Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Nej som sagt är det ingen perfekt video, det är inte meningen heller. Jag la in den till diskussionen om takt och energi, eftersom vissa fått uppfattningen att hästen inte behöver vara taktmässig eller ha energi inom AR. Vilket jag inte håller med om, därför visade jag denna video där man ser och hör hur de arbetar just med energy and rythm, och dessutom börjar se en förändring i kvalitén i ridningen i slutet av filmen, en liten förändring som inte gör det perfekt, men i alla fall en förändring. :D

Men det finns massor av filmer på den ryttaren och inte på nån (det var visserligen ett tag sen jag såg dem) händer särskilt mycket var gäller takt och energi utan det ser ungefär likadant ut rakt igenom och han ger henne heller inte verktygen (av det man hör) för att hon ska få till takt, mera rakriktning, mera sammankopling mellan hästens delar. Det verkar av det man ser vara mycket fokus på bak, bära bära bära. Men det andra får vara:confused:

Till Totola ang första filmen:
Så ser jag det (ovan till Ellyne). Och i mina ögon då, så blir resultatet som på den första filmen att den är lugn och fin och lydig men den är inte taktmässig, inte lösgjord och inte igenom i kroppen. Mjuk, lydig osv, joggar på, men det blir inte mer. (som du sa också som jag fattade det:confused:)

Man bör nog undvika att ha den filmen som ideal... :crazy:

Ja, inget ideal för mig iaf. Men är det ändå inte lite märkligt att inte äns Bent har kommit längre i sin ridning? Jag menar, han är ju ändå grundaren av AR.

Någon sa till mig, eller har jag läst det? Att AR är en bruksridning och att man kan ta till sig alla möjliga inriktiningar sedan, tex. dressyr, hopp, western. Så det kanske inte är meningen att man ska svälja konseptet med hull och hår -utan ta de bitarna man gillar och sedan lägga in från annat håll?

Om målet verkligen är den piaffen så vet jag inte om AR är ngt. för mig...

... men jag ska ändå rida för en välrekommenderad riddare och följa med henne på alla upptåg, ska nämligen flytta dit nästa år. Jag är öppen, men sväljer inte allt jag ser. Däremot vill jag lära mig mer om AR så att jag kan göra en rättvis bedömning.

Jag har sett Bent prestera utsökt ridning på elevers hästar, så det är ingen tvekan om att han kan ett och annat (annars hade jag inte åkt på så många kurser med honom).

Men just den där filmen ingen vidare bra reklam för AR. Då är killen som rider på den tyska mässan ett trevligare exempel på vad AR i sina ljusa stunder lyckas bra med, nämligen att trots allt få en mjuk ridning där häst och ryttare är på väg åt samma håll med små hjälper.

Sen tror jag dock att man måste komplettera med annat om man vill kunna ta sig till högre höjder i sin ridning.

Vi ser olika saker. Jag ser inte att den sitter ihop framifrån och bak. Den gör delvis som Bents häst och häver sig istället för arbetar sammansatt, den är inte igenom. Lugn, trevlig, lydig är den. Men det är räcker inte som kvalitet för mej. Den är inte ihopsatt och arbetar inte harmoniskt och igenom i kroppen, så som jag ser det. Alltså rörelserna är inte fria och harmoniska eftersom den inte sitter ihop, för mej är inte bara lugnet det harmoniska. Den är i spänningar i kroppen, trots lugnet.

Bents film talar för sej själv. :o Liksom många av hans filmer, jag har tittat på några nu.
Jag tycker att eleverna borde vara lite mer källkritiska till Bent. Båda de prickiga hästarna är mkt nervösa i sina munnar. bara det.....
Är det dressyr för hästens skull?
Ser hästen "stolt" ut?
Nej "pissed".

för att hästen ska se ut sådär krävs mkt... o även historia. Jag skulle inte tycka att jag red bra om hästen visade så stort missnöje!
Ser många frihetsdressyrhästar som ser ut på samma sätt. Jag har aldrig sett en glad häst se ut så.
Att de lyssnar på sin ryttare innebär att den rör sina öron- inte stryker dem bakåt.

Nej han verkar tycka att det är häftigt att rida i slowmotion i orena gångarter, mellandelspiruett där den ömsom kastar ut rumpan, backar, fastnar eller travar bak.

Han verkar som PK ha fått känsla för iberiska hästar som är bekväma att sitta på o har lätt för samling o egen bjudning

Senast ändrad:

Finns länk till honom från sidan 6 eller 7. Det är han med falken.

Det är fel på länken. Men om du ser en kille i tweed som rider på en tysk mässa och så småningom rider med en falk så är det killen med falken.

Apropå iberiska så har jag tittat på många filmer men inte hittat någon riktigt bra som exempel. Såg att flera som i den första filmen jag la in nästan hoppar upp med bakdelen i piruetterna:confused: Sen har de inte framåtbjudningen, det är bara bära som är fokuset, istället för ha pilbåge och kraften ur det, - så kommer de inte så lätt framåt sen:o

Det finns ju trevliga PRE som tävlar GP men minns inga namn så jag har inte hittat dem. Ett ekipage på Globen för två år sen var tex mkt trevligt i ridningen. Alltså för att få jämförelse med samma slags häst som i första klippet.

Karamelldrottningen:

Den här:

http://www.youtube.com/watch?v=ds8M914pBHU&feature=player_embedded

Senast ändrad av en moderator:

Måste lägga till att nu när jag tittade på den och jämförde med Bents så är det ju ändå stor skillnad till det bättre, men ändå inte alls något mål för mej.

Vore kul att se om det finns någon film på Bent där han visar annat:confused:

Nu känner jag bara några som rider för BB, men de har sunda inställningar. De tycker inte allt han säger och gör är jättebra, men de tycker mycket han gör är det. De ser honom som en av deras tränare helt enkelt.
Här på frorumet framställs det ibland som om hans elever skulle dyrka honom och allt han säger. Så verkar det inte vara i verkligheten. De pratar om honom på samma sätt som de flesta pratar om en tränare. varken mer eller mindre.

Jag gillar att träna på andra hästar än min egen, men förstår att inte alla tycker så. Det kanske är en rest från det tid då jag red flera hästar om dagen? Visst måste man checka av men det tar inte så lång stund.

Måste lägga till att nu när jag tittade på den och jämförde med Bents så är det ju ändå stor skillnad till det bättre, men ändå inte alls något mål för mej.

Vore kul att se om det finns någon film på Bent där han visar annat:confused:

Håller med! Stundtals såg det riktigt trevligt ut, men han får som inte med hela hästen alltid och takten är inte heller alltid korrekt. Jag önksar oxå mer "action", mer go i hästen. Men en klar förbättring än den lilla snutten på Bent.

Svårt att hitta filmer på Oliviera som jämförelse men här är en kort snutt som inte är alltför suddig i alla fall:

http://www.youtube.com/watch?v=HkjoGPhY-kQ&feature=related

Väldigt kort snutt tyvärr, men de flesta är alldeles för suddiga för att se så mycket.

Och HÄR har vi hästar som påminner om fågelmannens lilla spanjor tycker jag: Det de har är ändå en svikt i steget, trots att de inte har supertrav. Det var det jag saknade bla på den filmen, och det ser jag som bla resultat av bristen på de tre grundkvalitéerna. (Men andra ser säkert annat)

Obs att filmexemplen är lite plockade på måfå medan jag jobbar, för diskussionens skull. jag är medveten om att jämförelserna kan halta på många sätt!

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Det kanske kan vara kul att titta på lite dressyr som bottnar i verklig bruksridning som jämförelse?

http://www.youtube.com/watch?v=5895K-Xjupk

Kolla vilken energi och speed, och ändå så manövrerbar. Och i vissa av hindren så är det ju verkligen den lilla ytans ridkonst.

Jag önksar oxå mer "action", mer go i hästen. Men en klar förbättring än den lilla snutten på Bent.

Just det, och det är just det som avslöjar en riktig ryttare och en som inte är det...

För det är ju när detta kommer till som det blir svårt, all den energin och att inte då börja rida med handen... det är väl skitenkelt att rida på halvlång tygel när det inte finns något driv framåt.

Man ser ju på Bent där på PRE´n hur han direkt börjar fibbla med handen när hästen börjar gå på lite framåt, han tappar kontrollen över hästen direkt... och då rider han på stång :grin: Här avslöjar han sig direkt som ryttare att han inte har hästen ett skit på sätet och att hästen är i riktig framvikt.

Av alla filmer som visats här i tråden är det halvblodet som kommer närmast. Jag skulle vilja haft den lite längre och lägre i halsen, för nu blir det lite så att hon håller i lite för mkt. Hästen förblir ganska så opåverkad av detta eftersom den är så gymnastiserad men den fulla lösgjordheten har inte infunnit sig, men hey visa mig gärna en sådan film :angel:

Men jag vet inte hur gammal hästen är eller hur långt den kommit i sin utbildning, men vad som är svårt det är när hästen blir ihopkopplad och verkligen arbetar bakifrån det är då det svåra börjar, att kunna rida den med lång hals och näsan framme och jag kan lova att det inte finns många ryttare i världen som kan visa upp det..

För antingen så blir det att man måste hålla i lite för mkt tills halvhalterna kommer igenom mer och tills hästen börjar bära mer eller så tar man bort drivet bak helt så att det går att länga ut tygeln som tex Bent och alla andra AR-ryttare och många klassiska ridkonstryttare löser problemet.

Visa mig gärna en video på en ryttare som klarar både och !! Jag lovar, då får ni att göra ;)

Senast ändrad:

Vilket program att komma ihåg:eek:

Där har vi enhandsfattning av en orsak:bow: inte som en pose.

De har löst att kunna vända snabbt genom att flytta ut rumpan samtidigt- kanske är det där Bent har fått sina influenser:idea:

Sån där ridning kan jag bli impad av- hästen känner sin ryttare väl. Ett Team.

Fio. Tja.. du uttrycker dig så rätt o rakt:bow:

*KL*

Det kanske kan vara kul att titta på lite dressyr som bottnar i verklig bruksridning som jämförelse?

http://www.youtube.com/watch?v=5895K-Xjupk

Kolla vilken energi och speed, och ändå så manövrerbar. Och i vissa av hindren så är det ju verkligen den lilla ytans ridkonst.

Ha ha det var riktigt häftigt, en blandning av körningshinder och agility:D

Ja det kan jag beundra, och energin saknas inte heller. :) Man kan ju jämföra lite med tex polohästar och den andra bollsporten vad den nu heter:confused:

Jag undrar om det inte är bra att träna sånt, för balansen, annat att tänka på än att sitta och mycket kommer av sej själv. När ungarna var små gjorde vi föräldrar lite liknande lekar (men hade velat ha filmen då med inspiration:laugh:) med dem och deras kompisar, på sina ponnies. Runda tunnor, plocka upp saker, osv i två lag. Var jättenyttigt för deras balans:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka