Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Åh ska titta men hinner inte just nu, (man måste jobba här också:confused::eek:)

Jag håller med, han fångar inte upp rörelsen med varken bäcken eller bål vilket resulterar i ett väldigt skumpande med axlar, armar och händer. Finns ingen följsamhet där med armarna som ett gummiband utan det blir ett ryckandes med händerna istället... Me not like

mig veterligen är det bara tyskar som fokuserar på det.

edit

FEL AV MIG

Det ingår i ryttarutbildningen i Tyskland - men alla har inte lärt sig där heller- Fast det står åtminstonde i deras ridlära

Den portugisiska sitsen funkar annorlunda liksom den franska, och ärligt

det skrevs om låste ryttare på Iberiska hästar - jag ser ett samband.

Framför allt till inställningen till hästen, den ska se vacker och stolt ut, men vet man hur mjölksyra känns eller är mer lyhörd för hästens kropps språk så tycker man inte att det är vackert - utan ser mer ut att var obehagligt.

( jag har nog inte sett ngra filmer alls - jag är lite upptagen... :angel:)

Senast ändrad:

Den portugisiska sitsen funkar annorlunda liksom den franska,

inställningen till hästen, den ska se vacker och stolt ut

Aha är det alltså därför saumurekipaget i filmsnutten ser ut som det gör? :confused: Det ska vara så?

Dreamer: Eller hur:mad: Ska nog gå till facket och klaga:p

Får se efter lunch om det är lugnare så man kan se film:angel:

Pja, jag tycker den rör sig lätt och harmoniskt, precis som du påpekade tidigare. dock är det ett väldigt kort klipp, så det känns lite överkurs kanske att analysera sönder det.

Nej lätt och harmoniskt skrev jag aldrig. För det tycker jag inte. Det var om en annan film. Om den här skrev jag bla (förutom om ryttaren samt att hästen såg spänd ut) :

mjuk o fin ut i sina rörelser, men kontakten saknas

Jag menar att den ser smidig o fin ut i kroppen men det är inte samma som att den är harmonisk eller sitter ihop:idea:. Men nej vi släpper den snutten.

Dreamer: Kikade ändå lite på Rociero och Harrrison och den biten jag såg gillar jag:idea: fast filmen var hackig på min dator så jag blev lite yr men det som jag kunde se såg trevligt ut!

Senast ändrad av en moderator:

KL
För ngt år sen hittade jag en utomhus film på en spansk häst som hade alla kvalitéer o som reds helt fantastiskt. Tänker inte på den norska som var Bukemedlem som oxå var väldigt fin.

En anledning som jag har hört till varför man köper dessa är för att de är lättlärda, bekväma o mkt lättare att rida- inga energitjuvar;) som fullblod:angel:

Min anledning är att de är trevliga, intelligenta och arbetsvilliga, inte lika mycket flyktinstinkt, och de försöker förstå och göra som de blir tillsagda. Man har dock inte mindre ridmässiga/dressyrmässiga problem med dem, bara andra - än halvbloden - men man har betydligt trevligare på vägen :D

Jag vet, avskyr också att kolla på hackiga filmer med dålig kvalitét... det finns andra om man söker på hästnamnen.

Kl

Här har vi en som rids framåt, och ryttaren sitter stilla iallafall : )

http://www.youtube.com/watch?v=hBjAIbiCEVA
Länkade du till rätt film nu? För jag ser uppenbarligen inte samma sak som du. Hästen rids framåt, så långt är vi överens. Och händerna är stilla (kollade bara till traven, då jag är på väg till jobbet) - fastklistrade på låren. Underskänklarna är definitivt inte stilla, utan sporren ser ut att hackas in rejält i varje travsteg.

den film som är i ditt inlägg är en bra film om man vill visa en ryttare som hindrar fram och nedåt, den är alldeles för stum och oeftergivlig i handen.

(såg inte hela)

jag ska titta ordernligt på Samufilmen när jag kommer hem igen

Jag har av förklarliga skäl inte sett så mycket fransk ridning, men jag ser inte det fokuset på bålen som de bra tyska tränarna har.

jag upplever att de har en himla massa tygeltag, och nja man måste nog visa vägen med MER än handen, jag blir också förvånad över bilder på korrekt - när de saknar pilbåge, kan ju också säga att jag rä förvånad över bildval som Kottas gjort - brist på samma :o

Den portugisiska sitsen låser bäckenet på ryttaren, Sylvia Looch demonstrerar det i sin bok - Dressage in Lightness

Eftersom jag haft så mycket problem med låsningar själv i bäckenet,så känns sambandet rätt klart. låst bäcken på ryttaren = swingar inte igenom = hästen swingar inte igenom.

Det är som natt och dag på ridbarhet

återkommer.... ska iväg....

Öh? vart har jag kommenterat att det är bra ridning? Jag sa att hästen går framåt och att ryttaren sitter still, inget annat. Har ni käkat taggtråd allihop idag eller vad är problemet?

KL
Hittade ej filmen med den jättefina PRE skimmeln, men... hittade en fin som dessutom rids riktigt riktigt bra.
Den kommer att bli skitfin om ngt år.

ser inte ut som spansk ridning, utan att den får hjälp med takt o får därmed oxå schwung:bow:

Håll tillgodo:love: http://www.youtube.com/watch?v=bqJQQhrREUs&feature=related

PS. Kolla in galoppslutorna på senare hälften. Rundad kring en aktiv innerskänkel!DS

Senast ändrad:

Skolsprången tycker jag var hödpunkterna, kanske ffa för att de flesta gånger så gick hästarna med öronen framåt och verkade tycka att de äntligen fick lite frihet att avreagera sig! ;)
Vacker ridning, kadriljen kan jag tycka var lite för disciplinerad för min smak, hästarna ser väldigt underkastade ut, är även mer eller mindre bakom lod största delen av tiden.. och i de flesta hästar märker man av spänning. Trots det är det en imponerande uppvisning för mig som amatör.

Mitt intryck av SRS efter att ha sett dem live är att hästarna inte är särskilt underkastade. Däremot vältränade och disciplinerade. Men som exempel så hade de en yngre häst med sig när de var i Stockholm, och den gjorde ett eller annat bus/misstag utan att det gjordes någon större affär av det, de provade igen bara.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka