Från 2 till 3

Yrja

Trådstartare
Vad säger ni? Hur stort steg är det mellan 2 hundar till 3? För-/nackdelar med det ena eller det andra?

De få nackdelar jag kan tänka mig:

• Allt blir lite dyrare
  • Mer meckigt om man behöver hundvakter
  • Beroende på storlek på hunden/arna kan man behöva köpa större bilburar/bilar osv (se punkt ett)
  • Man måste prioritera tiden mer så att alla hundarna får så mycket egentid/egenträning som individen kräver
  • Man måste vara säker på att ens tid räcker till till ovanstående punkt. A och O är att hundarna ska hinnas med utan att man själv känner stress eller dåligt samvete för att någon får stå tillbaka

Annars, inga problem alls vad jag kan komma på nu :D!

/Miao, just nu 5 hundsägare ;)

När vi fick vår tredje så blev det egentligen ingen skillnad alls förutom kostnader såklart.
Vi har shetland sheepdogs, så någon större bil behövdes inte.
Den individuella träningen blev nästan lättare för då kunde alltid de andra två leka med varandra när man gick i väg med den tredje!:p

Jag har hört att det är ett större steg att gå från 2-3 än att gå från 1-2. Övergången 1-2 har för mig inte känts överhuvudtaget. Tycker bara att det varit positivt för både mig och gammelhunden med en till. Men en tredje... börjar genast undra om jag klarar så många. Men jag är sugen :)

Senast ändrad:
Jag har ganska nyligen blivit med tre och tycker inte att det är sååå stor skillnad. Men det kostar mer, speciellt om dom blir sjuka/skadade samtidigt. Sen krävs det mer planering och tid. Lite trassligare med kopplena är det också ;)

Just nu tycker jag det är rätt bökigt att ha tre, men det beror mest på att vår gamling inte riktigt kan/orkar hänga med på allt längre, så det blir att vi får planera och dela upp oss ganska mycket i våra hundaktiviteter. Det är väl mest det som är bökigt, inte hundarna i sig.

Koppelproblem blir det inte här iaf. :) De jag har går alltid lösa och det räknar jag med att en ev tredje också ska göra. Men gamlingen börjar ju bli gammal förstås och håller snart inte samma tempo mer kanske.

Som ägare till tre hundar så tycker jag att tre hundar tyvärr är en för mycket. Allt blir bökigare enligt mig och jag kommer inte skaffa tre samtidigt någonsin igen :p

Som ägare till tre hundar så tycker jag att tre hundar tyvärr är en för mycket. Allt blir bökigare enligt mig och jag kommer inte skaffa tre samtidigt någonsin igen :p

Tyvärr får jag hålla med. Men sedan hade vi ju sådan enorm otur att mina två tikar blev världens ovänner när den nya valpen blev några månader. Det slutade tyvärr riktigt illa och gammeltiken bor nu hos mina föräldrar. Så nu har jag bara två hemma men visst, jag hade gärna velat ha en STOR vakthund men sambon säger stopp tyvärr.

Jag tyckte det var meckigt när man skulle ha in alla i bilen. Hade 2 stora hundar som tog upp hela bagaget i bilen och valpen fick sitta i en bur i baksätet. Men det blev inte riktigt bra, det hade behövts en specialbyggd bur till det. Men det var det enda som blev svårare i vardagen tyckte jag.

Jag har numera bara två hundar men är hundvakt åt min äldre hund ibland (hon bor numera hos mitt ex) och jag måste saga att jag tycker det är jobbigt att ha tre! Sen är det såklart skillnad hur man bor, om man har ensamt ansvar över hundarna, hurdana hundarna är och om man har tillgång till hundgårdar mm. Tre mindre hundar av sällskapsras är förstås skillnad mot tre stora aktiva hundar. Personligen kommer jag nog aldrig ha tre hundar om det inte är för en kort period. Två är perfekt tycker jag!

Tre är klart meckigare logistiskt. Och tar mycket mera tid eftersom man ytterst sällan hittar träningsgrupper som har plats för tre ekipage, så man får ha fler grupper istället. Själv tränar jag oftast ensam och då går det bra om man är lite effektiv och lär hundarna vänta på sin tur.

Man blir (negativt) uppmärksammad av sin omgivning när man har fler än två. Det verkar sticka i ögonen på folk.

Det blir trångt i en vanlig kombi... jag köpte skåpbil.

Det blir trångt i sängen;)

När man får in smittor så vandrar de runt, och alla behandlingar blir helt plötsligt ganska kostsamma. Skabbmedel till en hund är lite dyrt. Skabbmedel till tre hundar blir plötsligt en ansenlig summa.

Svårt att få hundvakt och att sova borta. Inte ens alla hundnördar har förståelse för att man vill ha med sig tre hundar.

Nu har jag inte haft tre, bara varit hundvakt så att det blivit tre hundar hemma. Men de vänner jag känner som har tre hundar säger allihop att det är större skillnad mellan en och två hundar än mellan två och tre. Själv vill jag inte ha tre hundar, två känns väldigt lagom. En känns rätt skönt det med, det blir lättare med inkallningsträning ute osv, men då missar man ju hela biten med två hundar som får "vara hund" tillsammans.

En bekant till mig som har två hundar sa en gång att hon ville ha två hundar just för att de skulle få lite sällskap osv, men att hon inte ville ha tre för då blev det som om hundarna var en flock och hon var ensam person, snarare än att de allihop var en flock. Huruvida det blir så eller inte misstänker jag dock att beror väldigt mycket på vad man har för hundar.

Jag har ju ibland 4 själv, när jag har min systers hundar också. Men det är ju inte samma sak som att ha 4 egna - eller 3. Man har ju en annan relation och samarbete med egna hundar, man vet vart man har dom och dom kan det man vill att dom ska kunna. Jag har faktiskt inte upplevt att nån varit negativ när jag kommer med många hundar, jag och en kompis har ibland haft 9-10 hundar tillsammans lösa på promenader, och vi får bara positivt bemötande. Men det kanske beror på vart man går, vi bor ju på landet.

Men det känns som att dom flesta tycker att 3 är en för mkt, så det ligger nog ngt i det i alla fall. Och vi bor ganska litet så det skulle nog bli en för mycket inomhus ffa. Så det blir ingen tredje hund, inte nu iaf.

Jag har faktiskt inte upplevt att nån varit negativ när jag kommer med många hundar, jag och en kompis har ibland haft 9-10 hundar tillsammans lösa på promenader, och vi får bara positivt bemötande. Men det kanske beror på vart man går, vi bor ju på landet.

Kanske folk ser er på håll och väljer att gå en annan väg utan att ni uppfattar att de faktiskt undviker er? De gånger jag sett stora gäng med lösa hundar ute så har jag gått en annan väg så fort som möjligt och bara hållit tummarna för att ingen av de lösa hundarna ska få syn på oss... Å andra sidan så är det till stor del för att ägarna inte verkar ha sådär jättestor koll på hundarna och några av hundarna har dessutom varit ridgebacks. Möjligt att jag har fördomar mot dem (deras ägare), men av alla ridgebacks jag mött så har i princip ingen uppfört sig väl och framförallt inte lyssnat på inkallning. Är läget så, ja då undviker jag ju hundar oavsett hur många de är :)

En eller två tyckte jag kvittade, men mellan två till tre var det ett stort hopp, och jag som hade hund nr 3 på prov valde faktiskt att lämna tillbaka den, för tre hundar var verkligen inte för mig.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 930
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
696
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat