Från klassisk ridkonst till ren AR

Sv: Från klassisk ridkonst till ren AR

Jag vet inte om denhär videon representerar takt och energi nåt vidare bra faktiskt. Snarare avsaknaden av dessa. Fast det kanske var det du ville visa, eller?

Kan väl kalla det ganska harmoniskt (eller segt snarare), men inte vidare imponerade kvalitétsmässigt.

Haha det vore något det! Jag sitter där och undrar "varför rör sig inte hästen?" medans du förtvivlat ropar "hur får man honom sluta trava?!" :rofl:

:rofl: Ja det skulle vara riktigt kul. (fast såå illa tror jag inte det skulle bli)
Fast seriöst så tror jag mycket på nyttan av att växla hästar. (har tom föreslagit detta för tränare om vi skulle kunna göra något sådant under en kursdag. Hoppas det blir möjligt, men det kräver prestigelöshet från inblandade ryttare.) Förr red jag flera hästar om dagen och anpassade mig snabbt som en kameleont till de olika typerna. Nu byter jag ganska sällan häst och det tar klart längre tid för mig att anpassa mig och hitta rätt på hästen.

Senast ändrad:

Nej som sagt är det ingen perfekt video, det är inte meningen heller. Jag la in den till diskussionen om takt och energi, eftersom vissa fått uppfattningen att hästen inte behöver vara taktmässig eller ha energi inom AR. Vilket jag inte håller med om, därför visade jag denna video där man ser och hör hur de arbetar just med energy and rythm, och dessutom börjar se en förändring i kvalitén i ridningen i slutet av filmen, en liten förändring som inte gör det perfekt, men i alla fall en förändring. :D

Ja man kan ju inte säga att det inte krävs energi för att genomföra skolsprång...:angel:
Och skolgaloppen ska ju vara fyrtaktig.
Men jag tycker väl inte videon är ett ideal, tex passagen på den vita. Funderar mycket på AR videos jag ser, vissa tveksamma för att vara ett ideal för mig. Vet inte om det säger mest om Bent, AR eller om mig. Jag kan bara känna och lära mig mer om vad god ridning är, och försöka efterssträva det. Sen vad den disciplinen kallas är en annan sak.

Funderar mycket på AR videos jag ser, vissa tveksamma för att vara ett ideal för mig. Vet inte om det säger mest om Bent, AR eller om mig.

Inte jag heller. Vi får väl helt "enkelt" sätta oss in mer i denna akademiska värld och klura ut vad som är värt att anamma och vad som är bristande. Har jag rätt?

Absolut! Man behöver ju inte svälja läran med hull och hår. Utan plockar det som känns rätt.

Japp det är en stor skillnad. vad skulle motivatorn och syftet vara, att träna samlingsgrad som krävs i en piaff, när hästen inte ens kan gå en 30 meters volt eller galoppera en raksida i ridhuset i balans och bärighet och harmoni?

Inte ens kan gå en 30m-volt låter ju rätt extremt, eller är du väldigt petig i den bedömningen tro?
Nu varken tror eller förväntar jag mig att du ska hålla med, men tanken jag ser som BRA med det är att angripa problem från olika håll.
Hästen har problem med galoppen. Varför har den problem med galoppen? Ett problem kan t ex vara att få ihop tekniken och kunna hålla ihop sig nog för att få till en bra galopp, för att få en bättre galopp då vill säga, eller kanske för att underlätta tekniken för en bra fattning.
Hästen lär sig tekniken för bäckenvinkling - kommer ett snäpp närmare, även om det såklart sällan räcker för att *poff* kunna träna avancerade galopprörelser för det. För en häst som inte ens haft det som en upplevd potentiell möjlighet i rörelseregistret kan det vara en STOR skillnad.

Men sen får man också tänka på att med "träna piaff" så menar jag inte nödvändigtvis att ekipaget behöver rida vad som liknar/är en riktig piaff. Men tekniken kan man börja träna och förbereda för tidigt, redan vid ex. korta-länga skritten som jag ser som en basic-övning. För att till slut efter troligen många år vara så nära att gränsen för att "träna inför piaff" och "träna piaff" börjar suddas ut. Tekniförbättringen och styrkan tränas under tiden, så man kan knappast säga att det går någon magisk gräns vid piaffen. Med tanke på hur lång tid den grunden oftast tar så brukar det gå hand i hand med att andra grunder förbättras även om det inte är någon garanti att det går i samma takt. Jag ser alla förbättringar som något bra eftersom alla förbättringar i helheten blir som en kedjeeffekt som även underlättar i andra moment.

Eller tror man att hästen där har de kvalitéer som vi talar om:confused:
Tänker man att hästen visst sitter ihop hela vägen? Eller behöver den inte göra det?

Det är intressant för att förstå diskussionen.:idea:

Ja, den sitter för det mesta ihop, dvs mer än många. ;)
Det är lite det jag menar med att det är ovant för ögat att se en häst gå med tonus i "lugn" dvs utan synbar energi pga avslappningen, men ändå aktiverad pga tonus/vinkling/den har den energi som krävs för att utföra det som begärs.
Sen tycker jag inte det är något mästerligt eller optimalt, men på många punkter och i många sekvenser tycker jag det är föredömligt jämfört med det man ser till vardags.
Tittar man i början av videoklippet så ser jag en häst som har mycket av det jag själv jobbat med (dvs grunder) - den "släpper ut" halsen, den har tonus och framdelen är utifrån formen lätt. Ergo = den har många av de kriterier som jag ser som viktiga.
Den är harmonisk och lyhörd/avspänd, den kan böja, även om ryttaren gärna vill böja för mycket och även tvära för mycket (tänker att det nog är uppvisningsrörelser det är tänkt som snarare än träningsrörelser, skolorna t ex).
Men, mitt amatöröga tycker liksom att där borde den hästens/ekipagets skolning ha tagit stopp, det var såpass mycket brister i jämsidighet/precision (om man jämför med hög nivå) att jag inte tror hästen kan bjuda på så mycket mer kvalitet. Hade det varit för träningens skull är det en annan femma. Det hade lika gärna kunnat varit ett halvgrönt ekipage från någon av kurserna jag åker på, utifrån början av klippet. (Dock tycker jag harmoni/samspel/arbetsvilja/avspänning/börja arbeta med tonus är såpass viktiga delar att jag eg. skiter i om det är ett halvgrönt ekipage eller en mästare som uppvisar det, det kan vara vackert oavsett! :) )
Det saknas inte energi, då hade den inte kunnat bjussa på ytterligare vid begäran från ryttaren.

Obs, bara mina iakttagelser.

Haha säg inte det du! ;)
Nä, jag håller med. Nyttigt att prova rida andra hästar.
Dock kan jag tycka det är tråkigt att hoppa upp på en häst EN gång och förvänta mig att kunna träna (det är ju en annan sak om man gör det för upplevelsens eller skojs skull) eftersom jag troligen skulle gå tillbaka så mycket basic och checka av "mina" grunder och knappar innan man går vidare.

Jag tycker du ska läsa igen. Jag skrev att bara för att det inte är du och din egen häst så väger väl ditt argument lika tungt för den skull. Inte att du inte skulle ha en åsikt utan snarare tvärt om! Din åsikt väger väl lika relevant ändå, i den bedömning du gör? Att jag inte håller med om den bedömningen, ja det kvarstår oavsett.

Jag har läst. Och det är det första inlägget till mig jag inte förstår. Förklara eller låt bli. Oliktänkande respekteras.;)

Jag kommenterade din analys av den film du lade in som du tyckte var trevlig, trots de brister du även säger finns där. Jag förstår inte hur piaff ö.h.t hör hemma på en häst som befinner sig på det stadiet, därav min kommentar.

Då förstår jag vad du menade. Det var bara det att du hade citerat min kommentar från film 2 (halvblodet) som inte var den som tränade piaff.

Vi ser olika saker. Jag ser inte att den sitter ihop framifrån och bak. Den gör delvis som Bents häst och häver sig istället för arbetar sammansatt, den är inte igenom. Lugn, trevlig, lydig är den. Men det är räcker inte som kvalitet för mej. Den är inte ihopsatt och arbetar inte harmoniskt och igenom i kroppen, så som jag ser det. Alltså rörelserna är inte fria och harmoniska eftersom den inte sitter ihop, för mej är inte bara lugnet det harmoniska. Den är i spänningar i kroppen, trots lugnet.

Bents film talar för sej själv. :o Liksom många av hans filmer, jag har tittat på några nu.

(Knapplånar) Mina 50 cent beträffande filmerna;
Film ett (med den vackra skimmeln) visar en trevligt och avslappnad ridning, kanske inte hållbar för tävling eftersom det saknas lite "senspänst" / elastisitet i hästen, kontakten är inte vad den borde genom hästen, tygeln glappar. Sen är det en PRE och de kommer aldrig att röra sig som halvblod, antingen gillar man eller gillar man inte.
Film två (brunt halvblod), hästen har energin och spänsten men går inte fram till handen och är av bakom tredje. Kretsen är bruten så att säga. Att hästar som ännu inte är tillräckligt starka går något bakom lod är inte samma sak som att vara av; vilket såvitt jag förstår är lika illa som att vara av vid manken, av i länden, förböjd, etc. Ekipaget kan inte få energin att cirkulera. Men trevlig häst!
Film tre (Svartbrun med vit bläs) saknar i princip "allt" som jag anser vara god ridning med hästens bästa för ögonen. Den är inte igenom, saknar bjudning, sänker ryggen och gör bara cirkuskonster.
Film fyra (BB och prickig häst ;-)) Samma som ovan. Hästen känns låst och nere i manken, ner mellan sina skulderblad, och lätt i rumpan. Men lydiga hästar som gör sina hussar och mattar till viljes, och det är en trevlig egenskap :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka