Fritidsintressen, tid och pengar

Hos oss är vi två personer som gärna hade haft fler timmar på dygnet.
Jag jobbar vanlig heltid och har sen hundträning som mitt stora intresse. Vi har tre hundar och jag är periodvis hemifrån 2-4 vardagkvällar
Jag är lite allt eller inget när det gäller mina fritidsintressen. Gillar att gå all in, annars är det inte så himla roligt. Plus att jag har ambitioner och att bara ägna tid lite då och då tar mig inte dit jag vill.
Mat lagar jag typ aldrig ;)

Men det är väl därför jag tycker det här är svårt. Jag känner ett behov av att ägna mycket tid åt mitt stora intresse och kombinerat med att även min sambo är en upptagen människa så är det svårt att få ihop det. Att dra ner kanske är det logiska alternativet, men då känns det som om jag skulle vara missnöjd åt andra hållet istället.
Går det att rationalisera bort tråkigt hushållsarbete? Typ köpa mer färdigmat, städa mindre och ha äng istället för klippt gräsmatta?
 
Vi jobbar lite omlott för att kunna prioritera att vara med BARNET. Jag har en normal heltidsanställning men min partner har ca 6 arbetsgivare och är konsult. Vi har inga hobbys med fasta tider i nuläget men försöker alltid pussla så man kan göra det man vill. Vi umgås nog mycket i förhållande i till många andra, och har roligt ihop. I andra perioder jobbar min partner utomlands i 4-14 dagar och få får jag ta hand om allt hemma. Inte jättekul alltid, men det är bra på lite sikt eftersom det frigör kapital och tid.

Min jobbar också borta ibland. Det suger men som sagt, det lönar sig på sikt, kanske inte så mycket i tid för oss men det gör att vi har råd att leva som vi vill.

Tanken är att även här gå omlott när barnet kommer, om det kommer. Naturligtvis kommer det ta en del av hästtiden men så är ju livet :)
 
Vi har halvgemensam ekonomi, sätter över en viss summa till ett konto där vi betalar räkningar osv i från.
Jag har huvudansvaret för hundarna, och de är också mitt största intresse tillsammans med jakten. Jakten som intresse delar vi, men hundintresset är framförallt mitt.
Vi har ibland lite diskussioner om att jag lägger väldigt mycket tid på hundarna, men sambon tycker att det blir roligare och roligare att träna hund själv och följer gärna med :)
Jag får så klart prioritera bort hundarna emellanåt för hans intressen, men oftast kan de följa med om vi ska iväg på något.
 
Så för dig är det helt enkelt ett måste att mannen vill följa med på dina aktiviteter? Annars hade det inte blivit så mycket tid tillsammans?

Nja, mindre tid hade det såklart blivit. Men vi är båda rätt nöjda med den tid som blir över (typ två kvällar i veckan iaf). Sen att det inte blir en massa utflykter och annat tillsammans är inget som känns som ett problem. Jag är lite hopplös också och kan inte slappna av om inte hästarna är klara ör dagen.
 
Vi är gifta, har två barn och stort hus med gård på landet tillsammans. Vi har gemensam ekonomi. Hans intresse är maskiner och mitt är hästarna och allt detta finns hemma på gården så vi umgås mycket hela familjen. Tror ingen av oss känner att vi umgås för lite, samtidigt som båda får lite tid helt ensam vissa dagar också, t.ex när jag rider. Vi tränar lite löpning båda två också och eftersom vi har barnen turas vi om att ge oss iväg. Ibland åker jag på träning med hästen men det är knappt så det räknas för det är sällan, och ibland sticker han hjälper någon med nån traktor eller annat sånt som han tycker är kul. Ett perfekt och välstädat hem är inget vi prioriterar före det andra men disk och tvätt tas om hand som det ska. Städar gör vi när vi känner det behövs. Dammsugaren jobbar en del pga stor, hårig hund som drar in mycket men det är ju inget som tar någon värre tid. Men i det stora hela umgås vi mycket trots heltidsjobb båda två :)
 
Senast ändrad:
Vilken intressant tråd!

Jag och min man har inte så många gemensamma intressen alls, däremot är vi duktiga på att ägna oss åt våra intressen rätt så synkat. Jag är på hundklubben när han är på skjutbanan, till exempel.

Vi sliter inte ut varandra direkt, men tycker att det är viktigt med både egen tid och tid tillsammans.

Vi har hus och barn ihop, men barnet är ganska nytt - så det är lite svårt att säga hur mycket det påverkar. Det blir så klart mer tid hemma, men vi ser till att komma iväg på egna grejer ändå. Både med och utan barn :) Huset grejar vi med tillsammans utifrån intresse och förmåga och städar gör vi väl typ bara när vi måste. :angel:

När det gäller tid tillsammans satsar vi mer på kvalitet än kvantitet. Vi behöver inte umgås flera timmar varje dag, men vi ser till att hinna med att visa uppskattning och omtanke och kärlek.

Pengar har vi både gemensamma och egna. 70 % av vår egen inkomst är helt gemensamma pengar och täcker allt gemensamt. Hundar, hus, bilar, mat, barn, telefoner, gemensamt sparande, osv. Resten är egna pengar som vi använder till vad vi vill.
 
Hur tänker ni kring det här med tids- och pengakrävande intressen när man lever i en relation?
Hur mycket tid är för dig minimum att man spenderar på varandra?
Vad tycker du är "normalt" när det gäller hur mycket tid man är iväg för att göra roliga saker? När är det för mycket?
Hur tänker du kring prioritering när det gäller tex städning osv när det blir ont om tid?

Jag är ju väl medveten om att detta lär vara högst individuellt, men det skulle vara intressant att höra era tankar i ämnet och kanske bilda sig någon uppfattning kring vad de flesta tycker.

Hemma hos oss är vi inte riktigt överens om hur vi vill ha det, och det har startat igång tankar hos mig kring vad som är rimligt att förvänta sig..
Jag är visserligen inte sambo men spenderar mycket tid hos honom. Jag har valt att jobba nattetid för att ha mer tid för mitt (hund)intresse. Då hinner jag träna mm dagtid innan han kommer hem från jobbet. Vissa kvällar och helger är jag såklart iväg på olika aktiviteter men jag tycker ändå att vi hinner träffas en hel del.
 
Vi är gifta, gemesam ekonomi, tre barn med olika intressen/aktiviteter, företag ( mellanstort, 25 anställda) stort hus, trädgård. Han jobbar 100%, jag slutade för ett par år sedan ( det diskuterades häftigt i en annan tråd så det behöver vi inte diskutera). Vi vill båda ha ett välskött hus ( måste inte vara pedantiskt städat, däremot fixar vi mkt med huset) och trädgård. Och båda har hobbies vi utövar utan den andre. För oss är det enkelt- båda ska ha lika mkt fritid/egentid. Vi är tillsammans mycket och kollar av med varandra att det funferar om vi tänker vara borta, men ingen behöver be om lov. Vad aktiviteterna kostar är oväsentligt så länge vi har råd och det finns utrymme för båda att utöva hobbies.
 
Nu lever ju inte jag i ett förhållande, men har ett intresse som är både dyrt och tar tid (egen häst). Det som hästen kostar/månad är pengar som min häst alltså kostar även nu, och som jag "måste" betala i vilket fall. Jag skulle aldrig kräva att min eventuella sambo/pojkvän skulle ta av sin lön för att betala min häst, men då vill jag även slippa betala för hans intressen med min lön. Gemensamt konto för gemensamma kostnader som boende (med allt som ingår i ett boende) och mat kanske vore en bra grej, men att allt annat är egen ekonomi? Jag vill/behöver exempelvis ha bil eftersom det är svårt att ta sig till stallet med kollektivtrafik, och jag vill inte dela bil med någon, för jag vill ha full tillgång till den när jag behöver, och då är det ytterligare en post jag inte förhandlar bort, och som jag i så fall bekostar själv.

Tidsmässigt så rider jag ungefär fem dagar i veckan, allt från en halvtimme till två timmar beroende på aktivitet. Lägg på en och en halv timme på stallpysslet, och en halvtimme-timme på bilresan därifrån beroende på vart man bor i förhållande till stallet. I nuläget när jag pluggar på distans så rider jag fyra pass mitt i veckan och ett på helgen, vilar två. Skulle jag heltidsjobba kommer jag ta båda vilodagarna mitt i veckan, då tar stallet mindre än en timme de dagarna och det är tid man kan tillbringa tillsammans. På helgerna är ju faktiskt dygnet betydligt längre än de kanske tre-fyra timmar jag tillbringar i stallet.
 
Hur tänker ni kring det här med tids- och pengakrävande intressen när man lever i en relation?
Hur mycket tid är för dig minimum att man spenderar på varandra?
Vad tycker du är "normalt" när det gäller hur mycket tid man är iväg för att göra roliga saker? När är det för mycket?
Hur tänker du kring prioritering när det gäller tex städning osv när det blir ont om tid?

Jag är ju väl medveten om att detta lär vara högst individuellt, men det skulle vara intressant att höra era tankar i ämnet och kanske bilda sig någon uppfattning kring vad de flesta tycker.

Hemma hos oss är vi inte riktigt överens om hur vi vill ha det, och det har startat igång tankar hos mig kring vad som är rimligt att förvänta sig..

Både jag och sambon jobbar heltid - jag lite mer. Jag veckopendlar sover borta 2-3 nätter i veckan. Utöver det har jag jag hundar och egen träning som sammanlagt tar ca. 15-20 h/vecka. Jag tycker faktiskt inte att jag har några större problem att hinna umgås med min sambo. Vi äter oftast gemensam middag de dagar jag är hemma, går promenader med hundarna, pratar, ser på film, osv. Sedan försöker vi att träna samtidigt åtminstone två gånger per vecka. Vi delar på städningen och hushållsysslor. Hur det blir gjort och när det blir gjort är upp till var och en. Bara det hålls hyfsat rent, det finns rena kläder och mat i skafferi/kylskåp så är alla nöjda.

Nu åker vi sälla iväg och "gör roliga saker", men vi hittar definitivt tiden när andan faller på.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 023
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
381
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 155
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 707
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp