Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Båda delarna. Men det var ett tag sedan sist.
När jag red svårklasshästar så var ju träningen på den nivån också. inte så konstigt.

Mycket spännande. Du har alltså tränat svårklassdressyr? Vilken nivå tävlade du på?

När man får tillfälle att rida så välutbildade hästar är det rena njutningen och lärorikt.
Det är längesedan jag tävlade och jag hade ju ingen egen häst så det var inte så lätt att klättra i klasserna på mestadels läktionshäst. Det var mest L:A och inte högre än MSV. Träningarna med ridskolechefens alla hästar var mest lärorika. (och hon var en attans tuff tränare)
Tävlingsbiten lockar mig inte alls längre.

För mig känns det konstigt att du skriver om "hur du vill ha" piafferna, när det enda du har gjort är att suttit på en häst utbildad till piaff

Jag tror faktiskt ärligt att man inte kan prata om hur man "vill ha" piafferna" innan man utbildat några hästar till svår dressyr. (obs plural)

och även om man anser sig vara på en viss nivå, eller om tränaren säger att man är på en viss nivå - så syns det på hur hästen är musklad om man är på den nivån eller inte

De välridna hästarna brukar inte bara vara att sitta upp på.

Jag red min ridlärares häst på ngn märkesuppridning o den spelade bara bus med mig.
Den hoppade över spånmarkeringarna ( man hade så förr)o fattade den galopp, så bytte den genast:bump::bump:

7 o 8 på travdelen o 3 0 4 på galoppdelen. Nej, jag klarade inte av att bli godkänd o alla sa att jag var usel om jag inte klarade av det på denna fina häst:o. min ridlärare red t o m fram den åt mig.

Nu var detta en evighet sen o hästen gick inte ute i hage alls- varav högenergi:bump::crazy:

Kan ta ett senare ex. Tinne hade ridit till min o sen ville hon att jag skulle känna, men jag klarade inte av att bruka den tillförda energin som hon o vad gjorde jag?
Jo bromsade med handen. Hon... använde sätet på ett sätt som jag då inte kände till. Det kändes då som om hästen sprang. Nej den BJÖD som aldrig förr..bara:bow:
Det var 12 år sen o något har jag nog lärt mig sen dess.:cool:

KL

Denna film lades in som exempel på bra trevlig ridning i filmtråden. Jag respekterar att man inte ska dískutera där så jag lägger den här istället.

Jga vet inte om detta är AR ska jag först säga. Men för mej är det inte trevlig ridning. För mej är den däremot ett bra exempel på skillnader:idea:

Man har inte grundkvalitéerna som ett mål, och då ser det ut så här. Man försöker piaffera men har inte ens hästen ihop den är inte ens taktmässig, allltså inte ens det första kravet för att få en häst att jobba ihopkopplad. Det ser bekvämt och lugnt ut, men är det kvalitet? Vad ÄR kvalitet? Om vi har samma mål:confused:

Jag kunde skriva mer men nöjer mej, just nu, och undrar vad ser ni andra? :idea:

http://www.youtube.com/watch?v=ds8M914pBHU&feature=player_embedded

Nä en RIKTIG svårklasshäst är inte lätt att sitta upp på, det säger ju alla svårklassryttare... Men för att veta det måste man ju ha varit där. :grin:

Mitt stora sto kunde alla rörelser i svår klass men inte sjutton skulle jag kalla det för svårklasshäst, eller att jag tränar på svårklassnivå :rofl: :rofl:

KL

Denna film lades in som exempel på bra trevlig ridning i filmtråden. Jag respekterar att man inte ska dískutera där så jag lägger den här istället.

Jga vet inte om detta är AR ska jag först säga. Men för mej är det inte trevlig ridning. För mej är den däremot ett bra exempel på skillnader:idea:

Man har inte grundkvalitéerna som ett mål, och då ser det ut så här. Man försöker piaffera men har inte ens hästen ihop den är inte ens taktmässig, allltså inte ens det första kravet för att få en häst att jobba ihopkopplad. Det ser bekvämt och lugnt ut, men är det kvalitet? Vad ÄR kvalitet? Om vi har samma mål:confused:

Jag kunde skriva mer men nöjer mej, just nu, och undrar vad ser ni andra? :idea:

Jag tycker detta är trevlig ridning :) Det är uppvärmningsridning, sen kommer han inte längre... Det är lite förböjt och avslappnat , som när man värmer upp. Men det finns ingen ihopkoppling alls.

Om man jämför med de PRE som tävlade Grand Prix i Aachen så ser man ju den stora skillnaden, det är ju lättare att jämföra med samma ras eftersom dom inte är så jättelika halvbloden.

Så skillnaden är stor och målen är inte detsamma , det är ju tydligt.

Men det är trevlig ridning och häftigt med örnen :love:

Ja men piaff tex tillhör inte uppvärmning (eller:confused: ) och jag tror inte han ser uppvisningen så och eftersom det nog är ett färdigt resultat han visar, gissar jag,:confused:
Och som sånt är det inte trevlig ridning eller trevlig och trevlig, men det är ingen kvalitet att tala om då, tycker jag. Han joggar runt och svänger lite och böjer lite och hästen är uppmärksam och lydig och det är ett bra mål men det räcker inte som mål för mej.

Så skillnaden är stor och målen är inte detsamma , det är ju tydligt.

Ja om det är mål han visar, och det förutsätter jag.

Jag kan absolut inte uttala mig om hela filmen då jag saknar kunskap, men efter vad jag tror mig veta och den vision jag har är det en trevlig film, hästen utstrålar avspänning, spänst och glädje. Följer ryttaren, även med små hjälper. Hade gärna sett fler filmer och bilder till grund för allas åsikter.

Ja men piaff tex tillhör inte uppvärmning (eller:confused: ) och jag tror inte han ser uppvisningen så och eftersom det nog är ett färdigt resultat han visar, gissar jag,:confused:
Och som sånt är det inte trevlig ridning eller trevlig och trevlig, men det är ingen kvalitet att tala om då, tycker jag. Han joggar runt och svänger lite och böjer lite och hästen är uppmärksam och lydig och det är ett bra mål men det räcker inte som mål för mej.

Ja om det är mål han visar, och det förutsätter jag.

Ja men målen ser ju ut såhär i "den" ridningen och nä det är inte samma :cool:

Men vaddå , han kan väl trampa runt i piaff i uppvärmningsform även om det inte är just uppvärmning för honom, för honom är det säkert uppvisning och det ungefärliga målet han vill åstadkomma eller något sådant.

Nä det är inte kvalite´i den bemärkelse om man jämför med TR och utbildningsskalan, det är lätt att se skillnaden från de hästar som går GP i samma ras.

Men skillnaden som jag upplever med ryttare som han och andra är att dom INTE strävar efter att det skall se tävlingsmässigt ut eftersom dom inte tycker det är bra ridning.

Det är bara bigganl som jag har hört påstå att det är samma... De andra tar ju AVSTÅND från "vanlig dressyr" och vill inte förknippas med det.

Ja!
Om man säger att det här väljer jag, det är inte samma, men jag vill ha just denna ridning, då är det är helt ok för mej:idea:

I o f s kan jag inte riktigt förstå valet men jag förstår inte western heller och kan vara nyfiken ändå. Det är ett medvetet val av något annat. Då kan man dessutom diskutera vad det innebär och vad man väljer bort.

Jag kan absolut inte uttala mig om hela filmen då jag saknar kunskap, men efter vad jag tror mig veta och den vision jag har är det en trevlig film, hästen utstrålar avspänning, spänst och glädje. Följer ryttaren, även med små hjälper. Hade gärna sett fler filmer och bilder till grund för allas åsikter.

Jag har inte hunnit leta alternativ och den här är bara träning som kom upp när jag sökte. Tyckte det var lite kul förutom att jag tycker det är trevlig ridning att både To(o)tola :D och Kottas var med så blir både Totola och Susan nöjda:p

Försökte eg hitta liknande häst och tävling/uppvisning, att visa, men bland en massa spanska filmer dök denna upp. :rofl: Så jag lägger in den så länge.

Men jag tycker den är trevlig ridning och dessutom Totola: - ang vår disk om spänning och sätt att få ur fel sorts spänningsenergi så är det här ett exempel på övningar jag har fått göra:idea: Fast hon gör det utan tvekan bättre:D Men också annan häst.
Får leta vidare för jag sökte eg mera spansk häst och mera uppvisning/tävling. Såg förra året ett trevligt spansk ekipage på globen men hittade inte dem.

Filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=dg95ZA2rcsU&feature=related

Senast ändrad av en moderator:

Följer tråden med intresse och hoppar in med ett inlägg.
I mina amatörögon är film 1 (Schneider) mer lockande än film 2 (Totoola), och visar för mig trevligare ridning. Men ingen av filmerna visar mitt mål med ridning.
På första filmen gillar jag avspändheten och kommunikationen, men hästen sitter inte ihop, det glappar för mycket, dessutom trampar hästen förbi tyngdpunkten (i slutorna) vid flera tillfällen. Den har det typiska trippiga PRE-steget (som inte alla har, men varit eftersträvat hos den "gamla" modellen) och skulle behöva bättre takt.
Därför är det lite svårt att jämföra med halvblodet (?) på film 2 som naturligt har en helt annan takt. Men även om vissa saker är bättre där, tycker jag ändå inte det är eftersträvansvärt med den formen han uppvisar. Med tredje nackkotan som högsta punkt, dvs halsmusklerna jobbar inte fullt ut, hästen hänger sig i handen och på framdelen.

För mig känns det konstigt att du skriver om "hur du vill ha" piafferna, när det enda du har gjort är att suttit på en häst utbildad till piaff
öh... vart fick du det ifrån?
Nej hade det varit så hade jag inte uttalat mig om piaffer öht.

och även om man anser sig vara på en viss nivå, eller om tränaren säger att man är på en viss nivå - så syns det på hur hästen är musklad om man är på den nivån eller inte
Vet inte vart du vill komma med detta. Jag håkller helt med vad du skriver om hur hästar musklar sig, men jag har ridit/tränat så många olika hästar och de är förstås inte på samma utbildningsnivå alla. (Jag har inte sagt ett barr om vilken nivå jag är på för övrigt. Jag har svarat på frågor.)

Men även om vissa saker är bättre där, tycker jag ändå inte det är eftersträvansvärt med den formen han uppvisar. Med tredje nackkotan som högsta punkt, dvs halsmusklerna jobbar inte fullt ut, hästen hänger sig i handen och på framdelen.
Hästen hänger varken på bette eller framdelen. Den är under utbildning.

Tycker att det ser mkt harmoniskt ut o hästen jobbar genom kroppen.

Sen är det mkt jobbigt för hästen att gå med nacken högst innan den är kortare i kroppen o då får en annan kortare/ högre form även på halsen- högre form.

det är skillnad på en för hästen bra arbetsform än den som den ska ha vid uppvisning- det färdiga arbetet- produkten. Man varierar form även under alla dressyrprogram- för att visa att det går o att den är avspänd. En spänd häst går med hög nacke o låg rygg- tittar.

Jag har inte haft några problem med det. Det var väldigt roligt och lärorikt.
Den hoppade över spånmarkeringarna ( man hade så förr)o fattade den galopp, så bytte den genast:bump::bump:
Spånmarkeringar hade man när jag tävlade. vad hemskt det såg ut när du skrivit "förr" Nu känner jag mig gammal.:D
7 o 8 på travdelen o 3 0 4 på galoppdelen. Nej, jag klarade inte av att bli godkänd o alla sa att jag var usel om jag inte klarade av det på denna fina häst:o. min ridlärare red t o m fram den åt mig.
Men bara för att det blev så den gången för dig så behöver det ju inte vara en regel. Det kanske var ett undantag? Jag fick många lektioner av ridskolechefen på de högt utbildade hästarna.
Kan ta ett senare ex. Tinne hade ridit till min o sen ville hon att jag skulle känna, men jag klarade inte av att bruka den tillförda energin som hon o vad gjorde jag?
Jo bromsade med handen. Hon... använde sätet på ett sätt som jag då inte kände till. Det kändes då som om hästen sprang. Nej den BJÖD som aldrig förr..bara:bow:
Det var 12 år sen o något har jag nog lärt mig sen dess.:cool:
Det har du förmodligen.
Jag red en av min nuvarande tränares hästar i vintras. Det tog en stund innan jag "hittade" hästen, men sen var det en väldigt rolig träning. Nu för tiden byter jag inte hästar lika ofta så jag ställer inte om mig lika snabbt som förr.

Nu tror jag inte alla kommer hålla med, helt naturligt på detta forum ;) men för mig ser det ut ungefär såhär:
En mycket trevlig "arbetspiaff". Med arbetspiaff tänker jag att hästen måste få tid och utrymme att göra lite fel (enstaka taktfel, någon sekunds spänning t ex) för att klura ut hur den ska ta sig förbi sina svagheter och istället jobba på dom. Med hjälp av ryttarens guidning givetvis.
Ryttaren talar om vad, vart (ex. framdel vs. bakdel) och hur ryttaren vill ha det, hästen får lite frihet att klura ut HUR den ska lösa situationen på bästa sätt, ryttaren är bara där och guidar ibland.

Med tanke på hur stort steg det blir för en häst som är mycket riden men aldrig skolad till ordentlig samling som i piaff, att plötsligt förstå hur den ska använda höfter/bäcken/knän och eg. hela kroppen i förhållande till varandra (men kanske framförallt området vid korset som nog majoriteten av alla hästar aldrig aktiverat i sitt liv), så skulle jag se detta läge som BRA. Men som arbetsläge, egentligen inte som uppvisningsläge.
Jag ser iaf hellre detta än en väldigt disciplinerad piaff som blir mer "tungt" riden (missförstå mig rätt nu, rider man riktigt "tungt" i den bemärkelsen får man aldrig till någon riktig piaff, men det finns grader av allt) för att man som ryttare är rädd för taktfel.

Ett tydligt exempel på - rider vi dressyr för hästens skull eller är hästen till för dressyren? (fast det blir en väldigt vinklad bedömning, iom att vi har olika åsikter om vad som skulle vara "för hästens skull" i det här fallet). Vill man rida en piaff för att skola hästen till att använda sin kropp bättre genomgående under ryttare, lära sig en bättre teknik och träna upp sin bärighetsstyrka, då tror jag absolut att man har nytta av att öva liknande den här piaffen. Har man t ex ett bakben som är lite svagare och fortfarande tendenser till snedheter/stelheter, då kommer man åt detta i de/det steg som faktiskt BLIR bra, även om det kan ta några extra stegs testande/pusslande att komma dit.
När hästen väl kan piaffen klockrent så blir den mer ett verktyg inför annat. ELLER en uppvisningsgrej/färdig produkt att bli bedömd för. Men det anser inte jag har med utbildningen att göra.

Angående om hästen sitter ihop - yep, det tycker jag. Men sen var det ju det där med att det märks att det finns små ojämnheter. Skulle man ta massvis med bilder på raken så skulle nog var 4:e bild visa riktigt dålig piaff för att den inte hänger ihop i varje moment av stegen. Som arbetspiaff tycker jag ändå det är godkänt.

Hästen hänger varken på bette eller framdelen. Den är under utbildning.

Tycker att det ser mkt harmoniskt ut o hästen jobbar genom kroppen.

Sen är det mkt jobbigt för hästen att gå med nacken högst innan den är kortare i kroppen o då får en annan kortare/ högre form även på halsen- högre form.

det är skillnad på en för hästen bra arbetsform än den som den ska ha vid uppvisning- det färdiga arbetet- produkten. Man varierar form även under alla dressyrprogram- för att visa att det går o att den är avspänd. En spänd häst går med hög nacke o låg rygg- tittar.

Så där mycket vikt i handen vill i alla fall inte jag ha när jag rider.
Det är förstås jobbigt att gå i korrekt form med nacken högst, men då föredrar jag i utbildningsfasen hellre låta hästen ha nosen framför lodplan än att ta in den bakom. Och att inte begära en hög form av en häst som inte klarar det, som du säger, för resultatet blir ju att den då sänker ryggen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka