Fryst importsperma. Kostnad?

Linda_77

Trådstartare
Vad ska man tänka på om man vill seminera med en europeisk hingst?
Behövs det en massa extra pappersarbete?
Vilka kostnader utöver språngavgiften måste man räkna med?
Vad kan man räkna med för totalsumma om stoet tar sig på låt säga två försök?

Tacksam för svar

Sv: Fryst importsperma. Kostnad?

Det beror på om du ska ta in själv eller om det redan finns någon som tar in på hingsten.
Men generellt så blir det dyrare avgifter både till veterinären och för transporten när det gäller fryst än för TAI och AI.
Om du ska ta in själv och följa reglerna så blir det lite pappersarbete och du får också betala in avgift för hingsten hur mycket beror på ras.
Väljer du sedan att registrera fölet i Sverige kan även det ge högre kostnad beroende på hingst och ras.

Jag har själv tagit in sperma på en tysk hingst i år och förra året, det finns ingen annan importör på den hingsten jag tog in på i år sedan innan mig veterligen.

Jag ansökte om import tillstånd hos SJV, blanketten finns på deras hemsida, bara att printa ut, fylla i och skicka in, jag fick besked efter ett par veckor via mail och sedan ett papper hem. Kostade 500kr.
Jätte enkelt, men jag ska heller inte regga i ASVH då blir det helt plötsligt krångligt för då ska det inte resultat, röntgenplåtar och annat + att det kostar 5000kr och den KANSKE blir godkänd och du kan regga på gröna papper.

Jag skrev ett vanligt word dokument med alla beställnings uppgifter på som jag sedan gav till seminstationen som de sedan faxade ner till hingsthållaren, sperman dök upp som väntat.

Vad gäller transportkostnad så har jag fått betala från 650kr-1900kr/skick för en vanlig frigolit låda. Ska man skicka frys så ökar kostnader då detta går som ADR dvs farligt gods och inte får transporteras hur som helst. När jag tog in förra året så kollade jag med ett par olika fraktbolag innan jag insåg att det kostade lika mycket att själv köra ner och hämta det men man då slapp risken med att det skulle komma bort etc.
Fryst sperma är känslig och överlever inte många dygn i ett transport kärl.

Vad gäller kostnader så har mitt FAI föl hittills varit det billigaste jag tillverkat, men det beror på att man betalade den hingsten/dos och det inte är så dyrt/dos.

Seminavgifterna landar på mellan 7-9000kr beroende på station (inkl moms) sen tillkommer dygn och ev. behandlingar/mediciner. Man får nästan räkna med både en sköljning och en pregnyl spruta vid fryst.
Sen är det ju då hur många doser man gör åt dvs antalet semineringar, det går inte att spekulera i, det hänger så mycket på veterinären, stoet och spermans kvalité.

Oki.

Nä, jag hade tänkt ta in själv och fölet blir av annan ras som inte behöver reggas i ASVH. Men man får alltså räkna med i runda slängar 10000kr till utöver språngavgiften då?? :crazy:
Då får det nog bli nåt på närmare håll i allafall :(

Tack för svaren!

Ska du inte regga i ASVH så är det bara import tillståndet á 500kr du behöver.

Utöver hingstens avgifter så får du räkna på mellan 8000-15000kr till seminstationen för fryst om man ska vara någorlunda realistisk. Visst kan det bli billigare, hänger ju på dygnen :)
Färsk semin blir mellan 5000-10000kr oftast utöver hingstens avgifter.

lånar tråden lite.

Om man skulle vilja ta hem frys semin från usa då? kanske någon här inne som har gjort det ? som kan säga vad det kanske kostar i transport osv. är det mer pappers arbete än vad det är om man tar in från en europeisk hingst? nu menar jag om man vill ta hem själv.

I stort sett inte.

Däremot så är det lite andra regler, hingsten måste vara tappad på en EU-godkäns station och alla tester som EU kräver ska vara gjorda. CEM o EVa och vad det nu är för några.

Så var det iaf när jag kollade för ett par år sedan, kan ju ha ändrat sig lite.

Utöver hingstens avgifter så får du räkna på mellan 8000-15000kr till seminstationen för fryst om man ska vara någorlunda realistisk. Visst kan det bli billigare, hänger ju på dygnen
Färsk semin blir mellan 5000-10000kr oftast utöver hingstens avgifter
.

Hur tänker du när du skriver UTÖVER hingstens avgifter?

Jag brukar räkna på stations avgift för hingsten
Seminavgift till vet antingen fryst/färsk
Transportkostnad för sperma(Utlandsskick, färsk)el inom landet.
(Dr avg vid 16 dygn (gäller vissa hingstar), alt dr avg 90 dygn), alt lev föl avgift
Uppstallningskostnad för stoet

Jag har då aldrig betalat nån stationsavgift till hingsthållaren om nu inte denne varit samma som stationsinnehavaren.
Hingstens avgifter så räknar jag språng, dräktighets avgifter, levande föl, transportkostnader, ev. SH avgift, veterinäravgift som tillkommer på vissa utländska hingstar dvs det som faktureras av hingstägaren oavsett vilken station stoet står på.

utöver hingstavgifter:

TAI i år
Semin avg 1600kr
Station avg 1200kr
Dygn 120kr, i år blev det väl drygt 2v = ca 1700kr
Sköljningar, baktprov, PG, pregnyl etc ca 2000kr
SUMMA; 6500kr + moms 25%

FAI Förra året:
10338kr för semin, station, dygn, baktprov, sköljning inkl moms.

Enligt mina erfarenheter och vad jag hört från andra som avlar så har de flesta (andra har mer "tur" andra mindre) så brukar de flestas seminräkningar hamna inom ramen av det jag skrivit i tidigare inlägg. Dvs 8000-15000kr för FAI och 5000-10000kr för TAI.

Jag har själv lyckats hamna under 5000kr på färsk ett par gånger med ston som inte behövt nåt "lull lull" och inte stannat mer än ett par dagar på station.

Jag har då aldrig betalat nån stationsavgift till hingsthållaren om nu inte denne varit samma som stationsinnehavaren.

Intressant!

har alltid betalat stationsavgift för utomstående hingstar som INTE stått på den stationen jag använt, dvs hingstar som inte ingått i deras program.

I år fick jag även stations avgift på deras egna hingstar a´800kr +moms

Nu har vi nog missuppfattat varandra.

Jag använder en seminstation som inte har några egna hingstar = man betalar ALLTID stationsavgiften oavsett vilken hingst man använder, svensk, utländsk eller FAI.

Men jag har aldrig betalat en stationsavgift för hingsten OCKSÅ vilket jag trodde du pratade om. :confused:

Förra år tex, använde jag Loredes, till hingsthållare betalade jag språng, 16 resp 90 dygnsavgift. Till tappningsstationen betalade jag skicken samt en tappningsavgift. Till min station betalade jag semin, station, dygn -avgifter samt nån pregyl spruta och ett bakt prov.

Året innan så seminerade jag ett sto på Gurresta med Looping (deras egen hingst alltså) och då betalade jag en lägre stationsavgift än om jag hade valt en utomstående hingst.

Däremot har jag tidigare seminerat på en annan station med en av deras egna hingstar och inte betalat nån stationsavgift alls. Året därpå med utomstående hingst betalade jag 1000-1500kr någonting på samma station.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 397
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 880
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 624
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka