Främsta skillnaden

Status
Stängd för vidare inlägg.

Seabaz

Trådstartare
Vad tycker Du är främsta skillnaden på klassisk dressyr och "vanlig" dressyr (tävlingsdressyr?)

?

Sv: Främsta skillnaden

Den absolut största skillnaden för mig är denna:
När jag nu vill att hästen ska göra något ber jag den om det, och den utför det(förhoppningsvis!).
Sättet jag red på innan var att hela tiden hindra hästen från att göra fel.
Jag hade också en betydligt hårdare hand än jag har idag.

Tävlingsdressyren bygger på klassisk dressyr :confused: Undrar om du menar
akademisk ridkonst dvs AR vs tävlingsdressyr?

Jag tror att trådskaparen syftar på modern dressyr?

Vad tycker Du är främsta skillnaden på klassisk dressyr och "vanlig" dressyr (tävlingsdressyr?)

?

Tävlingsdressyr och klassisk dressyr, är som synes i faq-en ovan här i forumet och som även Flashlight säger "samma sak", det vill säga "modern dressyr".

För mig finns det sedan lite olika utgreningar inom den Akademiska ridkonsten.

Det finns det rent strikta historiska perspektivet och det mer "öppna" akademiska perspektivet.

Jag ser akademisk ridning på min entusiasmerande tränares sätt;

"Jag förknippar "akademisk" med sökande efter kunskap; ett öppet sinne som letar efter sakens innersta natur." /Markus Holst

Akademier var ursprungligen platser för lärande, där filosoferna undervisade sina lärjungar.

Senast ändrad:

Jag tror ni förstår vad jag menar... vilket namn man nu vill sätta på det ;)

det här forumet vs. dressyrforumet hehe

oj, alltså missförstå mig rätt nu, inte nåt forumskrig nu men den ridning som diskuteras på de båda forumen...

Varför hänger ni på det här forumet och inte på dressyr tex... eller tvärt om :)

Jag känner inget behov av tävlingshetsen på den nivå som jag är, där det består av måsten och jämförelser "jag är bättre än du-hihi", "har inte du kommit längre än så?" med mera och NEJ, så är det inte jämnt och överallt. Men det kommer alltid upp, förr eller senare, tyvärr.

Jag måste inte prestera något, utan jag kan hästa o rida enbart för att ha roligt. "Men då kan du väl hållas på ridning-forumet då?" Självklart, kan jag det. Men samtidigt finns den där önskan att komma vidare, någonstans i sin egen takt.

Pedagogiken inom det akademiska - "klassiska" tänket, ja - jag tycker ändå att gränsen är ganska flytande då många av oss använder oss av samma principer och tränare, passar mig, Ryttaren ”ber sin häst”, hästen funderar en stund och gör sen vad den tror att ryttaren menar. Lite "try and error"-tänket. Blir det inte rätt första gången, så är det ändå bara att berömma hästen, gå tillbaka ett steg och börja om där allt fungerade.

Både häst och ryttare och stärks sakta men säkert, både fysiskt och psykiskt. "Det gör man även i "tävlingsdressyren"." Ja, självklart, men alla har olika sätt att ta in kunskap och jag känner att jag har kommit till en gräns, inom ridskole och "tävla dressyr"-tänket, där det inte klickar för mig längre. Därför har jag funnit en "mitt emellan-nisch", som fungerar för mig.

Senast ändrad:

De största skillnaderna för mig:

1. Inom tävlingsdressyren måste alla följa samma linje, allt måste läras in i en viss ordning, annars klarar man inte att rida programmen. Det blir ett slags tvingande mall som alla inte passar in i.
Självklart är det här en förutsättning för att öht kunna tävla i dressyr, annars skulle ju inte ekipagen kunna jämföras. Men det utesluter många ekipage och ger dem en oförtjänt stämpel som odugliga.

2. Teorin! Inte förrän jag hittade den akademiska/klassiska dressyren fick jag veta varför de olika övningarna och rörelserna rids! På ridskolan fick vi lära oss att sluta var man tvungen att kunna för att tävla lite svårare program, och hästen skulle gå på tygeln, basta. Hur och varför fanns liksom inte på tränarnas/ridlärarnas karta. Jag undrar fortfarande vad man egentligen hade fått för svar om man hade haft vett att fråga? :D

Jag minns fortfarande ett ridpass för en tränare på min egen häst: Vi travade runt, runt på en volt, och så fort hästen "rann ifrån mig" och inte bar sig så fick jag höra orden "tänk på ridbarheten!". :crazy: :confused:
Så höll vi på i en halvtimme, och efter den lektionen fick jag nog och slutade rida för instruktörer och istället läsa böcker och artiklar om "alternativa ridstilar". Plötsligt trillade poletten ner, och det var så himla skönt!

Kanske har jag bara haft otur och ridit för dåliga tränare, men i vilket fall som helst så blev all min ridning mer begriplig och mer målinriktad (fast på ett annat sätt, liksom) när jag äntligen fick lite vettiga svar.:cool:

Inställningen till hästen. Innom modern dressyr upplever jag att hästen är redskapet men inte så mkt mer (om man ska hårddra det) innom AR är man ett team som jobbar tillsammans. Sen är även teorin viktigt det finns kunskap om varför man gör varenda liten rörelse. Innom modern dressyr får man oftast svaret "för det ska vara så". Sen om det beror på tränarna eller inte, det ver jag faktiskt inte.

Sen tycker jag även att så mkt mer hänger på ryttaren.

Inställningen till hästen. Innom modern dressyr upplever jag att hästen är redskapet men inte så mkt mer (om man ska hårddra det) innom AR är man ett team som jobbar tillsammans. Sen är även teorin viktigt det finns kunskap om varför man gör varenda liten rörelse. Innom modern dressyr får man oftast svaret "för det ska vara så". Sen om det beror på tränarna eller inte, det ver jag faktiskt inte.

Sen tycker jag även att så mkt mer hänger på ryttaren.
Det hänger alltid på ryttaren:confused:
Sen är det upp till var o en o se till sin hästs intresse.

Man dissar en sämre tränare- oavsett inriktning o tar med sig det som ÄR bra, inte bara vad som sägs vara bra.:grin:

Om man inte jobbar som ett team med hästen när man ska tävla, går det ofta följdaktligen heller inte bra.
Man måste ha en bra relation till hästen- från marken såväl som uppsuttet.

Så behöver det inte vara, utan mer vilken personlighet ryttaren har.
Törs den säga emot- för att försvara sin häst?

Det är ändå ryttaren som känner den bäst.

Ju mer erfarenheter som man har, desto större chans har man att göra rätt val- för sin älskade vän:love:

Nu har jag tävlat en del, men jag har alltid gått utifrån hästens förutsättningar. Försökt att ta tillvara på det som den har talang för o då även jag- förstås.

Tänkte på Spanska ridskolan.
Där väljer man ut vilka hästar som verkar ha talang för de olika sprången i den Högre skolan. En gör fina Courbetter osv.

Det är inte många som behärskar allt. Lite OT, men man har stor nytta av att studera sin häst i frihet o se vad den har för talanger.

Senast ändrad:

Jag kanske ska tillägga att jag såklart rider för tränare nu också, men andra. :D

Jo absolut men det jag upplever är att det är mer självklart. Men jag har väl helt enkelt inte träffat på rätt tränare innom den moderna dressyren.
Jag tycker det är en bättre stämmning innom AR, det kan vara så att det beror på att man slipper tävlingspressen på ett annat sätt.

Håller med till fullo om att man ska studera sin häst, varför välja en som är bra på ditt när man vill hålla på med datt :)

Jag har tränat för många många o alla som är duktiga själva har svårt att förklara det mest elementära på ett logiskt sätt. Jag förstår att det är svårt när det handlar om så mkt feeling.
På så sätt är CR träning bra o de som kan förklara basics på flera sätt.

Alla har får inte ut ngt av att rida för.... Lussan.

AR kan vara bra- i grundarbetet, men sen bör man kombinera det för att ngn gång nå ett delmål- calm straight forward.
Att böja till rakriktning är inget som är unikt för AR. Tränaren som gav Lussan o tinne sina verktyg, var mkt mer för den vägen. Åk o studera.

Senast ändrad:

Jag har tränat för många många o alla som är duktiga själva har svårt att förklara det mest elementära på ett logiskt sätt. Jag förstår att det är svårt när det handlar om så mkt feeling.
På så sätt är CR träning bra o de som kan förklara basics på flera sätt.

Alla har får inte ut ngt av att rida för.... Lussan.

AR kan vara bra- i grundarbetet, men sen bör man kombinera det för att ngn gång nå ett delmål- calm straight forward.

Instämmer med ovanstående skriftställare! :bow:

Även om det är vägen dit, som är målet för mig, för att krångla till det ytterligare. :angel:

Jag är helt med på din devis- att det inte får ske på hästens bekostnad. Antar att du menar så:angel:

Självklart! Jag har valt en ridstil som passar mig och min häst, för att vi ska hålla oss unga och vackra upp i hög ålder. Eller, ja - något sådant var det i alla fall. Hästen är ung - vacker, jag är bara och. :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 872
Senast: Rosett
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 275
Senast: sjoberga
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka