Från mild och trevlig till ett vrålande monster!Långt!

sissu

Trådstartare
Måste bara skriva av mig lite frustration. I helgen kom hästen hem som jag hade valt ut som efterträdare till min Stormy.

En trevlig hingst 3 år som var mild men utrålade pondus och bus, han hade allt jag sökte i min nya häst, trodde jag :o
Han skulle vara väluppfostrad men lite busig, han lyssnade både på mig och på framförallt gamla husse då. Såg inga direkta bekymmer där inte, mer än att jag förstod att han skulle testa mig när vi kom hem.
Han gick med andra hingstar och valacker utan problem, var exemplarisk alla fem timmarna det tog hem. Släppet gick bra och utan problem.
Dagen efter är han ett vrålande moster :devil:. Visst fasen förstår jag att det rör sig mkt. mkt. i hans huvud nu, men denna förvandling har fått mig att blekna :(.

Vi fick rädda grabbarna från honom och han går nu själv för han går inte att ha bland andra. Han är så otroligt våldsöversexuell, han är på väg genom väggar och dörrar om de står inne i sina boxar och han är i närheten. Nu har vi fått tagit in en i taget, tack o lov att inte stot är hemma, nu är det bara en shettis med honom, på andra sidan staketet. Är han helt själv i stallet så kan man få kontakt med honom lite grann och korta stunder, men mer är det inte.

När dessa hormoner sätter in till fullo när någon är i närheten eller när han ser eller hör ngn. så har man inte en chans, han blir totalblockerad och går över allt och alla, det går inte att få kontakt.
Har provat med det mesta, tydligen är han van vid brutalt höjda röster och gester för det är det enda som kan få honom att reagera lite på har vi märkt. Men så kan jag inte hålla på, när man går ut genom stalldörren så bara sätter han full fart och inget stoppar honom.

Jag vill ha en kontakt med honom så man kan börja någonstans men den går ju inte att få, stunderna är för korta helt enkelt, det finns inget traditionellt vis här, man går inte ut och går med ett monster och sätta alla i närheten i fara, man kan inte gulla och gosa med ett vrålande monster. Leda in och ur hagen är svårt nog och se till att han håller sig innanför boxens väggar.

Han är ny och allt är nytt på alla vis det förstår jag, men frågan är vad gör man så länge. Jag har idétorka totalt och är nog smått chockad.
Alternativen känns som att låta honom bara vara tills vet. kan komma och ta kulorna och hoppas på ett mirakel, bara träna att gå in och ut ur stallet för sitt kraftfoder och inget annat (går på lösdrift). Eller bara vara i hagen och umgås med honom.!? Rutiner har han för fodringen, så där har han sin enda trygghet just nu.

Jag upplever honom som han igentligen har noll koll på att vara häst, att han satt upp denna monsterattityd för att skydda sig själv och sitt dåliga självförtroende so bara är en mask, för i vissa situationer är han en riktig fjolla och allt annat än tuff och hård. Hösäcken är livsfarlig, bollen är ett rovdjur, en filt kan flyga upp och säga bu, han kan komma i hagen när jag ropar och sätta upp en stentuff attityd för att i nästa sekund när jag ryter i följa bakom mig när jag går några steg gäspande och tuggande bakom mig, för att sedan försvinna i full galopp åt andra hållet m.m.
Han måste ju vara totalförvirrad, men vad är smartast så länge tills kulorna är borta och han förhppningsvis lugnat sig?
Har även märkt att en väluppfostrad häst betyder så otroligt olika för människor. Detta är normalt kanske många tycker, men jag anser inte att det är normalt, förståligt till viss del men icke acceptabelt eller normalt.

Förlåt att det blev långt men jag är så frustrerad och besviken på hur det blivit just nu så jag var tvungen att skriva av mig.

MVH/
 
till att börja med kastrera hingstbeteenden kan komma över natten om man flyttar på hingstar. Nya dofter nya ston nya marker och framförallt nya människor.

Kastrera och börja jobba upp förtroendet med han genom NH!
 
Kan bara berätta hur det var för mig när jag tog hem vår treåriga hingst för 5 år sedan.
Han var lägst i rang på lösdriften och var inte det minsta hingstig. Förra ägaren sa att det inte var några problem med honom.
Vi tog hem honom och han blev ett moster. Från att ha varit en 110cm liten timid sak ( klapphingst dessutom) så blev han en STOR vildhingst. Minst 170 var han. Han försökte betäcka allt o alla. Kulorna åkte bort ganska omgående (bukop) och efter ett par månader så var han återigen en snäll kille. Ibland dyker vildhingsten upp igen som när det tex kommer en ny valack till flocken och när stona har föl, då försvarar han dem med både gap och hovar. Han pucklade på den stackars fjordingen i somras som vågade komma på samma bete som vildhingsten. Hoppas att det ordnar sig för dig :banana:
 
Jag har sett dom där beteendena ett antal ggr :) Hästen är fruktansvärt stressad, han har noll koll på sig själv, på dom andra, noll koll på vad han har i rang..låt honom fått ett tag på sig att haitta sig själv...kanske han ä'r uppfödd på det ställe ni hämtade honom och hela hans värld har rasat samman :(Hingstar blir inte galna så över en natt, men deras beteende verkar förstärkas just av att dom "hörs" så mycket...samtidigt MÅSTE du hålla honom kort under tiden så han inte blir farlig för sig själv och för er...Ett "HALLÅ!!!!ÄR DET NÅGON HEMMA???" brukar inte sitta fel
Men ge honom en chans, troligtvis blir han den trevliga grabben som ni såg första gången igen :) annars får ni väl kastrera....
 
Han gick i sin lilla hage med dessa grabbar i två år. Kom dit som ettåring.

Och det är just det, har en känsla av att nu när han är så totalförvirrad att han få en slint och bli farlig, inte alls för att han vill utan för att han inte vet hur han skall bete sig för det finns abolut ingen hemma :D Jag har ropat, knackat och ringt på! Det var någon som stack ut näsan en stund men sen flyttade nog den ;).

Just av den anledningen att INGET FÅR HÄNDA så står jag i idétorka och det är en smärre chock för mig :angel: Jag tänker inte riskera något för att den fina pojk jag tror bor där skall flytta hem igen varefter.

Har matat honom med munkpeppar idag som han skall få så länge tills kulorna åker.

MVH/
 
Förstår att d e jkobbigt.. men jag e en sån person som alltid tror att d ligger något bakom när en häst ändras så radikalt.. kanske det har hänt honom något tidigare i livet som du inte vet. Något ni har på er gård som påminner om något, ja det kan ju vara vad som helst...

Ja tror nog att hästen bara behöver tid och kärlek, att bara låta honom vara e en otroligt dålig ide, enligt mig. Ta hand om honom som vilken häst som helst, alltså utåt du ska ju självklart vara uppmärksam. Men ta som sagt hand om honom som vilken häst som helst och ge mycket beröm när han gör något rätt o sköter sig o visst säg åt honom när han gör fel MEN ja tror inte på att skrika och härja i stallet, va bara lugn men markera att du inte tycker om att han gör..

Ja kan ju inte säga att d funkar för dig men d har funkat me alla hästar ja träffat...

Lycka till!!
 
Jag var med om något liknande när jag tog hem min hingst i våras. Han var snäll som ett lamm (nåja, jämförelsevis) när jag tittade på honom, sedan när han kom hem till oss var han ett riktigt monstrum, superstressad och gick inte att få kontakt med, som du beskrev. Stegrade sig och härjade. Gissa om jag sov första natten.. :smirk:
Men det blev SNABBT bättre, han fann sig väl tillrätta och var snart samma coola kille som jag träffade första gången.

Hade du tänkt behålla honom som hingst? Ska du ändå kastrera så är det väl lika bra att göra det genast annars.
Fungerade munkpepparn förresten?
 
Suckar jag med!
Och medan man då håller på att älska sin häst snäll, så KAN ju ngn människa stryka med, meeeen va faaan, lite svinn får man ju räkna med... :crazy:

Folk har rätt käck inställning ibland, säkerhetstänkande verkar i många fall vara HELT utdött!
 
Orkar inte ens sucka, utan jag skrattar och rystar på huvudet, och tänker, någon dag blir även den skadad och märkt och får ett brutalt uppvaknande till verkligheten.

MVH/
 
Måste faktiskt hålla med pirran...Till viss del.
Det första i hennes inlägg kallar jag dravel :devil:
Däremot att försöka hantera hästen (om möjligt och med HÖGT säkerhetstänkande)kanske kan få den att falla till ro med stallrutinerna.Kommer inte ihåg hur länge hon haft hästen hemma, men ge den en vecka eller två att komma till rätta.
Eftersom den ändå ska kastreras också ser jag ingen anledning att vänta med detta.
Förstod inte heller riktigt på vilket vis hästen var stökig. Verkar som jag är lite flummig idag.... :o
 
Problemet kanske jag skall förtydliga då.

Hästen blir totalblockerad och totalt okontaktbar stora delar av tiden p.g.a. testosteron som flödar i stora floder i hans kropp i kombination med totalförvirring över vad som hänt honom och var han är.

En okontaktbar häst gör två saker oftast. Antingen står den still och inget kan få den att flytta sig, den ser, hör eller känner ingetning, eller annars så blir de en rasande furie som vare sig ser, hör eller känner och går över eller igenom vad som helst och vem som helst. Han är det sistnämda för tillfället.

Nu pratar vi inte om en liten fölunge eller ponny som man kan vira grimskaftet runt halsen och dra ikull utan en snart färdigvuxen Nordsvenskhingst visserligen inte så stor 1.45 ca men SÅ JÄVLA STARK, den drar man inte omkull och den går inte att stoppa med vare sig gulligull eller en regäl omgång. En hormon "sätter" man sig inte över, det vet en del som varit gravida :o

Hantering med högt säkerhetstänkande! För fyra år sedan hade jag en annan furie som då var den värsta jag haft, jag tänkte då ungefär som en del av er gör idag, det slutade med skada, det gör jag inte om. Jag har två barn som behöver en "hel" mamma.

Så, det är att flytta på sig när han sätter fart eftersom risken är för stor när han är okontaktbar eller låta bli. Hålla i kan man ju försöka med :D. I denna situation som jag skall hantera honom så visar jag ur min och omgivningens säkerhetssynpunkt hela hästen att han bestämmer och kommer snart att lära sig att blir jag "tokig" så får jag som jag vill och det är inte acceptabelt i min värld.

Därav min små funderingar på hur jag bäst gör innan kulorna ryker och han lugnar sig över lag.

MVH/
 
är det en travare?? och är han inkörd?? isåfall är det bara att klä på selen och ut o köra han trött....jag vet , det är jobbigt med dom,fast det enda är att bli ursinnig så dom märker att det är allvar...verkligen att man menar allvar, det är det enda jag kan råda dig till i dagsläget...
 
ibland när man åker ut o startar så finns ju dom hästar som är skogstokiga när dom kommer till en ny bana....men efter man varit ute och värmt dom så blir dom lugna och kan slappna av.....mycket vanligt....
 
Hur gör du när du ska leda den? Funkar det med träns/huvudlag och en lite längre lina så du kan sätta emot?
Har du försökt att motionera den på något sätt?
varför köpa en hingst om du ändå tänkt kastrera? Föll du för individen?
Menar int att "klaga" på dig på något sätt. bara undrar lite för att kunna hjälpa dig.
Har hanterat många avelshingstar som haft hormoner i svallning, men de har dock för det mesta lyssnat på människan i andra änden av grimskaftet.
Är det en travare eller bruks?
 
Måste hålla med martha om att det bästa är att visa att du verkligen menar allvar och att inget tjaffs tolereras.
 
Det är roligt att se när någon använder samma uttryck som man själv :D :D :D. Ibland när mina blockas av olika anledningar så brukar jag "knacka" på och fråga om det är någon hemma. Om någon råkar höra mig, så brukar de alltid skratta. :rofl:
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 070
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 958
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 465
Senast: Tuggben
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp