Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

ja det var visst nån här ja ocxh startade en annan tråd...

Ja jag läser första sidan och det låter så unikt, men det finns ett flertal tränare som kopplar ihop feldenkreis med ridning. Jackos tex bara för att nämna en

Hela den här alternativ svängen är väldigt bra på att svänga sig med fina ord, så allt låter så himla flott och fint. Jag har sett tanten rida både på barockdagar och där hon varit elev på clinics.

Jag tror fio har tränat för henne för länge sedan

Ja det var visst det...:confused: Vad har det med detta att göra?

Det jag reagerade på var att du hävdade att hon "uppfunnit" nått och att du uttalar dig generellt negativt och alltid tycks vilja alienera vägar som inte är din egen :confused:

Förövrigt faller det väl ur trådens ämne, finns på PM om det är nått mer du vill säga just till mig.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Jag har inte hävdat - utan jag tycker det framställs så. Vilket även Immer antydde att det handlade om - att hitta nya vägar

Och det har inte med mina egna vägar att göra, det finns en massa vägar som inte är mina men som har en mer solid grund och ett bättre generellt anseende, och som inte gör så högtravande anspråk utan presterar istället

Jag har en kompis som brukar kalla det "mycket snack och lite verkstad" när folk presenterar sin verksamhet så förmätet och pretentiöst
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

*kl*
..// Även bland BB´s elever (Riddarna) finns det ju olika inriktningar och olika stilar. Personligen föredrar jag de som blandar in mest "eget" men med kunskaper och ett system bakom, dvs inte något okvalificerat hopkok. För att jag upplever de jag stött på/ridit för som mer realistisk syn på hästen och med en större vidd. Är det något sådant man kan kalla Klassisk Ridkonst så föredrar jag mao den..//

..//Som ryttare utvecklas man ju förhoppningsvis och kan mer och mer avgöra om det är dags att leta ny instruktör och nya inspirationskällor. Det som var kanon som nybörjare kanske inte är kanon efter 2 år..//

Jag håller med. Fast man justerar också sitt "tyck" utifrån de hästar man har att göra med. Så klart att man inte kan jämföra att utbilda en ridtravare, islandshäst eller lusitano "rakt av"!

Jag har två huvudinvändningar mot saker jag möter inom AR-världen och det är dels att vikten och effekterna av "bjudning" inte betonas mer samt att en del ryttare jobbar på tok för länge och för mycket "framåt-neråt". F ö tränar ex vis min dotter både för en "AR-tränare med egen profil" och för "portugiser" och ser verkligen ingen större konflikt i det. Och snart ska vi iväg på clinic med Paul Balasik - och får säkert inspiration även därifrån.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Jag har funderat rätt mycket på just det där. Röd tråd i grundutbildningen i all ära, men grundförutsättningarna är inte lika för alla ekipage. När jag ridit i den klassiska dressyren har det varit mycket "övertempo" för att sedan kunna fånga upp och engagera. Nu har jag en insutten travare som kom från banan förra året. Hon var för det första felmusklad, vilket skiljer sig från de "oförstörda" unghästar jag ridit in. Det har tagit ett år att muskla om henne ungefär. Sedan har vi tempogrejen: att rida henne i övertempo är direkt kontraproduktivt. Dels för att det blir onödigt svårt för henne att kontrollera sin kropp och dels för psyket. Prio ett på henne är avslappning och sedan behöver takt och tempo komma som nr 2 och 3. Efter det kommer gymnasticering för att öka smidigheten osv. Då har jag inte ens tagit upp inlärning av tygel-, sits- och skänkelhjälper, som jag upplevt varit väldigt enkla att lära in på oridna unghästar. Den nya damen är en helt annan nöt och den akademiska utbildningsstegen tror jag passar oss bättre. Jag ser inga konstigheter med att få ihop det i slutänden ändå, till mitt mål som är en hållbar och en för ridning rättmusklad häst, som är följsam och positiv.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Övertempo är det aldrig fråga om- bara vad som är bäst för hästen.

Travare är inte ridhästar o måste skolas till det. De har ofta svårt med både bra trav o definitivt med galopparbete (otaktmässiga i båda) o skulle egentligen ridas till av skickliga beridare innan gemene man köper dem.
FÅ köper dessa för att de är så fina rid/ tävlingshästar, utan billiga ofta ganska väluppfostrade okomplicerade individer
För dessa o andra hästar/ ryttare som har det svårare för sig kan AR visst vara ngt för. att lära sig lugna ner sig o hitta en arbetsform.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Det är ju individen och dess egna upplevelse som är viktig. Alla människor står där de står i kunskapstrappan, och den som nu än hjälper individen att ta ett steg till, tycker jag ska få en eloge!

Jag tycker det är synd att det inte finns mer öppenhet och glädje för att det finns olika former för kunskapsinhämtning om häst och ridning. Hurra för fler sätt att tänka!!! :bump:
[/QUOTE]

och hurra för dig som beskriver detta så bra!!:bow::bow:
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Till ursprungsfrågan: Jag tänker också "ren AR" som något som är så likt BB´s egen linje som möjligt.
Tänker jag utifrån den enda AR-tränare jag ridit för som faktiskt påstått sig följa BB´s lära fullt ut.
Även bland BB´s elever (Riddarna) finns det ju olika inriktningar och olika stilar. Personligen föredrar jag de som blandar in mest "eget" men med kunskaper och ett system bakom, dvs inte något okvalificerat hopkok. För att jag upplever de jag stött på/ridit för som mer realistisk syn på hästen och med en större vidd. Är det något sådant man kan kalla Klassisk Ridkonst så föredrar jag mao den.
En tanke om det: Jag har varit på kurser för tre av Bents elever. Två av dem undervisar väldigt lika även om de lägger fokus på olika saker. Den tredje undervisar ganska annorlunda. Där är det teknik som är i fokus hela tiden. menar inte att det ena är bättre än det andra, men även BBs elever undervisar olika så vad som är "ren AR" är svårt att se för mig. Det finns liksom ingen synlig gräns. Själv har jag ju min dressyrbakgrund som jag har med mig hela tiden. Alla har ju sin bakgrund och därför tycker jag det går i varandra hela tiden. Tittar man på bokstavstränarna så undervisar ju de otroligt olika de också. Det kanske finns behov hos vissa att sätta ett namn på allt, men för min del är det dressyr och man rider på ett sätt som fungerar, utvecklar både häst och ryttare och som båda trivs med.

Men huvudsaken är ju att man hittar något som fungerar och som hjälper till att utveckla ekipaget. Att det känns bra och hela tiden långsiktigt går framåt.
Ja där beskrev du det bättre än mig. Håller med!
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

FÅ köper dessa för att de är så fina rid/ tävlingshästar, utan billiga ofta ganska väluppfostrade okomplicerade individer
eller också köper man dem för att det är en utmaning att utbilda en sådan häst. ;)
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Nu är det ju inte en sanning att alla andra tränare utom instruktörer inom AR alltid gör rätt enligt den klassiska utbildningsstegen. Jag vet vad övertempo är och det var det jag uppmanades till och det är vad jag sett hos otalet instruktörer. Det var inget där alls om vad som var bäst för hästen (ur ett hälsoperspektiv pratar jag nu) utan det handlade om att komma "framåt" i ridningen. Förmodligen en missuppfattning hos tränarna om vad som menas med att rida framåt, men faktum kvarstår: skulle jag rida min häst på den uppmaningen skulle hon gå sönder och bli psykiskt labil fortare än kvickt.

I övrigt har du en poäng där. Jag har definitivt tagit mig vatten över huvudet med detta hästköp, men eftersom jag inte har bråttom räknar jag kallt med att vi ska kunna ta hjälp med problemen vi har och kommer stöta på. Och ja, en utbildningsväg där vi kan hitta takten och avslappningen innan vi börjar med något mer avancerat arbete är A och O, tror jag. Nu har jag tur, min häst har en mycket fin och balanserad trav, när hon väl slappnar av och kommer ner i tempo och steglängd (hon paddlar gärna på och sänker och breddar annars när hon tar i för mycket).

Vi får se vilket utbildningsbehov vi stöter på efter vägen. Kommer vi tillrätta med arbetstempot, balansen och mina tillkortakommanden, ja då kanske vi behöver helt andra saker?
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

eller också köper man dem för att det är en utmaning att utbilda en sådan häst. ;)
Jaa, joo, jag gillar projekt, men jag tog mig som sagt vatten över huvudet. Som tur är finns det tränare att ta hjälp av! :D Om bara de som från första sekund kan rida en häst helt korrekt skulle få rida, ja då toge det bara en generation för att rytteriet helt skulle dö ut. Den tanken, som jag lärde mig förra veckan, kan jag alltid trösta mig med när jag läser alla trådar här och känner mig som världens sämsta ryttare som aldrig ens borde få gå i närheten av en häst.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Om en häst inte kan bibehålla takten i arbetet kan det vara övertempo för den...

Jag tror att du kan ha missuppfattat vad som egentligen är arbetstempo dvs inte kort trav, utan där hästen rör sig energiskt men i balans. Taktmässiga som klarar av att bär upp sig i ett tempo där den arbetar över ryggen.

din häst måste först o främst skaffa sig en annan takt än en tränad travare har annars är det där dess balans finns- i snabb supersnabb trav.

Se hur travare springer före o efter lopp- ser orena ut både fram o bak många gånger.

Jag har svårt för tränare som låter sin elev rida på en lika dåligt utbildad häst.
Vad begär de:crazy:
Om tränaren rider till den lite kan eleven börja lära sig.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Eftersom du har tränare till hjälp så går det säkert bra. Du verkar ju ha en sund inställning till det hela. Med min kommentar syftade jag helt på mig själv. Jag köpte min häst eftersom jag ville ha utmaningen med att utbilda en häst som var totalt olik de hästar jag var van att rida. Jag ville ha något att bita i. JDet gick inte ens att styra henne under provridningen, men eftersom hon försökte räckte det för mig. "Hon har rätt bra storlek och vill förstå" var min kommentar efteråt. "Henne vill jag ha".

För övrigt, om det var så lätt att allt gick som på räls från början, då skulle vi nog tröttnat på ridning för längesedan.
 
Senast ändrad:
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Jag tror att du kan ha missuppfattat vad som egentligen är arbetstempo dvs inte kort trav, utan där hästen rör sig energiskt men i balans. Taktmässiga som klarar av att bär upp sig i ett tempo där den arbetar över ryggen.
Nej, vi verkar ha samma definition. Visst travhästen har sin balans i sin speedtrav, men i den rider man inte gärna dressyr. :D

Hon har som sagt en fin och taktmässig trav om hon kommer ner i tempo (när jag jobbar henne lös och på töm, ännu ej i ridning) men är passig i skritten. Jag har jobbat efter eget huvud med delmålet avslappning och balans och det har gett fina resultat, men det har inte varit helt lätt. Som du sade är hon dock välhanterad och tämligen okomplicerad, vilket såklart underlättar.

Har även funderat på att skicka henne på tillridning. Alternativt göra henne till avelsmärr (kanonstam) och sedan ta en avkomma till mig själv att börja om med. Hon har sjysst ridexteriör.
 
Senast ändrad:
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Just att ha exakta samma METOD för alla är ju inte den röda tråden jag tänker på tex, utan den röda tråden är för mej tänket man har om i vilken ordning man måste börja, vad behövs för att få det eller det? Det är ingen idé att sitta och försöka "samla" om hästen inte ens är rakriktad, bara som ett exempel. Hästen måste hänga ihop för kunna gå vidare och öka kraven. Vad behövs för att hästen ska sitta ihop? Det är den röda tråden för mej.
Men sen hur man måste arbeta med varjje häst är ju individuellt. En del måste ridas mera framåt till taktmässighet, andra måste man dra ner tempot för att hästen ska hitta läget där den klarar att gå balanserat och taktmässigt.

Jag kan tycka att många dressyrtränare är för inne på samma metoder ibland, samma lösningar, som tex rida på framåt vilket vlir övertempo för vissa hästar där de inte klarar att hitta en balans. Framåt kommer på istället när man har hittat en grundtakt att arbeta i och som de klarar att hålla även när man rider mera framåt.

Att det är så viktigt är att utan takten kan man inte få hästen rätt lösgjord, man får inte en kontakt, men å andra sidan är det så fiffigt att hästen lättare kommer till lösgjordhet om den hittar balansen/takten. OCh lättare till kontakt osv då den blir mer lösgjord.

Så att visst, måste man anpassa efter hästen, men man kan fortfarande ha samma röda tråd:idea: Vad måste finnas först? Vad kan man faktiskt inte gå förbi? Och jag tycker det är så logiskt eftersom det verkligen stämmer, oavsett häst. OCh utifrån hästens fysik, vilket jag inte tycker att AR-trappan alls tar hänsyn till tex. Därför anser jag att den går bort helt.

En travare blir ju lite att börja på - 1 eftersom den har "felutbildats" inom travet (ur ridhästsynpunkt) och dessutom genom avel är disponerad för just trav rent genetiskt men i olika grad, vissa mer än andra. Lite samma men inte alls i samma svårighetsklass är det med galopphästar, vissa är mera disponerade för just det som de avlats för - springa fort i galopp. Deras exteriör är anpassad för det, deras gångarter är anpassade, rörelsemönster, och även tendens att sätta olika slags muskler kan skilja mellan olika hästar, något som jag har lärt mej konsekvenserna av på den här hästen tex.

Men jag tycker ändå att den röda tråden är densamma även om tex en av mina tidigare hästar hade en väldigt bra grundtrav, men gärna drog in näsan och krullade tex, samma röda tråd som denna men olika konkret metod:idea: Den fick man rida mera framåt, för skänkeln. Och ha lite andra övningar, men ändå samma röda tråd! :idea:
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Hm... ja du har naturligtvis rätt till din åsikt, hur du presenterar den säger dock mer om dig än om nånting annat.

Har svårt att tänka mig att någon av de hästmänniskor du refererar till skulle ens överväga att formulera sig som du gör.
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Tack för detta inlägg! Jag behövde just lite bränsle till mina senaste insikter - att hästen faktiskt fungerar som det står i böckerna! - att utbildningsskalan även gäller honom :D
(Lite off-topic men jag har kämpat mig fördärvad med min sits hela våren men allt som behövdes var att rida hästen till takt, då fick man en massa annat gottis helt gratis.)
Jag skäms lite nu :o
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Ja det är så fantastiskt hur det ena kommer med det andra, eller hur:laugh:. Svårt förstås, allt går minsann inte på räls, men samtidigt så när man börjar uppnå det första så går de övriga lite i varandra.:bow: (De tre första kvalitéerna utgör ju också en grund-grupp som går i varandra) Och jag håller med om sitsen mycket faller på plats när grundkvalitéerna börjar komma:bow:
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Jag har funderat rätt mycket på just det där. Röd tråd i grundutbildningen i all ära, men grundförutsättningarna är inte lika för alla ekipage. När jag ridit i den klassiska dressyrenbrasklapp här, det ni menar är traditonell Dressyr har det varit mycket "övertempo"Häller med för att sedan kunna fånga upp och engagera. Nu har jag en insutten travare som kom från banan förra året. Hon var för det första felmusklad, vilket skiljer sig från de "oförstörda" unghästar jag ridit in. Det har tagit ett år att muskla om henne ungefär. Sedan har vi tempogrejen: att rida henne i övertempo är direkt kontraproduktivt.Håller med Dels för att det blir onödigt svårt för henne att kontrollera sin kropp och dels för psyket. Prio ett på henne är avslappningHåller med och sedan behöver takt och tempo komma som nr 2 och 3. Efter det kommer gymnasticering för att öka smidigheten osv. Då har jag inte ens tagit upp inlärning av tygel-, sits- och skänkelhjälper, som jag upplevt varit väldigt enkla att lära in på oridna unghästar. Den nya damen är en helt annan nöt och den akademiska utbildningsstegen tror jag passar oss bättre. Jag ser inga konstigheter med att få ihop det i slutänden ändå, till mitt mål som är en hållbar och en för ridning rättmusklad häst, som är följsam och positiv.

jag håller med i det mesta du skriver, eftersom du bara har två erfarenheter så väljer du ju givetvis det mest lämpliga, men om du tex skulle rida för Borba så skulle han hålla med du, och de flesta andra Klassiska tränare också

Sedan för man lära om travare ett helt annat sätt att svara på tygeln och det är deffinitivt inte lätt, inte heller att få dem att använda kroppen på ett annat sätt. men jag vill bara hinta om att de flesta skulle lösa det på ett annat sätt en det du beskriver som övertempo som jag också ser inom den traditionella dressyren
 
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Hm... ja du har naturligtvis rätt till din åsikt, hur du presenterar den säger dock mer om dig än om nånting annat.

Har svårt att tänka mig att någon av de hästmänniskor du refererar till skulle ens överväga att formulera sig som du gör.

Nej - diplomati ger mera kunder och gör livet lättare - nu är inte det mitt mål - utan jag kan tala fritt ur hjärtat, vilket de också gör bakom kulisserna, och skräder minsann inte orden

Jag vill påpeka igen att jag inte har problem med undervisningen i sig - utan hur den paketeras och saluförs med väldigt tuffa reklammetoder

Har läst reklamlära btw och det är alltså reklamen jag irriterar mig på OBS Hur man spelar på människors behov istället för att varudeklarera

Riktiga hästmänniskor låter sitt arbete tala för sig, de behöver inte detta kommersiella bling bling såsom att kalla sitt plejs akademi eller institut. Vilket för tankarna till högre studier - och vetenskapliga insitutioner. När det man i själva verket tillhandahåller är snäppet över ridskolenivå

det står likssom inte i paritet med varandra
 
Senast ändrad:
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Tack för detta inlägg! Jag behövde just lite bränsle till mina senaste insikter - att hästen faktiskt fungerar som det står i böckerna! - att utbildningsskalan även gäller honom :D

Lånar din knapp

Visst gäller utbildningsksalan alla hästar, men man förstår den inte förrän man behärskar den

Och många termer används felaktitgt och slarvigt.

pallas häst måste tex hitta balans i meningen jämnvikt (inte spinga ifatt sin tyngdpunkt) utan hitta balans utan att ösa och den behöver slappna av

framförallt så behöver den hjälp att bli diagonal, att släppa sin co - traction i bålen, här är böjning och en massa sidvärts bra

jag skulle dock hellre se en annan böjning än AR framförallt att man gick mer i och ur böjning och framförallt inget kommer åt en häst mer än att flytta den undan skänkeln

men absolut hellre AR än det som hon beskriver - för det hon beskriver är inte förenligt med utbildnings skalan alls

övertempo kommer aldrig till jämnvikt för det som kännetecknar övertempo är att hästen forceras på bogarna - och det kan ju redan den här hästen
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 385
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 062
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Bison
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
13
· Visningar
890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp