Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Ja den var fin (fast har bara sneglat på den lite). Det ligger en del i vad någon sa om att Totilas har drag av vissa PRE:idea: Den korta halsen inte minst.

Men läcker var den här:d

Svea o Totola:

Jag la också in en SRS som jämförelse med den första filmen nu i tråden (men det här var nog andra - inte hunnit titta), mannen med falken. Håller med om att de inte ser kuvade ut, varför skulle hästar som arbetar disciplinerat se underkastade ut? (det sista till Totola alltså)

Det blev ingen filmletning idag tyvärr, har knappt hunnit med buke för allt jobb:mad:

Senast ändrad av en moderator:

En av tecknen på att hästen är avspänd är att den har en lätt buren svans - jag såg inte en enda lipi med knipt svans. Ngn reagerade enstaka gång

Jag såg också stängda munnar - och ben som INTE gick som trumpinnar utan det var en bra tak "slow but active"

Så nog var de flesta losgelassen - så fort hästen tappar det - tappar den den rena takten och var det något man såg så var det takt

På tävling skulle de fått anmärkning på att halsen är för kort, men att rida med den millimeterprecissionen utan en massa bryska hjälper.

Sedan skall man betänka att en lipi inte är skapt i pilbåge det är tålamod bakom detta

Jag undrar så hur du ser spänning? Vad ordet är för dig?
Vi bor verkligen på olika planeter

Tack Svea

Detta är för mig också det som är Klassisk Dressyr
Att säga att man gått från det till AR är för mig helt obegripligt :confused:

Både att tro att AR är bättre, eller ens att tro att man behärskar KD

Senast ändrad:

Det är bra trösterikt att det är så svårt att rida, :D

Här är en från cadre noir till, på lite närmare håll.

http://www.youtube.com/watch?v=VTOO3z7n9Ks&feature=related

Ryttarens ryggswing är till för att dels släppa igenom hästens bakben, men också absorbera stötarna så att det inte syns utanpå hur djävla skumpigt det är:eek:

Denna gör ju inte det alls och spänner sig och fjädrar heller inte axlarna - gummiband som fio sa - det var bra - för vi måste ju öppna och stänga vår armbågsled så att kontakten med munnen är fjädrande

jag tycker filmen är gräslig - inte konstigt hästen står emot

Jag tror att det kan vara svårt att hålla perfekt form i en kadrilj, om de släpper kontakten lite och blir korta så kan man ju inte bara rida på framåt, utan man är fast i ett visst tempo för att hålla formationen.

Jag gillar SRS, när de visar bra ridning så är det sån ridning som jag vill hålla på med. Även EPAE kan prestera underbar ridning, har suttit med tårar i ögonen många gånger på deras morgonarbete.

Mitt intryck av SRS efter att ha sett dem live är att hästarna inte är särskilt underkastade. Däremot vältränade och disciplinerade. Men som exempel så hade de en yngre häst med sig när de var i Stockholm, och den gjorde ett eller annat bus/misstag utan att det gjordes någon större affär av det, de provade igen bara.

Kul att höra! :)
Det kan ha varit en synvilla pga millimeterprecisionen som susan pratade om, att man som ryttare kanske blir aningens mer spänd i handen eller får hålla lite tydligare ram för att förebygga avvikelser när det är kadrilj.
Det är mao troligen mer kadriljridning i sig jag inte tycker är jätteroligt att titta på snarare än ridningen bakom (kan även tycka att programridning är mer trist att titta på än träning pga det).

Ja, jämfört med det allra mesta man ser så var de inte spända.
Men som sagt - aningens ihopkortade.

Håller med om att de inte ser kuvade ut, varför skulle hästar som arbetar disciplinerat se underkastade ut? (det sista till Totola alltså)

Det låter som att du frågar generellt, så jag svarar generellt:
Disciplin ÄR underkastelse. Inte särskilt ologiskt! :)
Jag vill ha en dialog med hästen vilket för hård disciplin motverkar, likaså om man ser ur ridkonst-perspektiv så är det svårt att få till uttrycket och utstrålningen från hästen om den inte känner sig fri, vågar uttrycka sig.
Helt och hållet en smaksak, dessutom finns det ju grader av allt.

Om en häst går bakom hand eller bakom lod blir det ofta per automatik en mer "kuvad" look pga att man tar ifrån hästen friheten att se sig omkring och den blir väldigt utlämnad till ryttarens hand.

En av tecknen på att hästen är avspänd är att den har en lätt buren svans - jag såg inte en enda lipi med knipt svans. Ngn reagerade enstaka gång

Jag såg också stängda munnar - och ben som INTE gick som trumpinnar utan det var en bra tak "slow but active"

Så nog var de flesta losgelassen - så fort hästen tappar det - tappar den den rena takten och var det något man såg så var det takt

På tävling skulle de fått anmärkning på att halsen är för kort, men att rida med den millimeterprecissionen utan en massa bryska hjälper.

Sedan skall man betänka att en lipi inte är skapt i pilbåge det är tålamod bakom detta

Jag undrar så hur du ser spänning? Vad ordet är för dig?
Vi bor verkligen på olika planeter

Håller med om detta, och ska man jämföra med BB lektionen med den svarta hästen tidigare i tråden, så där kan man snacka om piskande svans. Jag tycker det är rätt avslöjande rent allmänt, och man kan gärna titta på det också när man tycker hjälper ser störande ut osv. Svanspisket brukar komma som ett brev på posten om det är så att hästen verkligen blir spänd, pressad eller störd. sen kan de förvissa swisha med svansen ändå, men det ÄR en bra punkt att notera oavsett.

Totola: bakom hand och bakom lod är två skilda saker som inte har så mkt med varandra att göra ö.h.t.

Senast ändrad:

Den där dialogen vill jag också ha, och jag vill kunna ge min häst frihet och jag vill att den ska få utveckla sin personlighet och ha något att säga till om under ridpassen.

MEN. Det handlar om djur som väger ett halvt ton, och de är smarta också. Ofta är det en massa hormoner inblandade också. Det krävs en grundlydnad för att kunna släppa fram hästens personlighet på ett säkert sätt.

MEN: Grundlydnaden ska förstås arbetas fram utifrån individens personlighet så att det inte blir som du säger, för hård disciplin.

Hästarna på SRS är ofta tonåringar när de börjar gå uppvisningar. Anledningen är just att de ska få tillräckligt med tid att mogna in i disciplin, lydnad och skolning utan att man trampar på deras personlighet.

Med en 3/4 lippe förstår jag varför. Han blev inte vuxen förrän vid tio, och nu vid tretton börjar han kännas riktigt ridbar... :laugh:

Ryttarens ryggswing är till för att dels släppa igenom hästens bakben, men också absorbera stötarna så att det inte syns utanpå hur djävla skumpigt det är:eek:

Denna gör ju inte det alls och spänner sig och fjädrar heller inte axlarna - gummiband som fio sa - det var bra - för vi måste ju öppna och stänga vår armbågsled så att kontakten med munnen är fjädrande

jag tycker filmen är gräslig - inte konstigt hästen står emot

Ja jag vet, det skrev jag också i tråden, han släpper inte igenom alls. ( Fast först var jag lite snäll för att inte låta så negativ i tråden:angel: ) Filmen la jag in som mera närstudie av saumurryttare. Absolut inte som ideal.

Men eftersom man läser om cadre noir saumur att de är mkt högt utbildade ryttare så undrar jag efter det du skrev om fransmän om det kanske är helt ok ridning man ser (för honom), han inte ens försöker använda sin mellandel tex? De tävlar väl ändå bla dressyr på hög nivå menar jag:confused: Var det alltså inte "olycksfall i arbetet" som jag trodde, utan de rider så:confused:

Det låter som att du frågar generellt, så jag svarar generellt:
Disciplin ÄR underkastelse. Inte särskilt ologiskt! :)
Jag vill ha en dialog med hästen vilket för hård disciplin motverkar, likaså om man ser ur ridkonst-perspektiv så är det svårt att få till uttrycket och utstrålningen från hästen om den inte känner sig fri, vågar uttrycka sig.
Helt och hållet en smaksak, dessutom finns det ju grader av allt.

Om en häst går bakom hand eller bakom lod blir det ofta per automatik en mer "kuvad" look pga att man tar ifrån hästen friheten att se sig omkring och den blir väldigt utlämnad till ryttarens hand.

Vad betyder känna sej fri för hästen tror du:confused:
Jag vill ha dialog jag också, det är svårt att få något bra resultat annars, men vad betyder dialog för dej? Tycker du att tex Benteleven hade bättre dialog än SRS då:confused: Jag tror ärligt talat de hästarna känner sej betydligt friare. (Och bakom lod är inte bakom hand som mackan skrev)

Jag förstår inte heller vad du ser som spänning. Ang Saumurryttaren håller jag med dej men det är ju mil mellan den ryttaren och tex SRS ryttarna:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Tog första bästa annan från Saumur

http://www.youtube.com/watch?v=1PCAbxB2QZ4&feature=related

Om man kollar bakbenen här - det är alls inte samma mjuka kattlika på som på SRS - utan dessa bakben landar spänt - och det blir mer struttigt, den sätter i bakbenen med raka knän

Ja det är samma ryttare som på den jag la in och det var samma på den filmen, studsar på mer eller mindre raka ben, sviktar inte. (samma skillnad som mellan ryttaren med fågeln och SRS-hästarna, pga den ryttaren inte prioriterar grunder som takt osv, vilket gör att den hästen inte får vidare varken takt eller svikt eller sväv i sin trav, eller så ser jag det alltså)

*kanske KL*
Av det lilla jag har sett av Cadre Noir så verkar de ha en stil som skiljer sig ganska tydligt från t ex EPAE och SRS. Jag tycker att det ligger mer 1800-tal i den, den är lite mer fältmässig och inte riktigt samma grad av samling. Sen gör ju de högre skolans rörelser på ett sätt som emellanåt kräver mindre samling än den gammalklassiska skolan, t ex stående capriole och ganska sträckta courbetter. Det skulle vara intressant att studera dem närmare och se om det stämmer.

Då när jag såg dem var det väldigt markant, men då var både portugisiska och spanska (Jerez) ridskolan med i samma show. Skulle vara intressant att se dagligt arbete, det säger egentligen mer än shower.

På showen fick man se ungefär detta: http://www.youtube.com/watch?v=ZFzQyWfPq-Y&feature=related minus de två första minuterna i början förstås.

Senast ändrad:

Öh? vart har jag kommenterat att det är bra ridning? Jag sa att hästen går framåt och att ryttaren sitter still, inget annat. Har ni käkat taggtråd allihop idag eller vad är problemet?
Ja, taggtråd! :D Nej, jag var lite jäktad till jobbet bara, men förstod inte riktigt filmens koppling till vår diskussion om "god ridning" och högre delmål och svarade spontant i all hast.

:D så kan det vara, och själv var jag också mitt i jobbet och inte särskilt inspirerad vare sig av diskussionens innehåll eller min omgivning i värmen. själv postade jag länken mer som kontrast till det ni specifikt tuggade om, dvs trippande hästar och hackande händer osv, för att se om det fanns någon kontrast som möjligtvis kunde godkännas som just kontrast, eller om allt bara generellt, må det vara AR eller KD på GP nivå eller högre, kunde vara acceptabelt över huvud taget. Eller om allt bara är skit rent allmänt : )

den lilla filmen med basic riding på en häst som iallafall bjuder framåt och tillåts röra sig framåt, och har en ryttare som inte faller inom katastrof gränsen gällande balans och oberoende hjälpgivning, var för mig en bättre illustration än flertalet ridning både på det här forumet och KD forumet för den delen, så det är intressant att höra kommentarerna.

Senast ändrad:

*kanske KL*
Av det lilla jag har sett av Cadre Noir så verkar de ha en stil som skiljer sig ganska tydligt från t ex EPAE och SRS. Jag tycker att det ligger mer 1800-tal i den, den är lite mer fältmässig och inte riktigt samma grad av samling. Sen gör ju de högre skolans rörelser på ett sätt som emellanåt kräver mindre samling än den gammalklassiska skolan, t ex stående capriole och ganska sträckta courbetter. Det skulle vara intressant att studera dem närmare och se om det stämmer.

Då när jag såg dem var det väldigt markant, men då var både portugisiska och spanska (Jerez) ridskolan med i samma show. Skulle vara intressant att se dagligt arbete, det säger egentligen mer än shower.

På showen fick man se ungefär detta: http://www.youtube.com/watch?v=ZFzQyWfPq-Y&feature=related minus de två första minuterna i början förstås.

Ja även här är ju sitsen ungefär som på den filmen jag la in, ganska statiskt i traven, rider inte med hästarna i rörelserna riktigt. Det är helt annat än filmerna från SRS tex.

De är ju inte heller kanske helt jämförbara, dessa ägnar sej även åt andra grenar, inte bara dressyr.

Fanken, det vore verkligen spännande att ha en stor sammankomst där vi diskuterar och rider IRL! Jag har en jättestor TV där vi kan leta youtube-klipp hela natten om det behövs!

Jag tycker diskussionen är mycket givande för mig och lärorik. Den får mig att fundera på vad jag verkligen vill ha ut av min ridning, vad jag tror att hästen behöver och över hur jag ska gå tillväga med min egen utbildning kanske snarare än hästens. För mig handlar diskussionen nu mer om definitionen på just "god ridning", mer än om specifikt AR och varför den skulle vara bra/dålig.

:D så kan det vara, och själv var jag också mitt i jobbet och inte särskilt inspirerad vare sig av diskussionens innehåll eller min omgivning i värmen.

Ärligt talat undrade jag om du hade fått i dej taggtråden:o Men värmen påverkar oss alla:p

själv postade jag länken mer som kontrast till det ni specifikt tuggade om, dvs trippande hästar och hackande händer osv, för att se om det fanns någon kontrast som möjligtvis kunde godkännas som just kontrast, eller om allt bara generellt, må det vara AR eller KD på GP nivå eller högre, kunde vara acceptabelt över huvud taget. Eller om allt bara är skit rent allmänt : )

Menar du denna filmen :confused: Men om man tycker att den var rätt hemsk så betyder det att man sågar allt då:confused: Jag förstår inte mackan vad det är du har reagerat över:confused:

den lilla filmen med basic riding på en häst som iallafall bjuder framåt och tillåts röra sig framåt, och har en ryttare som inte faller inom katastrof gränsen gällande balans och oberoende hjälpgivning, var för mig en bättre illustration än flertalet ridning både på det här forumet och KD forumet för den delen, så det är intressant att höra kommentarerna.[/

Om jag har fattat rätt ang film så var det rätt hemsk ridning som exempel, främst pga handen :crazy: Jo jag tycker handen var inom katastrofgränsen, stum, och helt okänslig. :crazy: Bakåtverkande.

Jag håller inte med om att den tillåts röra sig framåt, den spänner emot handen bla i galoppen där halsen behöver röra sej. Jag tycker inte den har äkta framåtbjudning.

Tycker inte heller någon sågar allt utan att vi diskuterar. Själv har jag även lagt in film på ridning jag gillar, längre tillbaka.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern

Hästrelaterat