Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Nu har jag funderat så jag blir alldeles yr i huvudet på hur det kommer sig att jag vill rida AR. Jag har ridit för lite olika tränare inom olika genrer och när jag kom till min första AR-kurs fick jag förklarat teoretiskt varför man tränar som man gör. Vilket ingen tränare gjort förut utan man red som de sa att man skulle helt enkelt...(enkelt o enkelt förresten :crazy:). När jag då fick ett sammanhang förklarat för mig som dessutom byggde på att det skulle vara bra för hästen tyckte jag att det var toppen.
Jag är absolut ingen duktig ryttare. Jag har nog mest "åkt häst" i livet och inser att jag nog blev förförd på ett känslomässigt plan. Diskussionerna här inne får mig att fundera och nu känner jag att min kunskap inte räcker till att avgöra vad som är den bästa vägen för hästen. Hur ska jag nu göra:confused:
Ja, ja, personlig utveckling blir det i alla fall;)

forts till bigganl

löste problemet med länken, här är den:

AR-trappa 2

I texten till den, på den tränarens hemsida står tydligt att det är en utbildningsväg? Inte riktlinje för att lära in rörelser alls.

Sen säger hon en hel del bra, men det sammantagna blir ändå inte alls en logisk utbildningsväg för mej.

Ang. trappan känns det konstigt när man petar vid sadelgjordsläget för att få den att böja sig, men sedan uppsuttet står innerskänkeln rätt ut. jo på både Bent o eleverna.
Hästen måste ju ha ngt att kunna böja sig runt. Att bara har vikten rätt gör ingen häst lösgjord!
Man måste ju stimulera inre bak att ta för sig mer o även ytter- att båda bak kommer in inunder o vinklar sig ngt. det gör hästen inte av sig självt. Så det så:p
Sedan ska halva steg komma efter rakriktning:confused: rakriktning ses som ett litet kapitel när det egentligen borde vara en ofta återkommande check av om böjningen gjort sitt- varit korrekt.

Den trappan hade ej heller ökningar eller annat med- målet är piaff.

Nu har jag funderat så jag blir alldeles yr i huvudet på hur det kommer sig att jag vill rida AR. Jag har ridit för lite olika tränare inom olika genrer och när jag kom till min första AR-kurs fick jag förklarat teoretiskt varför man tränar som man gör. Vilket ingen tränare gjort förut utan man red som de sa att man skulle helt enkelt...(enkelt o enkelt förresten :crazy:). När jag då fick ett sammanhang förklarat för mig som dessutom byggde på att det skulle vara bra för hästen tyckte jag att det var toppen.
Jag är absolut ingen duktig ryttare. Jag har nog mest "åkt häst" i livet och inser att jag nog blev förförd på ett känslomässigt plan. Diskussionerna här inne får mig att fundera och nu känner jag att min kunskap inte räcker till att avgöra vad som är den bästa vägen för hästen. Hur ska jag nu göra:confused:
Ja, ja, personlig utveckling blir det i alla fall;)

Det är helt förståeligt att du känner som du gör, just det att man får saker och ting förklarat för sig gör ju väldigt mkt för sitt sammanhang. Men "hold your horses" för skall jag vara helt ärlig så finns det faktiskt få dressyrtränare i landet som är något att hänga i julgranen och som kan förklara orsak och verkan.

*kl*

Det är inte bara AR-tränare och "whatever" som tjänar pengar på dravel och taskspeleri utan det finns VÄLDIGT gott om sådana vanliga bokstavstränare oxå utbildade genom Ridsportsförbundet som inte har en jäkla susning om vad dom sysslar med än mindre lär ut....

Jag blri bara helt lycklig när jag läser vad du skriver och också lite i chock, för det jag vill är att folk skall tänka själva och bilda sig en egen uppfattning

Åk på allt du kommer över, man lär sig massor av det. Även att åka på sånt som man inte gillar egentligen. för då har man nåt att jämföra med

jag skickar pm

Detta håller jag med om!

Jag är en flitig "fotfolkare". Lär mig massor på de flesta clinics / seminarier jag deltar på. Erfarenheterna får man ju också via övriga deltagare - det är en praktisk omöjlighet att egenuppleva allt.

Det roligaste och mest spännande är clinics där det deltar tränare och ekipage från olika dicipliner (typ "open mind clinic").

Fast man vill ju också trivas och tycka det man håller på med är kul!

När det gäller AR och BB har jag deltagit många gånger på hans clinics som fotfolk. Det jag uppskattar mest är nog prestigelösheten och deltagarnas fokus på sina hästar. Här har jag inte upplevt den kritiska granskning och bedömning av varandra som man ser i många andra sammanhang. Jag trivs helt enkelt bland de människorna.

Min dotter tränar för en AR-tränare som lägger mycket stort fokus på den egna kroppen och eftersom hon har dansbakgrund och min dotter dansar är det en mycket bra "match" eftersom även den logiken blir - ja, logisk.

Det är ju det som gör det så svårt. Men jag brukar lita till min magkänsla och har stora krav på juste sätt mot hästarna... Problemet är ju när man äntligen får saker och ting förklarade för sig och ser ett sammanhang så har man ju inga andras sammanhang att jämföra med utan blir överlycklig för just ett sammanhang ;)

Ser fram emot PM:et :)
Ja, jag får börja åka runt på allt som händer här omkring :laugh:

Kul att jag har gjort någon glad idag ;)

Jag trivs också väldigt bra på dessa kurser. Känner mig aldrig dålig eller ovälkommen med mina frågor och funderingar. Den känslan har jag inte haft på andra än AR-träningar. Jag har varit på träningar inom western, där gillar jag ett par grenar men tycker att det jag har sett så tränas det på teknik mer eller mindre hela tiden, och lite som rollkur för lösgjordhet. "Vanliga ridskolestuket" upplever jag som otroligt dåligt på de flesta plan; pedagogik, hästhantering och ridningen. Jag har ridit centrerad ridning för att komma åt min kropp vilket var kanon för min kropp men sedan att få ihop min kropp med utveckling av hästen vet jag inte riktigt vad jag ska säga om.
AR-kurser är det som känts bäst hittills men jag tycker att min häst jag hade som är ett kallblod och framtung borde ha rests upp tidigare. Men som sagt jag är ingen duktig ryttare och det kan ju vara orsaken till att jag har svårt att få ihop det. ;)

För mig är det inte viktigt att hålla på att jämföra eller kategorisera vad som är vad - men jag har funderat på vad det är som gör att jag inte känner igen mig i dessa diskussioner (för egentligen ÄLSKAR jag att diskutera och jämföra erfarenheter och tyck).

Nu är jag kanske ute och cyklar - men jag kör ändå eftersom jag läser att du också har lite westernbakgrund liksom CR....

När det gäller klassisk dressyr har jag mest erfarenheter av portugisiska tränare och de har (till skillnad från många i Sverige) en väldigt avslappnad syn på vad de håller på med. Ex vis håller de inte på att kritisera vad andra gör utan menar att ju fler erfarenheter man skaffar sig från olika former av hästträning, ju fler "skills" får man.

När jag tänker efter så kan det vara så att den "röda tråden" för mig är Nuno Oliveira och det är därför det är svårt för mig att placera AR "vid sidan av". Och om vi nu kombinerar detta:

Oliveira - tränare med kopplingar till Portugisiska Ridskolan - AR - western, så hamnar vi var då? :idea:

Jag skulle alltså rekommendera att du även kikar lite mer på WE (om du inte redan gjort det)...........

Måste bara säga att jag tycker du skriver otroligt vettiga inlägg!!
Det är så otroligt lätt att smutskasta människor bakom sin anonymitet på ett forum, vilket den här tråden tyvärr är ett bra exempel på. Du verkar däremot för en positiv nyanserad anda! Keep up the good work!

Ja WE måste jag ju kolla. Jag tror att det ska finnas någon som håller på med det här nere!
Jag struntar också egentligen i vad inriktningarna kallas men ibland kan det ju ge en hint om åt vilket håll det barkar ialla fall ;)

Han var dessutom helt ointresserad/okunnig om pilbågen, och ser man hans videos så är han heller inte intresserad av att sätta ihop hästen.
Däremot är han bra på Piaffer, men det har han förmodligen lärt på Samur
Det lät minst sagt motsägelsefullt för en piaff kan inte vara bra om det inte finns någon pilbåge.

HIttade annan trappa men insåg att den kanske var reklam så får leta ny gick inte att länka direkt till den....Men samma steg på den som på den andra jag la in. Sen blir det i sej lite märkligt. Vet man inte i vilken ordning? Detta är båda etablerade tränares hemsidor som har dessa trappor?
Den klassiska trappan som BB har i sin bok har 17 steg. Det är alltså inte samma. Alla punkter har rubriker och en undertext som förklarar mera. Det skulle bli väldigt mycket text om jag skulle skriva upp allt här.
Jag tycker att det blir som när man visar filmer på BB. :confused: Nej det är inte en utbildningstrappa fast det heter det, utan en riktlinje för rörelser. Men så beskrivs det inte i min borttagna länk
Ja menade alltså att jag har trappan som en riktlinje. Inget jag slaviskt följer utan anpassar efter respektive häst.
Hur kan rörelser i sej vara en utbildningstrappa? (det heter ju faktiskt så) Nej jag ser det som olika system. Vilket texten bekräftar tycker jag.
Jag menar inte att det bara innebär rörelser. (skrev väl lite förenklat) Rörelserna kommer i en logisk ordning med tanke på vad det innebär för hästens kropp. Sen är ju alla hästar olika och vissa har lättare för en del saker och svårare för andra. Då tar jag det i den ordning som passar hästen.
Den vanliga utvildningsskalan handlar om takt, balans och rakriktning. Den är inget jag förkastar utan jag har den med mig vid hästens utbildning. Men det är så jag gör. Jag har min dressyrbakgrund som är min bas och har kompletterat den med AR. Jag har inte förkastat allt jag lärt mig tidigare för duktiga tränare. Den kunskapen har jag kvar och den är viktig för mig. Så är det för mig. Jag menar inte att det behöver vara likadant för alla andra.
Vi har väl alla tagit olika vägar inom ridningen.

Det är ju det som gör det så svårt. Men jag brukar lita till min magkänsla och har stora krav på juste sätt mot hästarna... Problemet är ju när man äntligen får saker och ting förklarade för sig och ser ett sammanhang så har man ju inga andras sammanhang att jämföra med utan blir överlycklig för just ett sammanhang ;)

Ja jag förstår dej faktiskt, för det tror jag är en av orsakerna till att människor väljer AR, att man kanske där lägger mera på teorin och att förstå.
Tyvärr håller jag med fio om att det finns massor av dåliga tränare i VD (vanlig dressyr) som inte bemödar sej att förklara eller kanske inte ens kan:o

Sen å andra sidan att få förvirrande och felaktiga förklaringar i nån ny inriktning är inte direkt bättre förstås.

Jag tycker du ska kolla på nätet på filmer också, riktigt duktiga klassiska tränare (inte AR) som förklarar utbildningsskalan och hur den är uppbyggd. Då kan du ju veta vad du letar hos en tränare. Det är ingen idé att byta till nån som bara står där och säger gör si gör så, utan att förkalra vad ni håller på med:( tyvärr finns en del sånt också. Men ser att dui bor i Skåne, där finns väl bra tränare att titta på:idea:

/../vad som är den bästa vägen för hästen.

KL

Är det det hela den här tråden, och alla andra för den delen, handlar om?
Men hästen bryr sig nog inte ett dyft om tränaren heter A eller B, om ridstilen kallas C eller D. Så länge det funkar för häst och ryttare kan man väl få kalla det vad man vill? Jag har svårt att tro att det är namn, tränare, ridstil som skadar hästen.

Jag har träffat ett 32 år gammalt halvblod som ridits i vanlig engelsk dressyr, fast egentligen mest luffat runt för ryttarens egna höga nöje (nej, inte på äldre dar. Då var han pensionerad och luffade i hagen).
Jag har också träffat en 15 år gammal ridponny, som reds i högre dressyr för kunnigt folk och bedömdes väl på tävlingar, med spatt och kotledsinflammationer så illa att hon knappt funkar som ridhäst längre.

Jag tror det kommer an på ryttaren. Jag kan för lite om dressyrvärldens värderingar för att kunna diskutera det, men som jag ser det är dressyr (vilket egentligen betyder lydnad) grunden för ridningen. Sen är det upp till ryttaren hur långt man vill ta det. So what om man använder en trappa eller en stege eller va fasen allt kallas. Är man så urbota korkad att man följer det till punkt och pricka, oavsett vem som skrivit det, då ska man nog inte ha häst.. Inga program passar alla, med avseende på fyrfoting som tvåfoting.

Det vore väldigt väldigt trevligt att läsa en diskussion där folk åtminstone försöker att inte kasta gegga på andras åsikter.. All heder åt Ponnytant på den senaste sidan :bow:

Ang. trappan känns det konstigt när man petar vid sadelgjordsläget för att få den att böja sig, men sedan uppsuttet står innerskänkeln rätt ut. jo på både Bent o eleverna.
Hästen måste ju ha ngt att kunna böja sig runt. Att bara har vikten rätt gör ingen häst lösgjord!
Nu har jag inte sett Bent rida så jag kan inte kommentera just det, men hans elever rider inte så och undervisar heller inte så. (inte de jag ridit för)
Man måste ju stimulera inre bak att ta för sig mer o även ytter- att båda bak kommer in inunder o vinklar sig ngt. det gör hästen inte av sig självt. Så det så:p
Javisst
Sedan ska halva steg komma efter rakriktning:confused: rakriktning ses som ett litet kapitel när det egentligen borde vara en ofta återkommande check av om böjningen gjort sitt- varit korrekt.
Där håller jag också med dig. Men för mig och min tränare är det återkommande avcheckning som gäller, precis som du skriver. Under rubriken rakriktning står om hur man stärker och gymnastiserar hästen för att få den mera liksidig och därigenom rakriktad. (Det är ju inte så att där är hästen rak.) Bara rubrikerna i stegen säger inte allt.

Jag åker också på allt som dyker upp. Olika tränare och olika discipliner. Det ger massor.

När det gäller klassisk dressyr har jag mest erfarenheter av portugisiska tränare och de har (till skillnad från många i Sverige) en väldigt avslappnad syn på vad de håller på med. Ex vis håller de inte på att kritisera vad andra gör utan menar att ju fler erfarenheter man skaffar sig från olika former av hästträning, ju fler "skills" får man.

Det där var ju inte riktigt sant :angel:

Portugiserna klankar ner duktigt mkt på bla just Bent och en hel del andra...

Bakom kulisserna är det inte lika fördomsfritt kan jag bara informera om :cool:

Det beror kanske på hur och med vilka man pratar då. De jag träffar bryr sig verkligen inte så mycket - även om de på äkta macho-manér förstås tycker att de vet bäst! Däremot förklarar de inte vad de står för genom att påvisa var det brister i andra system.

Fast nu vet jag förstås inte bakom vilka kulisser du menar :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka