Fula knoppar= inga knoppar?

L

LinneaM

Jag får aldrig till snygga knoppar...De blir aldrig bra.

Kan man strunta i att knoppa eller är dressyrtävling=knoppad man?

Sv: Fula knoppar= inga knoppar?

Jag skulle då inte vilja vara DEN ENDA oknoppade ekipaget.

Det har jö varit många knopptrådar....vad är det som går fel ?

Ja,,enda oknoppade! Det är jag då! Undrar vad de tänker om man inte har knoppat... Sämre poäng eller?

Han har bra längd och rjocklek på manen men den är superspretig!

Om den är spretig brukar jag andvända hårsprey....en sån dära hard !!
Bara att spruta på innan du flätar och lite efter.

Då blir det inte nå spret alls !

Hellre inga knoppar än fula knoppar.
Jag tycker det är mycket snyggare utan knoppar om man inte kan göra snygga knoppar..

Jag blöter manen och då blir den lättare att arbeta med! Skulle aldrig klara av att göra snygga knoppar utan någonting i manen :p

Tävlade en gång utan knoppar för att min häst blev så nervös av förberdelserna (visste att det var tävling :( ) Fick oförtjänt låga poäng!! Vet inte om det var pga oknoppad man men misstänker de då jag var den enda.. Gjorde aldrig om de :idea:

Hellre inga knoppar än fula knoppar.
Jag tycker det är mycket snyggare utan knoppar om man inte kan göra snygga knoppar..

ja,,det är lite det jag funderar på... men då

Tävlade en gång utan knoppar för att min häst blev så nervös av förberdelserna (visste att det var tävling :( ) Fick oförtjänt låga poäng!! Vet inte om det var pga oknoppad man men misstänker de då jag var den enda.. Gjorde aldrig om de :idea:

blir det kanske så här........ Någon mer som har egna erfarenheter??

Ska fråga min tränare,, H*n är domare på högre nivå...och se vad h*n säger!

Det ska ju inte vara så iaf. Jag har tävlat oknoppat och knoppat och jag har då aldrig märkt någon skillnad i poängen.
Isåfall tycker jag att fula knoppar ska dra ner poängen också!

Jag har tävlat upp till regionalt utan knoppar. Har aldrig märkt något på poängen.

Hellre välvårdad, snyggt ryckt man utan knoppar än fula knoppar.

Jag använder ingenting i manen, tycker bara det blir halt med vatten eller vax. Möjligtvis sprejar jag med hårspray för det ska hålla, men inget annat.

Jag har tävlat ett par gånger utan knoppar då jag tävlat dagen innan med annan häst och inte hunnit. Har inte fått någon skillnad alls i bedömningen någon gång.
Hellre inga knoppar än fula knoppar! Fula knoppar förstör ett fint helhetsintryck!

KL
Det bästa är att vara så där lagom härligt svettig om händerna!!:rofl: Då får man ett skitbra grepp om envisa strån.
Viktigt att tänka på riktningen oxå, att fläta hårt nedåt, eller iaf åt samma håll, så de inte spretar åt olika håll då de är färdiga. Grunden är A o O.
Att få till flätan bra med rätt tjocklek efter hur mankvalitén är.

Ganska kul det där. synd man har en travare med islandsman.. Kommer jag knoppat till tävling rasar nog oddsen! Ha, inte någonstans kan man få vara individuell!!
Varje gren har sina oskrivna regler o ve den som avviker!!
Vi får satsa på rakad nacke, böljande man kanske vita band inflätade i första slingan, matchat till vit brösta och vit rosett i pannflätan!
Ojoj, dax att återgå till dressyrmodet!:D

Hellre oknoppat än fula knoppar, absolut. Är det verkligen så hemskt att vara den enda utan knoppar? Lite kan man väl sticka ut... ;)

Hellre oknoppat än fula knoppar, absolut. Är det verkligen så hemskt att vara den enda utan knoppar? Lite kan man väl sticka ut... ;)

Ja,,jag tycker om att sticka ut!:D

Jag ska se om jag kan fota hans man knoppad/oknoppad så ni får se.

Går det inte att göra en prydlig ardennerfläta, eller spretar manen då också?

KLARt du ska ha knoppar!
Så hemskt kan det väl inte se ut?

(och JA, man kan få sämre helhetsintrycks-poäng.)

pröva att göra få, stora knoppar. lättare att få dom jämna då. Och använd hårgele för guds skull!!! jag förstår inte hur jag kunde leva utan det under en så lång tid!!!!!! ännu ett + med hårgele är att manen blir väldigt blank och leeeeen:D

Gjorde en lite annorlunda grej idag när jag var på programmridning. Red med ett så kallat "fisknät" alltså hela manen flätas i smala flätor som sedan fästs ihop som ett nät (min häst har iofs ganska lång man). Detta var iofs bara en programmridning men vi fick fina poäng iaf. Har även haft manen så på tidigare hästar och fått bra poäng.

så det kanske inte är så farligt att sticka ut lite trots allt.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är en lat person så jag brukar sova med örhängen kvar. Bara knoppar. Stora örhängen tar jag ur. Jag har långa naglar så det är...
2
Svar
28
· Visningar
1 855
Senast: Anemone
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar