frihetsdressyr? (video)

T

tucan

http://www.vimeo.com/6895676

Vad tycker ni om denna video?
Känns mycket circus men circus behöver väl också mycket kontakt?
Jag blir lite velig. I passagen tex så guppar baken mest upp och ner. Bakbenen är aktiva men den bär ju inte upp sig. Hon kanske inte tänker på det?

Det hade kunnat se så harmoniskt ut, men av någon anledning gör det inte det. Kan någon upplysa mig om varför? Jag har klurat ett tag nu. Skulle vilja läsa andras åsikter.

Sv: frihetsdressyr? (video)

Varför är detta mer cirkus än till exempel vanlig dressyr?
Man har lärt hästen olika rörelser. Är det cirkus bara för att rörelserna inte finns med i tävlingsdressyr? Varför?

Jag antar att du menar piaffen? Hästen är antagligen inte tillräckligt stark för att bära upp sig som den borde.
Men det är inte något som är speciellt ovanligt, det ser man ju till och med i internationella GP ibland.

Jag tycker att både människa och häst ser väldigt begåvade ut, framför allt så är hästen otroligt vacker.

jag skrev så för jag tänkte att annars kommer folk in och skriver att det inte är frihetsdressyr utan bara circus och trickträning.
Personligen ser jag ingen skillnad men ville inte blanda i det.

ja, kan så vara att den inte är stark nog. Men i en uppsuttna piaffen bär den något mer. Den kanske bara latar sig.

Du tycker alltså att det såg fint ut?
Jag vet inte varför jag tycker det känns fejk. Därför undrar jag om någon annan också tycker det, någon som kanske kan förklara varför. För jag har inga belägg för det alls.

Att den är bättre i den uppsuttna piaffen är nog för att den får stöd ifrån ryttarens sits.

Jag tycker inte att det ser ut som "fejk" Varför skulle det?

Att den är bättre i den uppsuttna piaffen är nog för att den får stöd ifrån ryttarens sits.

Jag tycker inte att det ser ut som "fejk" Varför skulle det?

men det är ju det jag säger jag vet inte varför jag tycker det :p
Eller om jag ens tycker det. Det känns bara lite beskt i magen liksom. Jag kanske bara är avundsjuk ;)
Fast jag tror inte det. Jag brukar kunna plocka isär och studera sådana här videos och säga vad jag tycker känns ärligt och inte. Men jag har helt fastnat här. Det är väldigt enerverande :angel:

Det är väl frihetsdressyr dom använder på circus :idea:
Jättevacker häst och mycket begåvad tjej även om hästen inte bär sig fullt ut.. ;)

Jag tyckte det mesta såg otroligt trevligt ut utom stegrandet och bugandet, jag ogillar när man ska få hästar att hålla på med sånt. Ser så ansträngt ut.

@ironwill: snygg avatar ;):bow:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 557
Senast: vtok
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama