Frisyrproblem - Hjälp!

G

Grace_

Hej. Jag har en svart kallblodstravare med mycket man, lugg och svans.
Men problemet är nu vad jag ska göra med allt hår.
Jag är väldigt förtjust i frieserhästar och tycker det är väldigt vacker med mycket man som svallar ner för halsen. MEN, oftast är det ivägen.
Min häst är väldigt lik en frieser och har ovanligt mycket hår.
Luggen är lika lång som huvudet och manen går ända ner till benen.
Det är fint men väldigt opraktiskt då han jämt har stora tovor, det är skitigt och jag måste fläta manen när jag ska rida för att det inte ska komma under sadeln.

Jag tycker inte att det är så fint när manen bara är cirka 2 dm utan vill gärna ha kvar det långa naturliga..
Någon som har en lite längre, naturligt och vackert vårdad man på sin häst?

Sätt gärna in en bild. Tack på förhand!

Sv: Frisyrproblem - Hjälp!

Hej. Jag har en svart kallblodstravare med mycket man, lugg och svans.
Men problemet är nu vad jag ska göra med allt hår.
Jag är väldigt förtjust i frieserhästar och tycker det är väldigt vacker med mycket man som svallar ner för halsen. MEN, oftast är det ivägen.
Min häst är väldigt lik en frieser och har ovanligt mycket hår.
Luggen är lika lång som huvudet och manen går ända ner till benen.
Det är fint men väldigt opraktiskt då han jämt har stora tovor, det är skitigt och jag måste fläta manen när jag ska rida för att det inte ska komma under sadeln.

Jag tycker inte att det är så fint när manen bara är cirka 2 dm utan vill gärna ha kvar det långa naturliga..
Någon som har en lite längre, naturligt och vackert vårdad man på sin häst?

Sätt gärna in en bild. Tack på förhand!

Hej,

Vi har också en kallblodstravare som har mycket man och svans. När vi köpte honom hade han ca 5 cm man och nu 2 år senare når den snart ner till benet.

Vi använder Cowboy Magic när vi dushar honom och även ibland på torr man. Han har aldrig tovor eller tjorv i varken man eller svans.

Pälsglans i manen var annan dag, bara lite behövs för ett bra resultat.

Använd en mjuk piggborste typ den här http://www.hooks.se/Butik/docs/produkt.asp?pf_id=SE-700161

Ska se om jag hittar någon passande bild att lägga in...vore kul att se en bild av din pålle.

~Ingrid

Tack så mycket för tipset. Ska se om jag kan lägga in en bild på honom.

gör som jag flätar manen som typ en inbakad fläta håller sig på plats samt e snyggt du kan även fläta in tyg i manflätan

Var glad över manen och svansen och klipp för guds skull inte av!:love: Gör en inbakad fläta längs halsen istället om den är i vägen. Pannluggen kan man fläta och toppa in uner sidostycket på tränset när manrider. Jättefint! Svansen hålls efter så den inte når ner till marken bara tycker jag. :bump:

Jag använder pälsglans och en såndär "hööksborste" till min. Det enda pälsglans som jag tycker funkar är Mane and Tail (vit med rosa etikett) dom andra är helt värdelösa enligt mig.
Borstar ur man och svans och sprayar efteråt varje dag.

tyvärr har jag ingen bild. men jag och mamma har en arab/appaloosa med lång och tjock man. han har appaloosans "tjockhet" men arabens tunna hårsstrån. känns nästan som lite grövre människohår...haha. svansen är väl ganska normal. han har en förkärlek i dessa "pälspåsättnings-tider" att klia sig mot sånna där buskar med massa torkade karborrar på. ibland kommer han in med en boll till man. försöker då så försiktigt som möjligt att pilla och borsta ut allt. och sen på med pälsglans. det blir lättare att nästa ggn reda ut då. jag brukar sätta det hår som riskerar att hamna under sadeln i en tofs eller i en fläta. resten får hänga fritt. tycker inte heller om en 2 dm man. speciellt inte när den är klippt! ska man göra ngt med manen ska den ryckas.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 606
Senast: Intejag
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 430
Senast: Pigalle
·
Hästvård Ni som har hästar ponnys med tjock man och har den kort, hur gör ni med dessa inför tävling? Hur sjutton får man till knoppar som håller...
Svar
9
· Visningar
2 582
Senast: orion_x
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix