Från mild och trevlig till ett vrålande monster!Långt!

:DJag kan även stå och ha en lång diskussion med hästarna......Om du är schysst mot mig...så är jag schysst mot dig...är vi överens???? står jag där med pekfingret som en rektor på mellanstadiet..... :rofl: :rofl:
Vill du jävlas....så får du jävlas....men då får du f-nimej stå för sitt handlande, för DÅ.....DÅ blir hon inte go å tas med kärringa :devil: :devil: :D :D
Sådär kan jag stå och ha en livlig diskussion med dom, och dom lyssnar o undrar..och oftast fattar dom budskapet :D
 
Mina råd är:
Ge honom tid , motion, lite mindre kraftfoder, mycket hö, möjlighet att vara ute och röra på sig mycket.
Jag har upplevt både ston och valacker precis lika blockerade på grund av nya ställen, så det är väl troligen mycket stresshormoner.
Även om du kastrerar honom så sitter ju hormonerna kvar i flera månader efteråt, så jag skulle nog vänta och kolla ifall han lugnar ner sig ändå.
 
...en annan sak som är ganska så intressant så jag märkt av egna erfarenheter(har kastrerat ganska många under åren, kanske 50-60 st)
Det jag märkt är att kastrerar man när dom är "låga" i psyket så verkar det som att dom kan "fastna" i det tillståndet....dom blir ännu mer osäkra och hariga...så jag skulle ändå försöka att få han att komma till ro och hitta sitt lugna harmoniska jag innan kastration....detta är inte bevisat vetenskapligt på nåt sätt, men det är ett mönster jag sett på kastreringar....
 
Jag med.. Folk tror inte man är klok ibland. :D :D

Det värsta är, att min son på nio år har börjat ta efter.
Han tar in och ut min 12 åriga vallack 165 men 210 när han spänner sig :). Ibland får han tuppjuck och och då gör Sebastian precis som jag, och hästen lyder :D :D :D Det ser så gulligt ut, denna lilla kille mot detta monster..... :rofl:
 
Svarar lite till många..

Ingen travare, men inkörd och insutten. Funderade just på om jag skulle spänna för vagnen och köra men "vet i katten" om jag vågar. Tänk om vi hamnar inne på Bayards gård och han kör sitt race där med full mundering, då har jag ingen nådig stämmning på mig senare. Ryser vid blotta tanken!

När han har dessa stunder så hjälper dit inte hur mkt. eller hur arg jag än blir, han bryr sig inte och jag kan bli lika tokig som han och har blivit, men jag fick inget för det.

Han är slutkörd efter en repa i rundcorallen och jag med för den delen, efter 20 min ca så sa han - Hej, är du här i en minut kanske. Men man är tacksam för det lilla.

Det går att leda honom utan problem när han inte är hormonförgiftad, men man vet aldrig när de slår till, det bara kommer när som helst och hur som helst. Bett i munnen för att få stopp gör jag inte för det kan bara förvärra för framtiden.
Jag började med grimma, sedan blev det repgrimma och nu är det kedja över snoken. DÅ kan jag stoppa honom så pass att jag kan hålla kvar och idag var han from som ett lamm !?!?.

Han hade rullat sig hagen, han kom när jag ropade på honom, han följde så snällt både in och ur stallet. Han var hemma och lyssnade och stod snällt med öppen boxdörr. KAN munkpepparn gjort detta?? I så fall är ju det ett medicinsk under. Det lär tiden utvisa, men man kunde få kontakt.

Mina krav var speciella och jag visste vad jag ville ha när jag satte ut annons på ny häst, det är dessa krav som denna häst uppfyllde så långt på alla punkter, därför blev det han, det kunde lika gärna varit en valack. Jag var inte ute efter absolut en hingst som jag inte skulle klara av utan en häst som hade de önskemål jag inte tänkte backa för hos individen i sig och dess uppväxt.

Han går på lösdrift, äter precis vad jag anser att han ska för tillfället, kan ströva av sig och har leksaker i hagen och sällskap på andra sidan staketet, och får den hantering jag törs utmana ödet till än så länge.

MVH/
 
Som sagt var. Jag är inte ute för att kritisera så du får inte ta det så, om det nu olyckligtvis skulle låta så.
Förstår att du köpte den häst du tyckte om. Inget konstigt med det.
På vilket sätt skulle det kunna skada om du var tvungen att leda i träns?
Kan inget om sk. NH och kan inte riktigt förstå vad 20 min i en rundcorall skulle ha för effekt. Förklara gärna!
i vilket fall som helst verkar det ju gå åt rätt håll!
 
Inte jag, har bara pratat en gång och morsat på folket titt som tätt, men ägaren till stallet jag har som är granne med deras gör det väldigt väl och det vore ju synd om jag inte kan rida i ridhuset varefter och grannsämjan skall bli förstörd för min tokiga pojkes skull.

Grannsämjan skall man vara rädd om ;)

MVH/
 
Kan ju informera om att jag har hållit på med "problem hästar", ser d snarare som hästar vI människor har förstör, i ca 6 år och ridit och haft häst i 17 år. Och jag kan informera om att INGEN blivit skaddad pga mina hästar lr hästarna jag jobbat med. Och det jag menade var inte att man bara skulle älska hästen och inte göra något annat. Utan att om du hanterar en häst och går fram till den med inställningen att den är livsfarlig så blir hästen oxå d, inte alla men många. Hästar är smarta djur och klart som f*n att dom tar övertaget om du ger dom det gratis genom att vara rädd.. Självklart måste man sätta upp gränser men det löser knappast något om man står och skriker o härjar me en häst som redan är uppe i varv, inte på en lugn häst heller. Man kan sätta upp gränser och få hästens respekt på andra sätt. Jag säger bara en sak o d e att fler folk borde gå lite mer efter NH principer.
 
Jag orkar tyvärr inte förklarar hela mitt "NH" -tänkande, effekterna av vad som kan bli om man försöker fostra ett monster med bett i truten eller vad som kan hända i en rundcorall när man får kontakt, för då kommer tråden snart att vara ur spår och inte längre konkret.

MVH/
 
Har själv haft hingstar och hamnat i liknande situation. Världens snällaste myspys hemma, tar ut honom och lastar ur ett veritabelt monster. Totalhög på sina hormoner, inte kontaktbar. Och i det fallet hade det INGET med uppfostran att göra. I någon minut i taget kunde man få kontakt, sedan var det kört. Och farligt. Han var farlig för sig själv när han kom i gungning.

Jag kastrerade just det här exemplaret (sen kastrering, över 10 år gammal). Det blev suveränt bra, han behöll hela sin personlighet förutom hormonrusningarna. Möjligen blev han lite mindre "full i fan", men alternativet att ha kvar honom som hingst fanns inte...
 
Det är ju skillnad på att skrika och att höja rösten ordentligt, ibland måste man kunna påkalla uppmärksamhet...det jag reagerade på var att du trodde att hästen farit illa på det andra stället, det tror folk oftast, men jag tror inte alltid att så är fallet....och i detta fall så tycker jag att det verkar solklart att hästen blivit stressad av nya hästar o ny miljö......kanske den aldrig varit hemifrån och en ung hingst reagerar ofta på detta viset(även ston o valacker också förståss, men inte så "farligt") tror inte detta är en problemhäst utan att tiden har sin gång....
 
Korrekt uppfattat!

Skulle vara intressant att höra mer angående detta med hästens inre välmåendes vara eller icke vara vid kastration. Vill du utveckla mer för det låter helt enkelt så logiskt och vettigt.

MVH/

MVH/
 
Jag vet inte hur jag ska förklara men jag kan ju alltid försöka :D :D
Jag håller ju på med travare och vi kastrerar ju sällan tidigt, kanske i slutet av 2 års säsongen eller senare, en del hingstar har ju då anammat ett visst beteende och det är inte alltid rätt beteende om man säger så :angel:...i dessa fall som hingstarna har kommit in i detta beteendet OCH blir tillrättavisade gång efter annan så blir dom tillslut väldigt osäkra, och en del blir ännu värre "hingstiga" och sen börjar den onda cirkeln....Tar man då och kastrerar dom när dom är som "sämst" så blir dom lätt den typen av valack som är rädd och harig för allt.
dom kan ju vara hingstiga men trygga i sig själv ändå...då är det skillnad, men du kanske fattar hur jag menar....hoppas.... :rofl: :rofl:
Själv var jag nere för en 14 dgr sen o kastrerade min ena 2 åring, han var ganska så otäck och gick och spanade hela tiden...han skrek sällan eller var hingstig så...men det var en mysko feeling man hade när man var med honom....Men med honom så var det mer "Grabben i pungen" som bestämde...Glory själv var en hygglig prick....men "grabben" sa alltid åt honom en massa ofog han skulle göra....Ta henne nu då...Neeej, sa Glory...FEGIS, Ta henne då.....Meeeen, hon blir ju bara arg då.....Ta na snabbt då...... :devil: typ den varianten var det....så jag befriade honom från "Grabben" och allt är frid o fröjd :D :D
 
Vet du vad martha, jag håller med din teori till fullo eftersom jag kan se på min "Flinga" att han verkligen bevarat alla goda "hingstegenskaper". :)
Han var ju så eländig och tanig när han kom och fick då inte kastreras på grund av häsloskäl.
Så fort han byggt på sig, mentalt och fysiskt och förstått att han hade samma rätt som dom andra att bli hanterad som en värdig häst så kastrerades han. Och resultatet blev BRA.
Jag tror att det var klokt att vänta tills han kändes harmonisk och stolt! Trots att det innebar en tjuvbetäckning...*hehe* Inga avkomor dock. :)
 
Det låter som om ni går framåt i positiv bemärkelse!

;)Ge lite foderjäst oxå så blir nog ändå bättre ska du se.... :D
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 070
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 958
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 465
Senast: Tuggben
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp