Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Låter som sagt jättekul! Blev det inte blodbad när ni diskuterade filmerna då? :p

Vi är inte så våldsamma här:eek::p

KL

Till den som gillar Bent och pratar om avspändhet och tycker att många dressyrhästar ser spända ut:

Vad ser ni för skillnader? Lägger in den som jämförelse till Bent-filmen alltså.

Lite galopp och piruettarbete!

http://www.youtube.com/watch?v=LSLzVt5fT6I

Jag tror att det kan vara svårt att hålla perfekt form i en kadrilj, om de släpper kontakten lite och blir korta så kan man ju inte bara rida på framåt, utan man är fast i ett visst tempo för att hålla formationen.

Jag gillar SRS, när de visar bra ridning så är det sån ridning som jag vill hålla på med. Även EPAE kan prestera underbar ridning, har suttit med tårar i ögonen många gånger på deras morgonarbete.

ja en kadrilj ställer ju ännu högre krav än ett Dressyrprogram på Tävling

Det låter som att du frågar generellt, så jag svarar generellt:
Disciplin ÄR underkastelse. Inte särskilt ologiskt! :)
Jag vill ha en dialog med hästen vilket för hård disciplin motverkar, likaså om man ser ur ridkonst-perspektiv så är det svårt att få till uttrycket och utstrålningen från hästen om den inte känner sig fri, vågar uttrycka sig.
Helt och hållet en smaksak, dessutom finns det ju grader av allt.

Om en häst går bakom hand eller bakom lod blir det ofta per automatik en mer "kuvad" look pga att man tar ifrån hästen friheten att se sig omkring och den blir väldigt utlämnad till ryttarens hand.

Totola Totola var ska man börja

PÅ engelska blir det mer tydligt en enorm skillnad i att vara underkastad, och undergiven - ser du diskrepansen?

Ingen häst som rids i en ram är fri att se sig omkring - en korrekt ram hjälper hästen att visa så här ska du göra för att behålla balansen

jag blir uppriktigt ledsen av det du skriver för hästar som "ser sig omkring" sätter ja en spänn ( eller ganska många faktiskt) att de är tvyngna att använda halsen som en balans stav - och det gör bara hästar som är på bogarna

Hellst vill jag skicka min dator åt h-e skall se om den vill sudda som jag vill...

så undrar jag efter det du skrev om fransmänlit om det kanske är helt ok ridning man ser (för honom), han inte ens försöker använda sin mellandel tex? De tävlar väl ändå bla dressyr på hög nivå menar jag:confused: Var det alltså inte "olycksfall i arbetet" som jag trodde, utan de rider så:confused:

Hur många fransmän kvalificerar sig till att vara med i Världscupen?
Har du sett en fransk hoppryttare........

(susan på besök och skaffar sig fler kompisar :angel: :banana: )

Jag tycker diskussionen är mycket givande för mig och lärorik. Den får mig att fundera på vad jag verkligen vill ha ut av min ridning, vad jag tror att hästen behöver och över hur jag ska gå tillväga med min egen utbildning kanske snarare än hästens. För mig handlar diskussionen nu mer om definitionen på just "god ridning", mer än om specifikt AR och varför den skulle vara bra/dålig.

Det är ju här vi ska vara :laugh::laugh:

Ang Sveas film från Saumur

så sitter samtliga i slumpback - gör man det så kan man inte swinga - man kan inte ens få rätt kontakt med bettet

jag tror faktiskt inte tyskarna är medvetena om varför de sitter som de gör - eller vilken påverkan en sådan sits har, kutrygg heter det på svenska tror jag. Jag tror man blir medveten först om man ändrar sin sits - eller läser lite idrottmekanik

Den allra minsta rundning i rundning i ryggen hindrar diafragman - vilken är det stora muskeln i bålstabilitet.

Folk fattar inte - inte ens de som ska undervisa i bålstbilitet :mad:
Vilken del som skall vara stabil och vilken del som skall vara avspänd:crazy:

Håller man sin bröstkorg stabil så kan man ge sin rumpa till hästen :o :D
Och ryggen kan få swinga loss :banana:

Fransoserna på filmen som svea la in har det inte - alltså löser de det genom att luta sig tillbaka - som en miljon andra - och så var det ajöss ryggswing på hästen - och noll svikt i bakbenen

Senast ändrad:

KL
Hittade ej filmen med den jättefina PRE skimmeln, men... hittade en fin som dessutom rids riktigt riktigt bra.
Den kommer att bli skitfin om ngt år.

ser inte ut som spansk ridning, utan att den får hjälp med takt o får därmed oxå schwung:bow:

Håll tillgodo:love: http://www.youtube.com/watch?v=bqJQQhrREUs&feature=related

PS. Kolla in galoppslutorna på senare hälften. Rundad kring en aktiv innerskänkel!DS

Vill ha :love:!

vem är det som rider?

Vi är inte så våldsamma här:eek::p

KL

Till den som gillar Bent och pratar om avspändhet och tycker att många dressyrhästar ser spända ut:

Vad ser ni för skillnader? Lägger in den som jämförelse till Bent-filmen alltså.

Helt klart bättre! Tycker att det var bra ridet :). Skillnaden var den att här var det bättre frammåtbjudning och takt samt ser i mina ögon mer harmoniskt ut. Ser ut som en trevlig häst som kan komma mkt. längre och att de ganska nyligen har börjat med piruetterna.

Vad heter denhär hästen? Hur gammal är den?

Men hittade denna, jämför den här ryttaren med några vi har diskuterat. Mycket piff o puff tyvärr, men som ridning är det rätt nära mitt ideal:d

http://www.youtube.com/watch?v=GcFkSS1kIR0&feature=related

Kan någon säga att den hästen inte ser fri ut:confused: Visst finns det saker att säga, men jag gillar det jag ser.

Det här tycker jag är ett jätteintressant klipp, eftersom det för mig belyser skillnaden ganska tydligt i vad jag är ute efter (givetvis utifrån utgångsläget just nu och vad man själv har att jobba med/har för preferenser, kommer aldrig kunna bli objektivt).
Jag tycker det ser väldigt harmoniskt och fint ut, balanserat, spänstigt, allmänt imponerande.

Haha men jag skulle ändå inte se det som ett ideal om det hade varit jag som suttit där, någon gång inom avlägsen framtid! ;) (alltså - jag kan beundra ridningen eftersom det är skickligt, även om det inte är något jag själv skulle vilja kopiera - jag skulle t ex inte vilja hoppa en 1.50-bana heller ens om jag kunde! :p)
Då kommer man in på de där detaljerna om "varför"? Vad är syftet med passagen? Vill vi ha en spänstig häst med vackert taktmässigt steg, eller har vi ett syfte med passagen? Jag som inte tävlar kommer alltid se syftet och effekten som det viktiga, hur det ser ut för ögat är faktiskt strunt samma, men skvallrar såklart om vilka effekter man får. Och då kan man ibland få känslan av att det "korrekta" går före effekten. Utifrån kommentarerna och utifrån det lilla man ser just i det här klippet. Det är verkligen pyttesmå saker, t ex att rumpan svajar i sidled (eller som en AR-tränare kanske hade sagt - hästen byter böjning i varje steg) och att spänsten och takten verkar komma före helheten i hur hästen använder sin kropp.
Men missförstå mig rätt nu - den har väldigt trevlig helhet. Det jag menar är att det ser ut som att man vill eftersträva ett färdigt resultat snarare än utnyttja passagen som träning. Eller allmänt sträva efter ett färdigt resultat tidigare än jag hade tyckt det var dags (väldigt spekulerande dock) Om någon är med på skillnaden? :)

Mycket trevlig ridning! :bow:
Jag vet inte ens om det är juste att jämföra det här med kadriljen, det blir en helt annan situation och en annan typ av häst. Men om vi säger såhär - yep, någon onödig spänning finns det garanterat och på ungefär samma sätt/samma grad. Men det spelar ingen roll eftersom hästen ser så positiv och "med" ut! :) Knappast något som stör formen heller, det är ju jobbet bakifrån som är det viktiga och det ser inte hämmat ut.
Kul att se också att han ger hästen tid i piruetten. Han verkar ha en härlig inställning till träning utifrån det man kan se i det här klippet! :)

jag förstår skillnaden - men ser fram emot en film från dig vad du tycker är rätt, eller mer rätt?

Flashlight´s senaste länk tyckte jag var betydligt mer rätt, särskilt ur den aspekten! :)

Jag tycker det är så kul att se "spjonget" i Hubertus leder, som också speglar sig i hästen. Jag tycker det är en underbar syn, alltsammans. För mig blir det inte så mkt bättre än så här.

Eller hur:idea:, man ser det så tydligt:bow:

Nu är jag bortrest och kommer tyvärr inte åt att läsa eller skriva, mer än tillfälligt!:( Så har inte hunnit läsa det senaste i tråden, tyvärr.

Totola: Vad kul att vi gillar samma film:laugh:

Tack Svea

Detta är för mig också det som är Klassisk Dressyr
Att säga att man gått från det till AR är för mig helt obegripligt :confused:

Både att tro att AR är bättre, eller ens att tro att man behärskar KD

För att återknyta till ett av mina inlägg tidigare i tråden så skiljer sig inte det så jättemkt från Hubbes senaste film som flash la in...

Däremot är det enorm skillnad på dessa två filmer och AR- filmerna

Där ser man tydligt hur mkt man missat och hoppat över i grunder och hela baletten så ja frågan är extremt berättigad dvs HUR kan man ens tro att man har gått från KD till AR, samt tro att man behärskar KD ?

Det är ju just denna biten och skillnaden som gjort att alla som har velat och är kapabla att komma vidare har gått ifrån AR eftersom dom helt enkelt insett att det inte går att komma vidare.... Sen hävdar en del att det visst går och bla blaha.. men än har vi inte sett det :cool:

Jag har inte så mycket att tillföra diskussionen känner jag men jag kan i alla fall säga att jag sitter och nickar instämmande till bl.a. flashlights och nu fios inlägg som verkligen känns igen för min del. :)

Tycker diskussionen är jättetrevlig, så som jag minns den från när jag var moderator (d.v.s. för eeeevigheter sedan...).

nej jag är helt med

Det tror jag Kottas skulle vara också - om jag förstått honom rätt :confused:
Jag har inte hört honom uttala sig om HUbbe specifikt, men bra ridning är bra ridning - sedan vill alla kalla just sin ridning - bra ridning - och det är ju ett problem :D

Jag frågade faktiskt om han hade en favorit - han svarade att det mer handlade om "differerent rides", och det har han ju rätt i :idea:

Den gamla farbrorn

Och vet du vad som är är jättehemskt :eek:

Att jag är hästmäniska - och du bara planetsrpingare...

Trots att du varit moderator (före guldmane? )

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 898
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka