K
kulltorp
Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR
Tack för ett underbart inlägg.
Tack för ett underbart inlägg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är inte flashlight, men jag dristar mig att delge min tolkning av dessa uttalanden: jag tror det handlar om att biomekaniken alltid är densamma på häst. Samma muskeluppsättning, samma ledfunktioner, och därmed också "samma" väg till god ridning. Jag kan ha helt fel, men det är så jag tolkar "den rätta vägen".Men vem avgör de "rätta" förutsättningarna. Människor tänker olika och ser olika saker när de tittar på samma sak. Jag menar att det är lätt att uttala sig om vad som är rätt. Men det är ju olika från olika människor. Om jag efter samtal med olika hästmänniskor som arbetar med hästars hälsa på olika sätt, equiterapeuter t ex, väljer att tycka att den här vägen är den väg jag vill gå.
Vem är då någon annan att tala om för mig att den vägen inte är rätt?
Jag är inte flashlight, men jag dristar mig att delge min tolkning av dessa uttalanden: jag tror det handlar om att biomekaniken alltid är densamma på häst. Samma muskeluppsättning, samma ledfunktioner, och därmed också "samma" väg till god ridning. Jag kan ha helt fel, men det är så jag tolkar "den rätta vägen".
Jamen tjena, vi är därmed helt överens på den punkten. Det tar sig!Ja precis så menade jag Du tolkade helt rätt. En häst är en häst även om förutsättningarna varierar väldigt mycket.
När jag åkte iväg på min kurs träffade jag på Ricardo Reis som hade en tredagars-clinic på anläggningen. Jag hade förmånen att, förutom se fyra timmars lektioner, i lugn och ro få sitta och prata med honom om ridning och hur svårt det är, min prestationsångest, biomekanik och utmaningen att omskola min travhäst. Det var väldigt lärorikt! Vi pratade också om tävlingsdressyren som check för utbildningsstatus. Trevlig karl!
Jag är inte flashlight, men jag dristar mig att delge min tolkning av dessa uttalanden: jag tror det handlar om att biomekaniken alltid är densamma på häst. Samma muskeluppsättning, samma ledfunktioner, och därmed också "samma" väg till god ridning. Jag kan ha helt fel, men det är så jag tolkar "den rätta vägen".
Jamen tjena, vi är därmed helt överens på den punkten. Det tar sig!
vilka fakta? vems fakta? och vad är fakta?
Essensen i det hela är att jag tycker att det är fult att utnyttja andra människor. Utnyttja blir det för att man tar betalt för något som inte är vad det utger sig för att vara.
det handlar om falsk marknadsföring
Så det är en etisk fråga, och samma orsak till att jag valde bort reklambranschen.
Jag tror ingen vill uppfinna hjulet igen. Men de har flera sätt att ta sig framåt på helt enkelt. Jag är ingen fan av att det ska sättas namn och etiketter på träningarna, men jag gissar att tränarna som hittar flera sätt som fungerar vill visa att de är vidare i sin syn på träning och därför skiljer sig lite från bokstavstränarna. Alltså min gissning. De förkastar inte vad de lärt sig innan, men kompletterar kunskaperna med mera.Gärna utveckling, men varför uppfinna hjulet en gång till??? Varför inte kolla upp den kunskap som redan finns innan man bestämmer sig för att förbättra den...
Jag lägger mig inte i diskussionen om de använder namnen institut eller akademier men min erfarenhet är att många har positiva erfarenheter av dressyren och har hittat ett sätt att komma vidare som inte är så snävt och som i sin tur leder till större utveckling. Så är det för mig och många jag möter på kurser och träningar. Vi utvecklas mera utan snäva ramar. Det finns inga "så gör man aldrig" utan man gör på det sättet som passar bäst och som leder till utveckling helt enkelt.Jag tycker de flesta verkar ha samma erfarnenheter av Engelsk Dressyr som Pallas, och då är AR givetvis ett uppköp, men det som många som bildar träningsakademier och institut med kunskap som är ny och revolutionerande för dem har missat att det mesta redan finns, och är mer utvecklat än det de kan tillhandahålla
Igen - det är inte innehållet - utan hur det presenteras[/QUOTE där kan jag hålla med dig för presenteras det som något helt nytt och revolutionerande så känns det lite konstigt. Men innehållet är det viktigaste för mig i alla fall och det tror jag många med mig tycker. Om det är något tränaren i fråga lever på så är ju marknadsföring kanske ett måste och det krävs nog en hel del för att sticka ut i flödet av all reklam nu för tiden. (spekulerar nu)