Fritidsintressen, tid och pengar

MiniLi

Trådstartare
Hur tänker ni kring det här med tids- och pengakrävande intressen när man lever i en relation?
Hur mycket tid är för dig minimum att man spenderar på varandra?
Vad tycker du är "normalt" när det gäller hur mycket tid man är iväg för att göra roliga saker? När är det för mycket?
Hur tänker du kring prioritering när det gäller tex städning osv när det blir ont om tid?

Jag är ju väl medveten om att detta lär vara högst individuellt, men det skulle vara intressant att höra era tankar i ämnet och kanske bilda sig någon uppfattning kring vad de flesta tycker.

Hemma hos oss är vi inte riktigt överens om hur vi vill ha det, och det har startat igång tankar hos mig kring vad som är rimligt att förvänta sig..
 
Hos oss är vi två personer som gärna hade haft fler timmar på dygnet.
Jag jobbar vanlig heltid och har sen hundträning som mitt stora intresse. Vi har tre hundar och jag är periodvis hemifrån 2-4 vardagkvällar per vecka och oftast iallafall någon dag på helgen. Blir en del helgkurser och liknande resor också. Sen har jag perioder när jag är hemma nästan varje dag, beror lite på säsong.
Sambon min kan man väl säga har jobbet som sitt stora intresse (lantbrukare) och är väl sen iväg på andra roliga saker i rätt så normal omfattning.

Av förklarliga skäl blir det svårt att hitta tid för varandra. Vi har båda rätt stor förståelse för varandras livsval men då och då blir det kämpigt när det tillkommer andra belastningar i livet. Eller som nu senaste när hundarna lyckats skada sig en efter en och en av dem dessutom bestämde sig för att äta upp bilens inredning :banghead:

Jag har svårt att ens bestämma mig själv för vad jag tycker är rimligt. Jag vill ju träffa min sambo mycket mer än jag gör, men jag känner mig kvävd om jag inte kan åka iväg och ägna tid åt mitt intresse i rätt så stor omfattning.
Sambo har väl i något svagt ögonblick sagt att jag är ngt barnslig som bara vill göra det som är roligt (vi säger alla dumma saker ibland), det var väl inte allvarligt menat men det fastnade lite hos mig och startade igång funderingar just kring detta med hur mycket det är rimligt att i vuxen ålder med heltidsjobb och hus (inga barn än) ägna tid åt roliga aktiviteter.
 
Vi har inte gemensam ekonomi, så pengar är inget problem ( Jag har lägst inkomst och väldigt mycket dyrare intresssen. Men jag har en helt okej lön och klarar mig bra)

Vi har inga problem alls med att vi har olika intressen och är iväg mycket. Hushållsarbetet försöker vi dela på så rättvist som möjligt. Vi har dock hellre lite disk på diskbänken men tid över till roligheter om vi behöver välja. Som vuxna utan barn så känns det som om Hushållsarbetet inte är någon direkt betungande post. Då har vi inte diskmaskin eller egen tvättmaskin (tvättstug) men är å andra sidan inte petiga med maten, det kan bli en del hel/halvfabrikat.

Hus är ju bökigare, de kräver mer omvårdnad än en hyresrätt. Vi väljer att inte ha hus.
 
Senast ändrad:
Vi är gifta med gemensam ekonomi och dessutom delar vi intressen (bilar), och i viss mån djur (tre katter och en egen häst).

Så vi spenderar all ledig tid tillsammans (själva eller tillsammans med vänner. Hushållssysslor delar vi på nu när vi har bebis. Innan skötte jag de mesta och han skötte all matlagning.

Funkar perfekt!
 
Det är en väldigt svår fråga och väldigt upp till varje par hur de vill ha det. Om jag titta på mig och min man så har jag under tiden barnen var små stått tillbaka en del, men mest pga att jag själv kände att jag inte satsade fullt ut och då blev det inte lika roligt. Hunden lånade jag till agilitytävlingar istället (barnens kusiner som tävlade med sin egen hund också) och åkte med ibland men då kunde jag ta med mig barnen.
Vi har haft våra diskussioner under åren, jag är nog den som blir mest arg eftersom jag har väldigt svårt att förstå att man kan prioritera att åka och titta på en hockeymatch, men samtidigt så måste maken får göra det som han tycker är roligt även om jag tycker att det är fruktansvärt tråkigt. ;)
Nu har vi två barn med egna aktiviteter så det är planering varje vecka för att alla ska kunna göra det de vill, ibland får man stå tillbaka men oftast försöker vi jobba runt. Men där går barnen före oss själva i nästan alla lägen så det är en annan diskussion. ;)
 
Jag och min sambo umgås tyvärr nästan aldrig. Det är dom där fem-tio minuterna när man gått och lagt sig när man pratar lite innan man stensomnar. Vi jobbar båda heltid. Jag pendlar dessutom två timmar per dag. Jag har häst. Vi har två barn som har aktiviteter. Båda barnen rider lektion, jag ansvarar för att köra dom dit och passar då på att ta hand om min häst i samband med det. Äldsta dottern skjuter pilbåge, ett intresse hon delar med sin pappa, så han ansvarar för det. Vi äter väldigt sällan middag tillsammans, hela familjen, på vardagar. Alltid är det någon som saknas.

Så det är tur att barnen delar våra intressen. Annars skulle pusslet bli omöjligt tror jag.
 
Hur tänker ni kring det här med tids- och pengakrävande intressen när man lever i en relation?
Hur mycket tid är för dig minimum att man spenderar på varandra?
Vad tycker du är "normalt" när det gäller hur mycket tid man är iväg för att göra roliga saker? När är det för mycket?
Hur tänker du kring prioritering när det gäller tex städning osv när det blir ont om tid?

Jag är ju väl medveten om att detta lär vara högst individuellt, men det skulle vara intressant att höra era tankar i ämnet och kanske bilda sig någon uppfattning kring vad de flesta tycker.

Hemma hos oss är vi inte riktigt överens om hur vi vill ha det, och det har startat igång tankar hos mig kring vad som är rimligt att förvänta sig..
Pengarna är inga problem. Vi lägger lagom mycket pengar i förhållande till våra inkomster.

Min man måste utöva sin hobby vissa tider på dygnet och då är jag hemma med barnen. Jag kan greja med min hobby när barnen lagt sig.

Jag ser det bara så att vi måste få ihop det. En hobby är något viktigt och värdefullt. Med barn är fyra dagar i veckan för mycket, men utan barn helt acceptabelt under högsäsong.
 
Sambo har väl i något svagt ögonblick sagt att jag är ngt barnslig som bara vill göra det som är roligt (vi säger alla dumma saker ibland), det var väl inte allvarligt menat men det fastnade lite hos mig och startade igång funderingar just kring detta med hur mycket det är rimligt att i vuxen ålder med heltidsjobb och hus (inga barn än) ägna tid åt roliga aktiviteter.

Ger man inte sig själv möjlighet att göra det som är roligt kommer man att ta slut. Jag tycker det är helt rimligt att i vuxen ålder ägna all tid (och pengar, för all del) man får över på det som ger en glädje. Så länge man sköter sina måsten så gör man inga fel om man ägnar sig åt det roliga sedan.

Man kan möjligen behöva påminna sig emellanåt att det finns annat roligt också, eftersom man kan snöa in lite på en hobby (och hundar är ju en livsstil), men det betyder inte att det är något fel på att ägna tid åt sådant som gör en glad. "Tid med sambon" faller förhoppningsvis inom kategorin "andra saker som gör en glad" och inte "måsten".

(Jag är dock mycket nöjd som ensamstående, inte pga specifikt detta men man får ju väga in min motvallskärring-inställning när man värderar svaret. ;))
 
Hästarna är våra även om jag känner ett större ansvar att se till att det finns pengar till hovis etc.

Städning faller lite mer på mig då han håller bilar etc i skick men det är inte uppdelat. Hinner vi inte städa så blir det inte städat. Ingenting vi bråkar om.

Jag tränar för de jag vill när jag vill och han drar iväg på skitdyra semestrar med sina vuxna barn. Det jämnar ut sig i längden.

Vi har just nu inga gemensamma barn men när det väl kommer så kommer ju tiden bli lidande men hur vi gör då beror på vad för sorts barn det blir ;)

Vi försöker att inte krångla till livet mer än vad det gör på egen hand.

Tid tillsammans får vi när vi åker iväg med hästarna, när vi pular på gården osv.
 
Vi har delad ekonomi med vissa delar gemensamt. Ganska skönt, då kan jag lägga alla mina pengar på hästar/hundar och han kan köpa hur många löparskor han vill:D

Men annars sitter vi knappast ihop, min sambo jobbar en del långa dagar, så i veckorna syns vi inte så mycket. Klart vi har gemensamma aktiviteter, men vi gör mycket mindre tillsammans än många andra. Jag hade blivit knäpp om allt skulle vara gemensamt...
Oftast städar jag (jag blir så jäkla irriterad när han städar + att jag gillar att städa) så får han handla och laga mat. Det jämnar nog ut sig. Jag har iaf större behov av att ha ordning och reda, men han är nitisk när det gäller att typ städa ur kylen :laugh:
 
Oj det ständiga kriget.....

Är väl medveten om att jag och min sambo är extrem men du kan endå få oss som ett skräck exempel :p

Vi är huset med hundra intressen. Detta har resulterat i att vårat hem är mer eller mindre fallfärdigt. Vill folk inte kliva över saker för att ta sig in får dem förvarna att de hälsar på så vi får en chans att städa upp innan men oftast är huset fullt med folk redan (tror ibland att vårt hem är byns motsvarighet till ungdomsgård för vuxna :o ).

Övervåning på vårt hus går jag överhuvudtaget inte upp till då det är belamrat med fiskegrejer från golv till tak. Så det är helt och hållet sambons egna revir. Detta med promissen att inga fiskespön, flugbinningsgrejer eller andra intressereleaterade grejer ockuperar bänkar bord eller andra ytor på nedervåningen. Detta va första dealen vi gjorde när jag flyttade in eftersom allt då var utspritt över precis hela huset.

Misstänker att de flesta som läst hit nu undrar hur vårt liv egentligen ser ut. Sanningen är den att vi som det ser ut idag lever för våra intressen. Utifrån sett (tänker närmast på uppdateringar från exempelvis FB ) skulle jag säga att det ser ut som vi har drömförhållandet. Vi åker skidor, skoter och skridskor, vi fiskar, jagar och rider tillsammans. Stjärnklara nätter kan vi tillbringa ute för att fotografera eller en varm sommarkväll cyklar vi till närmsta Å och badar. Utöver detta har vi våra tre hundar som det mesta i livet kretsar kring.

Men inget är så perfekt som det verkar uppenbarligen, att hålla ett hus i schakt verkar vara nära omöjligt när hallen belarmas av ridhjälmar, skoterhjälmar, slalomhjälmar, ridkläder och allt som hör där till (tänk er bara alla skor/kängor/stövlar som ska klara alla väder)
I sovrummet har vi 6 garderober och endå ligger det kläder överallt. Det blir lätt så när varje aktivitet kräver speciella kläder och man måste byta kläder flera gånger varje dag. Skoterkläder, skidkläder, jaktkläder och hundtränarkläder trängs med de kläder vi faktiskt har utanför våra fritidsintressen. I huset finns ett 10 tal olika kameror och ett 50 tal olika fiskespön med tillbehör. Hundgrejerna ska vi inte ens tala om. Och sedan tillkommer ju alla slöjdgrejer som har en förmåga att ligga framme överallt.

Grejerna driver mig till ett mindre vansinne MEN det är den kompromiss vi har gjort. För i ärlighetens namn är jag inte ett dugg intresserade av verken fiske eller jakt och sambon är då rakt inte intresserad av hästar eller min tävlingshund eller fotografering. Men ingen av oss vill dra ner på våra intressen och för att få tid tillsammans få man heltenkelt hänga med på varandras intressen istället - och det tar både TID och PENGAR.

Vi kommer inte kunna leva fullt så här extremt resten av livet. Båda vill ha barn och då är vi medveten om att vi kommer få prioritera annat. Då kommer vi inte längre kunna lämna disken framme eller låta tvätthögen ta över hela badrummet. Men viktigast av allt så kommer vi inte kunna lägga ner den tid och de pengar som vi idag gör.
Jag tror att det viktigaste är att man faktisk är medveten om detta, de är ingen annan än vi (läs mest JAG) som lider av att vårt hus och vår gård se ut som en soptip stora delar av tiden och även om röran irriterar mig har jag fått acceptera att det får se ut så här så länge ingen av oss är villig att offra tid från varandra eller från våra intressen.

Till TS vill jag avslungade säga att om jag ska ge ett råd så är det att inte fundera på vad som är "normalt" utan vad som är mest värt i ditt liv just precis nu. Så prioriterar ni efter det. Om din sambo prioriterar annorlunda än dig så kanske man måste funderar varför man prioriterar olika och om det är rimligt att begära att någon annan ska prioritera på ett annat sätt, på "mitt" sätt, bara för att det är det vanligaste och det "normala".
 
Jag tänker inte så mycket kring pengar. Vi lägger lika mycket var på ett huskonto och därifrån betalas allt gemensamt (lån, sophämtning, el osv). När jag fört över min summa dit gör jag vad jag vill med resten (köper hö, tävlar, tränar, tankar bilen osv). Han gör likadant. Ibland bestämmer vi oss för att lägga någon extra summa på något vi vill köpa men det är inte så ofta (vi köpte vår första soffa för två år sedan, innan det tog vi emot de som andra inte ville ha :D) Likadant gjorde vi med det nya badrummet och när vi dränerade runt huset.

Jag har nog aldrig tänkt på att det finns någon viss tid jag ska spendera med min sambo, det känns rätt främmande faktiskt. När han är hemma gör vi saker tillsammans som att äta, snickra på stallet (när han behöver mig som hantlangare, jag hade hellre anlitat en firma till allt), somna på soffan, hälsa på vänner, fika när vänner hälsar på hos oss, kratta gräsmattan, köra häst (när jag behöver honom som hantlangare), göra korvgrillartur på skoter, åka på rengärda och sådant.

Saker vi gör var för sig: rida, tävla, träna med häst, jaga älg, åka skidor, cykla med hunden, skruva i motordrivet fordon och annat i den vägen. Jag skulle bli tokig av att alltid göra allting tillsammans. Vilket krångel bara för att få ihop logistiken kring det! Han jobbar dessutom sju-sju så då skulle jag ju få sitta på händerna varannan vecka och göra ingenting. Det fina med att vara vuxen tycker jag är att man faktiskt får göra det man tycker är roligt. Jag ser ingen mening med att göra tråkiga saker bara för att jag passerat en viss ålder.

Städa gör vi en gång i veckan, vi är båda uppvuxna med tornedalsk städiver så en gång i veckan är minimum av ren vana :D Tvättar gör den som behöver rena kläder.
 
Jag och min sambo tränar en del löpning tillsammans. Jag har häst och 9 dagar av 10 åker jag själv till stallet, men den där 10:e dagen följer min sambo med. Han har lärt sig rida och gillar att ta en galopp på pålle :). Vi jobbar just nu båda hemifrån en del och kan då ta en eftermiddagskaffe ihop och diskutera jobb (vi förstår varandras hyfsat bra). Min sambo åker bort en del helger för olika aktiviteter (hans största hobby - och arbete - är programmering och han är i skrivandets stund på en datorfestival som han är med och arrangerar). Jag är oftast hemma pga hästen, men jag upplever inte att vi ses för lite. Det jämnar liksom ut sig över tid. Hade dock känts tråkigt om vi aldrig gjorde något tillsammans. Om vi inte umgåtts på ett tag brukar vi båda känna av det och föreslå gemensamma aktiviteter.

Vi har varit ihop i 5,5 år och allt är inte en dans på rosor, men generellt anser jag att vi har en kärleksfull relation med stort utrymme för den egna personen. Det har varit en viss process att nå hit då särskilt jag varit ganska ovillig att "binda mig" och velat leva i princip så som jag gjort som singel även i min parrelation (100 % valfrihet över min egen tid). Nu har jag lärt mig uppskatta tvåsamheten på ett annat sätt och jag kan prioritera "oss" över "mig", vilket jag sällan gjorde i början.
 
Vi har inte några problem med våra fritidsintressen. Men det beror nog till stor del på att vi delar dem. Vi träffades genom musikintresset.

Musikintresset innebär att vi åker till någon festival och några konserter då och då. Där har vi samma smak, och åker således alltid iväg tillsammans.
Hundintresset har vi också tillsammans. Nu består det mest utav vardag med hund - alltså gos och promenader, men när jag tar mig ut och tävlar eller ställer ut, så följer han med när han kan, som sällskap.
Vi har båda ett intresse i litteratur också, men det är ju något man kan utöva precis överallt, inklusive hemma.

Så vi har inte så stora problem. Eftersom vi har hund har vi dock valt att jobba ganska olika tider. Han jobbar 7-16, och jag jobbar i regel 12-19, vilket verkligen är idealt för våra hundar. Däremot medför det ju att vi mer eller mindre bara har ett par timmar på kvällen tillsammans på vardagarna.
 
Hur tänker ni kring det här med tids- och pengakrävande intressen när man lever i en relation?
Hur mycket tid är för dig minimum att man spenderar på varandra?
Vad tycker du är "normalt" när det gäller hur mycket tid man är iväg för att göra roliga saker? När är det för mycket?
Hur tänker du kring prioritering när det gäller tex städning osv när det blir ont om tid?
Petruskas svar skulle jag också kunnat skriva. Det är ni två som behöver ha en fungerande tillvaro, men en sådan kan se ut på ungefär hur många sätt som helst.

I vårt hushåll, med utflugna barn, är fördelningsbiten av ekonomin inte något stort problem eller diskussionsämne. Vi har gemensam ekonomi utan några betydande reservationer. Båda två har även andra intressen än hästarna (mc, foto, musik mm) men hästarna och dess kostnader har vi tillsammans. Den ena av oss väljer att lägga mer tid och engagemang där än den andre, och litet mer kostnader när det kommer till träningar, clinics, tävlingar och utrustning, men poängen är att grundkostnaderna för hästarna är så stora att alla de andra hobbykostnaderna blir marginella eller försumbara i sammanhanget. Vi har t ex varsin mc, de sammanlagda kostnaderna för dem under ett normalår motsvarar ett par vinterveckor för hästarna.
Däremot är totalekonomin, balans- och resultaträkningen alltså, ett frekvent diskussionsämne. Men det är en annan sak. :angel:

Tid är dock en ständig bristvara. Ifråga om parrelationen är det inte kritiskt eftersom vi har flera av intressena gemensamma och tillbringar väldigt mycket tid tillsammans, men andra bitar blir ofrånkomligen nedprioriterade. Underhåll av fastighet och fordon, och i viss mån av sociala kontakter, haltar. Och städning, föga förvånande. Vi tycker båda att städning är lika (o)kul men i praktiken har vi hittat något slags jämnviktsläge där vi gör ungefär lika mycket, eller litet.
 
Hur tänker ni kring det här med tids- och pengakrävande intressen när man lever i en relation?
Hur mycket tid är för dig minimum att man spenderar på varandra?
Vad tycker du är "normalt" när det gäller hur mycket tid man är iväg för att göra roliga saker? När är det för mycket?
Hur tänker du kring prioritering när det gäller tex städning osv när det blir ont om tid?

Jag är ju väl medveten om att detta lär vara högst individuellt, men det skulle vara intressant att höra era tankar i ämnet och kanske bilda sig någon uppfattning kring vad de flesta tycker.

Hemma hos oss är vi inte riktigt överens om hur vi vill ha det, och det har startat igång tankar hos mig kring vad som är rimligt att förvänta sig..

Jag och min sambo umgås nästan alltid tillsammans. Ja, bortsett från när han jobbar såklart. Men på fritiden så är vi allt som oftast tillsammans och hittar på saker tillsammans. Endera bara vi två eller med andra. Vi har inte direkt några dyra intressen heller så.
 
Rent allmänt så är det väl bra om alla är nöjda, tänker jag. Sen får man kanske tänka efter var den här nöjdhetsnivån rimligen kan ligga. Är det rimligt att jobba heltid, umgås med sambo ett par timmar om dagen, ha ett tidskrävande fritidsintresse/livsstil, umgås frekvent med vänner och samtidigt ha ett välorganiserat och välstädat hem? Kanske inte.
 
Hur tänker ni kring det här med tids- och pengakrävande intressen när man lever i en relation?
Hur mycket tid är för dig minimum att man spenderar på varandra?
Vad tycker du är "normalt" när det gäller hur mycket tid man är iväg för att göra roliga saker? När är det för mycket?
Hur tänker du kring prioritering när det gäller tex städning osv när det blir ont om tid?

Jag är ju väl medveten om att detta lär vara högst individuellt, men det skulle vara intressant att höra era tankar i ämnet och kanske bilda sig någon uppfattning kring vad de flesta tycker.

Hemma hos oss är vi inte riktigt överens om hur vi vill ha det, och det har startat igång tankar hos mig kring vad som är rimligt att förvänta sig..
Banalt svar: men jag tänker att det inte finns några minimum eller något som är "normalt". Det är ju så sjukt olika hur relationer ser ut.. Själv är jag t.ex. tillsammans med en "arbetsnarkoman" och då får man lite grann finna sig i att inte kunna göra något ihop i veckorna (och inte speciellt mycket på helgerna heller, för all del). Å andra sidan har jag egna intressen och sitter inte hemma och rullar tummarna i väntan på att min partner ska "jobba klart".
Så länge var och en känner att de har möjlighet att lägga den tid de vill på sina jobb/intressen/egna vänner/whatever så kan ju vad som helst fungera.
Man måste ju inte ha en vardag och göra prick allt tillsammans.

Men med det sagt så kan jag väl säga att jag personligen skulle ha svårt att leva i en relation med en partner om hen hade ett intresse som tog kvällar, helger, semestrar, ALLT i anspråk och särskilt om det också kostade stora summor. Inte för att jag har något att säga till om när det gäller min partners pengar, men lever man ihop så kan det ju vara kul att t.ex. ha ekonomi för att resa ihop, spara till ett bra boende eller liknande. Jag skulle känna mig utnyttjad om jag levde med någon som dels prioriterade bort mig i sitt liv till förmån för en hobby och dels inte la några pengar på "oss".

Just nu är jag och min partner särbos, men vi flyttar ihop nästa vecka.. Jag vet inte hur vi gör med städning m.m. Fram till nu har vi ju av förklarliga skäl delat 50/50 på allt hushållsjobb. ;) Under de närmare 4 år vi har varit ihop så har vi i princip träffats de flesta fredagskvällar och lördagar (ofta har vi umgåtts med vänner på kvällarna) och i veckorna har det väl mest blivit att vi setts 1-2 gånger i veckan, ofta efter kl 20 när han kanske har jobbat klart och jag själv kanske har t.ex. tränat. Låter futtigt kanske, men jag tycker det har funkat bra. Ses man inte jättemycket och umgås "hela tiden" är det lyxigt att i alla fall ha hela lördagen ihop t.ex.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 023
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
381
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 155
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 707
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp