Frontline eller Exspot?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare IslaBonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 5 807
Sv: Frontline eller Exspot?

kl

Jag använder Frontline (katt förpacknignen) på Uno då Exspot inte rekomenderas till så små hundar...

KL

Använde Exspot de första åren till Spike (dvärgschnauzer) men tyckte inte alls att det hade så bra effekt. Sedan han har använt Scalibor (halsband) så ahr han haft ungefär 4 fästingar sammanlagt på ungefär 7 år. Gillar personligen inte kladdet med Exspot, det har sämre effekt på Spike plus att det är dyrare.

Tycker det verkar som om fästingmedlena verkar vara högst individuella när det gäller effekten, så det är svårt att säga vad som fungerar bäst på just DIN hund. Sedan ska ju användandet även passa dig som ägare.

Fästingmedel är verkligen ett gissel! Jag har samma problem i år som förra året... jag har ingen aning om vad jag skall göra och det finns ju inte så mycket tid kvar att fundera på.

Har en hund på precis över 3 kg och då finns det ju bara två alternativ - Scalibor och Frontline. Personligen så tycker jag att Frontline är rätt värdelöst. Förra året körde vi Frontline i alla fall, då fick hunden självklart bla en fästing på semestern i Tyskland. Av alla ställen så ville jag ju inte att hon skulle få fästingar där nere. Då hade hon droppats som hon skulle innan på sommaren + några dagar innan vi åkte. Nej, jag tycker inte Frontline är så himla bra.

Problemet är att jag inte riktigt vågar köra på Scalibor eftersom vi har vår hund väldigt nära. Vi har en närhetstörstande IG som ligger mycket i knäet, gosar med katterna osv. Vilket gör att jag inte känner mig trygg med Scalibor.

Hade greyhound tidigare och använde alltid Exspot som funkade helt fantastiskt bra. Hon fick näst intill inga fästingar, endast någon enstaka vissa år.

Usch, det är verkligen svårt det här.

Knapplån.

Jag testade Frontline för 2 år sedan, och ungefär 1 v efter att jag droppat det i nacken på hanhunden så hade han TRE fästingar som satt fast just precis där dropparna hällts på. Helt sjukt, och fruktansvärt äckligt. Huu.
Sina övriga 3 år i livet har han haft Exspot på sig, och har haft en (bitande) fästing under den tiden. Scalibor hade jag tidigare på andra hundar, och det fungerade också mycket bra, trots katter i huset. Nu väntar jag dock med halsbanden ett tag till, tills sonen växt på sig i något år till så att han verkligen kan lyssna och inte pilla.

Jag kör Exspot på alla hundarna här hemma nu, och än så länge har dom inte fått något äckel på sig - trots att det enligt alla andra ska finnas rätt mycket härnere redan. Det brukar krylla av dom på somrarna. Förra året gick vi en tur i skogen, och trots att vi bara gick på grusväg i skogen så hade dom över 20 st krypande fästingar på sig vid besiktning innan vi hoppade in i bilen igen :crazy:

Numera så undviker jag skogen på somrarna :visslar:

Använde Frontline förra året och tyckte det var kass. Förutom att hunden var lika full av fästingar efter som före behandling så blev det enda resultatet att hunden fick en handflatestort område i pälsen där det var riktigt dålig pälskvalité.

Köpte Scalibor-halsband i år och än så länge har vi inte haft ett av de där äckliga krypen på hunden sedan det kom på.:banana:

Jag har precis tagit av Scaliborhalsbandet på min terrier eftersom hon blev som en zombie dagen efter att jag tog på halsbandet. Låg och sov i soffan hela helgen, orkade inte träna eller leka med bollen, bara låg.

Tog av det i söndags och nu är hon piggare.

Känns för jäkligt, jag är ju superrädd för fästingar och Scalibor har fungerat superbra tidigare år. Hon har varit seg även tidigare år men har inte kopplat det till halsbandet.

Känns trist att läsa här att Frontline inte fungerar särskilt bra. Får väl ha Exspot eller Frontline i kombination med noggrann visitering varje dag.

Skulle prova sätta på halsbandet igen och se om det får samma effekt. Att hon blev trött och slö behöver ju itne bero på just Scaliborhalsbandet utan det kan ha varit en tillfällighet att det just uppkom dagen efter hon började använda det...

Låter ju lite som mina erfarenheter. Det tråkiga är när man har en hund som väger för lite för Exspot, då har man ju näst intill inget val. Värdelösa Frontline eller ett halsband som är farligt för katterna - som slickar på hunden. Jag är inte heller helt bekväm med att Scalibor säkerligen inte är helt hundra bra för oss människor heller...

Planerar även i år en resa till Tyskland och är om möjligt ändå mer rädd där nere... måste ha ett bra skydd för både hemmaplan och Tyskland.

What to do, what to do :confused:

Kan-man-kombinera-Frontline-och-Exspot,tro?-Lät-intressant-med-Promeris-Duo-också,ska-kolla-upp-det-bättre,aldrig-hört-talas-om-det-faktiskt!

Det kan jag inte tänka mig, Exspot är ju dessutom ett rejält potent fästingmedel. Problemet för mig är att Exspot inte får ges till hundar under 5 kg, jag hade annars gärna använt just Exspot.

Promeris var ett nytt medel för mig med. Problemet med det är att man i så fall skall hitta en veterinär som vill skriva ut det... Enligt Fass måste det dessutom vara en vet som administrerar medlet och då blir det ju ändå krångligare.

Skulle prova sätta på halsbandet igen och se om det får samma effekt. Att hon blev trött och slö behöver ju itne bero på just Scaliborhalsbandet utan det kan ha varit en tillfällighet att det just uppkom dagen efter hon började använda det...

Det hade jag också gjort. Jag har aldrig hört att de skulle bli slöa av det. Min är lika turbo som vanligt. Satte ett på blivande svärmors hund också och hennes gamla surkart till basset tuffar på precis som vanligt. Det är en hund som piper, gnäller och ynkar något vansinnigt, bara ett hårstrå är fel så hade det haft den effekten hade vi sett det under dagarna vi var där.

Däremot blir min hund gärna lite slö just nu pga att vädret är så föränderligt med dagar av kyla och dagar av värme. Jag hade kollat en gång till - hoppas att det löser sig.

Jag använder FrontlineSpray varje sommar på mina hundar. Sprayar dom var 4de vecka. Mina badar en hel del men det har funkat bra endå trots att medlet ska avta vid badning lite grann.

Jag har testat Exspot en gång men aldrig mer, hunden kliade sönder sig. Scalibor vågar jag inte använda av olika anledningar.

Jag anvander Frontline och min tjej har aldrig haft en fasting:D Jag hoppas att det inte bara ar Amerikanska fastingar som avstar... Jag trodde det var sa enkelt att jag bara packar Frontline och HeartGuard och ger som vanligt:crazy: LOL... Jag haller tummarna att det funkar I Sverige ocksa.:grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 375
Senast: ufot
·
Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 040
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Jag funderar på namn antingen till valpen jag ska hälsa på på lördag eller en senare. Men jag funderar på namnen. Jag har råkat snöa in... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 000
Senast: Tajger
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Linfrö
  • Ormbett