Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Delvis KL
Äntligen har jag hittat en bild.. bara tyvärr, men...

Hästen är INTE förböjd o inte heller tvärar med både bak o fram.

Sen ser det tyvärr ut som hela ekipaget lutar inåt:crazy:

http://bok.markus.ridakademi.se/ridhandbok/bilder/nordis_3_spar.jpg

AR är tydligen till för att vara lugnt o helt avspännt.

För att få lite spänst med i det hela krävs energi.

alla hästar rör sig oengagerat/ markbundet utom de iberiska i galoppen.

för att man ska få spänst i kusen krävs det en viss anspänning från ryttaren.

Är inte helt med på vad du vill säga med bilden?
Kan du inte förtydliga lite :)

Lustigt det där. Min tränare brukar utnyttja tonus i ryttare till tonus i hästen, och är noga med att påpeka att samling och energi går hand i hand.
Sen kan det absolut se olika ut i praktiken, och det är ju för att ekipagen faktiskt har olika styrkor/svagheter och saker att träna på.

Men jag tror att om man inte har upplevt energi tillräckligt mycket på nära håll eller under sig (t ex energin som krävs för en skolgalopp) utan spänning så är det nog svårt att uppleva det som energi. Jämfört med energi i spänning.
Det är intressant att titta på westernhästar som måste vara väldigt duktiga på av och på gällande energi. Som ska vara riktigt coola för att på kommando kunna brassa på. Men en dressyrhäst ska ju inte använda det för att "brassa på" utan till att bära upp sin ryttare vilket ser mycket lugnare ut för ögat. Skillnaden är att i en jog t ex så vill man ju faktiskt ha låg energi, en häst som sparar sig, jämfört med mig som vill ha samma avslappnade "look" men med tonus.

Kanske är det också svårt för AR-ryttare som inte upplevt det/sett tillräckligt av den varan att förstå skillnaden i och nyttan av energi. Men- å andra sidan tror jag inte man har någon större nytta av det i början. Kan man inte använda energin rätt, då tycker jag mest det försvårar att ha mycket energi. Försvårar timingen och att behålla en avspänd häst, lätt att det omvandlas till överdriven skjutkraft som varken ryttare eller häst behärskar, om hästen har lätt för skjutkraft.

Jag tycker det är rena lyxen att rida en häst med låg energinivå. Man hinner faktiskt korrigera sig innan det redan hunnit bli ett- flera steg fel! :devil: För att sen kunna successivt "pumpa upp" energin som krävs för nästa moment, eller experimentera med sitt eget tonus och energinivå för att påverka hästens.

Jag har nu fått tag i en tränare som hållt på ett bra tag , ska prova mig fram och se om detta är vad jag söker :-) Jag vet inte med er andra men jag tycker det är SÅ viktigt att det "klickar" mellan mig och tränaren, att vi förstår varandra att jag känner att tränaren är med mig under hela passet och att jag får den hjälp och inspiration jag behöver för att kunna fortsätta själv hemma och visst man kanske kan kombinera tränare, men jag harbara blivet förvirrad och fått ändra på min ridning, helt otroligt vad det kan göra skillnad beroende på vem man rider för :-)

Totola, som vanligt tycker jag att du blandar ihop spänning och energi. Visserligen säger man slarvigt att en häst som spänner sej har överenergi men den energin som man vill ha i ridning är inte alls den sorten. Möjligen kan man omvandla den om man är skicklig men i de flesta fall kommer det bara att vara ett problem.

Kan man inte använda energin rätt, då tycker jag mest det försvårar att ha mycket energi. Försvårar timingen och att behålla en avspänd häst, lätt att det omvandlas till överdriven skjutkraft som varken ryttare eller häst behärskar, om hästen har lätt för skjutkraft.

Som sagt, du blandar ihop saker tyvärr. Om du satte dej in i utbildningsskalan skulle du förstå att grunderna takt (som är balans i rörelsen och att den arbetar någotsånär lika med sina bakben dvs inte är helt sned) och lösgjordhet -om du når dem - gör att du inte har de problem du beskriver. Ja det är svårt. Jag har fått jobba länge med det, min häst är mycket mycket energisk och med rejält påskjut. Men det finns inga genvägar via energilösa hästar:confused:

När du får balans och takt och lösgjordhet så kommer hästen att vara avspänd men ändå arbeta med energi. Den energin är framåtbjudningen, där hästen använder sin kropp på ett bättre sätt. Då går det inte i 180 framåt eller att hästen är superspänd, utan hästen använder sin kraft bättre, men utan stress. MEn det förutsätter att du erbjuder en mjuk kontakt som hästen går fram mot, och då kommer du att förstå betydelsen av kontakten för att hästen ska kunna använda sin energi och i kommunikationen med dej. Inte stöd - utan kontakt, ram.

Ja det är svårt. Men det finns inga genvägar dit via energilöshet eller trampa hit eller dit med bakben osv.

För mej är det så otroligt logiskt. Jag känner det i min häst varenda dag.
Och hon är varken optimal exteriört eller rörelsemässigt.

Men då undrar jag - rider du svår dressyr?

Vet inte varför den frågan kommer men, menar du om jag tränar på den nivån nu? Menar du om jag tävlar på den nivån? menar du om jag kan rida på den nivån alls?
Hur som helst så var det ett tag sedan jag red en svårklasshäst. Jag tränar inte på den nivån nu nej. Jag har inte tävlat på den nivån.

Roligt att den kommentaren kommer när du kommenterat en bild från markus hemsida. Markus är så jäkla noga med energin och är bekymrad över att han stöter på ryttare som verkar ha missuppfattat detta med AR och rider med brist på enrigi.

KL
Totola och Flashlight pratar om samma sak här ovan men på helt olika sätt. Innebörden är faktiskt den samma. Intressant att läsa, men tråkigt att inte budskapet går fram. Man pratar olika språk.

Totola: Nej det är inte lyx för alla att ha en häst med låg energinivå. Det är satans så svårt. :D(tycker jag) Jag tycker det är mycket enklare med en häst som har hög energinivå. Det är en riktig utmaning för mig.:)

Senast ändrad:

Vet inte varför den frågan kommer men, menar du om jag tränar på den nivån nu? Menar du om jag tävlar på den nivån? menar du om jag kan rida på den nivån alls?
Hur som helst så var det ett tag sedan jag red en svårklasshäst. Jag tränar inte på den nivån nu nej. Jag har inte tävlat på den nivån.

Vad sa du nu, måste bara förstå? Säger du att du har tränat på svårklassnivå? Eller suttit på en svårklasshäst? Viss skillnad, men det blev lite oklart.

Innebörden är faktiskt den samma

Nej det är inte samma innebörd. Jag förstår vad Totola menar, (tror jag), men Totola pratar ändå om energi som finns eller inte finns, som kan vara en nackdel för ryttaren och som ryttaren inte har "nytta av" i början. Då handlar det om spänningsenergi.

Möjligen missförstod jag Totola.

Hur kan jag ha missförstått när jag uttryckligen beskriver att jag inte tycker man ska ha mer energi än man kan omvandla (använda sig av) ?
Och uttryckligen skriver skillnaden mellan energi = spänning och energi = jobb.

Det finns olika grader av allt och jag tror helt enkelt det är vanligast att se energi som också används till spänning, i varierande grader, eller till påskjut framåt. Mindre vanligt att se bärighet utan särskilt mycket påskjut framåt och utan spänning, därav tror jag det är lätt att luras att tro att även det är energifattigt om man inte utgår ifrån hållningstonus och vinkling bak, i kombination med att den inte "stannar av" när det kommer till något jobbigare för då blev det uppenbarligen för lite energi till vad som begärdes.

Roligt att den kommentaren kommer när du kommenterat en bild från markus hemsida. Markus är så jäkla noga med energin och är bekymrad över att han stöter på ryttare som verkar ha missuppfattat detta med AR och rider med brist på enrigi.

KL
Totola och Flashlight pratar om samma sak här ovan men på helt olika sätt. Innebörden är faktiskt den samma. Intressant att läsa, men tråkigt att inte budskapet går fram. Man pratar olika språk.

Totola: Nej det är inte lyx för alla att ha en häst med låg energinivå. Det är satans så svårt. :D(tycker jag) Jag tycker det är mycket enklare med en häst som har hög energinivå. Det är en riktig utmaning för mig.:)
Det är väl det som är kruxet- att kunna bruka energin hos hästen o kanalisera den rätt.

Kan man inte det brukar de bromsas o sen är det svårt att få hästen att vilja lära om. Det är det som halvhalterna är till för- att inte bromsa utan bara rätta till balansen. Det är bättre att motionera av kusen o sen rida en massa övergångar- för att inte "bli kvar i handen" eller byta till ett skarpt bett som den är rädd för. Däremellan får inte hästen bli lång o framtung igen- effekten av halvhalten går helt förlorad.

samma sak där man driver den framåt- ur den erhållna lilla samlingen.

Jag brukar säga att man inte får skapa mer energi än vad man klarar av att bruka. Har hästen egen energi får man inte strypa den så förutsättningarna blir det omvända.

"sökningen" till lång o låg är bara början- sen måste man tänka om. Den kan inte både samla sig OCH var låg i formen. Formen ska vara avhängig av hur övriga hästen arbetar.

Senast ändrad:

För mig som har en pålle med hög energinivå så blir det lyx att ibland sätta sig på kusar med låg energinivå! ;)
Man slipper tänka lika snabbt och vara med varje millisekund, hinner tänka/känna mer i varje steg sas och kanske t o m ta en time-out om man behöver tid att reflektera.
Att boosta upp energinivån tycker jag inte är så svårt, bara man inte är så kräsen med att det går *pang* direkt utan kan få ta en kvart i förberedelser i värsta fall.

Intressant det du skriver, men jag funderar på en sak - om hästen själv skapar hög energinivå och den är inte särskilt skolad, hur kanaliserar du då den för att sas inte strypa energin? Ordentligt framåt men med avstämningar?

Jag tycker det du skriver låter vettigt, men väldigt svårt i praktiken, särskilt om man utgår ifrån många olika hästar/ekipage.
Jag håller inte med om att energin inte kan komma tillbaka om man "stryper den". Beror nog på HUR om man systematiskt låser hästen t ex, och hur hästen är som personlighet. Men självklart är det alltid bättre att kanalisera än att ta bort, om man kan.

Fast jag tror Flashlight är inne på att du tenderar att tänka på din häst som att den har mycket arbetsenergi, medans för mig, så har din häst främst stress och spändhetsenergi. De ridfilmer/bilder jag sett så har inte hästen särskilt mycket (arbets) energi i sig alls. Så det BLIR två skilda saker att diskutera.

Det är väl det som är kruxet- att kunna bruka energin hos hästen o kanalisera den rätt.
Japp. Det är därför jag tycker det är lättare att rida hästar där jag kan förvalta energin som finns. Får gärna finnas mycket. På hästar som har låg energinivå är det jättesvårt tycker jag. Det är ju olika från person till person. Totola tex verkar ha lättare för lågenergihästar.
Kan man inte det brukar de bromsas o sen är det svårt att få hästen att vilja lära om. Det är det som halvhalterna är till för- att inte bromsa utan bara rätta till balansen. Det är bättre att motionera av kusen o sen rida en massa övergångar- för att inte "bli kvar i handen" eller byta till ett skarpt bett som den är rädd för.
Jag antar att du menar att det är så oerfarna ryttare gör. ??
Låter inte bra.

"sökningen" till lång o låg är bara början- sen måste man tänka om. Den kan inte både samla sig OCH var låg i formen. Formen ska vara avhängig av hur övriga hästen arbetar.
Ja visst. Formen ska vara ändamålsenlig för respektive häst. (men är inte det väldigt självklart?)

Båda delarna. Men det var ett tag sedan sist.
När jag red svårklasshästar så var ju träningen på den nivån också. inte så konstigt.

Eftersom jag pratar både "dressyrspråket" och "AR språket" (fånigt beskrivet, men man fattar nog vad jag menar) så förstår jag vad ni båda säger och hur ni menar. Det har samma innebörd för mig, men är beskrivet på väldigt olika sätt. Både orden och infallsvinklarna är olika.

Intressant det du skriver, men jag funderar på en sak - om hästen själv skapar hög energinivå och den är inte särskilt skolad, hur kanaliserar du då den för att sas inte strypa energin? Ordentligt framåt men med avstämningar?

Jag tycker det du skriver låter vettigt, men väldigt svårt i praktiken, särskilt om man utgår ifrån många olika hästar/ekipage.
Jag håller inte med om att energin inte kan komma tillbaka om man "stryper den". Beror nog på HUR om man systematiskt låser hästen t ex, och hur hästen är som personlighet. Men självklart är det alltid bättre att kanalisera än att ta bort, om man kan.

Jag vet att det är skitsvårt. Fråga mej, höll jag på att skriva:D. Men det enda sättet är att få till balans/takt vilket i sej fungerar som spänningsreducerande. Då blir det lättare att lösgöra och där kommer mera avspänning och mera bra energi ur det. :idea:

Men det är svårt, ja. Det går aldrig att LÅSA hästen till avspänning:confused: Det går inte att strypa eller bromsa ner med kraft, tycker jag. I alla fall inte min. Det blir bara fel resultat i så fall.

Min behöver tex få lite uppgifter att fundera över, att man växlar tempo, vägar, många övergångar, lägga in mycket sidvärts korta bitar, sen rakt ut, osv. Och sen det allra svåraste, att behålla sin egen balans och vara så med i rörelserna att man kan inverka och behålla en lätt hand även när hon försöker på alla sätt att få lägga sig på framåt och att behålla den grundläggande rakriktningen när hon vill orma sig ur den, tex. Ja tajmingen är svårare då.:(

Jo jag vill ta bort stressenergin. Jag vill ha arbetsenergin som kommer med avspändheten. I vårt fall när hon kommer till ro och fokuserar helt (som det har varit övervägande sista tiden tex).

Det är otroligt jobbigt och irriterande och tålamodprövande att sitta med spänningar och fel sorts energi. OM det är på den nivå som min häst har varit alltså. Jag har nu parallellt jobbat med massage mycket, tätt, bla vilket har lett till att djupare spänningar som legat kvar i muskler har släppt och massagen tror jag har lett till mera och lättare avspändhet i hela kroppen. Samt lugnande. (Vilket inte betyder att det är en mindre explosvi häst, men grundlugnare och lättare till avspänning)

Men en häst med hetsig, och vaksam läggning är otroligt svår. För vår del är det omgivningarna som påverkar mycket, är det tex att hästen vill fly undan svårigheter i arbetet eller illa passande utrustning eller andra problem är det förstås en annan sak. Det behöver man ju veta.

Men det jag menar är att rida med rädsla för att skapa energi är ingen lösning.
Rätt sorts energi behövs för att få grunderna och kunna arbeta rätt.:idea: Sen är det som jag ser som så logiskt i det systemet att det ena ger det andra, kvalitéerna samverkar s a s. Och det finns inga genvägar:idea:

Skriver nu lite splittrad på jobbet så kanske blev svamligt men hinner inte kolla:o

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka