Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Ang. trappan känns det konstigt när man petar vid sadelgjordsläget för att få den att böja sig, men sedan uppsuttet står innerskänkeln rätt ut. jo på både Bent o eleverna.
Hästen måste ju ha ngt att kunna böja sig runt.

Och jag som rider för Bent vet hur viktig han menar att innerskänkeln är. Mellan Bentkurserna rider jag för Carina, och hon brukar säga att man ska tänka att innerskänkeln är en lyktstolpe som hästen ska böja sig runt.

Det beror kanske på hur och med vilka man pratar då. De jag träffar bryr sig verkligen inte så mycket - även om de på äkta macho-manér förstås tycker att de vet bäst! Däremot förklarar de inte vad de står för genom att påvisa var det brister i andra system.

Fast nu vet jag förstås inte bakom vilka kulisser du menar :)

När dom är privata/själva och inte pratar offentligt.

Jag har även upplevt att de är kritiska till det "tyska systemet" .... Men att de har haft en väldig respekt för hästen de tränar och förmåga att sitta upp på "vilken häst som helst" och få den vacker!

Måste bara säga att jag tycker du skriver otroligt vettiga inlägg!!
Det är så otroligt lätt att smutskasta människor bakom sin anonymitet på ett forum, vilket den här tråden tyvärr är ett bra exempel på. Du verkar däremot för en positiv nyanserad anda! Keep up the good work!
Kod:

men är saklig kritik detsamma som att smutskasta?

Man kan placera denna diskussion i andra sammanhang
barfotametoder versus utbildade hovlslagare
eller en del NH människor som undervisar helt efter eget påhitt, och inte alls har en förankring i vare sig etologi eller inlärningspsykologi

Båda oavnstående exempel "förför" också på ett känslomässigt plan, däremot förstår jag ju givetvis att det är jobbigt när det man gillar kritiseras, men detta ställe är ju det enda där det går att diskutera offentligt.

Vore det högre i tak så kunde vi kanske diskutera vad som skiljer riktig kunskap och folk som vill tjäna pengar och göra sig ett namn

Efteråt är det lätt att veta - men hur vet man innan?

Och angående anonymitet, det går lätt att lista ut vem både fio och jag är, jag står tom här med förnamn.

Senast ändrad:

Måste bara säga att jag tycker du skriver otroligt vettiga inlägg!!
Det är så otroligt lätt att smutskasta människor bakom sin anonymitet på ett forum, vilket den här tråden tyvärr är ett bra exempel på. Du verkar däremot för en positiv nyanserad anda! Keep up the good work!

Smutskasta:confused: Kom med argument och diskutera istället! Du är väl lika anonym du? Och det jag har skrivit kan jag mcyket väl göra under eget namn vilken dag som helst. Men jag tänker inte skriva namn och adress under alla inlägg eftersom det är ett internetforum med allt vad det innebär. Tänker du?

Det lät minst sagt motsägelsefullt för en piaff kan inte vara bra om det inte finns någon pilbåge.

True, men hästar har rätt lätt att hajja vad ryttaren vill i Piaff så många sätter sig per automatik, och därför är piaff så ointressantsom rörelse tycker jag

Den rör sig ju inte framåt och har inget svävmoment som sådant så hästen har inte så svårt hålla ihop sig, det är svävmomentet som ställer krav på bålstabilitet

Och ändå - takt, lösgjordhet och kontakt med bettet betonar BB på alla sina kurser. Vi som rider för honom vet det. Elever som hoppat över grunderna får börja på ruta 1 igen.

Har du själv ridit för honom?

Men att säga det är inte samma sak som att göra det eller kunna lära ut.
jag har haft god behållning av Bents första bok för några år sedan och även jag har varit förförd, och svalt betet med hull och hår, men sedan har jag sett en massa ridning och ändrat mig

Jag vill inte rida för honom, då han inte påpekar de rätt uppenbara fel som ryttarna gör, och att han släpper igenom vissa riddare får mig att undra om han skrattar hela vägen till banken:crazy:

Jag vill inte ha en tränare som får mig att känna mig bra.
Jag vill ha en som får mig att bli bättre, genom att ta tag i mina brister. Men för att hjälpa mig med dem så måste man se dem - och ha en plan för att lära mig alternativt agerande.

Jag vill ha en som SER vad man gör för fel. Annars är det ju bortkastade pengar. Vem som helst kan läsa högt ur en ridlära och tala om hur man skall göra, men att hjälpa en reda ut det när det inte funkar
det är en annan femma...

i wanna get down and dirty, och ta tag i problemen jag

Och det är där det är en bra ide att ha någon form av beridarutbildning i ryggen, då har man inte bara fått till livs sina egna erfarenheter utan generationers erfarenheter ang både vilka fel ryttare gör, och de har ofta en hel handfull övningar som kan hjälpa en

Senast ändrad:

När dom är privata/själva och inte pratar offentligt.

Jag har inte varit på så många ställen och du har säkert rätt. Min (inte alls genomtänkta) teori har varit (utifrån mina egenupplevda erfarenheter som alltså ÄR begränsade) att de har så starka egna (levande) traditioner från ex vis tjurfäktning och sina lusitanos att jämförelser inte intresserar dem så mycket.

Jag har även upplevt att de är kritiska till det "tyska systemet" .... Men att de har haft en väldig respekt för hästen de tränar och förmåga att sitta upp på "vilken häst som helst" och få den vacker!

Du har säkert rätt att många är kritiska till mycket. Jag har mer upplevt att de inte bryr sig så mycket och tycker att dessa diskussioner och frågeställningar är ointressanta. Lite "det som funkar funkar" som någon skrev.

Det är det sista du skrev (att de "får hästen vacker" när de sitter upp på den)som var det första jag föll för.

Om jag vill rida med enhandsfattning,och mer med kroppen, då känns det som att jag ska inrikta mig mer åt AR än klassisk ridkonst, vad tror ni om det?Jag är SÅ förvirrad, för jag har lärt mig jätte mkt inom den klassiska ridkonsten, men jag vill jobba hästen mer för hand och göra mycket från backen som överförs till ryggen och i sluändan rida med en hand....inom den klassiska ridkonsten har jag fått underbart bra övningar och blivet en bättre ryttare, men inom AR är det lite mer fokus på böjning som jag gillar, då jag själv sett mer förändring på dom egna hästarna, mer följsamhet, mer skolor så man verkligen stärker upp hästen, men inom den klassiska fått mer energi....gu va svårt jag skulle vilja ha en kombination av detta, då skulle jag bli nöjd :-)

Du kan ju kombinera själv när du tränar hemma? :)
Egentligen tycker jag en riktigt duktig tränare bör kunna anpassa sig till elevens egen känsla för hästen och mål (önskemål). Inte böja sig om det är något man tycker går åt fel håll, men kompromissa och styra om så man får övningar som passar helt enkelt. :)
Det är ju liksom inget revolutionerande konstigt som eg. går emot någon disciplin du beskriver.

Men du vet säkert om att PK har utbildning från slutet av 1960 talet, även utbildad ridskolelärare, tävlat i hoppning och sedan fick erbjudande om att jobba för Cadre Noir i Samur. Det är sedan för de 13 år som han jobbade där som han är mest känd här men jag tror han lärt sig både ett och annat genom livet. Varför ska han vara ett undantag...

Jag tror han är otroligt kunnig och att han lärt sig betydligt mer än "bara" hyggliga piaffer...
Sedan hur det ser ut på en första clinic säger inte så mycket, det brukar visa sig andra gången om poletten har ramlat ner. Det är ju därför det är så kul att se när läraren sitter upp och rider då blir det ju tydligt åt vilket håll han vill få ekipaget!

Och jag som rider för Bent vet hur viktig han menar att innerskänkeln är. Mellan Bentkurserna rider jag för Carina, och hon brukar säga att man ska tänka att innerskänkeln är en lyktstolpe som hästen ska böja sig runt.

Det sa alltid ridskolechefen på ridskolan också (på 80-talet) Mycket är likadant.

Vi har väl olika erfarenhet av piaff helt enkelt. jag tycker det är väldigt bra styrketräning för hästen. Jag ser helst att hästen går något framåt (inte mycket) istället för att vara helt på stället. Hellre lite framåt än att riskera bakåttänkande. Bjudningen och energin är viktig, jag helt nödvändigt för att det ska bli ett bra resultat. Slutmålet piaff är inte det viktigaste för mig utan den träning det ger att komma närmare och närmare. (Visst är det också roligt att komma ända fram, men inte det viktigaste.)
Att få en häst som bara trampar på stället med frambenen långt inunder sig och utan svingande rygg är inte vad jag är ute efter. Tyvärr kan man se det även bland eliten. vissa hästar trampar febrilt med benen och har inte överlinjen engagerad. Jag vill ha en häst som hänger ihop bakifrån och fram, sätter sig mera, (vinklar) och bär mera vikt på sina bakben.

Jag vill ha en som får mig att bli bättre, genom att ta tag i mina brister. Men för att hjälpa mig med dem så måste man se dem - och ha en plan för att lära mig alternativt agerande.

Jag vill ha en som SER vad man gör för fel. Annars är det ju bortkastade pengar. Vem som helst kan läsa högt ur en ridlära och tala om hur man skall göra, men att hjälpa en reda ut det när det inte funkar
det är en annan femma...

i wanna get down and dirty, och ta tag i problemen jag
bra beskrivet. :)

Om jag vill rida med enhandsfattning,och mer med kroppen, då känns det som att jag ska inrikta mig mer åt AR än klassisk ridkonst, vad tror ni om det?Jag är SÅ förvirrad, för jag har lärt mig jätte mkt inom den klassiska ridkonsten, men jag vill jobba hästen mer för hand och göra mycket från backen som överförs till ryggen och i sluändan rida med en hand....inom den klassiska ridkonsten har jag fått underbart bra övningar och blivet en bättre ryttare, men inom AR är det lite mer fokus på böjning som jag gillar, då jag själv sett mer förändring på dom egna hästarna, mer följsamhet, mer skolor så man verkligen stärker upp hästen, men inom den klassiska fått mer energi....gu va svårt jag skulle vilja ha en kombination av detta, då skulle jag bli nöjd :-)

Men vad är egentligen skillnaden? Vilka tränare hör till vilket i så fall? Mina tränare säger klassisk/akademisk ridkonst. Även jag själv tycker att det är samma sak. Jag hittar ingen skillnad i böcker heller. (BB skriver ju om den klassiska utbildningstrappan och den klassiska ridningen i sina böcker tex)
Eftersom jag aldrig känner igen mig i beskrivning av AR här på forumet (av de som inte tränar så själva) så kanske det inte är det jag håller på med helt enkelt. Det kanske är klassisk ridkonst jag håller på med? Mina tränare är elever till bland annat BB, men det verkar ju inte spela någon roll. Dock blir jag fundersam eftersom Immer som själv rider för BB brukar beskriva precis som jag upplever det. Hon är ju hans elev och eftersom begreppet AR kommer från honom så får jag inte ihop detta.

Senast ändrad:

Jag vill inte rida för honom, då han inte påpekar de rätt uppenbara fel som ryttarna gör, och att han släpper igenom vissa riddare får mig att undra om han skrattar hela vägen till banken:crazy:

Hur länge sedan var det du deltog i en kurs med Bent? Jag började rida för honom för fyra år sedan och han har dels påpekat mina fel, dels hjälpt mig framåt oerhört mycket.
Vad gäller riddarna ligger det kanske någon sanning i det. Men numera är kraven mycket högre och det är inte så lätt att bli godkänd.

Och det är där det är en bra ide att ha någon form av beridarutbildning i ryggen, då har man inte bara fått till livs sina egna erfarenheter utan generationers erfarenheter ang både vilka fel ryttare gör, och de har ofta en hel handfull övningar som kan hjälpa en

Bent har en gedigen utbildning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka