg

Mitt problem är att dom blir för lösa innan själva knoppen, det ska övas på! Detta är dock ungefär 3:e gången jag knoppar en hel häst.

Men är man inte så duktig så får man öva öva och öva, eller smita undan och be någon annan om hjälp. :)

jo sant det skulle kännas mer ras typiskt också(PRE) fast vi jobbar på det men vi hann inte bli tillräckligt bra till tävlingsdagen, men vi hoppas på att lyckas till nästa tävling:) . Dock rädd att jag måste stubba manen till avelsvärderingen i sommar.

Senast ändrad:

TS: Fläta hårt. Sedan så kan du antingen fästa en gummisnodd längst ner och sedan rulla upp flätan "in i snodden" så blir de runda och fina och bra! Eller så syr man! Då blir de hårda, fina och spretar inte eftersom att man kan sy in spretiga hårstrån! När du syr så flätar du först en hård fläta, sedan trär du in tråden vid flätans slut och virar tråden några varv. Stick sedan upp nålen vid mankammen (akta hästen!) och sy varannan gång till höger/vänster och upp i mitten hela tiden! Sy sedan in änden på den vikta flätan på samma sätt och fäst sedan tråden!

Ojojoj, jösses så värdelös jag är på att förklara!:angel: :rofl: :rofl: :rofl:

Nu tycker jag iofs att du har gjort jättefina knoppar på bilden. men om du som du säger vill ha dom "tightare" mellan nacken och knoppen så pröva att ta manen och fläta rakt upp jättehårt ett par "överlapningar" (fattar du vad jag menar?:p ) Sen flätar du som vanligt ner mot backen! Mina knoppar blev bubbliga och då kom jag på det! blir jättefint:D

/Z.

Hellre fula knoppar än inga knoppar, då har man ju försökt :)

Sj brukar jag varken använda vax, gele eller vatten. Ibland blir det vatten, men det beror då på att jag har badat hästen precis innan. Gele endast om hästens man har en massa mindre hårstrån som står på alla håll o kanter :p .
SpriteNM22copy.jpg

Pannluggen gör jag alltid inbakad om jag flätar den :d . Men lilla Kiara får gå med den lös för hon ser bäst ut så :D

Åh vilken fin pannlugg! en sån vill jag också kunna göra :D. Fast jag inte inte fläta inbakat. hehe. får lära mig.

vaddå får man sämre poäng bara för att hästen inte är knoppad? löjligt isf.

vaddå får man sämre poäng bara för att hästen inte är knoppad? löjligt isf.

*kl*
Ja, det har jag aldrig upplevt, trots att jag vid ett par tillfällen tävlat utan. Då har jag istället upplevt att domarna påverkats av dåliga flätor eftersom det kan göra överlinjen svårare att bedömma rättvist och man får ett sämre helhetsintryck! (ser slarvigt o ovårdat ut liksom). Så enligt mig är det mycket bättre att inte fläta tills man kan göra det snyggt! Ingen domare har påpekat varken på mig eller någon av de andra jag sett utan flätor, har sämre erfarenheter av fula flätor.

Min dotter tvingar mig att knoppa hennes ponny till alla tävlingar för den har så knäpp man. Har iaf tagit lite bilder på hur jag gör och hur det blir. http://s23.photobucket.com/albums/b387/lillvilya/Knoppar/

Idag ska hon vara med på en stilhoppningsclinic och jag har lovat henne att försöka göra lucky braids http://www.luckybraids.com/braiding.htm ska försöka ta lite kort (om de blir bra ;) )

Fortsätt kämpa med knopparna, det är det enda sättet att bli bättre!

om man har längre man (fast din hade ju ganska kort) så kan man ju göra en inbakad fläta! =) tycker det är väldigt fint!

Annars är det väl bara att träna på! :D är själv urusel på att göra knoppar!

Ja inbakad fläta brukar jag faktiskt göra ;) :)

Sj brukar jag varken använda vax, gele eller vatten. Ibland blir det vatten, men det beror då på att jag har badat hästen precis innan. Gele endast om hästens man har en massa mindre hårstrån som står på alla håll o kanter :p .
SpriteNM22copy.jpg

Pannluggen gör jag alltid inbakad om jag flätar den :d . Men lilla Kiara får gå med den lös för hon ser bäst ut så :D
'

Kanon snyggt med inbakat i luggen:idea: De måste jag prova om nu min hästs lilla lugg räcker till hehe.

Jag brukar ha på mig tunna trädgårdshandskar med gummiknoppar på när jag knoppar manar... slipper skavda händer då och dessutom kostar de typ en tia st =):banana:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är en lat person så jag brukar sova med örhängen kvar. Bara knoppar. Stora örhängen tar jag ur. Jag har långa naglar så det är...
2
Svar
28
· Visningar
1 855
Senast: Anemone
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar