Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR
Intressant det du skriver, men jag funderar på en sak - om hästen själv skapar hög energinivå och den är inte särskilt skolad, hur kanaliserar du då den för att sas inte strypa energin? Ordentligt framåt men med avstämningar?
Jag tycker det du skriver låter vettigt, men väldigt svårt i praktiken, särskilt om man utgår ifrån många olika hästar/ekipage.
Jag håller inte med om att energin inte kan komma tillbaka om man "stryper den". Beror nog på HUR om man systematiskt låser hästen t ex, och hur hästen är som personlighet. Men självklart är det alltid bättre att kanalisera än att ta bort, om man kan.
Jag vet att det är skitsvårt. Fråga mej, höll jag på att skriva
. Men det enda sättet är att få till balans/takt vilket i sej fungerar som spänningsreducerande. Då blir det lättare att lösgöra och där kommer mera avspänning och mera bra energi ur det.
Men det är svårt, ja. Det går aldrig att LÅSA hästen till avspänning
Det går inte att strypa eller bromsa ner med kraft, tycker jag. I alla fall inte min. Det blir bara fel resultat i så fall.
Min behöver tex få lite uppgifter att fundera över, att man växlar tempo, vägar, många övergångar, lägga in mycket sidvärts korta bitar, sen rakt ut, osv. Och sen det allra svåraste, att behålla sin egen balans och vara så med i rörelserna att man kan inverka och behålla en lätt hand även när hon försöker på alla sätt att få lägga sig på framåt och att behålla den grundläggande rakriktningen när hon vill orma sig ur den, tex. Ja tajmingen är svårare då.
Jo jag vill ta bort stressenergin. Jag vill ha arbetsenergin som kommer med avspändheten. I vårt fall när hon kommer till ro och fokuserar helt (som det har varit övervägande sista tiden tex).
Det är otroligt jobbigt och irriterande och tålamodprövande att sitta med spänningar och fel sorts energi. OM det är på den nivå som min häst har varit alltså. Jag har nu parallellt jobbat med massage mycket, tätt, bla vilket har lett till att djupare spänningar som legat kvar i muskler har släppt och massagen tror jag har lett till mera och lättare avspändhet i hela kroppen. Samt lugnande. (Vilket inte betyder att det är en mindre explosvi häst, men grundlugnare och lättare till avspänning)
Men en häst med hetsig, och vaksam läggning är otroligt svår. För vår del är det omgivningarna som påverkar mycket, är det tex att hästen vill fly undan svårigheter i arbetet eller illa passande utrustning eller andra problem är det förstås en annan sak. Det behöver man ju veta.
Men det jag menar är att rida med rädsla för att skapa energi är ingen lösning.
Rätt sorts energi behövs för att få grunderna och kunna arbeta rätt.
Sen är det som jag ser som så logiskt i det systemet att det ena ger det andra, kvalitéerna samverkar s a s. Och det finns inga genvägar
Skriver nu lite splittrad på jobbet så kanske blev svamligt men hinner inte kolla