Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Fast grundfrågan som har diskuterats här i mer än en tråd är den om vad den ridstilen med det utbildningstänket och de kraven leder fram till för resultat.

Det sägs gång på gång att det är så mycket likheter och det är bara tröttsamt att tala om olikheter, för det är bara en annan väg som leder till samma mål. Vilket och flera andra inte anser.

Så därför frågar jag efter någon som rider AR och som med de medel och den väg som AR innebär har nått kvalitéer som motsvarar medelsvår dressyr på ett ungefär.

Det var säkert så bigganl menade också dvs att det finns såna. Jag menar att med enbart den inriktningen som ledstjärna i utbildningen av hästen så når man inte dit. det är hela saken. Det är inte ett problem för mej att det är så, och alla kan välja det man själv vill, utan det är påståendena om likheter och samma mål som stör mej i alla fall. OM man nu tar renodlat Bents AR som utgångspunkt.

Det är en fråga om vad de olika inriktningarna innehåller och leder när det gäller att rida dressyr (som man väl ändå anser att man gör även inom AR en form av dressyr:confused:)

Senast ändrad av en moderator:

Men som en duktig dam sa till mig, man får plocka bitar från olika håll, man blir aldrig fullärd och våga prova olika sätt! Tillslut hittar du det som passar just dig och din häst :)

Det var dessutom en klok dam tycker jag :). Man utvecklas (förhoppningsvis) hela tiden. Hittar nya sätt och verktyg. Dessutom ändras ju våra mål då och då, allt efter livssituation, inspirationer och hästar.

Jga håller inte alls med. Det är svårt att själv som hobbyryttare veta vad som kommer att fungera och hänga ihop om man själv ska leta och prova och söka sej fram. Det lär också bli förvirrat för hästen.

Jag tycker att i utbildning och arbete med hästen måste man ha samma röda tråd för att veta vad man håller på med. Om jag hittar något nytt och käckt som låter bra, hur vet jag att det inte motverkar den röda tråden jag har. Eller om jag inte ens har någon röd tråd, hur vet jag ens vad jag håller på med:confused:

Men det där är inget som ifrågasätts- Klassisk ridKONST- en inriktning som Drangel saluför i S.
Jaha! Nä då har jag ingen aning? (Jag är ju själv en av de som inte förstår detta behov av en massa olika etiketter. Hästen bryr sig säkert inte om ryttaren kallar det konst eller dressyr, bara att hon sitter still till dens balans och inte stör den.)

Frågan var om ngn Akademisk ridkonstutövare har kommit vidare o kan rida de flesta rörelserna korrekt.
Men vilka är det då? BB's elever endast?

Skolor är skolor o inte rörelser... som piaff.
Högre skolor är de ovan mark- uppe i luften.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ridkonst#L.C3.A4gre_skolorna

Det finns ett annat talesätt som lyder "om man ska plocka russin så krävs det att man har en deg att stoppa russinen i - annars blir det ingen kaka".

Jag tycker ABSOLUT att man ska ha en röd tråd (för resp häst) och inte hålla på och plocka här och där (!) - men hur den ser ut avgörs av det du vill uppnå och av hästindividens förutsättningar. Och jag tycker att man MÅSTE prova och söka sig fram själv - inte bara köpa hela universalpaket.

Men det där är inget som ifrågasätts- Klassisk ridKONST- en inriktning som Drangel saluför i S.

D var den som gjorde reklam för AR i Sverige och var Bents agent i Sverige kan man säga, för clinics arrangerades genom henne.

det var också hon som skrev alla :bow: artiklar angående AR i svenska hästtidningar

Sedan har ngt hänt och denna dam har uppfunnit en egen ridkonst vad det verkar - och har skapat en egen ridakademi, Drangelska ridinstitutet.

varför tänker jag på wrangelska palatset? :grin:

Stackars konsumenter

Senast ändrad:

Det finns olika sätt att arbeta med samma röda tråd, man anpassar ändå efter vad hästen behöver. Men om man ska plocka in annat som man tror är russin så behöver man själv den kunskapen att veta vad man gör.

Jo jag köper paketet faktiskt, jag tycker att det finns ingen anledning att avvika för det finns stora möjligheter att variera utifrån häst. Det blir ju mera en metodfråga, att variera inom samma tänk utifrån behov, helhetstänket är ändå samma. Plockar man in delar från tänk som faktiskt står för något helt annat så ska man vara mycket skicklig och veta exakt vad man gör och det är inte jag i alla fall.

Jag "köper" den klassiska utbildningsskalan med hur den är uppbyggd, för jag tycekr den är logisk ur hästens synpunkt:laugh: Den anger vad man ska fokusera på för att komma vidare, vilka kvalitéer behöver finnas för att komma vidare till andra. Det är logiskt uppbyggt och till viss del flexibelt utifrån häst och det stämmer för mej.:idea:

Då kan man inte bara plocka in tänk ur ett system som har helt andra utgångspunkter i träningen av en häst utan att vara så skicklig att man vet vad det innebär och att det verkligen kan fungera. Jag menar att AR :s utbildningstrappa tex har helt andra utgångspunkter och för mej kan de inte logistk leda till samma mål :idea:

Bara en liten KL nu då, en liten fundering som slog mig... Nu blir jag väl halshuggen :D

Är det förbjudet att starta en "ridakademi" dit hästintresserade kan åka och lära sig rida bättre? Jag bara undrar om det är så att det finns något monopol på ridkunskaper och vem som besitter de rätta pedagogiska tankarna? Jag tänker som inom pedagogik så finns det ju flera olika sätt att få människor att lära sig kunskap. Waldorf, Reggio, sociokulturellt inlärningsperspektiv, konstruktivism etc etc etc. Inom alla olika sätt så finns det ytterligare skiftningar för det är människor vi är.

Jag är jätteglad att det finns alternativ till ridskolorna, alternativ där människor tänker i andra banor när det kommer till inlärning och även ridning. Jag tycker det färgsätter tillvaron och gör mig glad. Jag vill vara öppen inför människor som vågar tro på sin sak. Det är mer stabild än någon som hattar fram och tillbaka. Känns det inte bra, så slutar man att gå till den tränaren helt enkelt. Det finns bevisligen människor som upplever sig få sitt behov tillfredställt när det kommer till kunskapsinhämtning inom ridning när de går till dessa alternativ. Om Kreti och Pleti nu tycker att de är lurade så spelar det ju i slutänden inte nån roll. Det är ju individen och dess egna upplevelse som är viktig. Alla människor står där de står i kunskapstrappan, och den som nu än hjälper individen att ta ett steg till, tycker jag ska få en eloge!

Jag tycker det är synd att det inte finns mer öppenhet och glädje för att det finns olika former för kunskapsinhämtning om häst och ridning. Hurra för fler sätt att tänka!!! :bump:

Jag förstår vad du är ute och far efter, och visst kan man få kunskap och skjuts framåt från många ställen, det har du alldeles rätt i.

Det jag har emot är att kalla det insitut, akademi, för det implies (implierar :confused: ) att det är fråga om samma kvalitet som andra ridinstitut tex, Wien, samur, Jerez, och det tycker jag är falsk marknadsföring att antyda. och jag vet att folk tror att AR bara är en variant - och fullt jämförbar med ovannämnda

När det liksom Drangel är en onemanshow, och för mig har inte det sammA dignitet som en institution som drivits i flera 100 år utan enskild persons egenintresse, eller vinstintresse utan att föra en tusenårig tradition vidare.

Det är jätteskilnad för mig. Jag upplever att det finns en ridtraditon i olika varianter, och så finns det de som inte fixar att ta till sig denna tradition utan tror sig ha uppfunnit ngt om inte bättre, så i alla fall likvärdigt

Jag kan peta in många här; SJ :o :D PK CS BB CD mfl.

Jag tycker att det är förmätet med flotta namn, det blir snyggare inslagning än innehåll lixom, och det kan inte kunden veta förrän långt långt senare om den ens kommer på det

Senast ändrad:

Hurra för fler sätt att tänka!!!

Ja - men inte bara för sakens skull. Det ska finnas en vettig grund. Håller med Susan ovan.

Vissa tjänar pengar på att andra tror att det går att göra saker lättare, och dessutom med vackra ord om att anpassa efter hästen.
Men vad är det man presenterar? Egentligen. Vad är i praktiken dessa andra tänkesätt som du menar skulle vara verkliga alternativ?

Visst att man tycker det låter bra vill betala dyrt för andra system, nyuppfunna vägar och "alternativ" - det är upp till var och en. Men kom inte och säg att det är stora likheter och leder till samma mål. Det är något helt annat och därför knappast jämförbart. Men vill folk betala så är det upp till dem. Det är då inte ens "fler sätt att tänka" Det är något helt annat. Det är det man måste förstå. Vackra ord om flera sätt att tänka är bara ord, det är inte det som det handlar om.

Sedan har ngt hänt och denna dam har uppfunnit en egen ridkonst vad det verkar - och har skapat en egen ridakademi

Men det är ju sådant som är utveckling? Om inte folk utvecklat ridkonsten vidare skulle vi stått kvar på Xenofons tid.

Att hon kallar det ridinstitut gör väl inte så mycket? Jag har inte satt mig in i vad hennes koncept går ut på, men efter en snabbkoll på hemsidan tycker jag det verkar vara OK.

Senast ändrad:

Sedan har ngt hänt och denna dam har uppfunnit en egen ridkonst vad det verkar - och har skapat en egen ridakademi, Drangelska ridinstitutet.
delvis KL
Måste protestera lite :grin:
Drangel har inte "hittat på" nått alls. Hennes system bygger på den klassiska ridningens grundprinciper och utgår från utbildningsskalan. På hemsidan kan du läsa om hennes ridbakgrund, vilken iaf jag tycker e både imponerande och varierad.
Det som kan ses som "konstigt" är kanske TTEAM och TTOUCH samt feldenkrais-tänket för ryttaren. Iaf i Sverige verkar det vara väldigt alternativt.

Det som jag upplever som annorlunda är snarare angrepssättet inte utbildningsgången.

*kl*

Till ursprungsfrågan: Jag tänker också "ren AR" som något som är så likt BB´s egen linje som möjligt. Dock finns ju risken att den som så mycket som möjligt följer någon annan (som i detta fall troligen kommit längre) så blir det en smalare väg, svårt att få till en bra helhet och kunna hjälpa alla ekipage i alla steg och situationer. Tänker jag utifrån den enda AR-tränare jag ridit för som faktiskt påstått sig följa BB´s lära fullt ut.
Även bland BB´s elever (Riddarna) finns det ju olika inriktningar och olika stilar. Personligen föredrar jag de som blandar in mest "eget" men med kunskaper och ett system bakom, dvs inte något okvalificerat hopkok. För att jag upplever de jag stött på/ridit för som mer realistisk syn på hästen och med en större vidd. Är det något sådant man kan kalla Klassisk Ridkonst så föredrar jag mao den.

Men huvudsaken är ju att man hittar något som fungerar och som hjälper till att utveckla ekipaget. Att det känns bra och hela tiden långsiktigt går framåt. Man får nog mäta på ett halvår-år snarare än ett par ridpass! :P De enkelspåriga jag stött på har jag upplevt enorm skillnad av på ett par pass, för att sen stå och stampa där på samma ställe för att man angripit det på ett icke-konstruktivt sett och varit för resultatinriktad snarare än konstruktiv.

Som ryttare utvecklas man ju förhoppningsvis och kan mer och mer avgöra om det är dags att leta ny instruktör och nya inspirationskällor. Det som var kanon som nybörjare kanske inte är kanon efter 2 år.

ja det var visst nån här ja ocxh startade en annan tråd...

Ja jag läser första sidan och det låter så unikt, men det finns ett flertal tränare som kopplar ihop feldenkreis med ridning. Jackos tex bara för att nämna en

Hela den här alternativ svängen är väldigt bra på att svänga sig med fina ord, så allt låter så himla flott och fint. Jag har sett tanten rida både på barockdagar och där hon varit elev på clinics.

Jag tror fio har tränat för henne för länge sedan

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka