niardasp
Trådstartare
Jag tänker mer att ni ska undvika vissa situationer som tränger honom. Måste han ha kläder på sig när ni går ut till exempel? Eller sele?
Jag hade plockat fram en köttbulle (eller en halv) varje gång selen skulle på och lagt så att hunden ser den, men inte kan ta den. Sen i lugn och ro på med selen och direkt efter gett köttbullen.
Samma sak om det blir spänt, kalla på vovven och ge en gobit, men helst innan det blir morrningar. Det finns en risk med att ni säger till när han morrar, att han slutar morra och sen inte varnar. Morrningarna är ju egentligen hans sätt att säga "ge mig plats".
Låt honom ha fristäder, en bur med öppen dörr kanske funkar, precis som med hans korg. Ta bort den unga hunden om den är på honom, hjälp honom i sin kommunikation.
Försök att hela tiden vara lugna, inte korrigera en massa, utan ha en plan och följ den. Så istället för att säga åt honom när han morrar vid påklädning, ha en plan så att proceduren blir trevlig.
Tack för ditt svar!
Jag hade helst sett att han inte behövde kläder, absolut. Nackdelen är dock att han fryser så att han skakar, spänner sig och haltar till och från när han är naken. Med kläder utomhus händer inget av detta. När han flyttade från sina tidigare ägare fick han rakas så att pälsen bara var ett par mm lång eftersom hela han var en stor tova så jag hoppas frysandet blir mindre när pälsen vuxit ut. I övrigt försöker jag undvika stressade situationer så gott det går just nu.
Det är precis det du skriver om morrandet som jag funderar på, att vi genom att säga åt honom ger det motsatt effekt. Därför är vi försiktiga med att säga till honom, och i de allra flesta fall ignorerar vi hans morrande.
Jag tycker dock det är onödigt att han morrar på den andra hunden när han inte ens är i närheten men samtidigt verkar unghunden inte bry sig särskilt alls om just dessa morranden så de kanske inte betyder så mycket. Jag ska tänka på det du sagt.