Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Ja jag antar att vi snodde idén från nån av ridskolorna i närheten:laugh:

Sånt fick man inte göra på min tid:( Bara en massa balansridning:mad:

Tycker du?
jag tycker hästen visar mycket rörelse genom kroppen. Då rör sig ryttaren den med - om den är följsam och rider korrekt : ) Så länge handen inte verkar bakåt eller låser hästen så får den gärna röra sig lite av nämda anledningar för min del, vilket egentligen hela kroppen på ryttaren på den här hästen gör. Tittar du lite en gång till ser du ju dessutom att själva handen är stilla, det är snarare armarna på ryttaren som rör sig i rörelserna. vilket de bör göra : )

Jag ska kolla igen. Det kanske var de vita handskarna (?) som förvillade mig?

Nja jag håller nog med dej faktiskt, men det är lite svårt att se. Det ser ut lite som att han inte fångar upp rörelsen tillräckligt bra i sin bål, så att armarna och axlarna rör sig med resten av kroppen. Hästen är lite spänd just mot kameran, tänkte jag, så att det var därför! Svårt då, fråga mej:D! Såg bättre ut allra sista snutten Men hästen ser mjuk o fin ut i sina rörelser, men kontakten saknas i det man ser men kanske bättre på slutet av det korta klippet.

Senast ändrad av en moderator:

Svårt att se på 15 sekunders klipp i mörker, där ryttaren har en svart kavaj och bilden är oskarp. Men jo, jag kvarstår nog vid att händerna flaxar lite väl mycket (inte för att jag rider bättre, men om det var högre delmål/slutmål vi pratade om). Det ser ut att glappa i kontakten vid ett par tillfällen, tycker jag. Men som sagt, hästen har mer bjudning och rörelse genom kroppen, samt känns mer taktmässig än på de klipp vi tittat på de närmast föregående sidorna, det är jag med på. Attans vad svårt det är att få alla bitar på plats!

(Nån som vill rida min häst? Vore intressant att höra om någon känner samma saker som jag, men har kunskapen att korrigera dem :angel:)

Ja jag la inte in den här som exempel på ideal utan som jämförelse just för diskussionens skull:idea: Det är roligt att se olika och jämföra. Den har kvalitéer och brister som de andra en av de få från cadre noir som jag hittade i all hast som inte var för suddig och långt håll. Och ja vi pratar om mål inte hur vi rider själva:D

Det närmaste mitt ideal är den på Totoola dvs nr 2 av dem jag la in, får se om jag hittar nån mer som är mitt ideal imorgon på jobbet:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Det var ett väldans flaxande med händerna?

Jag håller med, han fångar inte upp rörelsen med varken bäcken eller bål vilket resulterar i ett väldigt skumpande med axlar, armar och händer. Finns ingen följsamhet där med armarna som ett gummiband utan det blir ett ryckandes med händerna istället... Me not like

Inte för att förringa det som faktiskt var BRA, men flaxandet tycker jag tyder på spänning. Som hindrar kuse från att vinkla och på så vis per automatik få stötdämpning av vinklarna bak/ryggschwung.

Jag håller med, han fångar inte upp rörelsen med varken bäcken eller bål vilket resulterar i ett väldigt skumpande med axlar, armar och händer. Finns ingen följsamhet där med armarna som ett gummiband utan det blir ett ryckandes med händerna istället... Me not like

Du var mycket mera rakt på sak än jag var några inlägg högre upp, men jag menade eg sammas sak, fast tänkte att det var så kort snutt och pållen spänd så det kanske inte är så genomgående.

Men är dom ryttarna inte på ganska hög nivå:confused:

Inte för att förringa det som faktiskt var BRA, men flaxandet tycker jag tyder på spänning. Som hindrar kuse från att vinkla och på så vis per automatik få stötdämpning av vinklarna bak/ryggschwung.

tyvärr ser jag inte en särskilt spänd häst, så jag håller inte med dig.

men visst, ryttaren sitter inte särskilt stilla nej.

Apropå iberiska så har jag tittat på många filmer men inte hittat någon riktigt bra som exempel. Såg att flera som i den första filmen jag la in nästan hoppar upp med bakdelen i piruetterna:confused: Sen har de inte framåtbjudningen, det är bara bära som är fokuset, istället för ha pilbåge och kraften ur det, - så kommer de inte så lätt framåt sen:o

Det finns ju trevliga PRE som tävlar GP men minns inga namn så jag har inte hittat dem. Ett ekipage på Globen för två år sen var tex mkt trevligt i ridningen. Alltså för att få jämförelse med samma slags häst som i första klippet.

Lite suddig men dock. FUEGO XII http://www.youtube.com/watch?v=v9_2IfHSNJg
ROCIERO XV http://www.youtube.com/watch?v=MEycr63SwSw&feature=related
En smällfet INVASOR http://www.youtube.com/watch?v=ysxfAXmllwo

Sen ska jag försöka hitta lite filmer på en spanjorska som jag tror heter Eva nånting? som rider ett par Cárdenas-hästar nånstans i nåt sönderbränt spanskt landskap, vet inte vem hon är eller om hon ens tävlingsrider men som jag minns det rider hon som en gud. Ska försöka hitta.

*KL*

Det kanske kan vara kul att titta på lite dressyr som bottnar i verklig bruksridning som jämförelse?

http://www.youtube.com/watch?v=5895K-Xjupk

Kolla vilken energi och speed, och ändå så manövrerbar. Och i vissa av hindren så är det ju verkligen den lilla ytans ridkonst.

:love:

Erkänner :o att jag älskar att titta på uppsutten tjurfäktning också (utom tjurdelen då...) . Hästarna ser ut att jobba helt självständigt, de sitter ner i alla rörelser, galopperar på tvären och baklänges, de kan göra ALLT med sina kroppar. Vore en annan en tiondel så gymnastisk och stark som de hästarna.. Vet inte om jag törs lägga ut videos för vissa tar nog illa upp då, men sök på 'rejoneo' på Youtube.

Jag måste nog hålla med om spänd häst (som jag skrev) jag tycker båda är spända. Det är så himla kort och knepigt klipp så det är kanske fånigt att diskutera men - det lilla man ser så är den mjuk o fin i kroppen men mera studsar (mest i alla fall) än sviktar i steget. Ryttaren släpper inte igenom i sin egen mellandel just i det här klippet med resultat att han studsar och händerna flaxar bla. Så då kan han inte inverka och hästen blir ostadig och släpper inte igenom heller genom sin rygg.

(Som sagt, jag har sååå stor förståelse där, jag vet hur det känns, det krävs så mycket av ryttaren i det läget:crazy: när hästen är spänd)

Måste bara säga: En eloge till alla som skriver i tråden (som fortfarande inte utvecklats till ett blodbad i vanlig Buke-anda :D )

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka