Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Det är som med den vandrande våldnaden... alla säger att den finns men ingen har sett den :p

Den vandrande våldnaden - och det är INTE Bent :cool: - trots kappan:o

Jag begär inte mycket, en enda film bara:confused: En enda ryttare:confused:

Fast just här handlade det väl bla om att det sägs att AR-ekipage som inte är nybörjare KAN uppfylla kraven i TR:

Citat bigganl:

Vad kallar du de AR ryttare som kan sitta upp på en tävlingshäst och rida ett MVS program bra då?

Jag har sett för lite AR, så jag vet inte. Men jag står ändå fast vid min önskan om film, där ALLT är prefekt.

Det tror jag inte finns:laugh: Här var det inte heller fråga om perfekt, utan att uppfylla grundkrav:idea:

Okej. jag missade kanske nåt.

Det är ju för jäkligt att det inte finns. För det skulle verkligen behövas! Undrar just vem som skulle kunna tänkas animera den? För så fantastiskt det skulle vara att ha EN film som ALLA kunde enas kring. I like the idea!

Håller med Kookaburra. En film där allt är perfekt skulle vara intressant - och jag håller 100% med om att den i så fall MÅSTE vara animerad. Men inte tror jag att alla skulle enas....

Jag har hört irritation från fler klassiska tränare än Borba när "vi i norden" envisas med att ställa frågor som syftar till att belysa skillnader. Dressyr = träna häst och ju mer man lär sig och kan ju fler verktyg har man att plocka fram för varje häst-individ beroende på vad man vill att träningen.

Det jag uppskattar hos AR-folket är acceptansen för olika typer av "häst-material". Lite "alla får vara med" och "alla kan utveckas efter sin förmåga".

Senast ändrad:

De flesta tävlingsryttare jag känner menar att de håller på med klassisk dressyr....

men det handlar ju om att vara PK, det kan ju tom gå så långt så man hänvisar till Anky som en klassisk ryttare

men om man talar om tävlingsdressyr generellt som Klassisk så har man nog inte förstått vad klassiskt är - eller var :angel:

Är inte Borba utbildad vid ett av de klassiska ridinstituten?

Jag håller med, Borba, Daniel Jugnet mfl håller jag som klassisk ridkonst.

Klassisk dressyr tänker jag Balkenhol, Hubertus Schmidt tex.

Men om Spanska ridksolan i Wiens syfte är att bevara den klassiska Dressyren?
Hur får du ihop det då?

Vad kallar du de AR ryttare som kan sitta upp på en tävlingshäst och rida ett MVS program bra då? Är de dåliga ryttare som inte kan böja, inte har energi och utan bärighet?
Menar du annans häst?

Vem bedömer om ritten är bra?

Det är sällan "bara" att sitta upp på annans häst o rida. Om inte annat när du kommmer till bytena lär det bli noll byte.

På "normalridna" hästar går det inte att åka runt, utan hästarna behöver hjälp o anvisningar från sin ryttare- halvhalter o reglerad energinivå.

Om detta nu är vanligt förekommande borde en sdn film gå att frambringa.:confused:

jo, men samtidigt måste jag säga att hästen får vara efter ryttaren. Jag lät en liten ryttarinna rida min häst idag, och hon fick prova på hur :devil: lätt det är att rida. Titta var du ska och visa med bröstet var du ska...hon lös som en sol och frågade hur har jag lärt henne det?

Jag sa att det är jättelätt men försöker du göra det i galopp är det jättesvårt för min häst...Låt hästen göra vad den kan och vad den är stolt över, träna dig själv till vad du kan men sedan gäller faktisk acceptera din hästs begränsningar och utveckla dina egna...precis som tidigare sagt i tråden....

Jag håller med dig. Man tränar utefter hästen helt enkelt. Det finns en diamant i alla hästar och det gäller att hitta den.

Jag har hört irritation från fler klassiska tränare än Borba när "vi i norden" envisas med att ställa frågor som syftar till att belysa skillnader. Dressyr = träna häst och ju mer man lär sig och kan ju fler verktyg har man att plocka fram för varje häst-individ beroende på vad man vill att träningen.
Det håller jag med om också. :laugh:Jag är så in i norden trött på alla som hela tiden vill se olikheterna mellan olika inriktningar och läågger allt fokus där. Visst finns det olikheter, men likheterna är mycket större. Det glöms ofta bort. (är det inte lika roligt att diskutera då tro??)

Menar du annans häst?
Ja det menade jag nu.
Vem bedömer om ritten är bra?
en dressyrdomare tex.

Det är sällan "bara" att sitta upp på annans häst o rida. Om inte annat när du kommmer till bytena lär det bli noll byte.

På "normalridna" hästar går det inte att åka runt, utan hästarna behöver hjälp o anvisningar från sin ryttare- halvhalter o reglerad energinivå.
Vet inte riktigt vad du vill säga med detta.
Om detta nu är vanligt förekommande borde en sdn film gå att frambringa.:confused:
Vanligt vet jag inte om det är men det förekommer.
Det jag menar är att en bra ryttare är en bra ryttare oavsett om denne tränar tävlingsdressyr, AR eller någon annan inriktning. (kan inte namnen på alla) En dålig ryttare är en dålig ryttare likaså. Det är inte träningsinriktningen som gör ryttaren.

Vanligt vet jag inte om det är men det förekommer.
Det jag menar är att en bra ryttare är en bra ryttare oavsett om denne tränar tävlingsdressyr, AR eller någon annan inriktning. (kan inte namnen på alla) En dålig ryttare är en dålig ryttare likaså. Det är inte träningsinriktningen som gör ryttaren.

Fast vänta nu. Glider du inte lite ifrån ditt förra påstående nu, om MSV.:confused: Det fanns med andra ord ingen att visa nej:o

NEJ det är inte så att en "bra" ryttare (hur du nu definierar det?) kan uppnå samma sak oavsett inriktning, eftersom inriktningarna inte har samma mål och inte heller samma väg. Hur KAN det ens blir jämförbart eller stora likheter:confused: Varför är det så viktigt att det är så lika mellan AR och klassisk dressyr:confused: Det är det ju inte, - har vi konstaterat i massor av trådar. Jag blir lika trött som du säger att du blir, men på dessa påståenden att man visst kan rida enbart AR och visst uppnå godkänd kvalité i ett MSV dressyrprogram. Nej det kan man inte för det är olika vägar och olika mål och är inte särskilt lika alls. Varför inte prova den tanken:confused: Varför inte inse att det kanske är så?

Jag tror det finns en hel drös med filmer att visa, problemet är att eftersom det inte finns några perfekta ekipage är folk rädda för att lägga in film eftersom andra här på forumet då genast kommer att kasta sig över dem och hacka ryttaren (eller den som lagt in filmen) sönder och samman.
Det är det enda jag tycker är så himla tråkigt här på Buke. Om inte allt är 100% perfekt så har man inte fattat nåt om ridning och man kan inte rida. I verkliga livet kan man uppskatta positiva förändringar ett ekipage gör, även om inte allt blir jättebra med en gång. Men här finns inga nyanser utan allt är bara 100% bra eller 100% kass
Och då finns det inga ryttare eller filmer att visa - för filmer visar verkligheten - med alla dess nyanser.

Vi letar inte efter ngt perfekt utan ngt som är någorlunda snarlikt annat än vad nu en påstådd dresssyrdomare skulle finna godkänt- snarare 40-50% eller åtminstone några godkända rörelser UR programmet.

Någon... borde ha kommit hela vägen o då kan rida typ även ökade gångarter o korrekta skolor.
Tyvärr går det inte när det är fuskböjning- ej i bålen som är såå mkt svårare.

Det borde gå att finna utan för Buke- You Tube- där allt möjligt o även omöjligt finns.

Vet inte riktigt vad du vill säga med detta.

Citat:
Att man behöver "rida in sig" på resp. häst. de som endast är ridna av en o finkänslig för dess signaler- har en unik kommunikation.

Lussan kunde inte byta på min kompis häst o såg inga som helst konstigheter med det- prestigelöst.
Samma med min häst. Ingen har kunnat sitta upp o "bara" bytt.
Den har bara galopperat vidare o sett helt ovetandes ut:confused::rofl:

Sen... har den börjat byta själv i varje - hej o hå:bump:
Aha:idea: Var det detta som du menade:banana:

Nej jag skrev tvärtom att perfekt finns inte, men ett enda ekipage som helt och hållet tränar AR som inriktning, som kan åstadkomma ett MSV program godkänt. Det är inte höga krav alls. Och det är vad bigganl sa att det fanns.

Nu är jag jättedålig på tävlingsterminologi och har inte riktigt koll på allt som ska kunnas göras sammanhängande i MSV (som dessutom finns som 1, 2 och 3, rätt?)
Och sen vet jag inte om de kallar sig AR men jag har sett två träningsDVD;er, en med nån (inom klassisk inriktning känd) fransman vars hästar förvisso hade lite spända halsar men som ändå kunde göra rätt så trevliga skolor upp till piaff och passage, och så tror jag att nämnda Anja Beran räknas dit? Hon tycker jag rider jättetrevligt, på den video jag såg fanns inga masande bakben utan energiskt och sportigt och välvda ryggar och lösgjorda hästar. På vissa rider hon piaff, på andra lättare lösgörande övningar (bla nån friser som blivit inriden på allehanda hjälptyglar, de visade videoklipp från när de fick hem hästen och hur den rörde sig då - sänkt jättespänd rygg och 2cm kort hals och den bara sprang - och som senare i filmen rörde sig riktigt trevligt i arbetstrav på halvlång tygel, arbetande i ett friskt tempo med ryggen och baken med sig. Vet inte om klipp från DVD:n finns på nätet, kanske man kan söka? Jag sitter på jobbet och vill inte gå in på youtube :o

Men det där är inget som ifrågasätts- Klassisk ridKONST- en inriktning som Drangel saluför i S.

Frågan var om ngn Akademisk ridkonstutövare har kommit vidare o kan rida de flesta rörelserna korrekt.

Skolor är skolor o inte rörelser... som piaff.
Högre skolor är de ovan mark- uppe i luften.

Frågan var om ngn Akademisk ridkonstutövare har kommit vidare o kan rida de flesta rörelserna korrekt.

Det är just den frågan som är jättekonstig för mig eftersom många (faktiskt de flesta) jag träffat på inom AR även tränar för andra instruktörer (ibland också med samma hästar). Förutom klassisk what-ever finns det ett par som rider western och minst en tävlar i hoppning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka