Framridning på Hopptävlingar

Sv: Framridning på Hopptävlingar

Gör du tre starter per dag? :confused:

Alla: Hur är det med det där, FÅR man starta fler än tre klasser per dag, eller är det bara rekommenderat att inte göra det?

På lokal tävling för hästen starta 3 gånger. Men den måste ha olika ryttare, alltså inte samma ryttare alla tre starterna. På reg. och högre får man göra 2 starter/ dag.

Samma ryttare får starta 3 ggr samma dag på lokal.
Jag m fl har gjort det på en tävling för några veckor sedan. Man fick om man ville göra omstart i clearrounden, och omstarten räknades som en start, vilket speakern upplyste om. Jag startade om clearrounden samt red även nästa klass = enligt klubben 3 starter den dagen.

Men det är säkert en bedömningsfråga som tolkas olika av olika domare.

Japp, samma ryttare får göra 3 starter med en häst på lokal tävling. På regional och uppåt gäller 2 starter/häst och dag.

Nu har jag inte följt den här tråden helt och hållet men startade tidigare en tråd och hänvisades hit. Problemet är när fem ryttare i taget ska rida fram och tex två av dem sänker/höjer hinder. De andra tre som vill hoppa på den höjden det gäller (nu talar vi 90 cm - 1,10 cm klasser) hinner ofta inte det pga allt krånglande på olika höjder. Hur ska detta lösas undrar jag? Personligen tycker jag att det räcker bra med två hinder på tävlingshöjden samt ett litet hinder.

Därefter, 13 ekipage innan start börjar jag hoppa fram.

Det hör ju inte till vanligheterna att man blir insläppt på framhoppningen 13 ekipage före sin egen start. Hur gör du på tävlingar med normal framförhållning, dvs 5-6 ekipage på framhoppningen? Då får du ju tänka om helt?

En åsikt är väl lika mycket värd om de så kommer från en som inte tävlar alls? "Jag vet bäst för jag har minsann tävlat det och det" förekommer väldigt ofta och det är lika irriterande varje gång. Jag bryr mig i ärlighetens namn inte ett dugg om vilka klasser andra rider. Jag är bara intresserad av deras åsikter inget annat dvs jag lyssnar lika mycket på en som rider ute i naturen som en som tävlar på VC-nivå.

Men i den här frågan spelar det naturligtvis roll. En som inte ens är ute och tävlar kan ju kanppast ha någon erfarenhet av framhoppninger medan en som tävlar 140 rimligtvis har erfarenhet av såväl lok, reg som nat, samt har varit på betydligt fler tävlingsplatser än en som bara tävlar 1m. Så visst är SofieBs åsikter mer värda i just den här frågan.

Nej, dom tävlingarna får jag ju så klart anpassa mig till det som gäller.. Min häst hoppar ju alltså inte fram i 13 ekipage, utan 9, bara det att han skrittar dom 4 sista innan han går in på banan. Ofta brukar det vara två ekipage inne på banan samtidigt, plus en som väntar, vilket gör att vi kan börja hoppa fram kanske 10 (7+3) ekipage innan våran tur. Det gör inte så stor skillnad egentligen, vi hinner ta lika många språng som vi annars gör, bara det att det går att ta det lite lugnare när det är fri framhoppning. Som tur är så är det ju oftast det utomhus och ibland inomhus, beroende på hur stor framhoppningsbanan är.

*kl*

Jag har bara varit ute på två tävlingar iår, och på dessa tyckte jag snarare det var tvärtom. Alla försvann en efter en medan jag fortsatte hoppa fram. :rofl:

Och då hoppade jag inte så fasligt mycket. Tog väl kanske lilla 5-6 ggr (varav 1-2 språng innan jag lämnade banan) och oxer och räcke 1-3 ggr.

Är det något som däremot stör mig är folk som ska hålla på och sänka och höja hela tiden *suck*
Visst kan jag förstå att det behövs i högre klasser, men på min nivå (90) så tycker jag inte man har någon som helst anledning.
Båda gångerna jag var ute fick jag vänta och vänta och vänta på att hoppa hindren bara för att folk envisades med att höja hela tiden :crazy:

Är hindret sänkt nån dm gör det mig inget, för det kan jag hoppa fram på men högre hinder vill jag inte ge mig på på tävlingsplatsen.
(och vill man höja och sänka tycker jag faktiskt att man måste ha en effektiv medhjälpare så det inte tar hundra år :p )

Jag håller med dig helt. Det blir en otrolig röra om två ryttare "lägger beslag" på ett hinder och sänker/höjer. Alla har olika hästar och olika behov men rent organisatoriskt fungerar det inte att ändra på hindrena. De som vill hoppa på den aktuella höjden hinner inte. Låt säga att det är fem hästar på framhoppningen, en på banan och en i collecting ring. Det ger dig max 14 minuter på framhoppningen (om vi räknar ca två minuter per ekipage och start).

De som drabbas mycket av det är väl ändå ridskolehästarna på tex. Klubbhoppningarna, en häst ska tävlas utav 3 ryttare, första ryttaren rider fram.. rider fram.. Hoppar en 6 språng - minst. Hoppar banan på 12 språng. Sen är det några starter, samma häst ska in igen. Samma sak sker, fast med en annan ryttare. Och ytterligare en gång till.

Borde man inte då förstå att hästen är uppvärmd efter att ha gått en bana ? Visst att nya ryttaren vill hoppa in sig på hästen, men det räcker väl ändå med något språng då ..?

De som drabbas mycket av det är väl ändå ridskolehästarna på tex. Klubbhoppningarna, en häst ska tävlas utav 3 ryttare, första ryttaren rider fram.. rider fram.. Hoppar en 6 språng - minst. Hoppar banan på 12 språng. Sen är det några starter, samma häst ska in igen. Samma sak sker, fast med en annan ryttare. Och ytterligare en gång till.

Borde man inte då förstå att hästen är uppvärmd efter att ha gått en bana ? Visst att nya ryttaren vill hoppa in sig på hästen, men det räcker väl ändå med något språng då ..?

Fast klubbtävlingar är ju i första hand för "nybörjare", och det är ju ridlärarens/ansvariges uppgift att se till att ryttarna inte "hoppar ihjäl" hästarna.

Om du är mer kunnig än de andra ryttarna som hoppar 'din' häst så är det väl lämpligt att upplysa dem om att det itne är så bra att hoppa för mycket :)
(Fast å andra sidan tror jag nog att en ridskolehäst pallar att hoppa 6 språng + bana med 3 ryttare..)

Man kan inte begära att en ryttare som knappt eller aldrig har tävlat, ska veta exakt hur länge det krävs att hoppa/rida fram.

håller med här, träna hoppning gör man hemma, man ska ju liksom inte lära hästen hoppa på framhoppningen...

Min ponny blir lätt uttråkad och seg, så jag rider knappt fram något, eftersom jag vill ha kvar den energi hon har från början så hon inte "somnar". Jag skrittar i 15 min kanske 20 och sen joggar ja nåt varv, galoppar nåt varv, bara så hon känns framme för skänkeln(det är hennes stora problem så fixar det först). Sen tar jag ett språng på lilla i båda varven, ett på räcket och ett på oxern precis innan ja ska in.. ibland hoppar jag inte ens banhöjd, tycker inte det behövs..:) går inte in å tidigt, kanske när det är 4 kvar om det är framhoppning inne bara..:)
Hon blir inte trött av mycket framhoppning och så men lite lojare än jag vill ha henne så jag kör bara så hon är lite varm i kläderna..:)

stör mig också lite på att dom höjer och sänker om vartannat! på 80-90-100cm behöver man inte höja och sänka så mycket, nån dm här och där bara! så länge det finns lilla är det lugnt!

sen stör ja mig på folk som sticket ut och tävlar på nyinköpta hästar och ungar som inte kan rida som får ut och hoppa stora, svåra klasser på snälla hästar.
var framhoppningspersonal här för nån helg sen åsså står det en kvinna och pratar med en annan kvinna och hennes unge i en LB. Det är en b-ponny dom pratar om och ungen som rider är minimal! den ena kvinnan är mamma till ungen som rider oh den andra ungen och hennes mamma e dom som ägde hästen förut. hästen går inte fram för skänkeln och dom hoppar runt runt runt.. (hoppade LC före med samma resultat som i LB) ägaren/mamman säger:
"Jaa, ***** har bara ridit henne 3 gånger, två gånger innan det här. Brukar hon vara så här seg?"
går in på banan och när ungen styr på första hindret stannar hästen, vägrar gå och reser sig. Samma sak tre ggr och dom e uteslutna... rusar ut och e skitsur!
Då kunde ja inte hjälpa att tänka: va f*n lär känna hästen lite innan ni anmäler och börja iaf med den lägsta klassen.
I samma klasser men för c-ponny finns det en unge på 12-13 år på en jättesnäll ponny, som hoppar och svänger hur som helst. Ungen sitter låångt bak i sadeln och kan ABSOLUT INTE hålla still skänklarna, det är den värsta stolsitsen ja nånsin sett! har hela hejarklacken med sig och jubel hörs och dom skriker "bra *****!!!!!" över hela ridhuset. Vinner flera klasser tack vare att ponnyn är gudomligt snäll och hoppar fast han nästan står i hindret när det är dags att hoppa, trots att han lär hoppa stillastående och att unge rycker i munnen på honom, och dunsar i sadeln! Jag tycker att det är sorgligt att se, att dom kommer och vinner över folk som rider så snyggt, så bra, så snävt, åsså får dom ett pet på sista hindret trots perfekt runda. Jag tycker det är en skam för ridsporten att morsan och tränaren ens släpper iväg ungen på tävling, ännu mer i LB-LA!!!!
åsså till sist, dom mammor eller medhjälpare som står på framhoppningen och hjälper åsså skiker dom "hoppning"!!!!!!! Hur F*N ska man kunna veta vilken häst som ska hoppa vilket hinder då????????!!!!!!!!

ojoj vart en lång avreagering det där men det är vad jag tycker iaf..:crazy::)

Senast ändrad av en moderator:

och så måste jag tillägga för att inte få massa mer eller mindre arga svar: om jag skulle hoppa 140-150 klasser så skulle jag naturligtvis hoppa fram mer men på dom små hindrena jag tävlar på så behövs det inte riktigt så mycket höjning och sänkning, det blir liksom lite för överdrivet...;)
Och som allt annat, det är olika från häst till häst och från ryttare till ryttare...!:D

Min häst är extremt slö på framridningen så jag måste mest jobba med att få fram honom,hoppar inte så mycket om det känns bra. Inne på banan så går han så mycket framåt så jag får sitta och bromsa i stället:p

Håller med. Ett par språng per hinder räcker gott och väl.
Somliga dagar kanske det behövs ett par extra.

Framridning/hoppning är ju faktiskt till för att rida fram hästen och kolla att den är med på noterna. Själva hoppträningen får man faktiskt sköta hemma.

Och irriterande när ryttare + föräldrar/tränare tar ett hinder i sin ''ägo'' och sänker, och höjer, och höjer, och blir riktigt arg om någon annan också vill hoppa. Jag ser också det här fenomenet oftast på lokala tävlingar.

tre språng.? Då skulle det bli fullt ös.! Min häst behöver massa galopp arbete samt ganska många språng för att lugna ner sig, oc tmpo växlingar och byten så klart. jag tycker att man ska lägga upp en plan för hur man ska hoppa fram. vad hästen funkar bäst med. Ryttaren kan förhoppningsvis si häst..Om det nu är att ta många språng (som i mitt fall) så tycker jag de är ok. Sen har väl hästen förhoppningsvis både motivation och kondition när man är på tävlingsnivå och orkar några extra språng.?:angel:

Håller helt med, Man ska kunna sin sak när man ska tävla.
Jag brukar bara hoppa några språng.
först i trav över ett krys i båda varven sen i galopp över krysset engång sen ett hopp på oxern och säcket. det behövs inget mer, bättre med mer dressyr än hoppning innan man ska in på bana!:)

en gång när ja skulle tävla på ridskolan, så skulle jag hoppa räcket. Jag hade ropat och allt, men när jag kom mot hindret så kom det nån idiot och red rakt framför hindret. Den "idioten", hade då ridit mycket längre än jag, och tävlat mycket mer.:confused:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka