Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Fanken, det vore verkligen spännande att ha en stor sammankomst där vi diskuterar och rider IRL! Jag har en jättestor TV där vi kan leta youtube-klipp hela natten om det behövs!

Jag tycker diskussionen är mycket givande för mig och lärorik. Den får mig att fundera på vad jag verkligen vill ha ut av min ridning, vad jag tror att hästen behöver och över hur jag ska gå tillväga med min egen utbildning kanske snarare än hästens. För mig handlar diskussionen nu mer om definitionen på just "god ridning", mer än om specifikt AR och varför den skulle vara bra/dålig.

Ha ha, rider, :eek: Vi skulle inte dra in vår egen ridning:D Men jag tycker också det är intressant och sansad diskussion om ideal.:idea:

Ja tråden är definitivt långt ifrån ursprungsämnet. senaste sidorna har vi diskuteratet spanskt specifikt, och deras kvaliteter eller brister,bland annat.

jag tycker ditt scenario är intrigerande, betvivlar dock starkt att så många debattörer med starka åsikter skulle känna sig hågade att rida IRL för bukepublik, med diskussion om ridningens kvalitet som fokus dessutom. Jag kan säga på rak arm att oavsett hur bra jag än red skulle jag inte ställa upp. Jag känner hästvärlden, och hästvärlden parat med internet användare blir hundra gånger större, typ. alltför fokuserat på missunsamhet, konkurrens rädsla, självhävdelse, you name it. Nej tack, även om det låter trevligt i teorin, om det verkligen fungerade så : )

Nix, pratar om den svarta BB lektions hästen som trippar fram och piafferar, som folk tyckte var en exemplarisk film att visa samt det korta klippet på hästen som rörde sig ledigt, men ryttaren ansågs rida horribelt pga sin hand som rörde sig. ställde dessa helt förutsättningslöst som kontrast med skimmeln, som iallfall tillåts gå framåt.

idealisk ridning ser jag ingenstans på de filmerna, jag ställde kontrasten till sin spets, utan kommentar annat än att påtala en kontrast, men flertalet ekvivalerade det som att jag framställde kontrast bilden till BB hästen som ett exemplariskt exempel, när jag mest var ute efter en kontrast och se om någon hade NÅGOT positivt att klämma ur sig när ingen av kontrasterna godkändes. svaret var att nej, det hade man inte.

:love:

Erkänner :o att jag älskar att titta på uppsutten tjurfäktning också (utom tjurdelen då...) . Hästarna ser ut att jobba helt självständigt, de sitter ner i alla rörelser, galopperar på tvären och baklänges, de kan göra ALLT med sina kroppar. Vore en annan en tiondel så gymnastisk och stark som de hästarna.. Vet inte om jag törs lägga ut videos för vissa tar nog illa upp då, men sök på 'rejoneo' på Youtube.

Då gör jag det. På Merlin. ALLA kanske inte sett den förr......

Tillägger att jag INTE är en fan av tjurfäktningar - men väl intresserad av varför hästarna och hästträningen i olika länder ser ut som de gör.
http://www.youtube.com/watch?v=HgG_Gwy7Ysg

Nix, pratar om den svarta BB lektions hästen som trippar fram och piafferar, som folk tyckte var en exemplarisk film att visa samt det korta klippet på hästen som rörde sig ledigt, men ryttaren ansågs rida horribelt pga sin hand som rörde sig. ställde dessa helt förutsättningslöst som kontrast med skimmeln, som iallfall tillåts gå framåt.

Ja några tyckte BB-hästen var exemplarisk men det kan man väl få tycka om man vill, så länge man kan diskutera om varför och då kanske få andra perspektiv kanske:idea:

Den andra var inte horribel för att handen rörde sig utan för att handen rörde sig pga ryttaren inte släppte igenom hästens rörelser så att överdelen med axlar armar och händer kunde vara fria att ha en mjuk kontakt, en oberoende hand helt enkelt. Ryttaren företräder ändå ett ställe med höga krav på sina ryttare.

Perfekt och idealiskt finns inte men för det kan man ha ideal att sträva efter och jag fattade diskussionen som att vi vred och vände på varför vi har olika ideal. Det tycker jag är bland det som varit mer givande på detta forum istället för det vanliga tjafset i samma hjulspår..:cool: Alla kan visa sina ideal men gärna förklara varför också. Vad ser man? Det är riktigt intressant tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det är absoluit intressant. själv föredrar jag dock som även du själv oftast gör, om kritiken är någorlunda förankrad i de kunskaper man själv besitter, därav reagerade jag på att absolut ingenting, i någon av klippen, dög, för NÅGON i tråden. att det var oavsett skola denna gången till skillnad från de flesta andra trådar, var ju dock lite intressant : )

av de få som valde att kommentera VARFÖR horrible nivån på skimmeln existerade, kommenterade dock skänkeln som första val.

så objektiven skiljer sig definitivt.

Totola: bakom hand och bakom lod är två skilda saker som inte har så mkt med varandra att göra ö.h.t.

I det här fallet blir det samma sak men i olika grad. Du hämmar synfältet för hästen och hästen blir mer utelämnad till ryttaren.
Bara av att hästen är "på tygeln" även om den inte är bakom lod så blir den mer utelämnad till ryttaren. Det är ju lite det som är poängen. Men när den går bakom lod blir nacken mer låst och som sagt, synfältet mer begränsat, sen ännu mer ju mer bakom hästen är givetvis.

Det var en trevlig kadrilj! :)
Håller med om att de inte verkar lägga samma prio på samling, eller så kanske inte alla ekipage var på samma nivå så man fick anpassa till vad alla kunde? Öht verkade de inte ha utbildats lika långt, men det var trevlig ridning och harmoniska hästar!

Mycket vacker och spektakulär häst! :) Jag gillar också de riktigt duktiga tjurfäktningshästarna, och WE-hästar. Där får verkligen samlingen och gymnastiken ett syfte! :D

Det finns inget syfte vare sig med att ha hästen bakom hand (vilket ingen ryttare vill ha över huvud taget) eller bakom lod, som har att göra med att göra den underkastad så som du beskriver. Inte heller anser jag att en grad bakom lod hindrar hästens synfält i någon bemärkansvärd bemärkelse så tillvida att det skulle vara ett instrument för att få hästen undergiven. Har du möjligtvis ekvivalerat bakom lod med hyperflexion?

Angående spänningen: Titta på gropen som blir i muskulaturen mellan 2:a/3:e halskotorna. När jag tittar på det får jag spänningshuvudvärk av att tänka på hur det påverkar nackligamentet.
Men som jag påpekat redan - det är fortfarande mycket bättre i avspändhet/avslappning än man ser till vardags, och det är riktigt välskolade hästar. Det senare är väl det som gör att jag höjer kraven, att man liksom tycker att den detaljen borde väl de om några kunnat undvika. Hade det varit en eller ett par hästar hade jag nog inte tänkt på det öht, men nu var det alla.

Vem har sagt något om syfte? Ett syfte är något medvetet. Jag pratar om effekt.
Sen finns det garanterat de som känner sig tryggare med hästen "på tygeln" lite bakom lod, men det är nog mycket sällan medvetet det heller.

Vem har sagt något om syfte? Ett syfte är något medvetet. Jag pratar om effekt.
Sen finns det garanterat de som känner sig tryggare med hästen "på tygeln" lite bakom lod, men det är nog mycket sällan medvetet det heller.

Ja det finns det garanterat, det finns ju dom som inte törs rida ut och galoppera ens utan en graman som drar in nosen.
Men det där med nosen får inte bli helt hysteriskt, däremot bakom hand är aldrig nånsin ok.

Ja det är absoluit intressant. själv föredrar jag dock som även du själv oftast gör, om kritiken är någorlunda förankrad i de kunskaper man själv besitter, därav reagerade jag på att absolut ingenting, i någon av klippen, dög, för NÅGON i tråden. att det var oavsett skola denna gången till skillnad från de flesta andra trådar, var ju dock lite intressant : )

av de få som valde att kommentera VARFÖR horrible nivån på skimmeln existerade, kommenterade dock skänkeln som första val.

så objektiven skiljer sig definitivt.

Jag ser det nog lite annorlunda. Oftast hamnar man i meningslösa diskussioner om AR som hasande och böjande och KD som underkastelse, hård ridning och inte för alla hästar och allt vad det brukar vara.
Då tycker jag det kan vara intressant att gå in på vad det är man ser som ideal. Vad är det man ser efter? Då behöver man inte rida GP (eller skolsprång) själv för att kunna lägga in en film och ha synpunkter om det är det eller något annat man vill uppnå:confused: Vad är det egentligen man blir så tilltalad av? Och VAD är det var och en inte ser som perfekt. Nyttigt tror jag. Det har naturligtvis gjorts förr men kan vara lärorikt om diskussionen är sansad.

Jag ser det inte som att alla klankar ner på allt, det finns SYNPUNKTER på allt men det är väl naturligt, det helt perfekta finns inte. Pratar man ideal behöver man inte ha uppnått dem själv.
Ingen är heller perfekt i några sammanhang, inte heller ridning.
Så länge diskussionen är sansad tycker jag det är intressant.

Jag har lagt in filmer som inte alls är mina ideal men för diskussionen. Det var jag som började med att lägga in en film som inte alls är mitt ideal, men andras. Därefter en som inte alls visar perfekt men tillräckligt mycket åt mina ideal. (clinicen med halvblodet Totoola) Perfekt finns som sagt inte, men jag nöjer mej om den visar tillräckligt av det jag menar. Samt SRS som motvikt till den första filmen, med hästar som har alla kvalitéer och vilken skillnad det blir! Trots små, inte halvblodshästar i uppförsbacke, korta halsar osv.

Jo det håller jag med om. För mig blir det bara så konstigt när man inte ens galopperar själv tex, att i detalj ha synpunkt på kvalitet på galopp eller skolsprång, eller om man diskuterar optimal form på en GP häst men aldrig har tävlat ens en lätt klass i hela sitt liv, osv. Det rimmar illa helt enkelt för mig, men i övrigt, rent teoretiskt, kan jag köpa det du säger här, just ang. att jämföra skolor och vad man ser rent generellt som målbild.

Jag kanske bara har egna syften att det är intressant, sen får andra stå för och argumentera för sitt. Man kan inte annat än ge sina argument och kanske inse hur logiska de är i förhållande till andra?
Man kan ju slå ner på andras ideal men det hjälper inte så mycket. Bättre att diskutera dem, tänkte jag.

Delvis KL

Svårt att hinna leta här:mad::cool:

Men hittade denna, jämför den här ryttaren med några vi har diskuterat. Mycket piff o puff tyvärr, men som ridning är det rätt nära mitt ideal:d

http://www.youtube.com/watch?v=GcFkSS1kIR0&feature=related

Kan någon säga att den hästen inte ser fri ut:confused: Visst finns det saker att säga, men jag gillar det jag ser.

Ha ha, rider, :eek: Vi skulle inte dra in vår egen ridning:D Men jag tycker också det är intressant och sansad diskussion om ideal.:idea:

Vi har faktiskt haft såna buketräffar, med ridvideos på filmduk och folk som hade hästar med sig och red. Det var skitkul och folk hade respekt för varandra.

Vi har faktiskt haft såna buketräffar, med ridvideos på filmduk och folk som hade hästar med sig och red. Det var skitkul och folk hade respekt för varandra.

Det hade varit jätteroligt! Men jag tror att det förutsätter att man har liknande mål och ambitioner med sin ridning för att det ska funka.

Det tror jag inte. Vi hade alla möjliga typer av ryttare med, AR, tävling, klassiskt, western, tornerspel och så vidare. Men ridpassen gick förstås inte ut på att alla skulle analysera ihjäl ryttarna, utan de som ville ha hjälp bad om det. Däremot dissikerade vi videofilmerna ganska ingående.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern

Hästrelaterat