Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Tack för ett underbart inlägg.
:bow:

Vissa tjänar pengar på att andra tror att det går att göra saker lättare

Den här meningen är ju otroligt fördömande mot människor som väljer andra vägar än de du uppenbarligen tycker man ska välja. Varför skulle AR-ryttare tro att de har valt en lätt väg?

De instruktörer jag har varit på kurs för har tvärtom betonat att det är svårt att rida.

Varför det är så är förklarat i mängder av inlägg i tidigare, man tar inom AR inte hänsyn till de här grundläggande förutsättningarna och hur svårt är det då;)

När jag åkte iväg på min kurs träffade jag på Ricardo Reis som hade en tredagars-clinic på anläggningen. Jag hade förmånen att, förutom se fyra timmars lektioner, i lugn och ro få sitta och prata med honom om ridning och hur svårt det är, min prestationsångest, biomekanik och utmaningen att omskola min travhäst. Det var väldigt lärorikt! Vi pratade också om tävlingsdressyren som check för utbildningsstatus. Trevlig karl!

Men vem avgör de "rätta" förutsättningarna. Människor tänker olika och ser olika saker när de tittar på samma sak. Jag menar att det är lätt att uttala sig om vad som är rätt. Men det är ju olika från olika människor. Om jag efter samtal med olika hästmänniskor som arbetar med hästars hälsa på olika sätt, equiterapeuter t ex, väljer att tycka att den här vägen är den väg jag vill gå.
Vem är då någon annan att tala om för mig att den vägen inte är rätt?

Lite OT.
Kan inte namnen på de olika tränarna skrivas ut. Det blir ju löjligt när alla skriver förkortningar(kommer inte på ordet...) som de flesta vet vilka de är. Dessutom känner i alla fall jag mig lite utanför när det kommer div. förkortningar jag inte förstår.
Nu vet jag inte om du bestämmer detta men du är ju moderator så jag skickar det på ditt namn:)

Men vem avgör de "rätta" förutsättningarna. Människor tänker olika och ser olika saker när de tittar på samma sak. Jag menar att det är lätt att uttala sig om vad som är rätt. Men det är ju olika från olika människor. Om jag efter samtal med olika hästmänniskor som arbetar med hästars hälsa på olika sätt, equiterapeuter t ex, väljer att tycka att den här vägen är den väg jag vill gå.
Vem är då någon annan att tala om för mig att den vägen inte är rätt?
Jag är inte flashlight, men jag dristar mig att delge min tolkning av dessa uttalanden: jag tror det handlar om att biomekaniken alltid är densamma på häst. Samma muskeluppsättning, samma ledfunktioner, och därmed också "samma" väg till god ridning. Jag kan ha helt fel, men det är så jag tolkar "den rätta vägen".

Jag är inte flashlight, men jag dristar mig att delge min tolkning av dessa uttalanden: jag tror det handlar om att biomekaniken alltid är densamma på häst. Samma muskeluppsättning, samma ledfunktioner, och därmed också "samma" väg till god ridning. Jag kan ha helt fel, men det är så jag tolkar "den rätta vägen".

Ja precis så menade jag:laugh: Du tolkade helt rätt.:bow: En häst är en häst även om förutsättningarna varierar väldigt mycket.

När jag åkte iväg på min kurs träffade jag på Ricardo Reis som hade en tredagars-clinic på anläggningen. Jag hade förmånen att, förutom se fyra timmars lektioner, i lugn och ro få sitta och prata med honom om ridning och hur svårt det är, min prestationsångest, biomekanik och utmaningen att omskola min travhäst. Det var väldigt lärorikt! Vi pratade också om tävlingsdressyren som check för utbildningsstatus. Trevlig karl!

vad roligt för dig - precis vad du behövde :laugh:

precis

Lånar din knapp

Och det jag surar till på är när man använder påhittade biomekaniska förklaringar i sin marknadsföring - som ett sätt att bekräfta sin egen förträfflighet, när man inte ens har grundkunskaper i biomekanik och lär ut rena felaktigheter

jag blir rent förgrymmad.

De som kommer från institutionerna kan kanske inte förklara allt biomekaniskt, men de vet vad som fungerar så de har en intuitiv känsla för bio, de begriper framförallt orsak och verkan, så att de "kommer åt" grundproblemet

Sedan en fördel med instutionerna - de har en arsenal övningar

Visst behöver vi nya infallsvinklar ffa via kunskap om människans funktion till häst, men vi behöver inte svävande metafysiska förklaringar som låter bra, utan vi behöver hands och kunskap som leder till bättre koordination

Sådan kunskap behöver inte slås inte in i "ridakademi" förpackning eller andra flummiga flotta namn

ja folk blir sura - men jag tycker att det är lurendrejeri att undervisa i saker som man själv inte kan uppvisa

Nu är ju inte jag någon expert på biomekanik men det jag menar är ju att man kan se olika vägar att nå ett resultat. Den ena säger massera så, den andra säger massera si. Samma muskler. Den ena säger rör dig så, den andra säger NEJ du ska röra dig si. Eller hästen i det här fallet ;) Det jag menar att med kunskap i samma ämne detta torde även gälla biomekanik så hittar olika människor olika vägar för att bygga upp leder, muskler etc. Jag menar detta med "rätt" böjning. AR-sidan hävdar att de har en "rätt" böjning. Lika mycket hävdar andra sidan eller sidoran ;) att vi gör den "korrekta" böjningen. Kolla på equiterapeuter som har gått samma utbildning och efter ett par år inte alls ser samma sak vid rörelse, förordar olika typer av ridning osv. Då undrar jag igen. Vem har mest "rätt"
När jag föddes för 50 år sedan hävdade läkaren att jag som nyfödd inte kände smärta. Idag är det ofattbart. Nerverna fungerar lika.
För ett tjugotal år sedan hävdade man att öron märkning inte gjorde ont på valpar. Idag väljer fler att bedöva vid öronmärkning.
Kunskap ändras över tid och ibland visar det sig att den "första sanningen" med stor sannolikhet var rätt.
Om ni förstår hur jag menar;)

Jag förstår hur du menar för - det är alls inte länge sedan man ansåg att det inte fanns ett svävmoment i trav - så visst går det framåt, men....

som jag säger så slänger sig en del med biomekaniska termer, utan att ha grundläggande kunskaper. DET stör mig

Ta detta med böjning tex, enbart sidböjning medger ruggraden rätt lite, men om vi kombinerar det med rotation så kan det hända mera, men frågan är när blir det för mycket rotation för att det skall ge en positiv effekt

För mycket rotation tippar hästen på ena bogen - vad är nyskapande med det? I ett Dressyrsammanhang? där vikten skall bort från bogen

Gärna utveckling, men varför uppfinna hjulet en gång till??? Varför inte kolla upp den kunskap som redan finns innan man bestämmer sig för att förbättra den...

Jag tycker de flesta verkar ha samma erfarnenheter av Engelsk Dressyr som Pallas, och då är AR givetvis ett uppköp, men det som många som bildar träningsakademier och institut med kunskap som är ny och revolutionerande för dem har missat att det mesta redan finns, och är mer utvecklat än det de kan tillhandahålla

samtidigt som det presenteras som revolutionerande...

na jag måste få protestera då

Igen - det är inte innehållet - utan hur det presenteras

Senast ändrad:

Kan du inte berätta vad det är _egentligen_ du stör dig på så?

Jag hade blivit rent trött om jag skulle vara så irri :o

Vem är det som slänger sig med termer tex?

Jag blir rent snurrig av alla dessa trådar som egentligen bara handlar om en sak, God Ridning som vi alla vill lära oss.

Jag är nog kokt i hjärnan av 38 graders värme för jag har tappat tråden lite.

Är det inte bara att utgå ifrån fakta?

Och presentera det på ett fint, pedagogiskt och ödmjukt vis?

:idea:

vilka fakta? vems fakta? och vad är fakta?

Essensen i det hela är att jag tycker att det är fult att utnyttja andra människor. Utnyttja blir det för att man tar betalt för något som inte är vad det utger sig för att vara.

det handlar om falsk marknadsföring

Så det är en etisk fråga, och samma orsak till att jag valde bort reklambranschen.

Senast ändrad:

Då är jag med på hur du menar. Jag har uppfattat dig som något besserwissig :o men det här inlägget låter ju inte alls så. Det är lite svårt utan mimik och tonfall;)

vilka fakta? vems fakta? och vad är fakta?

Essensen i det hela är att jag tycker att det är fult att utnyttja andra människor. Utnyttja blir det för att man tar betalt för något som inte är vad det utger sig för att vara.

det handlar om falsk marknadsföring

Så det är en etisk fråga, och samma orsak till att jag valde bort reklambranschen.

...Och det här låter som en riktigt trevlig inställning...;)
(kunde inte låta bli)

*kl*

Angående travare och huruvida tränaren kan anpassa sin träning efter denne så skulle inte heller jag påstå att en "vanlig" dressyrtränare nödvändigtvis oftare skulle begära övertempo eller vara dålig på att ställa om. Har faktiskt aldrig ridit för någon VD-tränare som velat ha övertempo på något av varmbloden/kallblodet jag haft (men så skulle jag inte välja en sån tränare heller). Ett litet "men" i det hela är att det ena varmblodet faktiskt behövde få gå på i halvsnabbt tempo och och få igång energin för att få igång ryggen, upplevde jag.

Det kommer alltid finnas tränare oavsett inriktning som har en smal väg (alltid samma ordning) och är väldigt noggranna med att man gör exakt in i minsta lilla detalj som den tränaren säger och gör. Som alltså inte anpassar sig efter de olika individerna utan kör på samma system och bara pressar på att be om "mer" av samma, om så hästen börjar stegra i protest eller bli allmänt stressad, eller att det allmänt tar stopp.
Det kan säkert funka det också, till slut, men själv tror jag att tränare som inte är ödmjuk inför att deras standardmetoder kanske inte är optimala för alla ekipage, de kommer ha en större skara missnöjda/frustrerade elever än tränare som är mer liberala och flexibla ( "breda" som jag skulle kalla det) i sin inlärning.

Gärna utveckling, men varför uppfinna hjulet en gång till??? Varför inte kolla upp den kunskap som redan finns innan man bestämmer sig för att förbättra den...
Jag tror ingen vill uppfinna hjulet igen. Men de har flera sätt att ta sig framåt på helt enkelt. Jag är ingen fan av att det ska sättas namn och etiketter på träningarna, men jag gissar att tränarna som hittar flera sätt som fungerar vill visa att de är vidare i sin syn på träning och därför skiljer sig lite från bokstavstränarna. Alltså min gissning. De förkastar inte vad de lärt sig innan, men kompletterar kunskaperna med mera.
Jag tycker de flesta verkar ha samma erfarnenheter av Engelsk Dressyr som Pallas, och då är AR givetvis ett uppköp, men det som många som bildar träningsakademier och institut med kunskap som är ny och revolutionerande för dem har missat att det mesta redan finns, och är mer utvecklat än det de kan tillhandahålla
Jag lägger mig inte i diskussionen om de använder namnen institut eller akademier men min erfarenhet är att många har positiva erfarenheter av dressyren och har hittat ett sätt att komma vidare som inte är så snävt och som i sin tur leder till större utveckling. Så är det för mig och många jag möter på kurser och träningar. Vi utvecklas mera utan snäva ramar. Det finns inga "så gör man aldrig" utan man gör på det sättet som passar bäst och som leder till utveckling helt enkelt.

Igen - det är inte innehållet - utan hur det presenteras[/QUOTE där kan jag hålla med dig för presenteras det som något helt nytt och revolutionerande så känns det lite konstigt. Men innehållet är det viktigaste för mig i alla fall och det tror jag många med mig tycker. Om det är något tränaren i fråga lever på så är ju marknadsföring kanske ett måste och det krävs nog en hel del för att sticka ut i flödet av all reklam nu för tiden. (spekulerar nu)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 109
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka