Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR
Jag blir också förvirrad bland trådarna och tycker att det är öppna dörrar som slås in. Jag läser och läser och tänker - ja, och......? Vem är det (konkret) som är emot vad här egentligen?
Kan vara värmen här också.....
Jag har sett en massa tränare, och som flash skriver, man ska inte förkasta saker man inte satt sig in i, och jag har verkligen varit öppen och åkt på allt och försökt ha en massa kunskapskällor, och lyssnat och lärt av många
Men den sista jag gick på var Philippe Karl och jag ledsnade på att man "marknadsför" sin egen metod genom att dissa andra och framhålla sin egen som så unik och revolutionerande
Och framför allt så slänger man sig med en massa flotta termer, och PK säger sig bygga på Biomekanik, men samtidigt så refererar han till biomekanisk kunskap från 1800 - talet
Hur nyskapande är det
Han liksom flera har
varit på ett större institut, men "kan bättre själv" och undervisar inte som det institut han varit på
Ändå kallar han sitt system Klassiskt - varför - jo för det låter fint
Jag tycker han sa många bra saker på sin clinic, men jag ledsnar på de som har så lite innehåll i sitt kunnande att den måste dölja det med en massa babbel.
Han var dessutom helt ointresserad/okunnig om pilbågen, och ser man hans videos så är han heller inte intresserad av att sätta ihop hästen.
Däremot är han bra på Piaffer, men det har han förmodligen lärt på Samur
PÅ samma clinic befann sig en massa CS elever som gått många år, och inte kunde uppvisa att det hade varit värt pengarna. Det såg inte ut som annat än vilken ridskola som helst, och de kunde inte tillgodogöra sig undervisningen
inte heller CD som uppvisade ren RollKur ridning, och var en av dem som fick plocka ur stången, det plockades stång på stång på stång. Om denne ryttare inte ens kan rida sina egna hästar i balans, utan det mer liknar galet sken. HUR ska denne kunna undervisa andra i det då. Och HUR tänker man när man startar ett ridinstitut då - om man inte ens kan utbilda en häst till lätt C nivå.
Om man gång på gång ser ryttare som är utbildade av folk som uppfunnit sin egen stil, hamna hos en något större tränare och som får revidera allt.
Kottas är en som inte skräder orden - utan kan gång på gång fråga
VAR har du lärt dig det????? Och vad han har sagt om Bent ska jag inte upprepa.
Visst ska alla få gå sin egen väg och välja själv, frågan är vilken nytta de har av den längre fram
jag har själv samma erfarenhet som ovan nämnda ryttare, inte från en uppfinnare utan från den traditionella ridningen i Sverige som så totalt har missuppfattat många saker. Även jag har fått sudda ut 17 års felaktig ridning.
Jag känner mig lurad - och jag blir beklämd när andra blir lurade.
Oftast handlar det om brist på kunnande, och det är ju en sak, men när man spelar på mänskliga psykologiska behov för sin födkrok, nä då går det för långt
Så konkret; JAG är emot TASKSPELERI (sorry för min uråldriga svenska) oavsett vem som sysslar med det. Nu råkade jag använde Pk's clinic som exempel, men han är ingalunda värst