Sv: Framridning på Hopptävlingar
stör mig också lite på att dom höjer och sänker om vartannat! på 80-90-100cm behöver man inte höja och sänka så mycket, nån dm här och där bara! så länge det finns lilla är det lugnt!
sen stör ja mig på folk som sticket ut och tävlar på nyinköpta hästar och ungar som inte kan rida som får ut och hoppa stora, svåra klasser på snälla hästar.
var framhoppningspersonal här för nån helg sen åsså står det en kvinna och pratar med en annan kvinna och hennes unge i en LB. Det är en b-ponny dom pratar om och ungen som rider är minimal! den ena kvinnan är mamma till ungen som rider oh den andra ungen och hennes mamma e dom som ägde hästen förut. hästen går inte fram för skänkeln och dom hoppar runt runt runt.. (hoppade LC före med samma resultat som i LB) ägaren/mamman säger:
"Jaa, ***** har bara ridit henne 3 gånger, två gånger innan det här. Brukar hon vara så här seg?"
går in på banan och när ungen styr på första hindret stannar hästen, vägrar gå och reser sig. Samma sak tre ggr och dom e uteslutna... rusar ut och e skitsur!
Då kunde ja inte hjälpa att tänka: va f*n lär känna hästen lite innan ni anmäler och börja iaf med den lägsta klassen.
I samma klasser men för c-ponny finns det en unge på 12-13 år på en jättesnäll ponny, som hoppar och svänger hur som helst. Ungen sitter låångt bak i sadeln och kan ABSOLUT INTE hålla still skänklarna, det är den värsta stolsitsen ja nånsin sett! har hela hejarklacken med sig och jubel hörs och dom skriker "bra *****!!!!!" över hela ridhuset. Vinner flera klasser tack vare att ponnyn är gudomligt snäll och hoppar fast han nästan står i hindret när det är dags att hoppa, trots att han lär hoppa stillastående och att unge rycker i munnen på honom, och dunsar i sadeln! Jag tycker att det är sorgligt att se, att dom kommer och vinner över folk som rider så snyggt, så bra, så snävt, åsså får dom ett pet på sista hindret trots perfekt runda. Jag tycker det är en skam för ridsporten att morsan och tränaren ens släpper iväg ungen på tävling, ännu mer i LB-LA!!!!
åsså till sist, dom mammor eller medhjälpare som står på framhoppningen och hjälper åsså skiker dom "hoppning"!!!!!!! Hur F*N ska man kunna veta vilken häst som ska hoppa vilket hinder då????????!!!!!!!!
ojoj vart en lång avreagering det där men det är vad jag tycker iaf..