Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Den har takt i trampet men sen:crazy:. den t o m lättar i bak o galoppen ska vi inte tala om. Man struntar i allt annat än trampet.
Energi? Vad ser du den förutom att den trampar ganska villigt.:confused:
Den ser inte ut att vilja framåt o därmed jobba mer på stället.

Fast där sätter man ju sedan fast dem i pelarerna o bättrar på det.:mad:

Singersymaskin i mina ögon. Inte gymnasticerad alls för att kunna röra sig bra o därmed kunna utföra rörelser dito.

Den har noll tillstymmelse till att vilja böja sina bakre ledgångar annat än kotorna.

Sätt på ljudet också så hör man vart han vill sträva med träningen.
Jag ser också många "fel" och som du säger; galoppen är ingen höjdare, hästen tappar takten och särskilt i början av filmen saknas rätta energin. Men på 1:15 börjar det ta sig. :idea:
Vem har sagt nåt om att använda pilarer?

Angående att få ner energin - så tänker jag också, att "ta ner energin" det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man sitter och tokbromsar eller allmänt håller tillbaka. Det kan vara så mycket mer mentalt, att "ta ner energin i hästen" t ex genom övningar där hästen får tänka. Kanske systematiskt jobba väldigt lugnt på en häst som inte kommit så långt och inte en massa övergångar om den redan är väldigt peppad för att få den coola ner, jobbar mycket med avslappning osv. Bara som exempel, du tog ju också upp en del.
Det är det jag menar med att jag inte ser något fel i sig med att ta ner energin om man inte känner att man kan hantera den, men så finns det bra sätt och mindre bra sätt, som med allt! :p

Nu vet jag inte om du har samma upplevelse, men för mig med toktaggad häst så har det hittills gått i vågor. Alldeles för mycket energi som inte går att kanalisera - alldeles för lite energi pga att det blivit för mycket åt andra hållet och hästen börjat "jobba" mer på riktigt, upplever det jobbigt - hästen blir starkare och tänder till igen, men mer hanterbart och på ett mer roligt sätt där man kan sitta och leka med att omvandla energin - helt död en solig dag eller efter att redan ha gått 1-2 tuffa pass en helg, måste "väckas upp" helt plötsligt med övergångar och lek med energi (success!! i det läget känns det iaf att när man höjer energin så går den till jobbet, inte till en massa annat) - pålle känner sig pigg, stark och utvilad, stimulerad mentalt och bjuder helt plötsligt själv till de svåra jobbiga lägena = guldläge! :)

Det är jätteintressant nu när det kommit till ett sånt stadie (men som sagt - mest pga värme eller ovanligt hård träning) där man ena gången får sitta och pumpa upp energinivån för att kunna göra det man normalt sett bara behöver omvandla rörelseenergin till. Ska man t ex få till en lika bra samlad rörelse (ex. skrittpiruett) så måste det pumpas upp i energinivå kanske 5 minuter i förväg, eller för att göra en bra travövergång för den delen. Medans nästa dag så är det mer en fråga om att hänga med själv och kunna lotsa hästen till det man hade tänkt, och att undvika att få spänning för att man INTE hänger med riktigt själv! :p

Ja men piaff tex tillhör inte uppvärmning (eller:confused: ) och jag tror inte han ser uppvisningen så och eftersom det nog är ett färdigt resultat han visar, gissar jag,:confused:

Han har säkert kommit långt jämfört med många... Så det beror ju på vad man förväntar sig av uppvisningen. Rent allmänt så uppvisar ju faktiskt inte uppvisningsridning perfekt dressyr utan mer "kolla, min pålle kan piaffera i takt med musiken i 10 minuter!!" - ish ;) (haha, nog för att jag skulle vara impad över det... men inte om man förväntar sig en perfekt piaff)

Hursomhelst - "uppvärmningsridning" ser jag också lite som förberedande för att kunna komma ett snäpp längre. Vare sig man ens lyckas med det under det ridpasset eller uppvisar klockrena förbättringar (om så bara ett par steg). Handlar det om häst under utbildning så tänker jag att det måste få ta TID. Även om man nu skulle sitta och göra allt rätt och lägga upp övningar för att träna upp, så kanske det tar 10 pass av tränande för att *poff* trilla bättre på plats. "Arbetspiafferna" som jag så fint döpt det till ser man kommer åt hästen ganska mycket, den ena spänner ju dessutom ihop sig som för att skydda sig precis i ett moment med bakbenet i backen. Skulle man pressa den hästen mer så TROR jag inte det skulle bli bättre för det, utan hästens fysik bör hinna med att anpassa sig, för att till slut klara av att använda en bättre teknik och kunna hänga ihop.
Så länge man ligger på gränsen iaf då och då under ett ridpass så bör man successivt ta sig framåt.

Bara lite spekulationer. :)

Du har förvisso rätt i en del av ditt resonemang, bara det att slutsatserna liksom inte passar ihop med varandra.
eftersom hästen grundrids/värms i ett lågintensivt, ganska basic format och knappast uppvisar kvaliteter som gör att den nått mkt längre, blir det jäkligt märkligt att då samtidigt hamna på piaff stadium mitt i värmnings basic nivån så att säga. Men återigen, där skiljer det sig ju vesäntligt mellan AR och KR, eftersom man ö.h.t inte börjar med såna rörelser innan man anser att man lyft från grundstadiet, med argument att hästen skall vara klar och ha de rätta förutsättningarna så att säga. Det är ju synvinkeln från det hållet. AR ryttarna hävdar att det går utmärkt att rida långa diagnonal slutor i trav och byta i vartannat samt piaffa, även om resten liksom inte riktigt sitter ihop än, eller om man bara hunnit till travarbetet och ingen galopp ö.h. t. så ja - det skiljer sig helt klart ang. hur man ser på det!

Så där mycket vikt i handen vill i alla fall inte jag ha när jag rider.
Det är förstås jobbigt att gå i korrekt form med nacken högst, men då föredrar jag i utbildningsfasen hellre låta hästen ha nosen framför lodplan än att ta in den bakom. Och att inte begära en hög form av en häst som inte klarar det, som du säger, för resultatet blir ju att den då sänker ryggen.

Med det argumentet har du knappast något att göra i piaffen, om det är läget hästen/ekipaget befinner sig på. Därav kritiken runt filmen : )

:confused: Det är inte jag som rider på filmen och det inte min häst...
Jag har inte diskuterat min hästs utbildningsnivå och träning utan bara kommenterat på de olika filmerna. ;)

Precis, det ÄR faktiskt en skillnad. Att man använder rörelser/övningar som just övningar, och kan hålla på och "träna" en rörelse i flera år utan att ha en tanke på att få ett färdigt resultat, utan komma åt just svagheter ur ett annat perspektiv.
Jag tror det är kanon att ha många verktyg att ta till. Inte låsa sig till för få, om man säger så, men ändå självklart försöka göra det man gör så bra och konstruktivt man kan, ha en plan bakom, och inte ge sig ut på så djupt vatten att det bara blir pannkaka.

Och jag respekterar att andra tycker det är helt fel väg att gå. ;)

det är jag väl medveten om att de tinte är du och inte din häst.

dina antaganden och analys väger väl lika tungt för den skull?

Håller med, tror de filmerna med den tjejen diskuterats förrut under samma tema faktiskt.

Japp det är en stor skillnad. vad skulle motivatorn och syftet vara, att träna samlingsgrad som krävs i en piaff, när hästen inte ens kan gå en 30 meters volt eller galoppera en raksida i ridhuset i balans och bärighet och harmoni?

Följer tråden med intresse och hoppar in med ett inlägg.
I mina amatörögon är film 1 (Schneider) mer lockande än film 2 (Totoola), och visar för mig trevligare ridning. Men ingen av filmerna visar mitt mål med ridning.
På första filmen gillar jag avspändheten och kommunikationen, men hästen sitter inte ihop, det glappar för mycket, dessutom trampar hästen förbi tyngdpunkten (i slutorna) vid flera tillfällen. Den har det typiska trippiga PRE-steget (som inte alla har, men varit eftersträvat hos den "gamla" modellen) och skulle behöva bättre takt.
Därför är det lite svårt att jämföra med halvblodet (?) på film 2 som naturligt har en helt annan takt. Men även om vissa saker är bättre där, tycker jag ändå inte det är eftersträvansvärt med den formen han uppvisar. Med tredje nackkotan som högsta punkt, dvs halsmusklerna jobbar inte fullt ut, hästen hänger sig i handen och på framdelen.

Den första har inte takt inget sväv i traven, den behöver inte ha supertrav men skulle kunna få mera kvalitet om man ens brydde sej om takten, inte bara tempo, som jag ser det.

Ja halvblodet är en helt annan häst som jag skrev, jag letade eg PRE men hittade ingen. Den här dök bara upp så jag tog den även om den bara visar en liten del av en träning.

Men hur kan du säga att ryttaren har mycket i handen och att hästen är på framdelen:confused: Om nån är på väg att trilla framåt är det ju den första hästen i travdelarna:confused:

Den andra tycker jag är bra exempel på en häst som är igenom och arbetar avspänt och harmoniskt. Det är inte bara typen av häst som gör att intrycket är så mycket mera harmoniskt. Det beror också på just att den arbetar igenom sin kropp inte som den första lite hit och dit och knyckigt och itu.

Men visst, man borde kunna hitta mer jämförbara hästar också.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag har väl lika stor rätt till en åsikt som vem som helst här, eller hur? Som jag skrev; "i mina amatörögon"... Jag förklarar det jag ser, efter min erfarenhet, på den andra filmen. Och jag ser en ryttare som ser ut att ha mycket i handen och en häst som går bakom lod. Med en förklaring från ryttaren och om man vet förutsättningarna bakom så skulle jag kunna förstå. Men när filmen läggs ut som nån slags förevisning om vad som är en korrekt och sund arbetsform reagerar jag. Och min åsikt verkar inte stämma överens med vissa andras här, men alla tycker vi olika som bekant, inget fel med det. Jag vet vad jag strävar efter i min ridning och det är väl inte samma som ni, om ni tycker det där är harmoniskt.

Piaffen var eg inte det jag mest tänkte att man skulle diskutera utan kvalitén rakt igenom. Menar du att du tyckte den första hästen sitter ihop igenom kroppen, (som du skrev) :confused:

För det är ju där det skiljer, spelar det nån roll eller inte? Är det ok bara hästen kan gå runt o se glad ut och trippa och vara av lite här och var, bara det går lite halvsakta eller helsakta och lugnt och den lyder fint.:confused:

Eller tror man att hästen där har de kvalitéer som vi talar om:confused:
Tänker man att hästen visst sitter ihop hela vägen? Eller behöver den inte göra det?

Det är intressant för att förstå diskussionen.:idea:

Men när filmen läggs ut som nån slags förevisning om vad som är en korrekt och sund arbetsform reagerar jag. Och min åsikt verkar inte stämma överens med vissa andras här, men alla tycker vi olika som bekant, inget fel med det. Jag vet vad jag strävar efter i min ridning och det är väl inte samma som ni, om ni tycker det där är harmoniskt.

Vad är en korrekt arbetsform för dej? Innebär en sträckt (och inte hängande) tygel för dej att den hänger på bettet? Eller hur vill du förklara det du säger?

Vad säger dej att det inte är harmoniskt? Förtydliga gärna. Om du jämför med din film, är den ridningen harmonisk för dej? Varför?

Tycker du att det är viktigt eller oviktigt att en häst arbetar igenom sin kropp och är ihopkopplad hela vägen?

Funderar och förmodligen har jag vant mig bort vid det där stödet man vill ha i vanlig dressyr... Vilket i mina ögon nu ser ut som en framtung häst som hänger sig på handen. Det kanske den inte gör. Vad vet jag. Men för mig ser det inte harmoniskt ut. Det är ingen självbärig form, och nej det är ju ingen "färdig" form är vi ju överens om. Men jag har gått ifrån det där att bära runt på hästens huvud - det får den faktiskt hålla upp själv. Att rida med det stödet ryttaren i filmen gör, och kalla det arbetsform när hästen går bakom lod... är för mig... lite lustigt. Jag skulle inte gå så långt som att kalla det dålig ridning dock.

Sen har jag inte påstått att video 1 är självbärig heller ska bara tilläggas... Hästen har tappat takt och hopkoppling men den får i alla fall bära runt på sitt eget huvud. Så. Inget stöd. Men nästan ingen kontakt heller för den delen, så det saknas ju.

Men vi rider väl olika och tänker olika. Antar jag.

Jag ser inte att den hänger i handen, utan har en kontakt. Det är ju skillnad. Hon balanserar upp den hela tiden och bär den inte alls, tycker jag. Den är i balans, helt enkelt.
Den andra skulle behövt mer kontakt. Bland annat. Att bara släppa innebär inte att den bär. Den faller ju iväg i sitt trippande och skulle behövt balanseras upp bättre. Den häver sig fram i galoppen.

Men vi ser nog olika.

Tror jag fått med de flesta svaren i mitt inlägg ovan. :)

Självklart är det viktigt att hästen arbetar igenom sig genom hela kroppen, det är bara märkligt att påstå motsatsen.

Harmoni i korta drag: Hästen och ryttaren arbetar tillsammans, kommunicerar med små medel, tygeln är en mjuk kontakt mellan mun och bakben. Hästen bär sig själv. Lätthet.

Jag tycker nog senaste videon är mer harmonisk, ja. (Men som sagt låååångt ifrån perfekt! La mest in den i syfte av takt och energi-diskussionen, som att det vore totalt oviktigt inom AR) Pga lättheten i kontakten, de arbetar med att stärka hästen aktivt för att bli mer självbärande.

Tygeln behöver inte vara hängande. Den behöver inte vara hårt sträckt eller spänd. Den ska bara förmedla en mjuk kontakt, och för det måste den ju vara lite sträckt. Tro inte att jag är anti tygelkontakt. :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka